LeKen Saab 900i -> T

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
LeKe96
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: To Tammi 31, 2013 16:48
Paikkakunta: Jyväskylä

LeKen Saab 900i -> T

Viesti Kirjoittaja LeKe96 »

Ensimmäinen autoni Saab 900i.
Autohan on ihan perus karvalakkimallin satku, ainoa erikoisuus on aukeavat takaikkunat. Tekniikkana toimii toistaiseksi kaksilitrainen vapaastihengittävä, mekaanisella ruiskulla ja 8v kannella varustettu rivinelonen.
Auto olisi tarkoitus pitää mahdollisimman vakion näköisenä ja tehdä jossain välissä tekniikanvaihto peruskorjattuun ja lievästi viriteltyyn 16v turbotekniikkaan. Ulkonäköäkin tullaan toki parantelemaan pikkuhiljaa, pääasiassa tehtaan lisävarusteilla ja joillain pienillä yksityiskohdilla. Kahtellaan jos tästä jonkin näköinen sleepperi vielä joskus kehittyisi.

To-do:
-Kansiremppa 8v tekniikkaan (tehty)
-16v turbotekniikka (löytyy, peruskorjataan ja tehdään pientä virittelyä ;) )
-Kuskin ovi ei mene lukkoon (korjattu)
-Kuskinpenkin korjaus/uusi (kaikki penkit vaihdettu)
-Takakontti ei aukea (korjattu)
-Oikea takavalo ei toimi (korjaamatta)
-Lämppärin kenno vuotaa (vaihdettu)
-Syyläri huono (vaihdettu)
-Pohjan hitsaus (tehty)
-Joku kohtuuhintainen alustasarja (ei löydy)
-Jarrupäivitys (ehkä)
-Tehtaan spoileri (löytyy, ei asennettu)
-Jenkkivilkut eteen (ei löydy)
-kirkkaat vilkut eteen (ei löydy)
-Jenkkiparkit (tekemättä)
-900S etuspoileri (löytyy, ei asennettu)
-Aero kolmipuolavanteet (löytyy, ei asennettu)
-Kromikaaret (löytyy, ei asennettu)
-Kromiovenkahvat (löytyy, ei asennettu)
-Huoranportaat (ehkä, ei löydy)

Saa nähdä tullaanko tätä maalaamaan ollenkaan. Punainen olisi kiva väri, mutta sen verran alkuperäistä katsellut, ettei sekään enää pahalta näytä. Eikä sitä rahaakaan liikaa ole, kun itse kaiken joutuu maksamaan.

Pari kuvaa:

-lähtötilanne: Kuva

-Kontti saatu auki: Kuva

-Oven verhoiluja purettu. Kuva

Myös hattuhylly on irrotettu, projektia päivitellyt aluksi vain tänne: http://moottorit.net/forum/viewtopic.ph ... &sk=t&sd=a
jatkossa päivittelen varmaankin molemmille sivuille.

Osaisikos kukaan sanoa hintaa kuskin lattiamatolle ja penkille (punainen verhoilu)? Kaverilta meinasin varaosa-autosta ostaa.
Viimeksi muokannut LeKe96, Su Marras 30, 2014 20:46. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
LeKe96
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: To Tammi 31, 2013 16:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja LeKe96 »

Päivitystä tulikin aika nopeasti :lol:
Jos sitä viikonloppuna pääsis saabbia vaimentamaan.
Kuva
Erkkasarja ja subbari vielä hakusessa, miten isot kaiuttimet saa satkuun eteen vakiopaikoille?
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Kojelaudan päälle menee 4" ämyrit. Orggikset on kiinni metalli nipsuilla, käsityö kunniaan, niin saa 4" yleismalliset hyvin kiinni.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23976
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

5.25" menee kans.. ja 6" ku oikein askartelee :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
LeKe96
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: To Tammi 31, 2013 16:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja LeKe96 »

Sisustan purkua alotettu. Siihen se tosin jäi, kun en saanut takapenkkiä pois. Foorumilta etsin vastausta, mutta en sitten tajunnut miten ne selkänojan jousihommat irroitetaan ja irrotetaanko selkänoja vai istuinosa ensin. :oops:
Pitäisikö ratin muuten lähteä pois heti, kun vain ottaa keskilätkän alla olevan mutterin pois :?:
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

LeKe96 kirjoitti:Pitäisikö ratin muuten lähteä pois heti, kun vain ottaa keskilätkän alla olevan mutterin pois :?:
Mun muistin mukaan kyllä, saattaa vaatia hyvää otetta ja kohtalaista vetoa poispäin kojelaudasta.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23976
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Laita ratin mutteri kii muutama kierros ennen ku rattia temmot.

Selkänoja..jouset irtoo ulospäin kammeten ja saranan tukimuovista meisselillä kammetem
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja ASTech »

nalleolut kirjoitti:Laita ratin mutteri kii muutama kierros ennen ku rattia temmot.
Tämä kannattaa ottaa käskynä. Muuten saattaa nokka tummua :lol:
900C -86
LeKe96
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: To Tammi 31, 2013 16:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja LeKe96 »

Turistaas nyt, vaikkei mitään mahottomia ollakkaan tehty.

Viikonloppu meni mökillä (missä tallikin sijaitsee) ominpäin, joten ennen kuin pääsin saabbia ihmettelemään piti tupa saada sen verran lämpimäksi,että nukkua tarkeni+muita pieniä askareita hoitaa, joten autolle ei kovasti aikaa jäänyt, mutta jotain kerkesin kuitenkin tekemään. :)

Ensin nostin pelkääjän penkin pois ja sitten aloin ihmettelemään takapenkin irrotusta. Siinä menikin sitten tovi, kun en tajunnut miten selkänojan kiinnikkeissä olevat jouset saa irti. Yhden ruuvimeisselinkin väänsin hajalle, kun yritin väkisin nostaa "jousta", vaikka sitä piti painaa. :oops: Penkin irroituksessa myös pienet muovilautaset saivat kipeää, täytyy varaosa-autosta ihmetellä uudet.
Noh tässä vaiheessa lopetin hommat illalta ja kysäisin apua penkin ja ratin irroittamisesta (jota en kuitenkaan saanut irti, kun en uskaltanut kunnolla reuhtoa, etten enää hajottaisi mitään :lol: )

Vastauksien avulla lähti takapenkki pois yllättävän helposti.
kerkesin vielä ottaa takapahvit pois, mutta siihen jäi hommat tältä erää, koska tulin siihen tulokseen, jotta verhoilut saa pois pitää ottaa kojelauta pois ja sitä varten pitää irroitaa mittari, mitä varten puolestaan täytyy irroittaa ratti, jota en saanut irti. :? :D

Kuvia otin melkeinpä pelkästään yksityiskohdista, jotta osaan tuon vielä joskus koota. :D mutta muistin kuitenkin ottaa pari kuvaa siitä mihin jäin, tästä on hyvä jatkaa:
Kuva
Kuva
Kuva
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
P.Y-J. Kannisto
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 08:04
Paikkakunta: Huittinen / Ypäjä

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja P.Y-J. Kannisto »

Hyviä kuvia :!:
Tuo ratti on joskus vähän saakelin piukassa...
Saab 9-5 Vector -03 450 tkm
Numerossa 040 538 0231 autetaan kohtalontovereita, on tekkii ja miggii
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 708
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Sama täällä, hyviä kuvia ja hyvin jäsennelty teksti, tosi mukava lukea. Rattia voi koittaa herkistellä varovasti laittamalla mutterin pari kiekkaa kierteilleen, pyydät jonkun toisen vetämään rattia ja samalla teräviä napautuksia mutterin päähän, ei liian kovaa. Ja se mutteri täytyy ehdottomasti olla siinä akselin päässä, muuten on jenka sökö ja harmittaa. :)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11485
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja jus »

Joko ratti irtosi? Jos ei ole vielä riuhdottu ohjausakselia väljäksi, kannattaa suunnitella jotain ulosvetimen tapaista, jolla saa painettua rattiakselin irti ratista. Ohjausakselissa on kolaritilanteessa kokoonpainuvaksi suunniteltu teleskooppiosuus, joka voi lujasti rattia nykiessä löystyä. Lopputuloksena rattiin syntyy ei-toivottu syvyyssäätö, jota ei saa lukittua helposti. Ei toimi vilkun palautus, ei ehkä toimi äänitorvi, ei ehkä kelpaa katsastuksessa, vaikka ratin sisään painamalla edellämainitut alkaisivatkin toimia.

Juttua rattiakseliklapista:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=6154

Yksinkertaisimmillaan ulosvedin voi olla vaikka ratin yli asetettu laudanpätkä sidottuna toisesta päästään ratin kehään. Ratin keskireikään löysätyn mutterin ja laudanpätkän väliin vähän ylipitkä välikappale, niin että laudan toinen pää rattikehän vastakkaisella puolella jää jonkin verran irti kehästä. Sitten vaan tavalla tai toisella puristetaan lautaa kohti rattia. Syntyy voima, joka painaa ratin irti akselista rikkomatta akselin teleskooppia. Naputtelemalla lautaa siitä keskeltä voi kokeilla auttaa jos tuntuu edelleen olevan tiukassa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
LeKe96
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: To Tammi 31, 2013 16:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja LeKe96 »

Ei ole vielä irroitettu. Eikä oikeen muutakaan nyt tapahtunut, kun kevaria laitellu.
Kiitos ohjeista, täytyy koittaa kunhan kerkeän saabille taas jotain tekemään. :)
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
LeKe96
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: To Tammi 31, 2013 16:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja LeKe96 »

Vähän huonosti proju edenny, kun vaan viikonloppuisin mahdollisuus touhuta ja ollu nyt viimeaikoina vähän kaikenlaista.
Eilen kävin tallilla ja huomasin, että lattialle vuotanut jäähynestettä. :evil:
Näyttäisi tulleen apparin puolelta ja vissiin melko korkealta, kun koneen oikea reuna litimärkä. Mistäs tämä nyt johtuu? Voiko kannentiiviste olla paskana, jos vuotaa vaikkei käynnissä olisikaan? Onko paha homma vaihtaa? Kansi pitää ainakin plaanata. Voiko olla ölpät ja jäähylitkut sekaisin?

Projekti seisoo siihen asti, että saan painepesurin korjattua ja kelit lämpiävät, että voin pestä koko vekottimen kunnolla. :)
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
LeKe96
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: To Tammi 31, 2013 16:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja LeKe96 »

Kai se on tätä alettava nosteleen, ku alkanu taas Saabbia räpeltämään.

Autohan seisoi koko kesän tallissa, ilman että sain mitään aikaan, taisi motivaatiopula johtua palaneesta kannentiivisteestä ja saattoi tämäkin vaikuttaa: http://www.motot.net/forum/viewtopic.php?f=72&t=84884
Noh, nyt joku aika sitten tajusin kortinsaannin olevan lähellä ja motivaatiopiikin seurauksena irroittelin kannen ja vein koneistamolle suoristettavaksi.
http://i1349.photobucket.com/albums/p74 ... f551a1.jpg
http://i1349.photobucket.com/albums/p74 ... 759b8a.jpg
Uusi kannentiiviste, kannenpultit, venakopantiiviste ja imusarjan tiiviste on hommattu ja kannen laittelen takaisin tässä joku päivä.

Eilen jatkoin sisustan purkua siitä mihin se keväällä jäi ja aloin ihmettelemään, kun eristematot olivat märät vaikka auto ollut viimeiset puoli vuotta lämpimässä tallissa. Neste oli makeaa, niin taitaa lämppärin kenno vuotaa. Täytyy tänään irroitella. Taisi tuo olla syynä kannentiivisteen palamiseen.
Vähän purin vielä kuvan oton jälkeen.
http://i1349.photobucket.com/albums/p74 ... 2c7ab7.jpg

Nyt pyörinyt mielessä jo pitkään pikkaisen viritellä Saabbia. Ensin meinasin hommata 16v-kannella olevn vaparikoneen ja turbottaa sen (turbomallin männätkin kerkesin ostaa), mutta sitten foorumilta löytyikin mätä matalapaineturbolla varustettu 900s.
http://i1349.photobucket.com/albums/p74 ... c5c891.jpg
Leimaa 1/2014 asti, mutta sen verran mätä ettei kuulemma enää kannata yrittää. Tuosta olisi kone tarkoitus nostaa ylös ja rempata jahka saa talliin lisää tilaa. Sitten kone tuohon 2oviseen vaparikoriin ja muutoskatsastukseen. Mitä selvittelin, niin pitäisi olla ihan läpihuutojuttu.

Täytyy varmaan tota turboa sen verran purkaa, että saa siitä "uuden" lämppärin kennon tohon vapariin.
Mites muuten olette nuo liimattavat eristematot irroitelleet?

Niin ja kävinhän mää tosiaan kaverin kanssa yhdestä varaosa-autostakin purkamassa osaa ihan huolella, kun oli puhetta että menee paaliin ja pitää käydä purkamassa kaikki mitä siitä haluaa. http://i1349.photobucket.com/albums/p74 ... 3fe32d.jpg

Kuvat kännykällä otettuja, niin ovat vähän mitä ovat...
Aerovanteita/levipeltejä sekä takalasin säleikköä saa tarjota. :wink:
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
Vastaa Viestiin