900 Turbo Cabriolet -86

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
TommiA
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: To Maalis 25, 2004 19:57
Paikkakunta: Oulussa ja muualla

Re: 900 Turbo Cabriolet -86

Viesti Kirjoittaja TommiA »

Tähänkin tuli sitten 1,5 kuukauden jälkeen veropäätös. Autohan vertautuu täysin Volvo C70:een ollen tietysti paljon vanhempi :D . Veron loppusummaksi jäi 320:n ikäkuukauden jälkeen täten 540 eur.
Jusbe
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2012 16:47
Paikkakunta: JKL

Re: 900 Turbo Cabriolet -86

Viesti Kirjoittaja Jusbe »

Olikohan tämä ko. auto pieksämäellä bigwheelsin aikana parkissa jonkun hotellin edessä?
#5749
Saab 9000CSE -97 Terapiaprojekti
Transporter T5 käyttöauto
Cortina mk1 -63 harraste
TommiA
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: To Maalis 25, 2004 19:57
Paikkakunta: Oulussa ja muualla

Re: 900 Turbo Cabriolet -86

Viesti Kirjoittaja TommiA »

Jusbe kirjoitti:Olikohan tämä ko. auto pieksämäellä bigwheelsin aikana parkissa jonkun hotellin edessä?
Olihan se Savon Solmun tienoilla. Näin tapahtumasta pääsi liukenemaan omalla aikataululla pois.
Jusbe
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2012 16:47
Paikkakunta: JKL

Re: 900 Turbo Cabriolet -86

Viesti Kirjoittaja Jusbe »

Jep. Komia peli kyllä 8)
#5749
Saab 9000CSE -97 Terapiaprojekti
Transporter T5 käyttöauto
Cortina mk1 -63 harraste
TommiA
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: To Maalis 25, 2004 19:57
Paikkakunta: Oulussa ja muualla

Re: 900 Turbo Cabriolet -86

Viesti Kirjoittaja TommiA »

Ajokauden alussa suoritetaan luonnollisesti 500km:n huolto, joka alkaa moottorin irroituksella tuoden kaikki huoltokohteet sopivasti saataville. Eli vaihdelaatikko enemmän tai vähemmän yllättäen korkkasi. BörgWarnerilla alkaa olla omassa käytössäni aika huonot tilastot, kolmesta laatikosta kolme on särkynyt.. :twisted:

Kuva
TommiA
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: To Maalis 25, 2004 19:57
Paikkakunta: Oulussa ja muualla

Re: 900 Turbo Cabriolet -86

Viesti Kirjoittaja TommiA »

Laatikkomaakarin purkutoimien jälkeen nähtin että oli sitten turppon voimasta laatikon kaikki kitkatavara ns. ajautunut loppuun.

Kuva

Kuva
TommiA
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: To Maalis 25, 2004 19:57
Paikkakunta: Oulussa ja muualla

Re: 900 Turbo Cabriolet -86

Viesti Kirjoittaja TommiA »

Vehkeen rättikatto on aivan hyvä, mutta takaikkuna on jotain tarvikemallia. Siihempä onkin hyvä paneutua näin välipäivinä varsinkin kun orig. varaosa on plakkarissa. Vaihto vaatii vain aika paljon epäolennaiselta vaikuttavan tavaran pois purkamista mukaan lukien takapenkki, jotta sisäsivupaneelit saa pois, jotta takaspoilerit saa pois, jotta katonpäälikankaan kiinnitykseen pääsee käsiksi, jotta sitä voi raottaa ja irroittaa takaikkunan ja sen ympäryskankaan :D

Kuva

Takaspoilerin sivukappaleiden kiinnitykseenkin on innovoitu mielenkiintoinen(?) tai aika saabimainen ratkaisu, jossa siipimutteri on vaijerin päässä olevan pultinpätkässä..

Kuva

Vielä kun tämän saisi edes jotenkin kasaan uuden ikkunan kera.
TommiA
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: To Maalis 25, 2004 19:57
Paikkakunta: Oulussa ja muualla

Re: 900 Turbo Cabriolet -86

Viesti Kirjoittaja TommiA »

Projektin teema pääasiassa on edelleen purkaminen. Ennen suurempaa 'irtiottoa' tosin tarkistin katon perussäädön, joka oli hiukan keturallaan. Lähdemateriaalin mukaan katon ja tuulilasin väliin pitäisi jäädä 2-3 senttiä rakoa, joka sitten kiritään pois varsinaisella manuaalikäyttöisillä lukkovivuilla. Tähän raollaan olevaan asentoon kattokankaan pitäisi pingoittua jo suhteellisen napakasti ja lopullinen kiristys tapahtuu kun lukot laitetaan kiinni. Katon rätti olikin aika luokillaan ja pussillaan myös kiinniasennossa. Jospa se korjautuisi nyt samalla.

Katto nyt perusasennossaan, sopivat puupalikat vielä tukemassa. Säätö tapahtui epäkeskoja ruuvaamalla takasivuikkunan takakulman kohdilta katon tukivarsihässäkässä
Kuva

Säädön jälkeen takasivuja pääsi jo nyppimään irti
Kuva

Kuva
TommiA
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: To Maalis 25, 2004 19:57
Paikkakunta: Oulussa ja muualla

Re: 900 Turbo Cabriolet -86

Viesti Kirjoittaja TommiA »

Jaa.. kuten aina hommat tahtoo aina levitä.

Alhaalla olevan katon lepopaikkana toimiva hapero pussukka piti nypätä irti kun sen päällä näytti olevan hiukan vettä kuten myös sen alla olleessa muovikaukalossa.

Kuva

Koko pussukka tai heltta on aika rapea reunoistaan ja myös alta tukevahkossa homeessa. Siis mäkeen koko jutska. Jostain pitäisi tietysti kehitellä parempi tai uusi vastaava.

Kuva

Porasinpa myös katon muoviset kiinnityslistat irti kun varsinkin valkeat nurkkapalat olivat murenemassa käsiin ja ylläri pylläri alta löytyi signore Korrozione. Pääsyyllinen lie päällekkäiset pistehitsatut pellit sekä päällä ollut vaahtomuovikaistale. Molemmat suosinevat kosteuden imeytymistä ja seisotusta.

Kuva

Kuva

Pitäisi vissiin miggiliimailla tähän ehjempää tilalle :evil:
TommiA
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: To Maalis 25, 2004 19:57
Paikkakunta: Oulussa ja muualla

Re: 900 Turbo Cabriolet -86

Viesti Kirjoittaja TommiA »

Mitäs tapahtuikaan sitten? No, homma eteni hiukan. Silpasin koko poikittaispalkin pistehitseistään irti ja viskasin lattialle

Kuva

Viskain siis vanhan lattialle potentiaalisesti uuden ja korvaavan viereen

Kuva

Mistä se korvaava palkki sitten tulikaan? No sehän tuli tuommoisesta talviajossa olevasta kertakäyttö seedanista, jonka takalasissa on nykyisellään hiukan problemaattinen kiinnipysyvyys jeesusteipistä huolimatta eli ovia ei kannata paiskoa ihan mahdottomasti :D

Kuva

Näyttää vain tämä korvikepalkkikin saaneen osansa ruostepeikosta, mutta katsotaan tulisiko siitä jotain.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: 900 Turbo Cabriolet -86

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ei se ruoste aina suolaa tartte, vaa mätänee näemmä ne auringossakin elämänsä viettäneet. Sinänsä surkuhupaisaa, että hyvä varaosa löytyy 30 vuotta suolapaskas eläneestä Suomi-Saabista :D

Mut hienoa, että näitäkin jokku ennakkoluulottomasti laittaa entiseen loistoonsa!
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
TommiA
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: To Maalis 25, 2004 19:57
Paikkakunta: Oulussa ja muualla

Re: 900 Turbo Cabriolet -86

Viesti Kirjoittaja TommiA »

Sainpa tässä kuukauden aikana nyt tulppahitsailemalla korvaavan palkin paikalleen. Palkkiin piti vielä rakennella suorasta pellistä tukikaistale johon pop-niiteillä tulee kiinni muovilista katon kiinni nitomista varten. Päälle hiukan tasoittelua, runsaasti sinkkiä, korikittiä vettä vastaan ja mustapohjamaali. Alkuperäinen palkkikin oli enimmäkseen pintamaalamattomana mustalla pohjalla, joten kelvannee mustana uusikin.

Kuva

Kuva

Kuva

Eli jokohan tässä kohta voisi palata siihen alkuperäiseen projektin aiheeseen eli takaikkunan vaihtoon .. :D
TommiA
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: To Maalis 25, 2004 19:57
Paikkakunta: Oulussa ja muualla

Re: 900 Turbo Cabriolet -86

Viesti Kirjoittaja TommiA »

Alkuperäiseen projektiin pystyttiin viimein palaamaan ja saamaan kiesi kesäajettavaan kuosiin. Kesä meni enimmäkseen hyvin eikä aivan vakavia teknisiäkeskeytyksiä tullut. Erästä toista foorumin käytäjää mukaellen tämä yksilö on kuitenkin auto jossa ei toimii yhtään mikään.

Talven tullessa voidaaan siis jatkaa verenkaivamisella nenästä. Kromiset irtokaaret ovat tietysti aina jännittävät varsinkin kun alkuperäiset raportit isonveden takaa kertoivat jostain lahoesiintymästä takana. Aikaisemminkin huomattu jokin epämääräisempi maalipinta ja huomattava kerrostuma bondoa eli pakkelia amöriikkalaisittain. Julma teräsharja rälläkään ja hommiin niin paljastuu juttuja. Lokasuojan reunasta näyttää oikaistun joku painuma, josta muistona siisti rivi ulosvetotankojen hitsausjälkiä. Aivan hyvin joskus korjattu, mutta lie sisälokasuojan puolelta jäänyt maalamatta tai jotain kun reiät ovat läpi sinne asti.

Kuva

Kivaa, olen aina tykännyt erityisesti pintapeltihommista...

Piti sitten samalla tarkastella erityisesti kuskinpuolen takavalon ympäristöä kun tuo takapuskurin ylläoleva alapienakaan ihan muodossaan ollut ja hiukan jopa pieniä repeämiä valoumpion ympäristössä. Heppaileepa nekin samalla kuosiinsa ja alkuperäisille paikoilleen.

Kuva
TommiA
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: To Maalis 25, 2004 19:57
Paikkakunta: Oulussa ja muualla

Re: 900 Turbo Cabriolet -86

Viesti Kirjoittaja TommiA »

Tää nyt sit niinku tulis tähän sähkölinnun kakalla...

Kuva

Alla oli jotain tämmöistä, huomaa :saab: -originaalit korjausosat alla. Panosta aina OEM-laatuun :lol:

Kuva
TommiA
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: To Maalis 25, 2004 19:57
Paikkakunta: Oulussa ja muualla

Re: 900 Turbo Cabriolet -86

Viesti Kirjoittaja TommiA »

Lukemattomien ylläpito-remonttien jälkeen, toivotamme jatkuvaa ylläpito-innostusta uudelle omistajalle naapuripitäjään. Hyviin käsiin meni!

Kuva
Vastaa Viestiin