Sivu 1/3

Saab Ng900 -95 Cabriolet Sensonic *seuraavaksi parantelua*

Lähetetty: Ti Huhti 09, 2013 19:25
Kirjoittaja Coltti
Ajattelin nyt väsätä oikein projektitopikin "hyvin" alkaneesta ongelmatopikista.
Kohde: 1995 ng900 2.0T cabbe sensonic (sensonic jopa toimii)
Kuva

Kuva


Alkuperäiset oireet:
Kylmänä pitää vienoa ininää. Täysin käyntilämpöisenä moottori rupeaa kuulostamaan siltä, että kyljessä olisi remmiahdin. Parhaiten tämä ääni kuuluu kierrosalueella 1500-2500.

Ääni kuuluu myös apulaitehihna löysättynä.

Päivänä jolloin ekan kerran huomasin äänen, ajelin n. 10min äänen kanssa ja sitten öp-valo syttyi kevyellä kuormalla -> auto sivuun ja Vesa67 hinaamaan tallille, kiitokset!

Putsasin öljypohjan ja imusihdin, oli muuten tosi karstainen: Kuva

Tsekkasin myös runkolaakerit 3 ja 4, sekä kiertokankien laakerit 3 ja 4. Kaikki kunnossa:
Kuva

Uudet öljyt ja suodatin, sekä uudet o-renkaat.
Noh... Ongelma ei vieläkään poistunut, kylmänä pitää vieläkin vienoa ininää ja täyden käyntilämpötilan saavutettua Eaton herää ja öljypainevalo syttyy, sain onneksi ajeltua tallille ilman merkkivaloa 2min odottelun uudelleenkäynnistyksen jälkeen...

Vaihdoin seuraavaksi öljynpaineanturin ja tarkastin öljypumpun kunnon, kaikki ok. Samalla myös öljynpaineenrajoitinventtiili auki eikä sielläkään vikaa.

Noh, edelleenkään vika ei poistunut ei ollut siis anturissakaan. Taas koeajolle ja 10-15min ajon jälkeen Kiljuu ja öljynpainevalokin taas syttyi. Sain juuri ja juuri nilkutettua tallille.

Nyt vielä vaihdoin toisen jakoketjun kiristimen arvalla, sekä jälkikiristin kannenpultit ja katoin että nokkapukit on kireellä. Käytin myös öljynjäähyttimen termostaatin auki, eikä sieltäkään mitään löytynyt. Edelleen ääni jatkuu, ajamaan en enää tosin lähtenyt... Katoin turbonkin pakopuolelta, eikä oo väljä.


Huoltolistaa omaksi muistiinpanoksi:

243tkm moottoriremppa, laakerit, männänrenkaat, kannen koneistus, vesipumppu, jakopää, moniurahihna.
244tkm öljynvaihto.
249tkm öljynvaihto.

Re: Ng900 Kiljunta pellin alta ja öljynpainevalo syttyy

Lähetetty: Ti Huhti 09, 2013 19:31
Kirjoittaja Minuteman
Itse olen kuullut takimmaisen tasapainoakselin vollottavan/kiljuvan sen leikatessa laakereillaan kiinni.

Re: Ng900 Kiljunta pellin alta ja öljynpainevalo syttyy

Lähetetty: Ti Huhti 09, 2013 19:44
Kirjoittaja Coltti
Sieltä tulikin lähes heti tosi loogisen kuulonen kommentti :). Kiitos!

Pitääpä melkein huomenna repiä toi kone pois keulalta ja kattoa mitä se oikein on syöny...

Re: Ng900 Kiljunta pellin alta ja öljynpainevalo syttyy

Lähetetty: Ti Huhti 09, 2013 22:13
Kirjoittaja like_a_glove
hyi hemmetti tota öljypohjaa... 8O

tollasen jälkeen vika voi olla about missä vaan...onnea etsintöihin. 8)

Re: Ng900 Kiljunta pellin alta ja öljynpainevalo syttyy

Lähetetty: Ke Huhti 10, 2013 11:12
Kirjoittaja CDTA
NG-satku...siis T5 kone noin karstassa 8O
Mahtaako olla venakopan huohotuspillit tukossa?

Re: Ng900 Kiljunta pellin alta ja öljynpainevalo syttyy

Lähetetty: Ke Huhti 10, 2013 12:48
Kirjoittaja anv
Et erikseen maininnu imusihdin puhdistusta, mutta varmaan senkin putsasit?

Re: Ng900 Kiljunta pellin alta ja öljynpainevalo syttyy

Lähetetty: Ke Huhti 10, 2013 15:32
Kirjoittaja Coltti
Sihti putsattiin siis öljypohjan kanssa tuolloin 4.4.

Vika löyty. Kuvassa n. 30km puhdistuksen jälkeen ajettu imusihti:
Kuva

Muuten moottori oli sisältä ehjän näköinen, paitsi jakoketju kulunut vinoon ja kiertokangenlaakereiden pinta ruvennut kuoriutumaan. Jotkut luiskat ei meinannut itekseen enää pysyä kangissa kiinni, mutta ei näkyny pyörimisjälkiä kangissa.
Kuva

Runkolaakerit oli erittäin hyvät: Kuva

Männät oli käytännössä karstattomat, myöskään helmoissa ei juurikaan ollut karstaa:
Kuva


Muut kuvat löytyy albumista: http://coltti.1g.fi/kuvat/Saab/Saab+900 ... 13+porsii/

Re: Saab Ng900 -95 Cabriolet Sensonic *moottoriremppa*

Lähetetty: To Huhti 11, 2013 11:57
Kirjoittaja samih
Mielenkiintoista etta puhdistettu imusihti meni samantien uudelleen tukkoon. Mistakohan karsta paasi uudelleen kiertoon? Jos satkussa on samallainen oljynlauhdutin kuin femmassa, kannattaa puhdistaa se kunnolla. Itse taytin koko vermeen bensalla, ripustin kattoon (tukin ensin kanavat ettei bensa haihdu) ja annoin muhia pari viikkoa.

Onnea jokatapauksessa remonttiin.

Re: Saab Ng900 -95 Cabriolet Sensonic *moottoriremppa*

Lähetetty: To Huhti 11, 2013 12:03
Kirjoittaja jcarlson
Ei ole häävisti öljyjä vaihdeltu tuohon moottoriin. Eihän se ihme ole, että kun paksu karstakerros ympäri kampikammiota alkaa liukenemaan, niin sihti tukkeentuu aina helposti uudelleen niin kauan kun sitä karstaa lohkeilee irti.

Re: Saab Ng900 -95 Cabriolet Sensonic *moottoriremppa*

Lähetetty: Pe Huhti 12, 2013 22:17
Kirjoittaja Coltti
12h tallipäivä takana. Sai onneksi jotain tehtyäkin. Yllättävän paljon aikaa menee myös ihan pelkästään osien putsailussa...

Irtos ihan hyvin karstaa pelkästään noista tp-akseleista
Kuva

Saa nähä josko tällä kertaa toi öljypohja pysyisi jopa siistinä
Kuva

Tuli vähän ohjelmaa kiertokangenlaakereiden kanssa, kiristy kummallisen tuntusesti, eikä pyöriny. Oli myyty vahingossa 0.25 alikoon laakerit. Onneksi Vesalta löytyi setti std kokosia hyllystä, kiitos tästä!
Kuva

Sen verran jäätiin jälkeen päivän tavoitteesta, että apulaitteita eikä loota saatu paikoilleen koneeseen ja pakettia ei saatu apurungon kanssa autoon paikalleen...

Noh, saipahan ton myös toisen kesäautoprojektin koneen kasattua että sai tilaa moottoripukkiin. Tästä ehkä lisää myöhemmin toisen projektitopikin muodossa :twisted:

Re: Saab Ng900 -95 Cabriolet Sensonic *moottoriremppa*

Lähetetty: La Huhti 13, 2013 20:30
Kirjoittaja CDTA
Siis WAU!
Että näyttääkin T-seiskan alapää hyvältä puhtaana... "peukuttaa" :D

Re: Saab Ng900 -95 Cabriolet Sensonic *moottoriremppa*

Lähetetty: La Huhti 13, 2013 22:27
Kirjoittaja Aero-san
Tässä kun on tuota imusihtiä käsitelty, niin rohkenen esittää oman ratkaisuni aiheeseen:

https://www.dropbox.com/s/x32111trb2c01 ... .07.16.jpg
https://www.dropbox.com/s/7ijzjdev4rmk5 ... .15.57.jpg

n. 700 km öp:n putsauksesta tuolloin.

Re: Saab Ng900 -95 Cabriolet Sensonic *moottoriremppa*

Lähetetty: La Huhti 13, 2013 23:04
Kirjoittaja Coltti
Toi onkin hyvä idea.

Onko öljypohjaan tarvinnut laittaa lisää matskua ruuvien taustapuolelle, vai riittääkö ainevahvuus?

Re: Saab Ng900 -95 Cabriolet Sensonic *moottoriremppa*

Lähetetty: La Huhti 13, 2013 23:26
Kirjoittaja Aero-san
Pohjan alapintaan on hitsattu noin 15 mm paksu laippa jossa on suunnilleen 12 mm syvät "pohjareiälliset" kierteet (Helicoil). Tulpan laippa muistaakseni 4 mm ja ihan tavallisilla M6 kuusioruuveilla kiinnitys. Pystyisi siitä hieman kehittämään jos toista olisi tekemässä että saisi pakettia ohuemmaksi. Öljypohjan ainevahvuus oli nelisen milliä, enintään viisi, ja siihen on vain porattu riittävän suuri reikä.
Onhan se sitten pidettävä mielessä että on tuumaa pienempi maavara. Vielä ei ole kuitenkaan kyntänyt kuin lunta...

Re: Saab Ng900 -95 Cabriolet Sensonic *moottoriremppa*

Lähetetty: Su Huhti 14, 2013 01:11
Kirjoittaja aero t7
CDTA kirjoitti:Siis WAU!
Että näyttääkin T-seiskan alapää hyvältä puhtaana... "peukuttaa" :D
t5.. :roll:
Tolta näitten(kaikkien)pitäisi näyttää.