Saab Ng900 -95 Cabriolet Sensonic *seuraavaksi parantelua*
Lähetetty: Ti Huhti 09, 2013 19:25
Ajattelin nyt väsätä oikein projektitopikin "hyvin" alkaneesta ongelmatopikista.
Kohde: 1995 ng900 2.0T cabbe sensonic (sensonic jopa toimii)
Alkuperäiset oireet:
Kylmänä pitää vienoa ininää. Täysin käyntilämpöisenä moottori rupeaa kuulostamaan siltä, että kyljessä olisi remmiahdin. Parhaiten tämä ääni kuuluu kierrosalueella 1500-2500.
Ääni kuuluu myös apulaitehihna löysättynä.
Päivänä jolloin ekan kerran huomasin äänen, ajelin n. 10min äänen kanssa ja sitten öp-valo syttyi kevyellä kuormalla -> auto sivuun ja Vesa67 hinaamaan tallille, kiitokset!
Putsasin öljypohjan ja imusihdin, oli muuten tosi karstainen:
Tsekkasin myös runkolaakerit 3 ja 4, sekä kiertokankien laakerit 3 ja 4. Kaikki kunnossa:
Uudet öljyt ja suodatin, sekä uudet o-renkaat.
Noh... Ongelma ei vieläkään poistunut, kylmänä pitää vieläkin vienoa ininää ja täyden käyntilämpötilan saavutettua Eaton herää ja öljypainevalo syttyy, sain onneksi ajeltua tallille ilman merkkivaloa 2min odottelun uudelleenkäynnistyksen jälkeen...
Vaihdoin seuraavaksi öljynpaineanturin ja tarkastin öljypumpun kunnon, kaikki ok. Samalla myös öljynpaineenrajoitinventtiili auki eikä sielläkään vikaa.
Noh, edelleenkään vika ei poistunut ei ollut siis anturissakaan. Taas koeajolle ja 10-15min ajon jälkeen Kiljuu ja öljynpainevalokin taas syttyi. Sain juuri ja juuri nilkutettua tallille.
Nyt vielä vaihdoin toisen jakoketjun kiristimen arvalla, sekä jälkikiristin kannenpultit ja katoin että nokkapukit on kireellä. Käytin myös öljynjäähyttimen termostaatin auki, eikä sieltäkään mitään löytynyt. Edelleen ääni jatkuu, ajamaan en enää tosin lähtenyt... Katoin turbonkin pakopuolelta, eikä oo väljä.
Huoltolistaa omaksi muistiinpanoksi:
243tkm moottoriremppa, laakerit, männänrenkaat, kannen koneistus, vesipumppu, jakopää, moniurahihna.
244tkm öljynvaihto.
249tkm öljynvaihto.
Kohde: 1995 ng900 2.0T cabbe sensonic (sensonic jopa toimii)
Alkuperäiset oireet:
Kylmänä pitää vienoa ininää. Täysin käyntilämpöisenä moottori rupeaa kuulostamaan siltä, että kyljessä olisi remmiahdin. Parhaiten tämä ääni kuuluu kierrosalueella 1500-2500.
Ääni kuuluu myös apulaitehihna löysättynä.
Päivänä jolloin ekan kerran huomasin äänen, ajelin n. 10min äänen kanssa ja sitten öp-valo syttyi kevyellä kuormalla -> auto sivuun ja Vesa67 hinaamaan tallille, kiitokset!
Putsasin öljypohjan ja imusihdin, oli muuten tosi karstainen:
Tsekkasin myös runkolaakerit 3 ja 4, sekä kiertokankien laakerit 3 ja 4. Kaikki kunnossa:
Uudet öljyt ja suodatin, sekä uudet o-renkaat.
Noh... Ongelma ei vieläkään poistunut, kylmänä pitää vieläkin vienoa ininää ja täyden käyntilämpötilan saavutettua Eaton herää ja öljypainevalo syttyy, sain onneksi ajeltua tallille ilman merkkivaloa 2min odottelun uudelleenkäynnistyksen jälkeen...
Vaihdoin seuraavaksi öljynpaineanturin ja tarkastin öljypumpun kunnon, kaikki ok. Samalla myös öljynpaineenrajoitinventtiili auki eikä sielläkään vikaa.
Noh, edelleenkään vika ei poistunut ei ollut siis anturissakaan. Taas koeajolle ja 10-15min ajon jälkeen Kiljuu ja öljynpainevalokin taas syttyi. Sain juuri ja juuri nilkutettua tallille.
Nyt vielä vaihdoin toisen jakoketjun kiristimen arvalla, sekä jälkikiristin kannenpultit ja katoin että nokkapukit on kireellä. Käytin myös öljynjäähyttimen termostaatin auki, eikä sieltäkään mitään löytynyt. Edelleen ääni jatkuu, ajamaan en enää tosin lähtenyt... Katoin turbonkin pakopuolelta, eikä oo väljä.
Huoltolistaa omaksi muistiinpanoksi:
243tkm moottoriremppa, laakerit, männänrenkaat, kannen koneistus, vesipumppu, jakopää, moniurahihna.
244tkm öljynvaihto.
249tkm öljynvaihto.