Pystykeulasatkun rakentelua
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Hyviä kysymyksiä. Eli ikkunoilla on aikakatkaisu taisin laittaa kuusi sekuntia, jonka jälkeen katkaisee sähkön tulon moottoreille.
Mitä tuossa rupesin kattelemaan niin tuossa on kuusi analogista inputtia joissa on merkattu se ADC. Tuo olisi kyllä hyvä lisä rueta tekemään. Voisi rueta perehtymään enempikin tuohon jännitearvojen lukuun. Mutta katsotaan millä aikaa kerkiää. Toki jos osaat neuvoja antaa niin otan mielelläni vastaan
Kytkäreistä laitan kuvan jahka kerkiän.
Mitä tuossa rupesin kattelemaan niin tuossa on kuusi analogista inputtia joissa on merkattu se ADC. Tuo olisi kyllä hyvä lisä rueta tekemään. Voisi rueta perehtymään enempikin tuohon jännitearvojen lukuun. Mutta katsotaan millä aikaa kerkiää. Toki jos osaat neuvoja antaa niin otan mielelläni vastaan
Kytkäreistä laitan kuvan jahka kerkiän.
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Se vaatii pari pikkujuttuu
AVR:n ADC lukee 0-5V arvoja ja palauttaa sen mukaan desimaaliarvon 0-1023 (käyttämällä analogRead() kirjastoa).
Tarvitset siis jännitteenmuuntimen. Yksi tapa olisi negatiivisella takaisinkytketyllä (vaimentavalla) oparipirillä.
Tällöin raja-arvon ja hystereesin voi märittää koodiin.
Toinen tapa olisi myös rakentaa komparaattoripiiri (oparilla) ja lukea oparin ulostuloa ADC:llä. Tällöin voisi esim trimmereillä hienosäätää raja-arvoja.
Oikein nopea ja helpoin kötöstys olisi jännitteenjako kahdella vastuksella ja asettaa vastusten välinen solmupiste maks 5V. ADC sisääntulo on korkeimpedanssinen joten vastuksina pitäisi voida käyttää 1/4W ja valita niin suuret jotta kokonaisvirta ei polta niitä.
Eri kytkentöjä ja tapoja on niin monta kuin suunnitelijaa
Mikäli sinulla on koulussa vielä aikaa istua labrassa niin lyö osia koky-levylle ja ryhdy testailemaan. Laita vaikka varuiks ~5V zeneri estosuuntaan maan ja ADC jalan väliin niin poltat oparin etkä AVR:ää ^^
AVR:n ADC lukee 0-5V arvoja ja palauttaa sen mukaan desimaaliarvon 0-1023 (käyttämällä analogRead() kirjastoa).
Tarvitset siis jännitteenmuuntimen. Yksi tapa olisi negatiivisella takaisinkytketyllä (vaimentavalla) oparipirillä.
Tällöin raja-arvon ja hystereesin voi märittää koodiin.
Toinen tapa olisi myös rakentaa komparaattoripiiri (oparilla) ja lukea oparin ulostuloa ADC:llä. Tällöin voisi esim trimmereillä hienosäätää raja-arvoja.
Oikein nopea ja helpoin kötöstys olisi jännitteenjako kahdella vastuksella ja asettaa vastusten välinen solmupiste maks 5V. ADC sisääntulo on korkeimpedanssinen joten vastuksina pitäisi voida käyttää 1/4W ja valita niin suuret jotta kokonaisvirta ei polta niitä.
Eri kytkentöjä ja tapoja on niin monta kuin suunnitelijaa
Mikäli sinulla on koulussa vielä aikaa istua labrassa niin lyö osia koky-levylle ja ryhdy testailemaan. Laita vaikka varuiks ~5V zeneri estosuuntaan maan ja ADC jalan väliin niin poltat oparin etkä AVR:ää ^^
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Niin että olis vähän saman tyylinen systeemi tuo kuin esimerkiks tuon lämpötilan mittaus arvojen luku. Joskus tullu mittailtua lämpötiloja tuolla piirillä niin tekis vähän vastaavan tyylisen koodin jolla sais muutettua järkeviksi nuo arvot.
Koululla nyt ei varsinaisesti nuita voi testailla ja opinnäytetyönäkin tämä poikkesi hieman aiheesta kun oma-ala on enempi talosähköön suuntautunut. Mutta kyllähän tuo silti aikapitkälti sähköön liittyy Jonkin verran ollut näitä hituvirta hommia tietysti koulussa, mutta nämä ohjelmointi hommat on tullut vapaa ajalla opittua. Kyllähän nuo opettajat kehu tuota ammattitaitoa ja kehottivat käymään vielä automaatio puolenkin kun kerta kiinnostaa tämmöset ohjaushommat ja kerta jonkin verran löytyy intoa vapaa ajalla opiskella tämmösiäkin Tuli kuulemma hieman yllätyksenä, että osaa tavallisten asennusten lisäksi suunnitella ja toteuttaa itse alusta asti tuommosen laitteen.
Kiitoksia neuvoista ja pitää kysellä lisää kun tarvitsee lisää neuvoja ja jos joku keksii jotain parannettavaa niin kuuntelen mielelläni
Koululla nyt ei varsinaisesti nuita voi testailla ja opinnäytetyönäkin tämä poikkesi hieman aiheesta kun oma-ala on enempi talosähköön suuntautunut. Mutta kyllähän tuo silti aikapitkälti sähköön liittyy Jonkin verran ollut näitä hituvirta hommia tietysti koulussa, mutta nämä ohjelmointi hommat on tullut vapaa ajalla opittua. Kyllähän nuo opettajat kehu tuota ammattitaitoa ja kehottivat käymään vielä automaatio puolenkin kun kerta kiinnostaa tämmöset ohjaushommat ja kerta jonkin verran löytyy intoa vapaa ajalla opiskella tämmösiäkin Tuli kuulemma hieman yllätyksenä, että osaa tavallisten asennusten lisäksi suunnitella ja toteuttaa itse alusta asti tuommosen laitteen.
Kiitoksia neuvoista ja pitää kysellä lisää kun tarvitsee lisää neuvoja ja jos joku keksii jotain parannettavaa niin kuuntelen mielelläni
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Tämä unohtunu nyt vähäksi aikaa kokonaan. Nyt tuli mieleen tätäkin päivittää kun tuli 96:n peräkontintiivisteestä mieleen, että tähän pitäisi saada oviin uudet ikkunatiivisteet. Sattuuko kukaan tietämään mistä saisi uusia tiivisteitä niihin ikkunoihin?
Tuon ikkunoiden ja keskuslukituksen ohjainlaitteen kytkentäkuvakin on unohtunut piirtää kunnollinen, joten sitäkään en ole muistanut laittaa. Pahoittelut siitä Tuppaa olemaan näitä projekteja enemmän kuin aikaa, niin ei kaikkee tule muistettua ja kerettyä tehä. Mutta koitan sen jossain välissä piirtää ja laittaa tänne
Tuon ikkunoiden ja keskuslukituksen ohjainlaitteen kytkentäkuvakin on unohtunut piirtää kunnollinen, joten sitäkään en ole muistanut laittaa. Pahoittelut siitä Tuppaa olemaan näitä projekteja enemmän kuin aikaa, niin ei kaikkee tule muistettua ja kerettyä tehä. Mutta koitan sen jossain välissä piirtää ja laittaa tänne
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Eilen sain saamattomuuteni selätettyä ja kävin niitä teippauksia kysymässä tämän kylkeen. tänään sitten kävin hakemassa valmiit teipit ja pitäisi rueta niitä sitten jossain välissä leikkelemään. Samalla tuli teetätettyä tuohon korisarjaan etupyörän taakse alunperin kuuluvat airflow-tarrat. Ja tietysti pienenä hifistelynä ferrari tyyliset tarrat, joissa hevosen tilalla hirvi ja tekstinä
Kuvia laittelen kun tuo moottorit.net taas alkaisi toimia
Kuvia laittelen kun tuo moottorit.net taas alkaisi toimia
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Äsken tuli uusi kylkiteippikin iskettyä paikalleen. Ulkonäkö parani taas kertaheitolla parempaan suuntaan Vielä kun sais jossain vaiheessa ne kaarilevikkeet paikalleen. Kuvia en edelleenkään voi laittaa kun ei tuo moottorit.net sivusto toimi.
Tuli tuossa mieleen sellainen asia, kun laittelin ylijäämä teippejä pahvilaatikkoon talteen, niin tuli taas vastaan tämän auton maalauskortti. Eli onko tuo maalauskortti tarkoituksella vai vahingossa jäänyt tehtaalta lähtiessään kyytiin. Ei ole aikaisemmin tullut vastaavaa lappusta nähtyä muista Saabeista, eikä ole kukaan tuttukaan kellä on joskus näitä vanhempia Saabeja ollu. Toissa talvena kun oli sisusta purettu ja hitsuu hommat tässä kesken, niin se maalauskortti oli survottu oikeanpuolen pyöräkotelon taakse.
Tuli tuossa mieleen sellainen asia, kun laittelin ylijäämä teippejä pahvilaatikkoon talteen, niin tuli taas vastaan tämän auton maalauskortti. Eli onko tuo maalauskortti tarkoituksella vai vahingossa jäänyt tehtaalta lähtiessään kyytiin. Ei ole aikaisemmin tullut vastaavaa lappusta nähtyä muista Saabeista, eikä ole kukaan tuttukaan kellä on joskus näitä vanhempia Saabeja ollu. Toissa talvena kun oli sisusta purettu ja hitsuu hommat tässä kesken, niin se maalauskortti oli survottu oikeanpuolen pyöräkotelon taakse.
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Nyt on tonnari pistetty seisontaan ja satku takasin liikenteen sekaan Kiva pitkästä aikaa tälläkin ajella. Tuntuu tosin hieman tehottomalta tonnarin jäliltä, mutta ajofiilis tässä kyllä kohallaan Kuvia vois jossain välissä laittaa taas tästä tänne.
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Jatketaan yksinpuhelua. Eli tuli vaihdettua äsken uusi konepelti tähän. Hieman orvon näkönen kun ei ole enää kiveniskusuojateippiä, kylkiraitoja ja lätkiä. Pitää jokupäivä koittaa saada se kiveniskuteippi irti tuosta vanhasta pellistä ja liimata tähän uuteen. Laittelen kuvia illemmasta, jos kerkiän...
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
No nyt on niitä kuviakin laittaa. Eli nuissa näkyy nyt aikas lailla kaikki mitä on tullut taas tehtyä tähän. Tämmöstä pientä hiplailua lähinnä. Huomenna pitää katella pystyykö nuita kaarilevikkeitä pistämään paikoilleen. Lähinnä riippuu mitenkä työntää vettä taivaalta.
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
-
- "Hirsch"
- Viestit: 708
- Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Ai hittolainen miten silmä lepää! Aivan käsittämättömän nätti
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Kiitoksia! Pitäis tuossa jossain välissä rueta kattelemaan, että mikä tässä polttaa nuo sähköikkunoiden ja keskuslukituksen ohjauslaitteen kontrollerit. Kaks onnistunu jo kyrvähtämään. Jonkin aikaa toimii moitteitta ja sit kohta mennee koko laitos pimmeeks. Ite veikkaan, että vika on maadotus hommassa, kun sähköikkunoiden, keskuslukituksen ja kontrollerin miinukset kulkevat samassa paketissa. Eli ottaisko se sitten siitä jonkin laisen virtapiikin ja sen seurauksena särkis sen kontrollerin?
Vois laittaa jossain välissä taas kuvia tästä kun kaarilevikkeetkin tuli laitettua toissapäivänä paikalleen.
Vois laittaa jossain välissä taas kuvia tästä kun kaarilevikkeetkin tuli laitettua toissapäivänä paikalleen.
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
No päivitetäänpäs tätä nyt hieman takakäteen. Ensimmäiseksi laitetaan se kytkärikuva joka ollu jo pitkään tavoitteena laittaa vaan nyt sain vasta aikaseksi Jospa tuosta käsin piirretystä jotain selkoa ottais. Voin toki tarkemmin kertoa tuosta, jos jotakin kiinnostaa. YV:tä vaan, jos on kysyttävää aiheesta
Ja sitten laitellaan niitä kuvia tuosta kaarilevikkeiden asentelusta. Possuliimallahan ne sitten loppupelissään kiinni menivät. Ei olisi kerenny jyväskylän potkuihin muuten kiinni nuo, jos olisi jotain kiinnikkeitä alkanut väsäämään. Vaan hyvinhän nuo on vielä kyyvissä pysyneet
Ja sitten muutama fiilistelykuva autosta
Laitetaan nyt sisältäkin kuva. Pitäis tuo hansikasluukunkansi verhoilla uudelleen kun nuo muutamat kuplat häirihtee, mutta kun eivät ajoa haittaa, niin laittelee senkin sitten kun on tärkeemmät hommat alta pois. Samaten tuon koko kojelaudan voisi kokeilla uudelleen verhoilla. Eli täyttäis nuo halkeemat jollain kitillä ja uus kangas vaan päälle.
Ja sitten laitellaan niitä kuvia tuosta kaarilevikkeiden asentelusta. Possuliimallahan ne sitten loppupelissään kiinni menivät. Ei olisi kerenny jyväskylän potkuihin muuten kiinni nuo, jos olisi jotain kiinnikkeitä alkanut väsäämään. Vaan hyvinhän nuo on vielä kyyvissä pysyneet
Ja sitten muutama fiilistelykuva autosta
Laitetaan nyt sisältäkin kuva. Pitäis tuo hansikasluukunkansi verhoilla uudelleen kun nuo muutamat kuplat häirihtee, mutta kun eivät ajoa haittaa, niin laittelee senkin sitten kun on tärkeemmät hommat alta pois. Samaten tuon koko kojelaudan voisi kokeilla uudelleen verhoilla. Eli täyttäis nuo halkeemat jollain kitillä ja uus kangas vaan päälle.
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Ota noi lisävalot puskurin päältä pois?
Eikä haittaisi vaikka lampunpesijätkin häviäisivät.
Eikä haittaisi vaikka lampunpesijätkin häviäisivät.
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
-Edward Murphy
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Eikä mitä, Boschin neliskanttiset lisäpitkät sopii pystärisatkun keulalle kuin nenä päähän - aidointa 80-lukua ja muotoilukin täsmää satkun omien valojen kanssa melko passelisti. Makuja on monia .
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Lisäpitkät pysyy nokalla. Sopivat minusta tähän, kuin nyrkki silmään ja kuten aero sanoi, aidointa 80-lukua. Omaan silmään sopivat ja siksi pysyvät Muutenkin koittanu rakentaa siihen kasarityyliin tätä. Samaten nuo lampunpesimet pysyvät. Ovat nekin sitä kasari aikakautta ja vasta korjasin ne niin eivät ole lähössä mihinkään. Toiselle puolelle on käyttämätön pyyhkijänvarsikin hyllyssä Ja pitäväthän ne valotkin puhtaana nii on kivempi sokaista kanssa autoilioita kirkkaammilla valoillaLeKe96 kirjoitti:Ota noi lisävalot puskurin päältä pois?
Eikä haittaisi vaikka lampunpesijätkin häviäisivät.
Makuasioita joista kannattaa kiistellä, mutta lähtökohtaisesti oman mielipiteen/ maun mukaan koittanu tehä Kiitokset mielipiteestäsi ja saa sitä muutkin kertoa omansa. Saattaa tulla erilaisia näkökulmia asioihin niin tiedä mitä kaikkee tähän vielä keksiikään
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"