Pystykeulasatkun rakentelua

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Kuten aerokin tuossa jo kirjoitteli, niin ihan oikeassa olet pykälien suhteen. (Sen verran pilkkua viilaan, että 7/87 on se raja, jonka jälkeen pitää päästönormit todistaa, eli käytännössä laittaa se katti tai ainakin kuoret putkeen.)
Sinun tapauksessa ei pitäisi mitään ongelmia olla.

Aikaisemmassa viestissäni ihmettelinkin lähinnä luovuttaja-auton historiaa ja miten se on saatu leimattua.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Minä ihmettelen mistä on löytynyt MY90 2.1-litran koneella :?
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja Risto »

aero kirjoitti:mitä http://saabvin.com/ sanoo auton moottoriksi?
VIN: YS3AD55L5L7010651
Model: Saab 900
Model Year: 1990
Body type: 5-door (5CK)
Engine: B202L 4-inline, Turbo, PETROL, TURBO (B202 L)
Gearbox: 5-speed manual / Front wheel drive
Plant: Nystad, Finland (900 / 9-3)
Market: Internal use only
Serial number: 010651
VIN Checksum: Valid
aero
-
Viestit: 8673
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja aero »

Eli kori on orggisturbo, todennäköisesti tekniikka on keulalla ilman muutoskatsastusta, kun ei niitä kovin helpolla silmällä erota.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Jep, tuskin on muutoskatsastettu. Liekö alkuperäinen pata hajonnut ja alle lyöty lähin käsillä oleva...
Muuta järkeä en muutokseen keksi.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Risto kirjoitti:
aero kirjoitti:mitä http://saabvin.com/ sanoo auton moottoriksi?
VIN: YS3AD55L5L7010651
Model: Saab 900
Model Year: 1990
Body type: 5-door (5CK)
Engine: B202L 4-inline, Turbo, PETROL, TURBO (B202 L)
Gearbox: 5-speed manual / Front wheel drive
Plant: Nystad, Finland (900 / 9-3)
Market: Internal use only
Serial number: 010651
VIN Checksum: Valid
No siinähän ne auton tiedot tulikin. Eipähän tarvinnu itse rueta papereista kattomaan ja kirjottamaan :) Tosiaan tuo on alkujaan ollut turbo johon on sitten alkuperäisen tekniikan tilalle laitettu tuo 2.1 motti mihin sitten laitettu ne turbon hilut.
JuHem kirjoitti:Kuten aerokin tuossa jo kirjoitteli, niin ihan oikeassa olet pykälien suhteen. (Sen verran pilkkua viilaan, että 7/87 on se raja, jonka jälkeen pitää päästönormit todistaa, eli käytännössä laittaa se katti tai ainakin kuoret putkeen.)
Sinun tapauksessa ei pitäisi mitään ongelmia olla.

Aikaisemmassa viestissäni ihmettelinkin lähinnä luovuttaja-auton historiaa ja miten se on saatu leimattua.
Joo ei sitä ikinä tuolla tekniikalla ole leimattukkaan. On ollut jo sen verran laho, että ei olisi senkään puolesta saanut enää leimaa. Lukee jo tuossa otteessakin monta eri paikkaa mitkä pitäisi laittaa kuntoon, jos olisi meinannut leiman saada.

Pitää kyllä käydä nuiden papereiden kanssa konttorilla ja kysellä miten tässä toimitaan kun kone on vaihdettu jo tuohon tekniikan luovuttajaankin, joka kyllä on ollut turbon papereilla alusta pitäen. En usko, että siinä syntyy sen isompaa ongelmaa, kunhan käskevät hakea teholaput tuolle tekniikalle ja päästöt vaan saada kohdillee. Näin ainakin uskoisin...

Mutta tulihan tähän taas jotain saatua aikaseksikin. Nimittäin nyt on vetaritunnelissa pohjapeltikin paikallaan. Täytyy nyt tuo kori kuitenkin saada ensin kuntoon ja katella sitä tekniikkaa tuossa sivussa. Kyllähän tuolle varmaan joku tolkku tulee kun käy konttorilla kyselemässä vielä. Kyllä ne ainakin viimeksi olivat sitä mieltä, että pitäis mennä helposti läpi, että kunhan käy vaan näyttämässä valmiina pakettina ja ottaa leiman. Vaan laitetaan nyt parit kuvat taas vaihteeksi ja katsellaan miten tuon tekniikka homman kanssa sitten edetään.

Kuva
Kuva

Niin ja kiitokset kaikille kommenteista ja ennen kaikkea hyödyllisistä vastauksista, joista on ollut todellakin apua! :wink:
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Nyt alkaa olla vetaritunneli sitten valmis. Hieman on vielä keulassa silti tekemistä, mutta ei pitäisi enää olla mitenkään mahottomasti. Tai no onhan siinä aikapaljon, kun tulee kerta toinen kone ja sen myötä johtosarjojen vetämistä sun muuta :mrgreen: Iskarin yläpään aluettahan tuossa pääsisi sitten laittelemaan.

Kuva

Niin ja onhan tuosta peräkontistakin nuo eristeet kaavittu pois. Kiitokset siitä tyttöystävälle jolla ei ollut parempaakaan tekemistä ja halusi jotenkin olla avuksi :D

Kuva
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

On näköjään taas tovi vierähtänyt, kun viimeksi tätä päivittänyt 8O Vuan päivitellään nyt jotain pientä taas. Keulassa oikeastaan kaikki hitsuut tehty paitsi yhdet putket vielä napata takas paikalleen.

Ilmanputsarin kiinnike sai lähteä ja niin sai sen alta ne ruosteetkin :lol:

Kuva
Kuva

Jäähdyttimen alla sijaitsevan palkin luotakin sai peltiä uusata. Kummallekkin puolelle tuli aika vastaavat paikat.

Kuva
Kuva

Kuskinpuolelle piti samalla tapaa tehdä etupyörän etupuoleinen nurkka, niinkuin apumiehen puolelle tein. Tosin valmiista paikasta en näköjään muistanut kuvaa ottaa :oops: Laitetaan vaikka sitten jälkijunassa...

Kuva
Kuva

Kuskinpuoleinen iskarin yläpääkin sai uutta peltiä reijän tilalle ja vetaritunnelin pellistä leikkelin ylimääräistä pois ja laitoin pohjamaalia pintaan.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Kojelautaakin hieman kokeilin parannella, kun monesta kohtaa halki. Onhan nuita kolme kappaletta, kun tässä oli tuo yksi ja tekniikanluovuttajasta jää yksi ylimääräinen ja peltoautossakin on vielä yksi kappale. Ainoa huono puoli, että kaikissa näissä nuo kojelaudat oli samalla tapaa halki sieltä sun täältä. Mutta olipahan nuita aihioita mihin kokeilla ja yksi kun kerta jäi vielä yli, niin oli sama testailla, että saako mitenkä hyvän :lol:

Kuva
Kuva

Aluksi vetelin mattoveitellä koholla olleet siivut pois ja laittelin sitten halkeamiin pakkelia. Sittenpä sitä pääsikin hiomaan.

Kuva

Hionnan jälkeen sitten pääsikin maalaushommiin ja pintaan tuli mustaa vinyylimaalia. Lopputulos ihan kohtalaisen hyvä. Ainakin omasta mielestä :lol: Kelpaa laittaa joskus paikalleen kun ei joka kohdasta halki.

Kuva
Kuva
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Tuli tuossa purettua nytten nuo sähköt tästä ja tekniikan luovuttajasta. Pitää rueta soveltamaan omat sähköt nyt tähän, kun nuo viisi ovisen satkun sähköt muutenkin hieman erilaiset kuin nämä kaksi ovisen satkun. Purkaapi nyt nuo ylimääräset johdot nuista luovuttajan sähköistä ja muokkailee nuita joitakin oikeille liittimille. Esim takavalojen liittimet kun ovat erilaiset combissa ja sedanissa. Akun ajattelin siirtää samalla peräkonttiin. Katotaan mitä niistä sähköistä nyt ikinä tulee :lol:

Vaan tulipas tuossa jokunen aika takaperin hommattua toiset ovipahvitkin. Tekasin niihin jo paikat sähkölasien nappuloille :) Mielestäni nyt ovat kätevässä paikassa. Piti hommata tuommoset yleismalliset nappulat. Hanttarin puolelle tuli luonnollisesti laitettua vain yksi nappula, mutta siitä en tullut ottaneeksi kuvaa.

Kuva
Kuva
Kuva

Samalla tuli muokattua nuihin turvavöiden pistokkeisiinkin "hakuvalot" :) Otin hieman mallia nuista tonnarin valaistuista pistokkeista :)

Kuva

Nuita kojelaudan naamataulujakin kun sattuu jo muutama olemaan niin ajattelin samalla muokata yhtä ja kokeilla olisiko minkälainen, jos laittaisi tuommosen tonnarin automaatti-ilmastoinnin käyttöpaneelin tuohon satkun naamatauluun. Ilmastoinnin vermeethän tästä vielä puuttuu, vaan katotaan tuleeko niitä edes ikinään tähän, mutta voisihan tuota arduinolla tehdä tähän tuommosen automaatti-ilmastoinnin :mrgreen: Ahtopainemittarin ajattelin pistää tuohon valokatkasijan paikalle, kun ei ole turbon omaa mittaristoa ja tuo ahtopainemittari siksi tästä puuttuu.Valokatkasijan ajattelin siirtää jonnekkin muualle.

Kuva
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

pullasorsa kirjoitti:Vaan tulipas tuossa jokunen aika takaperin hommattua toiset ovipahvitkin. Tekasin niihin jo paikat sähkölasien nappuloille :) Mielestäni nyt ovat kätevässä paikassa. Piti hommata tuommoset yleismalliset nappulat. Hanttarin puolelle tuli luonnollisesti laitettua vain yksi nappula, mutta siitä en tullut ottaneeksi kuvaa.
Noissahan on suuri vaara lapsille jättää päänsä ikkunan väliin kun kiipeilevät ovipahvissa. Tai näin ainakin aikanaan panikoitiin, jonka vuoksi painikkeet siirrettiin ovipahvin pystyosaan tai tehtiin sellaisiksi, että lasin nostamiseksi nappulaakin pitää nostaa. :mrgreen: Olin aikanaan tonnarin koeajolla melko yllättynyt, kun löysin keskikonsolista 9-3:sta tutut kytkimet. Niin, ja keskikonsolihan tosiaan on oikea paikka sähkölasien kytkimille. :wink:
pullasorsa kirjoitti:Samalla tuli muokattua nuihin turvavöiden pistokkeisiinkin "hakuvalot" :) Otin hieman mallia nuista tonnarin valaistuista pistokkeista :)
Jumalauta että olen kateellinen tuosta varusteesta uuremman tonnarin omistajana. :twisted: Yhtä käsittämätön varustepoisto kuin öljymäärän tason varoituksen häviäminen mittaristosta.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Hyvä pointti tuo lapsien kiipeileminen. Enpä itse tullut edes ajatelleeksi asiaa. Johtuu varmaan siitä kun itsellä ei ole lapsia. Mutta eipä ne kiipeile, jos kieltää ja siitähän ne oppii, jos onnistuvat kiljotiiniksi tuon ikkunan saamaan :lol: Vaan leikki leikkinä! :D

Tosiaan oikea paikkahan nuille lasinostimen napeille on siinä keskikonsolissa ja siinä ne olivatkin kun joskus laittelin nuo sähkölasit tähän. Vaan olen miettinyt, että jos tuohon penkkien väliin laittais kyynärnojan niin sen jälkeen olisivat ne nappulat aika ärsyttävässä paikassa. Tonnarissahan ne ovat hyvin käden ulottuvilla, vaikka keskikonsolissa siinäkin ne ovat. Aina saisi sitä kyynärnojaa olla nostelemassa, jos haluaa ikkunoita liikutella :roll:
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Jeps vaan nostellaanpas taas vaihteeks tätä :saab: projektia hieman ylöspäin. Jokunen ilta tullut tämän parissa taas vietettyä. Pikkuhiljaa alkaisi odotella maaliakin pintaan. Konehuone alkaa olemaan nimittäin aikas hyvällä mallilla. Oikeastaan sen kun saisi nyt jossain välissä maalattua niin saisi rueta kasailemaan ylätukivarsia ja saisipa sitä konettakin rueta jumppailemaan paikalleen.

Nytpä kysytäänkin sitten hieman mielipiteitä, joilla ei tietenkään ole mitään väliä lopputuloksen kanssa :lol: Eli olisiko tuo konehuone parempi maalata mustaksi vaiko korinväriin? Mielestäni olisi paremman näkönen korinvärissä, mutta jatkoa ajatellen saattaisi olla helpommin fiksailtavissa, jos vetäis mustalla. Eli olisi helpompi (tarvitsisi nähdä vähemmän vaivaa :mrgreen: ) saada mahdollisit tulevat muutokset/korjaukset häivytettyä. Tuo metallinhohtomaali + lakka aika työläs maalattava, jos meinaa aina maalirajat yms saada häivytettyä. Mutta onko mustana sitten liian tylyn näkönen?

Siinä kuvaa konehuoneesta. Nyt on kaikki palkit ja paisuntasäiliön raudat hitsailtu takas paikalleen.

Kuva

Tuulilasikin tuli napattua irti ja samalla otettua ruosteet sieltä tiivisteen altakin kiinni.

Kuva

Siinäpä tuo ainoa paljatunut ruoste kohta tuolta tiivisteen alta. Pahoittelen huonolaatuista kuvaa :oops:

Kuva

Oikeaa takakylkeäkin piti hieman laitella. Oli lohjennut hieman maalit/pakkelit tuosta korisarjan kiinnitysruuvien reikien ympäriltä. Melko paksu kerros kieltämättä laitettu pakkelia tuohon alahelmaan 8O Tiedä sitten mikä ollut syynä kun ei ole rutattukkaan kun katsoo auton sisältä niin vaikuttaisi olevan ihan suora peltinen kylki. No ruosteet hioin reikien ympäriltä pois ja laitoin pakkelit pintaan. Samalla rapsuttelin tuon kyljessä kulkevan taitoksen kohdaltakin maalia pois, kun oli alkanut siitä kupruilemaan. Ruostettahan sieltä löytyi. No ruosteet hioin pois ja sinnekkin laitoin pakkelit pintaan. Lopuksi sitten hioin tuon kyljen ja alkais sekin odotella maalaamista.

Kuva
Kuva

Kuskinpuolella pääsikin sitten hieman helpommalla. Ainoat näkyviin jäävät "virheet" ollivat tuossa takasivulasin läheisyydessä. Niitä joku oli jo koittanut onneksi korjaillakkin. Ei ollut nimittäin juurikaan lähtenyt ruoste etenemään. Maalipinta oli melko ruma ja kyllähän sieltäkin pientä pintaruostettakin löytyi joka kyllä onneksi lähti helposti pois. Tässä onneksi ei pakkelia tarvittu, vaan sai aika huomaamattomasti hiottua ja ainakaan kädellä ei rappua saati syvennystä tunne.

Kuva

Käsijarrujutskiakin olen suunnitellut ja hieman tuo teettää ylimääräistä työtä, kun siirtää käsijarrun edestä taakse. Käsijarrukahva kun on erilainen ja niiden kiinnityksetkin kun ovat aivan erilaiset niin ei auttanut kuin ottaa rälläkän ja paineilmataltan avustuksella tuo käsijarrukahva sydeemi irti autosta. Sama kohtalo tietysti tuossa tekniikan luovuttajassakin. Eihän se aivan mukisematta suostunut irtoamaan, joten hieman taas sain itselle lisää töitä kun sain terveen pellin puhkaistua. No palat pois ja uudet tilalle. Piiloonhan nuo onneksi jäävät :D

Kuva
Kuva
Kuva

Sitten saumat hiottua pääsikin tuota "uutta" käsijarrukahvan kiinnistystä sovittelemaan.

Kuva

Siinä vielä tuosta käsijarrukahvojen erosta jonkinlainen kuvatus. Tai toisesta siis tuo kahva otettu irti ja toisessa se on mallia kiinteä.

Kuva
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
temmi_hoo
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Su Loka 14, 2012 13:40
Paikkakunta: Vihti

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja temmi_hoo »

Konetilan väriksi vois ihan hyvin perustelluista syistä tosiaan sopia joku muu kun pintapellin väri. Musta on tosi vittumainen korjaillessa, se syö kaiken valon etkä sitten näe oliko joku mesta likanen vai ei. No okei lian näkymättömyys on myös plussaa, mut kyllähän harrasteautossa on kiva jos ruoste ja lika erottuu ja tietää sitten puunatessa koska puunaus on onnistunu.

Mun kokeilematon ehdotus konetilan väriksi olis siis jotain vaaleeta väriä niillä kriteereillä, että 1) ruoste erottuu 2) toimii apuheijastimena työvaloille 3) saa helposti paikattua eli on joku yleinen joka mestasta löytyvä vakioväri. Harmaa? Kilikolihopee? Valkonen? Joku pintamaalin kanssa sopiva rehellisesti värikäs, mutta tarpeeks vaalea väri?
9000 CSE MY1997
helsinki.hacklab.fi
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Tosiaan tuo vaalea konehuone olisi kyllä kaikin puolin kätevämpi kuin musta. Joku harmaa siihen saattais käyvä. Kyllähän tuo samalla tulee korin väriin vetästyä kun maalaa nuo kyljet mut pitemmässä juoksussa olisi helpompi ylläpitää kun olis joku perus väri siellä. Katellaan ja ihmetellään mihin tulokseen päädytää tämän kanssa...
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Tämä päivä mennyt taas vaihteeksi muita askareita tehdessä, mutta hieman on tätäkin kerennyt siinä ohessa tekemään. Johtosarjoja tässä olisi tarkoitus rueta pikkuhiljaa selvittelemään. Väittäisin, että loppupelissä olisi nopeampaa tehdä kokonaan uusiksi kaikki sähköt, kuin rueta joka piuha erikseen mittailemaan ja tarkistamaan, että tuleeko saman liittimen takaa kummassakin. Polttoanetankin piuhat piti jo siirtää tuohon 2d satkun johtosarjaan. Tuon peräpään johtosarjan muokkaan tuosta alkuperäsestä johtosarjasta ja kojelautaan ajattelin istutella tuon turbosta lähtösin olevan johtosarjan. Hieman nuissa on eroja ollu pinnijärjestyksissä, ym johtojen määrässä. Vaan kerralla kun tekee kunnon sähköt ja heittää kaikki ylimääräset pois, niin helpottaa sitten tulevaisuudessa nuitten muokkaamista.

Vaan siinäpä on kuvaa nuista johtohirviöistä. Tyttöystävä tykkää kovasti kun vallannu koko olohuoneen :lol:

Kuva

Vaan nyt on ollut tässä semmonen mietintä, kun tuli tuossa hommattua toinen :saab: 9000 jossa on trionicin moottorinohjaus. Käyny tässä mielessä, josko sen istuttais tähän. Tuohon Turbo S:ään minä ajattelin eka nuo trionicin vehkeet pistää Di/APC:n tilalle. Siksi se oikeastaan tuli haettuakin. Mutta kyllähän tuo trionic olisi mielenkiintoista istutella tuohon satkuun. Tiedä nyt sitten laittaako nuo lucaksen vermeet kuitenkin eka tähän ja muutoskatsastuksen jälkeen jos istuttelis sitten vasta tuon trionicin.

Kuva
Kuva

Kyllähän tuosta saa paljon hyvää osaa näihin minun projektiautoihin. Tuulilasihan tuosta puuttuu, mutta ressut laittelin suojaksi, että estää vedenpääsyn pahemmin sinne sisälle. Kyllähän nuo nahkapenkit olisi ihan kiva myös istutella tuohon satkuun kun olis kaikki sähkösäädöt yms herkut :mrgreen: Taustalla näkyy sitten tuo syyllinen mistä tämä minun harrastus/sairaus aikoinaan alkoi :lol: Pääsipähän kaverukset vierekkäin pitämään seuraa toisilleen.

Kuva
Kuva
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
Vastaa Viestiin