Pystykeulasatkun rakentelua

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Pystistäkin hieman tullut jatkettua. Ruostetalkoot eivät tunnu loppuvan sitten millään :lol: Vaan eipä tuo olisi ollut mikään pakko rueta näin tarkkaan käymäänkään tätä läpi, mutta minkäs teet pakkomielteelle? Takalokasuojan sisäpuolta olen nyt hionut pelkääjän puolelta paineilmaviilaa ja rälläkkää apunakäyttäen. Kuskin puoli odottaa vielä samaa käsittelyä.

KuvaKuva
Kuva

Samalla hioin nuista jousien yläpäänkiinnikkeistä nuo pintaruosteet pois. Toisella puolella on jo pohjamaaliakin pinnassa.

Kuva
Kuva
Kuva

On tuota kerennyt sisustaakin hieman laittelemaan. Vahvistinräkin sain tuossa verhoiltua ja alkaa olemaan enää kasaustavaille valmis.

Kuva
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja aero »

pullasorsa kirjoitti:Pystistäkin hieman tullut jatkettua. Ruostetalkoot eivät tunnu loppuvan sitten millään :lol: Vaan eipä tuo olisi ollut mikään pakko rueta näin tarkkaan käymäänkään tätä läpi, mutta minkäs teet pakkomielteelle?
Jos (tai lähinnä näköjään kun) sen nyt tekee Hyvin ja pohjalta asti, ei tartte ihan heti uudestaan alkaa ruostehuoltoa miettimään. Kyllä minä ainakin arvostan tuota pakkomiellettä. :saab:
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

aero kirjoitti:Jos (tai lähinnä näköjään kun) sen nyt tekee Hyvin ja pohjalta asti, ei tartte ihan heti uudestaan alkaa ruostehuoltoa miettimään. Kyllä minä ainakin arvostan tuota pakkomiellettä. :saab:
No toivotaan ainakin, että kestää ja ei tarvihtis olla minun aikana enää nuin laajasti purkamassa ruosteiden takia tätä osiin :lol:

Eilen sain kasattua tuon vahvistinräkin ja hieman testailtua, että miltä se nyt sitten näyttää nuiden vahvistimien ja valojen kanssa. Itse ainakin olen lopputulokseen tyytyväinen.

Kuva

Subbarikoteloonkin olen nyt saanut tuon lasin ja pitihän siihen vielä keksiä jotain erikoista. Eli tuli liimattua tuommonen ylimääräinen takalasitarra :lol: Tuolle lasille täytyy vielä kehitellä jotkin kiinnikkeet tuohon koteloon. Alussa oli tarkoitus pleksilasista tehdä tuo ikkuna, mutta oli oikeasta lasista sen verran halvempi tehdä, että tuli taas suunnitelmiin pieni muutos. Pleksi oli tarkoitus pistää kiinni ihan ruuveilla, mutta nyt joutuu hieman miettimään uudelleen tuon kiinnittämisen. Pleksistä tehtynä olisi tuo paksuuskin kyllä kasvanut melkopaljon. Nyt tuolla lasilla on paksuutta maltilliset 10mm, eli ei luulisi vatkaavan :)

Kuva

Tulihan tuota eilen vielä harjoteltua nuita mittaritelineitä radioaukon paikalle. On kyllä melko työläät tehtävät nuo taitokset, kun ei ole oikeanlaista työkalua. Vaati hieman mielikuvitusta, että sai onnistumaan :) Vielähän nuo ovat vähän vaiheessa, mutta tulee samalla kertaa nyt tähän ja käyttikseen tehtyä nuo telineet.

Kuva

Samalla tuli maalattua nuo lisämittareiden kehykset mustasta hopeaksi.

Kuva
Kuva
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Nyt on taas päässyt tätäkin hieman tekemään ja takapenkki olisi nyt vuorossa tässä hyvinkin "loogisessa" työjärjestyksessä :lol: Eli homma lähti liikenteeseen siitä, että hommasin toisen takapenkin, kun en raaskinut alkuperäisiä rueta silppuamaan, jos menee aivan mönkään koko homma. No ensin verhoilut irti tuosta "uuden" penkin selkänojasta ja istuinosasta. Tarkoitus oli käyttää nuita vanereita hyväksi ja rakennella niihin ne tonnarin penkit, mutta eihän se aivan mennyt, kuten olin sen ennalta hyvin suunnitellut. Penkin vanerit olivat täynnä homepilkkua, joten nuo vanerit saivat toimia lähinnä mallina uusille vanereille.

Kuva
Kuva
Kuva

Sitten piirtämään malli uudelle vanerille ja siitä leikkelemään oikeanlainen uusi kappale. Kuvassa jo reijätkin porailtu istuinosaan ja selkänojassa vielä alkuperäinen vaneri, jossa oli myös homepilkkua, mutta ei tuossa kuvassa niin selkeästi näy.

Kuva
Kuva

Tonnarin penkki on ainakin istuinosaltaan sen verran paksumpi, että sitä joutuu ainakin ohentamaan ja on se hieman leveämpikin, joten joutuu myös hieman kaventamaan. On kuitenkin onneksi tehtävissä oleva operaatio.

Kuva

Seuraavaksi purin nuo tonnarin penkit osiin. Niissä oli tuon istuinosan ja selkänojan runkoina pellit ja ne täytyi ensimmäisenä irrottaa nuista pois. Sitten pientä sovitusta autossa. Vielä täytyy laittaa nuo takapahvit paikoilleen, että osaa kaventaa oikean kokoiseksi nuo penkit. Mutta tässä vaiheessa tällähetkellä.

Kuva
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Sulla on vähä, tai ihan sama lähestyminen ku mulla femman takapenkin kanssa :lol:
Jos toi onnistuu ni tästä voi alkaa uus trendi :lol:
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja aero »

Kun näkyy olevan viisluukkusen tonnikalan jakkarat, niin kyllähän sää nyt teet ne pohjavaneritt vielä kertaalleen uusiksi, että saat säilytettyä tuon kahdessa osassa kääntyvyyden, jollaista OG-satkuissa ei juur ole nähty. Right?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Saab.96 kirjoitti:Sulla on vähä, tai ihan sama lähestyminen ku mulla femman takapenkin kanssa :lol:
Jos toi onnistuu ni tästä voi alkaa uus trendi :lol:
Näinpä. Vaikuttaa ainakin vielä helpoimmalta ja järkevimmältä ratkaisulta :)
aero kirjoitti:Kun näkyy olevan viisluukkusen tonnikalan jakkarat, niin kyllähän sää nyt teet ne pohjavaneritt vielä kertaalleen uusiksi, että saat säilytettyä tuon kahdessa osassa kääntyvyyden, jollaista OG-satkuissa ei juur ole nähty. Right?
Kieltämättä kävi itselläkin sama mielessä, vaan eipä tule tässä vehkeessä olemaan mitään hyötyä moisesta "varusteesta". Peräkonttiin kun tulee tuo supparikotelo ja eikä tällä ole enää tarkotus mitään isompaa kuletellakaan, että tarvihtisi rueta penkkiä kaatelemaan. Tuossa käyttöautossa se olisi kyllä kätevä ominaisuus :)
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja aero »

Se on kato se seuraava evoluutioversio, kun metsästät tähän herraskaisen CD:n penkin, jossa niitä taittosaumoja ei ole ja siirrät nämä käyttöautoon ;)
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja anv »

Noista lisämittareista. Laita ton jännitemittarin tilalle ampeerimittari. Se näyttää paremmin sähkötilanteen sekä hetkellisti että ajossa. Siitä jopa huomaa, jos vaikkapa peräkontin 5w lamppu jää päälle kun kaikki sähköt on sammutettu.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

aero kirjoitti:Se on kato se seuraava evoluutioversio, kun metsästät tähän herraskaisen CD:n penkin, jossa niitä taittosaumoja ei ole ja siirrät nämä käyttöautoon ;)
Noooo, älä yllytä hullua! :lol: Jos tämän nyt joskus sais edes liikenteeseen, niin vois sitten alkaa miettiä seuraavaa evoluutiota :)
anv kirjoitti:Noista lisämittareista. Laita ton jännitemittarin tilalle ampeerimittari. Se näyttää paremmin sähkötilanteen sekä hetkellisti että ajossa. Siitä jopa huomaa, jos vaikkapa peräkontin 5w lamppu jää päälle kun kaikki sähköt on sammutettu.
Tuo volttimittari on tällä hetkellä kuitenkin jäämässä pois tuosta ja sen tilalle tulossa hieno analoginen ulkolämpötilamittari :) Ei oo ihan joka autossa enää tätä nykyä moista varustetta :mrgreen: Sekään ei tosin minut tuntien pysynyt alkuperäisenä, vaan piti "tuunata" vähän, että istuu paremmin nuitten toisten mittareiden joukkoon. Eli kehys piti vaihtaa toisesta mittarista ja viisarin väri piti vaihtaa valkoisesta punaiseksi.

Kuva
Kuva
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kyllä se on helppoo, kun sen osaa! Eikä niin, Ari! :D :D :D :mrgreen:
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja aero »

pullasorsa kirjoitti:Noooo, älä yllytä hullua! :lol:
Hullut on parhaita yllytettäviä, täysjärkiset ei kuitenkaan tartu hyviinkään täkyihin :lol:

Vaan joo, ei ole huono idea saada auto ajoon asti, siitä saa taas paljon motivaatiota mm. kaikkeen.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

ristos kirjoitti:Kyllä se on helppoo, kun sen osaa! Eikä niin, Ari! :D :D :D :mrgreen:
Kyllähän se näin on, että työ tekijäänsä opettaa! Ei meistä kukaan ole seppä syntyessään ja aina löytää jotain parannettavaa. Eikös se kehitys lopu tyytyväisyyteen? :)
aero kirjoitti: Hullut on parhaita yllytettäviä, täysjärkiset ei kuitenkaan tartu hyviinkään täkyihin :lol:

Vaan joo, ei ole huono idea saada auto ajoon asti, siitä saa taas paljon motivaatiota mm. kaikkeen.
No näinhän se on :) Onhan sitä tässä kirjotellessa saanut paljon hyviä neuvoja ja uusia ideoita. Joten kiitokset tähän väliin lukijoille ja kommentoineille!
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
Lerssinen
"Viggen"
Viestit: 593
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 11:08
Paikkakunta: Oulainen

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

pullasorsa kirjoitti:
Kuva
Mulla on uus tuollainen vielä paketissa odottamassa oikeaa kohdetta :D

Edeltäneessä lava-nissanissa oli kanssa moinen, kiva varuste ja aikakauteen sopiva :!: Siksipä minä ostin rompparilta heti kun paketin näin niin vastaavan tilalle..

Edit : Ha, löytyi kuvakin

Kuva
Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Honda HR-V -99
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Lerssinen kirjoitti: Mulla on uus tuollainen vielä paketissa odottamassa oikeaa kohdetta :D

Edeltäneessä lava-nissanissa oli kanssa moinen, kiva varuste ja aikakauteen sopiva :!: Siksipä minä ostin rompparilta heti kun paketin näin niin vastaavan tilalle..

Edit : Ha, löytyi kuvakin

Kuva
Näkyy olevan muutama muukin aikakauteen sopiva mittari kiinni :) Onhan tuo kyllä kiva lisä nuitten lisämittareiden joukkoon ja tosiaan ei nykypäivänä monessa tule tuollaista varustetta vastaan. Digitaalisena kylläkin, mutta viisarimallisena ei. Lisäksi tuossa mittarissa on hieno ominaisuus tuo punainen valo joka näkyy silloin kun ollaan pakkasen puolella, kuten tuossa yllä olevassa kuvassa näkyy. Osaa kuski varautua liukkaaseen ajokeliin :)
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
Vastaa Viestiin