Pystykeulasatkun rakentelua

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Sukellusvene kirjoitti:Hienoa työtä teet , varmaan hieno kunhan on valmiina kaikki. Paljon yksityiskohtia tulee . :)
Kiitoksia! Toivotaan, että tulee hieno. Yksityiskohdathan ne kokonaisuuden tekee :)

Vaan tuli tuossa liimattua kaiutinkankaat nuihin ritilöihin. Tulipa sitä sitten hieman "tuunattua" nuita midbasso koteloitakin ledeillä :lol: Ensin mietin, että olisin laittanut nuo ledit nuitten puolien alle, vaan kivemman näkönen ehkä nuihin aukkojen kohdalle laitettuna. Tarkkaan katsottuna saattaa olla jotain yhteistä Scania logon kanssa nuilla ritilöillä?

Kuva
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
Mikki2
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja Mikki2 »

Hyvää työtä.
9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // Og900 T16 5d -92 // Tech2 // Timppa #5363#
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Mikki2 kirjoitti:Hyvää työtä.
Kiitos! Parhaani yritän :)

Nyt on olka-akselit sitten putsattu ruosteista. Seuraavaksi saisi rueta laittamaan nuihin maalia pintaan.

Kuva

Peräpään osia olen tuossa ohessa maalaillut.

Kuva

Seuraava työvaihe taitaa olla tuo vetokoukun ruostetalkoot. Aluksi kaikki irti mikä vaan lähti ja sitten kaikki moska pinnasta irti mikä puukolla ja teräsharjalla lähti. Harmikseni ei mahtunut sitruunahappo altaaseen, joten varmaankin sitten lamellilaikkaa rälläkkään ja sillä putsaamaan?

Kuva
Kuva
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Hienolta näyttää!

Tosta varapyörän siirrosta olisin sulta kysynyt. Miten ajattelit kiinnittää varapyörän sekä tuleeko sen päälle joku "sukka"?
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Saab.96 kirjoitti:Miten ajattelit kiinnittää varapyörän sekä tuleeko sen päälle joku "sukka"?
Kiinnitystä olen miettinyt, että laitanko vaan jollain ns liinalla/remmillä kiinni tai sit hitsaan lirpakkeen tuohon peltiin kiinni ja laitan sillä alkuperäisellä raudalla ja lyhyemmällä pultilla kiinni? Helpoin varmaan laittaa sillä liinalla kiinni, joten se on tällä hetkellä ehkä se ratkaisu jota tulen käyttämään?

Tuon vararenkaan olen ajatellut peittää jollain pussukalla tai jos jaksan väkertää niin teen lasikuidusta "kotelon" jonka sitten verhoilen muuhun peräkonttiin sopivan näköiseksi. Toden näköisesti teen sen kotelon koska sillein tehtynä jää "huomaamattomaksi" ratkaisuksi.
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Viikonloppuna tuli väkerrettyä tuolle vararenkaalle ne kiinnikkeet. Kiinnitys tuli toteutettua kuormansidontaliinalla ja oli melko nopea toteuttaa. Alimmaiseen kiinnityspisteeseen piti hitsata "koukku" tuohon pohjavaneria kannattelevaan rautaan kiinni. Yläkiinnike puolestaan oli jo Saabin tehtaalta lähtiessään jo olemassa, nimittäin toisen pään liinasta sai kiinni liinan omalla koukulla takaluukun jousen kiinnitysreikiin :)

Kuva

Keskikonsolin muokkaaminen tuli tuossa eilen illasta aloteltua ja tänään olisi tarkoitus sitä mennä jatkamaan. Eli tarkoitus on hieman pidentää tuota keskikonsolia taaksepäin. Tämä siksi, että tuohon olisi tarkoitus laittaa motonetistä ostamani tarvikemallin kyynärnoja. Alkuperäisen mittaiseen konsoliin laitettuna tuon kyynärnojan joutuisi aina nostamaan kun yrittää sovittaa avainta virtalukkoon. Tämä pidennetty versio helpottaa jonkinverran tuota asiaa. Kuvat kertokoot paremmin.

Kuva
Kuva

Eli tehdään siis kahdesta keskikonsolista yksi käypänen. Peräpään ja tuhkakupin ympäryksen leikkasin toisesta konsolista irti ja muovihitsasin ne kiinni tuohon toiseen konsoliin. Sitten paloja irti ja muovihitsaamaan täytteeksi tuohon. Kuten kuvasta huomaa tulee tuhkakuppi nyt pystympään asentoon kuin ennen. Näin tehtynä sain vähän siirrettyä tuota kyynärnojan kiinnitystä taaksepäin niin sanotusti lyhyemmällä konsolin pidentämisellä.

Kuva
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Kyynärnoja onkin hyvä idea, varsinkin pitkillä matkoilla ajellessa . Itsekkin tuota virtalukon sijaintia katselin, että ei oo näissä sen takia ihan nopeasti toteutettavissa tuo kyynärnoja . Ihailtavaa näpertelyä yksityiskohtien suhteen :).
900S(T5.5) M1991(KR)
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Toihan oli nokkelaa. Tässä itse mietin että voisiko sitä keskikonsloa muokata vielä enemmän?
Eli jos saisi vaikka mukitelineet takapenkkiläisille :lol:
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Kiitoksia kommenteista! Hieman on karannut tässä jo mopo käsistä :lol: Tämä keskikonsolin muokkaaminenkin taitaa mennä taas nuihin muutoksiin joita äkkinäinen ei edes huomaa, että on erilainen kuin alkuperäinen?
Saab.96 kirjoitti:Toihan oli nokkelaa. Tässä itse mietin että voisiko sitä keskikonsloa muokata vielä enemmän?
Eli jos saisi vaikka mukitelineet takapenkkiläisille :lol:
Saisihan siihen varmaan muokattuakin, vaan takamatkustajille tulee mukitelineet takapahveihin :mrgreen:

Kuva

Keskikonsolia tullut hiottua ja maalattua. Joutuu hiomaan ja laittamaan vielä toisen kerroksen maalia, kun jäi hieman hiontajälkiä jotka itseä jää varmasti muuten häiritsemään. Muuten alkaa olla omaan silmään hyvän näkönen.

Kuva
Kuva

Siinä hieman sovitusta ja alkuperäinen ehjä konsoli verrokkina :)

Kuva

Ja kirsikkana kakun päällä alkuperäinen :saab: lisävaruste. Eli C-kasettien säilytys poksi :D

Kuva
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Pystiksen sisustan rakentaminen on jatkunut tuolla kekikonsoliin tulevan kyynärnojan jalan muokkaamisella. Eli hieman joutui sitä jalkaa lyhentämään ja alhaalta kaventamaan.

Kuva
Kuva

Valojakin on tullut hieman muokattua. Tähänhän on siis tulossa ne jenkkimallin etuvalot ja ne umpiot tarkoitus muokata projektoriumpioiksi. Lähtökohtana oli jotkin tarvikemalliset umpiot joista päätin irrottaa lasit ja alkaa sitten muokata niitä.

Kuva

Aloin lämmittämään niitä umpioita kuumailmapuhaltimella, jotta lasin liima alkaisi sulamaan. No aluksi näytti siltä, että se lasi alkaa irrota, mutta lopputulos olikin sitten hieman ikävempi. Kummastakin umpiosta lasit kappaleiksi.

Kuva

Tämän en antanut kuitenkaan itseäni lannistaa, vaan aloin muokata sitten tuota umpiota sille projektorille. Eli reikä vaan ja projektorin kiinnike kehystä sovittelemaan.

Kuva

Lasit kun kerta onnistuin särkemään, niin jouduin sitten tekemään uudet pleksistä. Varmaankin tulen jossain välissä korvaamaan nuo polykarbonaattilasilla niiden paremman valon läpäisykyvyn vuoksi. Mutta mennään tässä vaiheessa näillä. Samalla kun sain nuo pleksit leikeltyä päätin sovittaa nuita projektoreitakin paikoilleen. Ei siellä kyllä liikaa tuota tilaa ole :lol: Tuossa pleksissä on sitten suojakalvot vielä pinnassa, joten siksi se on hieman jännän värinen.

Kuva
Kuva
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Viikonloppuna saanut taas kohtuullisesti tätä projektia eteen päin. Toisen puolen etuvalon mekanismit tuli purettua ja maalattua. Hieman olivat päässeet ajansaatossa hapettumaan. Nyt on maalit kuitenkin pinnassa ja sitten kun kerkiää, niin täytyy rueta kasailemaan ja purkamaan toinenkin valo atomeiksi.

Kuva
Kuva

Maalauksen makuun kun kerta pääsin niin tuli maalattua myös nuo olka-akselit pohjaväriin. Hieman saisi kyllä olla enemmän tilaa tuolla tallissa touhuamiseen.

Kuva

Pohjasta on tullut hieman nuita massoja poisteltua. Alkaa olla suurin osa jo poissa, mutta keulassa olisi vielä hinkkaamista. Työasennot on kyllä melko tympeet...

Kuva
Kuva
Kuva
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Millä oot saanut massat pois noin hyvin?
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Saab.96 kirjoitti:Millä oot saanut massat pois noin hyvin?
Enimmät massat poistelin ensin kuumailmapuhaltimen ja lastan kanssa pois. Sitten pensoo paineilmatoimiseen öljyruiskuun ja rättejä ja eikun hinkkaamaan. Eipä tuohon oikeen kivuttomampaakaan tapaa taida olla?
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Kekikonsolin rakentelu jatkuu. Nyt tuli tuo kyynärnojan jalka maalattua ja samalla harrastin hieman verhoiluhommiakin. Kyynärnoja oli purettuna ja äkillisenä päähänpistona sain ajatuksen kokeilla tuota nahkamaalia tuohon kyynärnojaankin. En kehdannut rueta koko kyynärnojaa sävyttämään uusiksi, vaan pelkästään nuo sivut vetäsin sillä nahkamaalilla. Eli ekana sivujen nahat irti ja väri pintaan ja liimalla takas kiinni. Sitten kasasin tuon kyynärnojan ja ruuvasin keskikonsoliin kiinni.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Lisäkeskikonsoliakin aloin tuossa työstämään aikani kuluksi. Siihen tuli tehtyä nyt tuolle DSP:n käyttöpaneelille se aukko. Jokin aika sitten olin viilannut nuita sivuja, että siihen syntyisi tila 1-din kokoiselle aukolle. Nytten muovihitsasin siihen tuommosen "kehyksen". Ala kiinnikkeet tuossa oli molemmat poikki, joten niiden tilalle muovihitsasin nyt alustavasti riittävän kokoiset muovilirpakkeet joihin sitten jossain välissä teen reijät kiinnitystä varten ja samalla lyhennän ne oikeaan mittaan. Samalla sain peitettyä tuosta oikealta puolelta jonkun tekemät reijät piiloon. Liekkö ollu joku puhelinteline tai sisätilalämmitin aikoinaan jollain tuossa kiinni. Mutta tällaista pientä tähän väliin.

Kuva
Kuva
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

No jotain pientä näkyvää tullut saatua aikaseksi. Valoumpiot edistynyt sen verran, että kiillottelin nyt nuo säätöruuvit, kun ei tahtonut uusia vastaavia löytyä mistään. Yllättävän hyvät nuista vanhoistakin sitten kuitenkin sai. Samalla sain ruuvattua nuo säätöruuvien kiinnikkeetkin paikoilleen tuohon umpion telineeseen.

Kuva
Kuva

Pohjaakin tullut välillä puhdisteltua alustamassoista. Alkaa olla tuo etupääkin melko puhdas.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Korisarjaa varten tuli hommattua pussillinen tuommosia "kiinnikkeitä". Samanlaisia mitä nuo keulassa olevat kiinnikkeet ovat. Nuiden avulla tarkoitus laittaa tuo korisarja sitten jatkossa kiinni tuohon autoon. Ei luulisi enää ruuvireikien ympäryksien lähtevän helpolla ruostumaan. Nuita kiinnikkeitä varten tullut viilattua neliönmallisia reikiä koriin ja on siellä muutama reikä vielä viilamattakin.

Kuva
Kuva
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
Vastaa Viestiin