Pystykeulasatkun rakentelua
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Tuli tuossa aloteltua sisustan suunnittelua ja peräkontin rakentelua. Ajattelin tässä välissä nyt rakennella peräkontin ja osan sisustasta kertaalleen valmiiksi, että maalauksen jälkeen saa nakata kaikki sydeemit paikoilleen. Ei tarvitse rueta sitten maalauksen jälkeen rakentelemaan ja tuurillaan kolhimaan uutta maalipintaa...
Peräkontin rakentelu alkoi pohjavanerin haulla varastosta. Vanerit tuli laiteltua paikoilleen ja sitten mittailemaan, että mistä kohtaa saa ottaa paloja pois.
Reunasta lähti pieni siivu pois, että varapyörä mahtuu pystyyn tuohon sivulle. Vahvistimia varten leikkasin palan pois tuosta, että saan "ikkunan" niille.
Peräkontin rakentelu alkoi pohjavanerin haulla varastosta. Vanerit tuli laiteltua paikoilleen ja sitten mittailemaan, että mistä kohtaa saa ottaa paloja pois.
Reunasta lähti pieni siivu pois, että varapyörä mahtuu pystyyn tuohon sivulle. Vahvistimia varten leikkasin palan pois tuosta, että saan "ikkunan" niille.
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Tänään tuli taas käytyä tallissa rakentelemassa tuota peräkonttia. Ensimmäiseksi leikkasin pohjavaneriin toisen aukon dsp:n ja akkukotelon kohdalle. Pitihän sitä hieman leikkiä ja kokeilla miltä se ehkä voisi näyttää kun vermeet ovat paikoillaan
Tämän jälkeen leikkelin nuihin syvennyksiin vanerista seinät ja oikealle puolelle dsp:tä varten pohjankin. Vahvistimille täytyy vielä jonkinlaiset telineet tehdä ja pohjavaneriin pienet urat/syvennykset joihin nuo pleksit sitten painetaan paikoilleen. Vaan tällä hetkellä peräkontissa tämän näköstä.
Tämän jälkeen leikkelin nuihin syvennyksiin vanerista seinät ja oikealle puolelle dsp:tä varten pohjankin. Vahvistimille täytyy vielä jonkinlaiset telineet tehdä ja pohjavaneriin pienet urat/syvennykset joihin nuo pleksit sitten painetaan paikoilleen. Vaan tällä hetkellä peräkontissa tämän näköstä.
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Nyt on taas vaihteeksi tullut saatua jotain näkyvää aikaan ja tuntuu, että edennyt tässä muutaman illan aikana ihan mukavastikin. Sisustaa pääsääntöisesti tullut rakenneltua. Peräkonttiin sain nyt jonkinlaisen telineen tehtyä niille kahdelle vahvistimelle. Irtaallaan muistuttaa lähinnä lehtitelinettä, mutta ajaapahan tuo asiansa.
Dsp:n telinettäkin hieman tuossa kerennyt tehdä eteen päin.
Kohta puoliin nuita pääseekin jo verhoilemaan. Täytyy vielä miettiä, että mitenkä nuo laittaa tuonne tukevasti kiinni? Pohjavaneriin täytyy vielä ne pienet urat tehdä niiden ikkunoiden kohdalle, että saa ne upotettua vanerin pinnan kanssa tasaan. Vaan tällä hetkellä kontti tämän näkönen.
Samalla kun tuota peräkonttia on tullut rakenneltua, niin on sitä muutakin sisustaa siinä ohessa tullut tehtyä. Eli takapahvit tuli maalattua mustalla vinyylimaalilla. Toiseen joutui hieman pohjatöitä tekemään ennen maalausta, mutta lopputuloksesta tuli omasta mielestä riittävän hyvä.
Takapään alustan osia olen maalaillut tuolla epoximaalilla.
Dsp:n telinettäkin hieman tuossa kerennyt tehdä eteen päin.
Kohta puoliin nuita pääseekin jo verhoilemaan. Täytyy vielä miettiä, että mitenkä nuo laittaa tuonne tukevasti kiinni? Pohjavaneriin täytyy vielä ne pienet urat tehdä niiden ikkunoiden kohdalle, että saa ne upotettua vanerin pinnan kanssa tasaan. Vaan tällä hetkellä kontti tämän näkönen.
Samalla kun tuota peräkonttia on tullut rakenneltua, niin on sitä muutakin sisustaa siinä ohessa tullut tehtyä. Eli takapahvit tuli maalattua mustalla vinyylimaalilla. Toiseen joutui hieman pohjatöitä tekemään ennen maalausta, mutta lopputuloksesta tuli omasta mielestä riittävän hyvä.
Takapään alustan osia olen maalaillut tuolla epoximaalilla.
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Nyt on alkanut tämäkin taas vähän mukavemmalla tahdilla etenemään. Saa tosin nähdä miten pitkään? Mutta nyt olen jotain taas sisustaan saanut aikaan. Takapahveihin tekasin lasikuidusta tuollaiset levyt jotka tarkoitus tulevaisuudessa verhoilla. Hieman täytyy toki vielä nuita reunoja hioa tasasemmaksi, mutta osviitan siitä nyt saa kuitenkin,
Etupahvejakin alottelin tuossa tekemään. Niihin olisi tarkoitus lasikuidusta jonkinlaiset kaiutinkotelot tehdä. Homma alkoi ovipahvien purkamisella, eli ovitaskut saivat lähteä ensi töinä pois.
Seuraavaksi täytyi rueta hakemaan niille kaiuttimille se paikka ja asento siitä ovipahvista. Tuohon se lopulta pienen hakemisen jälkeen asettui.
Spoileriakin tuossa ohessa koittanut aina työstää. Pakkelointia siinä riittää kyllä jonkin verran... Vaan siinä tilanne mistä lähdettiin.
Ja siinä tämän hetkinen tilanne. Vielä siinä tekemistä riittää.
Etupahvejakin alottelin tuossa tekemään. Niihin olisi tarkoitus lasikuidusta jonkinlaiset kaiutinkotelot tehdä. Homma alkoi ovipahvien purkamisella, eli ovitaskut saivat lähteä ensi töinä pois.
Seuraavaksi täytyi rueta hakemaan niille kaiuttimille se paikka ja asento siitä ovipahvista. Tuohon se lopulta pienen hakemisen jälkeen asettui.
Spoileriakin tuossa ohessa koittanut aina työstää. Pakkelointia siinä riittää kyllä jonkin verran... Vaan siinä tilanne mistä lähdettiin.
Ja siinä tämän hetkinen tilanne. Vielä siinä tekemistä riittää.
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Ovipahvien kanssa pari päivää tullut vietettyä. Eli nyt alkaa olla jollain mallilla nuo kaiutinkotelot. Homma alkoi tuon pahvin teippaamisella ja lasikuitumaton levityksellä. Kuvassa merkattu tussilla ääriviivat mistä osaa leikata ylimääräset lasikuitumaton palaset pois.
Seuraavaksi sitten niiden ylimääräisten palojen leikkaaminen poikkeen ja sovitus, että miltä ne näyttää paikallaan...
Sitten olikin vuorossa kaiuttimen asennusrinkuloiden kiinnittäminen ruuveilla lasikuitupohjaan.
Lopuksi venytin kankaan tuohon päälle ja teippasin takaa kunnolla kiinni, että pysyy. Seuraavaksi nuo kankaat pitäisi rueta kovettamaan polyesterihartsilla, jonka jälkeen sitten pääsee latomaan muutaman kerroksen lasikuitumattoa niskaan. Mutta tässä vaiheessa kotelot siis tällä hetkellä.
Seuraavaksi sitten niiden ylimääräisten palojen leikkaaminen poikkeen ja sovitus, että miltä ne näyttää paikallaan...
Sitten olikin vuorossa kaiuttimen asennusrinkuloiden kiinnittäminen ruuveilla lasikuitupohjaan.
Lopuksi venytin kankaan tuohon päälle ja teippasin takaa kunnolla kiinni, että pysyy. Seuraavaksi nuo kankaat pitäisi rueta kovettamaan polyesterihartsilla, jonka jälkeen sitten pääsee latomaan muutaman kerroksen lasikuitumattoa niskaan. Mutta tässä vaiheessa kotelot siis tällä hetkellä.
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Jahas, voisi pienen tauon jälkeen hieman taas kirjoitella tämän projektin kuulumisia. Kaiutinkotelot on nyt valmiit ja ne päälystin huovalla. Pääsi pohjatöissä paljon helpommalla ja sai nopeammin ne pois työn alta Samalla sain nyt nuo ovipahvit ja takapahvit maalattua mustaksi vinyylimaalilla. Käytössä sitten näkee miten kestää. Kotelo ei ole toistaiseksi millään pahvissa kiinni, joten siksi näyttää ettei se istuisi kunnolla tuohon pahviin.
Ja sitten takapahvi.
Alustan osia olen maalaillut taas hieman ja värivalinnat varmasti jakavat mielipiteitä. Ajattelin, että miksi ei alustassakin voisi jotain väriä olla?
Ja sitten takapahvi.
Alustan osia olen maalaillut taas hieman ja värivalinnat varmasti jakavat mielipiteitä. Ajattelin, että miksi ei alustassakin voisi jotain väriä olla?
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Projektia tullut saatettua taas pitkän tauon jälkeen hieman eteenpäin. Takajarrukilpiä ei tuntunut mistään löytyvän, ei uutena eikä käytettynä. Mistä lie johtuu? No eipä auttanut muu, kuin rueta itse moiset askartelemaan. Alkuperäiset olivat parhaat päivänsä jo nähneet.
Hommahan lähti liikkeelle alkuperäisen mallin piirtämisellä peltiin.
Sitten palat leikattuina ja odottelemassa jatkojalostusta.
Seuraavaksi nuihin piti hitsata nuo syvennykset kiinnitystä varten ja reunat ympärille. Koe sovitus ja sitten saikin laittaa pohjamaalia pintaan.
Tällä viikolla olen saanut tuota peräkonttiakin vähän työstettyä. Sinne olen nyt rakennellu subbarikoteloa. Kotelon mallihan on bandpass, eli elementit ovat tällaisessa kotelossa siellä kotelon sisällä suojassa. Kaksi kappaletta 8" elementtiä sinne olisi tulossa. Kun kotelon mitat oli laskettu pääsikin sitä koteloa jo rakentamaan. Kuvassa aloitettu jo kotelon kasausta.
Pitihän sitä sitten käydä sovittamassa tuonne konttiin. Tarkoitus tuohon koteloon on laittaa ikkuna, josta niitä elementtejä voi sitten ihailla. Erikoinen kotelo sinänsä, että näkyviin tuosta jää ainoastaan tuon kotelon sisäosa
Seuraavaksi pitikin mittailla ja laskeskella sopiva refleksiputki tuohon koteloon. Refleksiputki tulee tässä sitten hattuhyllyn läpi ohjaamoon ja siksi tuota koteloa olikin ensin soviteltava tuonne konttiin, että siihen sai oikean kokoisen putken laskettua. Nuista osista se refleksiputki sitten rakentui.
Sitten kotiin ja koe kuuntelemaan tuota. Rumahan se on, mutta onneksi se jää piiloon ja pääsiahan on, että se soi nätisti Vielä täytyy käydä pleksiä ostamassa, että tuohon saa sen ikkunan.
Hommahan lähti liikkeelle alkuperäisen mallin piirtämisellä peltiin.
Sitten palat leikattuina ja odottelemassa jatkojalostusta.
Seuraavaksi nuihin piti hitsata nuo syvennykset kiinnitystä varten ja reunat ympärille. Koe sovitus ja sitten saikin laittaa pohjamaalia pintaan.
Tällä viikolla olen saanut tuota peräkonttiakin vähän työstettyä. Sinne olen nyt rakennellu subbarikoteloa. Kotelon mallihan on bandpass, eli elementit ovat tällaisessa kotelossa siellä kotelon sisällä suojassa. Kaksi kappaletta 8" elementtiä sinne olisi tulossa. Kun kotelon mitat oli laskettu pääsikin sitä koteloa jo rakentamaan. Kuvassa aloitettu jo kotelon kasausta.
Pitihän sitä sitten käydä sovittamassa tuonne konttiin. Tarkoitus tuohon koteloon on laittaa ikkuna, josta niitä elementtejä voi sitten ihailla. Erikoinen kotelo sinänsä, että näkyviin tuosta jää ainoastaan tuon kotelon sisäosa
Seuraavaksi pitikin mittailla ja laskeskella sopiva refleksiputki tuohon koteloon. Refleksiputki tulee tässä sitten hattuhyllyn läpi ohjaamoon ja siksi tuota koteloa olikin ensin soviteltava tuonne konttiin, että siihen sai oikean kokoisen putken laskettua. Nuista osista se refleksiputki sitten rakentui.
Sitten kotiin ja koe kuuntelemaan tuota. Rumahan se on, mutta onneksi se jää piiloon ja pääsiahan on, että se soi nätisti Vielä täytyy käydä pleksiä ostamassa, että tuohon saa sen ikkunan.
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Joo nyt olis hattuhyllyyn tehty reikä tuota refleksiputkea varten. Täytyy jossain välissä rueta sitten rakentamaan tuota hattuhyllyäkin erilaiseksi. Ensimmäiseksi täytyisi laittaa nuo 6x9" elementtien reijät umpeen ja miettiä, että minkälaiseksi tuon nyt tekis?
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Yksi homma tässä projektissa taas vähemmän. Nyt olis nimittäin tuo lasikuidusta tehty spoileri maalattu. Vielä olisi yksi pulma tuossa spoilerissa ratkaistavana. Nimittäin tuon jarruvalon ympäryksen tiivistäminen. Ei viittis millään sikamassoilla rueta laittamaan, kun veemäinen sitten tarvittaessa irrotella, jos vaikka polttimoita pitää vaihtaa. Mutta pitää miettiä sitä tiivistämistä vielä tuonnempana. Saa toki kertoa, jos keksii jonkin hyvän ratkaisun!
Vaan sitten niitä kuvia. Tuossa se vielä pohjavärissä.
Ja sitten mattamustaksi maalattuna.
Vaan sitten niitä kuvia. Tuossa se vielä pohjavärissä.
Ja sitten mattamustaksi maalattuna.
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Huljahtaisko sinne väliin jotennii järkevästi musta, kuminen tiivistenauha?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Se käynyt itselläkin mielessä. Melkein pitäis käyvä jostain Etralta tai vastaavasta paikasta kattelemassa, että minkälaisia tiivisteitä sitä on olemassakaan.
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
-
- "Ruisku"
- Viestit: 111
- Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
- Paikkakunta: Paimio
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Ainakin Turun Etrasta löytyi sellaista kapeaa, olikohan jotain 5mm leveää ja pari milliä paksua säänkestävää tiivistenauhaa. Siinä oli liimapinta valmiina. Tiivistin sillä viime talvena T-birdin kattoluukun.
Saab 900 '95 2,3
BMW 325D M-sport E91 '07
BMW 320d E46 '04
Alfa Romeo 75 1,6 '89
Ford Thunderbird 3,8 '91
Mitsubishi Colt 1,2 '86
BMW 325D M-sport E91 '07
BMW 320d E46 '04
Alfa Romeo 75 1,6 '89
Ford Thunderbird 3,8 '91
Mitsubishi Colt 1,2 '86
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Projektia hieman saatu taas eteen päin. Subbari kotelo tuli maalattua pensselin kanssa mustaksi. Sen kummempia pohjatöitä en tuolle jaksanut rueta tekemään, sillä piiloonhan se jää Vuan pistetään kuva silti tuosta tämän hetken tilanteesta.
Etupyörähässäkät pääsivät nyt vuorostaan työnalle.
Ensimmäiseksi sai lähteä vetari ja jarrusatula pois.
Seuraavaksi pallonivelet ja laakeri irti. Sitten enimmät moskat teräsharjalla mäkeen ja sitruunahappoon uimaan.
Etupyörähässäkät pääsivät nyt vuorostaan työnalle.
Ensimmäiseksi sai lähteä vetari ja jarrusatula pois.
Seuraavaksi pallonivelet ja laakeri irti. Sitten enimmät moskat teräsharjalla mäkeen ja sitruunahappoon uimaan.
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Joulu taas meni ja tämä viikko tullut oltua vapaalla. Jonkin verran on taas tapahtunut. Subikotelon teko jatkui maalailujen jälkeen sitten verhoiluhommilla. Tulipa tuota ensimmäistä kertaa eläessäni kokeiltua nahan värjäämistä oikealla nahkamaalilla. Sävy on sitten konjakki ja sillä olisi tarkoitus värjätä sitten jossain välissä sisustankin nahka verhoiluja. Ei siis ihan perus värivalinta tämäkään
Kotelo alkaisi olemaan melkolailla valmis. Enää täytyisi käydä ostamassa pleksiä tuohon, että saa ikkunan, josta nuita elementtejä sitten voi katsella. Valot tuli myös viriteltyä tuonne koteloon tuomaan tunnelmaa. Valaistuksen väriäkin voi vaihdella mielen mukaan Reunat verhoilin tuosta huovalla ja pohjaan laitoin pellistä palan tuomaan ulkonäköä.
Etukajareille tuli tehtyä suojaritilät, kun ei tuntunut mistään löytyvän mieleisiä. Hommahan alkoi luonnoksena pellille.
Sitten raakaversiot rälläkällä leikattuna.
Kolmiot hitsattuina ympyröihin ja hieman viilailua ja hiomista...
Ja loppuksi maalaia pintaan. Hieman jäi vielä jälkiä jotka olisi voinut viimeistellä paremmin, mutta kuitenkin oven alareunassa sijaitsevat ja eikä niitä aivan nokka kiinni olla enää tämän jälkeen katsomassakaan...
Kotelo alkaisi olemaan melkolailla valmis. Enää täytyisi käydä ostamassa pleksiä tuohon, että saa ikkunan, josta nuita elementtejä sitten voi katsella. Valot tuli myös viriteltyä tuonne koteloon tuomaan tunnelmaa. Valaistuksen väriäkin voi vaihdella mielen mukaan Reunat verhoilin tuosta huovalla ja pohjaan laitoin pellistä palan tuomaan ulkonäköä.
Etukajareille tuli tehtyä suojaritilät, kun ei tuntunut mistään löytyvän mieleisiä. Hommahan alkoi luonnoksena pellille.
Sitten raakaversiot rälläkällä leikattuna.
Kolmiot hitsattuina ympyröihin ja hieman viilailua ja hiomista...
Ja loppuksi maalaia pintaan. Hieman jäi vielä jälkiä jotka olisi voinut viimeistellä paremmin, mutta kuitenkin oven alareunassa sijaitsevat ja eikä niitä aivan nokka kiinni olla enää tämän jälkeen katsomassakaan...
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1170
- Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Hienoa työtä teet , varmaan hieno kunhan on valmiina kaikki. Paljon yksityiskohtia tulee .
900S(T5.5) M1991(KR)