Pystykeulasatkun rakentelua

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6370
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde » La Touko 25, 2013 18:35

Mutta Extrahan nimenomaan viittaa lisävaloihin, sillä ny liene suuresti väliä mitä Clarkson siitä ajattelee. Itsellä ainakin toiminut erinomaisesti kojelaudassa värisuora etusumuvalo - extra - latauspistoke(/toimimaton tupakansytytin) - takalasinlämmitin - hätävilkut, mahdollisesti jopa parikymmentä vuotta mutta todisteita asennuksen alkuperäisyydestä ei ole tallella. :D
#5168 ∣ SAAB 900c Combi Coupé '89Citroën C5 HDi 136 A Exclusive Sedan '08 | Citroën C4 HDi 110 BMP Exclusive Berline '07

Avatar
pullasorsa
"Viggen"
Viestit: 687
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa » La Touko 25, 2013 19:20

Joo no tarkennetaan sen verran tähän alkuun, että siinä kuvassa sähköpeilin napin alla on Extra nappi lisävaloille. Eli sillä puolella ei ole tyhjiä paikkoja jäljellä.

Tämä suomen laki kun vaatii etu- ja takasumuvaloille eri nappulat niin ajattelin kytkeä nuo sumuvalot sillein, että katkaisee siitä takasumuvalon napilta takasumuvalolle menevän johdon pistää liitinpalan jota pitkin menee etusumuvaloille. Sitten pistäis samaan liittimeen johdon tuolle uudelle keinukytkimelle ja siitä sitten liittää siihen katkaistuun takasumarille menevään johtoon. Näin ollen sumarin nappulaa painaessa syttyy etusumarit päälle ja jos haluaa takasumaritkin päälle niin painaa keinukytkimestä ne päälle. Sitten jos painaa siitä sumuvalon napista sumarit pois sammuu samalla etu- ja takasumuvalotkin. Extra napin jättäis ihan vaan lisävaloille.
Rattivaihde kirjoitti:Jos vaan on tyhjiä paikkoja (ja kun vasta laitat lisävaloja ja ilmastointia tuskin löytyy niin pitäisi olla) investoisin alkuperäiseen EXTRA-nappulaan.
Jos sen takasumarin napin taas pistää tuonne ilmastoinnin paikalle niin menee mielestäni liian kauas ja onhan se toisaaltaan loogisempaa jos ne etu- ja takasumareiden nappulat olisivat lähellä toisiaan.
Jäsen #6007 Ari "Kylän viimeinen Saabisti"
Saab OG900i -85 4D // Saab OG900 -86 2D Projekti
Saab 9000 Turbo S -91 Projekti // Saab 9000 Aero -95
Saab 95 -74 // Saab 95 -75 // Saab 96GL V4 Super -80 Projekti // Saab Sonett III -74 Projekti

mooritz
"Aero"
Viestit: 423
Liittynyt: La Tammi 05, 2008 15:49
Paikkakunta: Varkaus

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja mooritz » La Touko 25, 2013 19:30

Siinähän kojetaulun naamaosassa on niitä alkuperäisiä paikkoja vaikka kuinka paljon.
Kun irroitat sen niin huomaat ,että extra nappuloille kyllä löytyy sijat.
Ihan vaan porakoneella aloitusreikä ja jollakin loput jyrsii niin saat ne ihan Saab-nappuloilla toimimaan.
Ei tarvitse tilata kytkimiä Amerikoista niitä löytyy 2 laatikollista.
Ja jos sulla ei ole ilmastointia ja sisäilmankierrätystä niin siinä on kaksi paikkaa,sähköpeilien paikat,reostaatin paikka vas. puolen rattia ja alkuperäinen extra-nappulan paikka samoin.
Jos tarvetta kytkimille niin YV.

Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6370
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde » La Touko 25, 2013 19:39

Ahaa, eli siinä on tuollainen kuvio. Itsellä on tosiaan tuolla ratin vasemmalla puolella ylhäältä alaspäin valokytkin, penkinlämmittimen säädin ja takasumarin nappula, ja ratin oikealla puolella lämmityslaitteen säädinten alla tupakansytyttimen vasemmalla puolella etusumarin nappula ja extra lisäpitkille (alkuperäisissä etu- ja takasumarin merkkivaloissa on se ero että niissä on kuviot vastakkaisiin suuntiin ja takasumarissa on oranssinpunainen, etusumarissa tummanvihreä valaistus).
Kun sulla ei penkinlämmittimille ole kytkintä niin mitenkäs olisi sellainen vaihtoehto että siirtäisi lisävalojen extran ylhäiseen yksinäisyyteensä sinne tupakansytyttimen viereen ja laittaisi eri päiden sumarien nappulat siihen peilinsäätimen ylä- ja alapuolelle? Vai onko tässä jokin toinen huono puoli jota en tule ajatelleeksi.
#5168 ∣ SAAB 900c Combi Coupé '89Citroën C5 HDi 136 A Exclusive Sedan '08 | Citroën C4 HDi 110 BMP Exclusive Berline '07

mooritz
"Aero"
Viestit: 423
Liittynyt: La Tammi 05, 2008 15:49
Paikkakunta: Varkaus

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja mooritz » La Touko 25, 2013 20:50

Tarkoitin lisäreostaatin paikkaa ratin vas.puolen.
Ja sitten on vielä radion vieressä vas. puolen kauittimien potentiometrisäätimelle paikka johon mahtuu hyvin esim. on/off kytkin esim. lisävaloille.

Avatar
pullasorsa
"Viggen"
Viestit: 687
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa » La Touko 25, 2013 21:00

Rattivaihde kirjoitti:Kun sulla ei penkinlämmittimille ole kytkintä niin mitenkäs olisi sellainen vaihtoehto että siirtäisi lisävalojen extran ylhäiseen yksinäisyyteensä sinne tupakansytyttimen viereen ja laittaisi eri päiden sumarien nappulat siihen peilinsäätimen ylä- ja alapuolelle? Vai onko tässä jokin toinen huono puoli jota en tule ajatelleeksi.
Tuossa olisi kyllä ideaa kun hankkis vaan siihen sen toisen sumarin napin ja työntäis sen extran sinne tupakansytyttimen viereen tai lisäkeskikonsolin kattoluukun napin paikalle. Helpommalla tosin pääsisi kun pistäis tuon keinukytkimen tuohon extran viereen :roll:
mooritz kirjoitti:Tarkoitin lisäreostaatin paikkaa ratin vas.puolen.
Ja sitten on vielä radion vieressä vas. puolen kauittimien potentiometrisäätimelle paikka johon mahtuu hyvin esim. on/off kytkin esim. lisävaloille.
Just olin lisäämässä tuota kaiuttimien potikan paikkaa, mutta kerkesit sitten ensin kirjoittaa :lol: Tosiaan eipä siinä muita lisäpaikkoja taida olla ellei sitten ota ja tee itse niitä.
Jäsen #6007 Ari "Kylän viimeinen Saabisti"
Saab OG900i -85 4D // Saab OG900 -86 2D Projekti
Saab 9000 Turbo S -91 Projekti // Saab 9000 Aero -95
Saab 95 -74 // Saab 95 -75 // Saab 96GL V4 Super -80 Projekti // Saab Sonett III -74 Projekti

Avatar
aero
-
Viestit: 5906
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja aero » Su Touko 26, 2013 10:49

pullasorsa kirjoitti:Tämä suomen laki kun vaatii etu- ja takasumuvaloille eri nappulat niin ajattelin kytkeä nuo sumuvalot sillein, että katkaisee siitä takasumuvalon napilta takasumuvalolle menevän johdon pistää liitinpalan jota pitkin menee etusumuvaloille. Sitten pistäis samaan liittimeen johdon tuolle uudelle keinukytkimelle ja siitä sitten liittää siihen katkaistuun takasumarille menevään johtoon. Näin ollen sumarin nappulaa painaessa syttyy etusumarit päälle ja jos haluaa takasumaritkin päälle niin painaa keinukytkimestä ne päälle. Sitten jos painaa siitä sumuvalon napista sumarit pois sammuu samalla etu- ja takasumuvalotkin. Extra napin jättäis ihan vaan lisävaloille.
Jos oikein ymmärsin niin katkaisijoita/kytkimiä on yhtä paljon kuin erillisillä sumarinappuloilla, mutta alkuperäisen takasumarin kytkimen tilalla on joku keinukytkin? Lisäksi kuulostaa VAG-henkiseltä kytkennältä, ettei takasumaria saa päälle ilman etusumareita, mikä ei ainakaan mun mielestä kuulosta hyvältä idealta, koska Suomessa takasumarikelejä on hilppasesti enemmän kuin etusumarikelejä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

Avatar
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja haffu » Su Touko 26, 2013 11:34

Hommaa vain oma kytkin ja johdotat sen ihan erikseen. Tuosta vaikka etusumarille tuo oma alkuperäinen kytkin: http://www.ebay.com/itm/121110283645 :roll:
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
9000 CSE 2.3T -98 Käyttöpirssi.
900"C" T16 2d -88
BMW E36 328i Touring -97 + Honda CBR600F -05

Avatar
pullasorsa
"Viggen"
Viestit: 687
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa » Su Touko 26, 2013 12:58

aero kirjoitti:
pullasorsa kirjoitti:Tämä suomen laki kun vaatii etu- ja takasumuvaloille eri nappulat niin ajattelin kytkeä nuo sumuvalot sillein, että katkaisee siitä takasumuvalon napilta takasumuvalolle menevän johdon pistää liitinpalan jota pitkin menee etusumuvaloille. Sitten pistäis samaan liittimeen johdon tuolle uudelle keinukytkimelle ja siitä sitten liittää siihen katkaistuun takasumarille menevään johtoon. Näin ollen sumarin nappulaa painaessa syttyy etusumarit päälle ja jos haluaa takasumaritkin päälle niin painaa keinukytkimestä ne päälle. Sitten jos painaa siitä sumuvalon napista sumarit pois sammuu samalla etu- ja takasumuvalotkin. Extra napin jättäis ihan vaan lisävaloille.
Jos oikein ymmärsin niin katkaisijoita/kytkimiä on yhtä paljon kuin erillisillä sumarinappuloilla, mutta alkuperäisen takasumarin kytkimen tilalla on joku keinukytkin? Lisäksi kuulostaa VAG-henkiseltä kytkennältä, ettei takasumaria saa päälle ilman etusumareita, mikä ei ainakaan mun mielestä kuulosta hyvältä idealta, koska Suomessa takasumarikelejä on hilppasesti enemmän kuin etusumarikelejä.
Ne siis saa toimia erikseen. Joku vaan väitti minulle joskus, että ne pitää toimia silleen, että jos edessä on sumarit, niin takana pelkästään ei saisi palaa ne sumarit. Tosin tällä oli nimenomaan vag konsernin auto. Mutta kiitokset selvennyksestä. Eipähän tullu tehtyä hätiköityjä päätöksiä väärän tiedon vuoksi :)

Pitää varmaan rueta metästämään sitten sitä etusumareille tarkoitettua nappia jostakin. Pistää vaan sitten sen etusumuvalon napin siihen extran tilalle ja extra sitten jonnekkin muualle esim lisäkeskikonsoliin tai ilmastoinnin nappien tilalle. Kiitoksia kuitenkin hyvistä näkemyksistä ja mielipiteistä :D
Viimeksi muokannut pullasorsa, Ma Syys 08, 2014 14:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen #6007 Ari "Kylän viimeinen Saabisti"
Saab OG900i -85 4D // Saab OG900 -86 2D Projekti
Saab 9000 Turbo S -91 Projekti // Saab 9000 Aero -95
Saab 95 -74 // Saab 95 -75 // Saab 96GL V4 Super -80 Projekti // Saab Sonett III -74 Projekti

Avatar
pullasorsa
"Viggen"
Viestit: 687
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa » Ke Touko 29, 2013 14:33

No nyt on ainakin loppuviikoksi sitten tekemistä kun tänään oli ilmestynyt postilaatikkoon tuo etusumuvalojen katkasia. Kiitokset mooritzille sponsoroinnista :D

Eilen sitten oli tullut postiin Astralin ralliratti. Tosin tuo ratti on jonkin volvon keskiöllä, mutta näkyy tuon formulingin keskiön halkaisia olevan aika saman kokoinen. Reikiä piti tuohon keskiöön tehdä lisää, mutta ainakin se näkyy käyvän siihen noilla uusilla reijillä.

Kuva

Tuossa kuvassa näkyy tuo volvon keskiö. Pitää ottaa jossain vaiheessa kuvia tuon formulingin keskiön kanssa. Tuo äänitorven painike pitää vielä patentoida jollakin kun ei ollut mitään kiinnikkeitä tai sen palauttavia osia mukana.
Jäsen #6007 Ari "Kylän viimeinen Saabisti"
Saab OG900i -85 4D // Saab OG900 -86 2D Projekti
Saab 9000 Turbo S -91 Projekti // Saab 9000 Aero -95
Saab 95 -74 // Saab 95 -75 // Saab 96GL V4 Super -80 Projekti // Saab Sonett III -74 Projekti

Avatar
pullasorsa
"Viggen"
Viestit: 687
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa » Su Kesä 02, 2013 15:20

Jotain saatu taas tähänkin tehtyä. Ratti tuli laiteltua paikoilleen ja äänitorvennapinkin sain jonkinlaisella patentilla kiinni. Etusumuvalojen katkaisiakin on kiinni, mutta toistaiseksi roikkuu vielä kun pitäis käydä ostamassa lisää johtoa, että voi vetää tuolle extranapillekkin ne johdot.

Kuva
Kuva

Sitten on tullut irrotettua nuo etuvaloumpiotkin. Heijastinpinnat ei näytä lähtevän enää puhtaaksi. Pitää varmaan kokeilla tuota kromimaalia noihin heijastinpintoihin ja kattoo kuinka noille sitten käy. Kuvassa tuo kyllä näyttää ihan hyvältä vaan oikeasti paljon huonompi.

Kuva

Ajovalojen pyyhkijöiden moottoritkin piti sitten mennä purkamaan. Sähkömoottorit näytti olevan kummassakin kunnossa. Toinen piti käyttää auki kun ei pyörinyt, mutta kun sen putsasi sisältä ja pisti kasaan niin näky sekin heräävän taas eloon. Mekanismit oli aika hyvin jumineet noissa kummassakin. Hieman crc:tä ja hyvin irtosivat. Joissain kohdissa piti käyttää hieman väkivaltaa, että irtosivat. Nyt on vaseliinit välissä ja hyvin toimii. Oikean puoleisesta pyyhkijästä on kaksi hammasratasta melko huonossa kunnossa, joten pitää varmaan purkaa tuosta peltoautostakin tuo pyyhkijä pois ja tehdä yksi toimiva moottori niistä.

Kuva
Jäsen #6007 Ari "Kylän viimeinen Saabisti"
Saab OG900i -85 4D // Saab OG900 -86 2D Projekti
Saab 9000 Turbo S -91 Projekti // Saab 9000 Aero -95
Saab 95 -74 // Saab 95 -75 // Saab 96GL V4 Super -80 Projekti // Saab Sonett III -74 Projekti

nalleolut
"Hanki elämä"
Viestit: 18774
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja nalleolut » Su Kesä 02, 2013 16:20

onpa huonokuntoinen tarvikeratti 8O

toimiiko edes vilkunpalautus :mrgreen: :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
työlki ellää mut kaupal rikastuu
045-2698659

Avatar
pullasorsa
"Viggen"
Viestit: 687
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa » Su Kesä 02, 2013 16:55

Ei tuo ratti nyt niin huonokuntoinen edes ole kun ajattelee, että kuitenkin sieltä 70-80 luvun vaiheilta. Nahka osatkin ehjät tosin hieman likaset, että vaatii vaan puhdistusta. Uudet ruuvit tuohon keskiöön pitää vielä tosin ostaa kun ei ollut kaikki tallessa. Toki pitäähän se Saabin logokin laittaa vielä tuohon painikkeeseen.

Vilkunpalautus toimii niinkuin pitääkin. Kovempi työ oli saada tuo äänitorvi toimimaan :D
Jäsen #6007 Ari "Kylän viimeinen Saabisti"
Saab OG900i -85 4D // Saab OG900 -86 2D Projekti
Saab 9000 Turbo S -91 Projekti // Saab 9000 Aero -95
Saab 95 -74 // Saab 95 -75 // Saab 96GL V4 Super -80 Projekti // Saab Sonett III -74 Projekti

Avatar
pullasorsa
"Viggen"
Viestit: 687
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa » To Kesä 06, 2013 20:50

Elikkäs tuli tuossa pari päivää sitten laiteltua nuo valot takas paikalleen, mutta joutuu käyttämään vielä jossain vaiheessa irti kun jätin laittamatta ne valonpesimien moottorit kiinni. Pitää purkaa vielä tuosta toisesta Saabista toinen valonpesimen moottori ja askarrella yksi toimiva niistä. Eihän niitä tietenkään pakko ole edes olla, mutta sama laitella ne kuitenkin kuntoon. Ei niistä ainakaan haittaa luulisi olevan. Antaa kuitenkin olla tuollein kunnes saa laiteltua sen toisenkin pesimen kuntoon.

Tänään tuli sitten laitettua nuo Aero vanteetkin Saabin alle 8) Pitää tuossa joku päivä rueta kattomaan tuota maaluu hommaa ja korisarjaakin kun jaksais tehä tuolla helteessä. Onneksi taitaa vähän rueta viilenemään tuo ilma niin jaksaa sitäkin hommaa viedä taas eteenpäin.

Kuva

Sisustallekkin on jotain pientä tullut tehtyä. Ratistakin tuli ihan siisti kun kävi nahanhoitoaineella läpi ja pisti Saabin tarran tuohon painikkeeseen. Etusumareiden ja lisävalojen napitkin löysivät paikkansa.

Kuva
Jäsen #6007 Ari "Kylän viimeinen Saabisti"
Saab OG900i -85 4D // Saab OG900 -86 2D Projekti
Saab 9000 Turbo S -91 Projekti // Saab 9000 Aero -95
Saab 95 -74 // Saab 95 -75 // Saab 96GL V4 Super -80 Projekti // Saab Sonett III -74 Projekti

Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2400
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja ristos » To Kesä 06, 2013 21:34

Ihan oikeasti, eihän tuollainen ratti 900 Saabiin kuulu. Katteleppas oman Saabisi aikakauden esitettä ja siinä olevia alkuperäisiä lisätarvikkeita. Siellä on esillä Saabiin oikea ratti! :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen

Vastaa Viestiin