Sivu 3/26

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Lähetetty: La Touko 25, 2013 18:35
Kirjoittaja Rattivaihde
Mutta Extrahan nimenomaan viittaa lisävaloihin, sillä ny liene suuresti väliä mitä Clarkson siitä ajattelee. Itsellä ainakin toiminut erinomaisesti kojelaudassa värisuora etusumuvalo - extra - latauspistoke(/toimimaton tupakansytytin) - takalasinlämmitin - hätävilkut, mahdollisesti jopa parikymmentä vuotta mutta todisteita asennuksen alkuperäisyydestä ei ole tallella. :D

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Lähetetty: La Touko 25, 2013 19:20
Kirjoittaja pullasorsa
Joo no tarkennetaan sen verran tähän alkuun, että siinä kuvassa sähköpeilin napin alla on Extra nappi lisävaloille. Eli sillä puolella ei ole tyhjiä paikkoja jäljellä.

Tämä suomen laki kun vaatii etu- ja takasumuvaloille eri nappulat niin ajattelin kytkeä nuo sumuvalot sillein, että katkaisee siitä takasumuvalon napilta takasumuvalolle menevän johdon pistää liitinpalan jota pitkin menee etusumuvaloille. Sitten pistäis samaan liittimeen johdon tuolle uudelle keinukytkimelle ja siitä sitten liittää siihen katkaistuun takasumarille menevään johtoon. Näin ollen sumarin nappulaa painaessa syttyy etusumarit päälle ja jos haluaa takasumaritkin päälle niin painaa keinukytkimestä ne päälle. Sitten jos painaa siitä sumuvalon napista sumarit pois sammuu samalla etu- ja takasumuvalotkin. Extra napin jättäis ihan vaan lisävaloille.
Rattivaihde kirjoitti:Jos vaan on tyhjiä paikkoja (ja kun vasta laitat lisävaloja ja ilmastointia tuskin löytyy niin pitäisi olla) investoisin alkuperäiseen EXTRA-nappulaan.
Jos sen takasumarin napin taas pistää tuonne ilmastoinnin paikalle niin menee mielestäni liian kauas ja onhan se toisaaltaan loogisempaa jos ne etu- ja takasumareiden nappulat olisivat lähellä toisiaan.

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Lähetetty: La Touko 25, 2013 19:30
Kirjoittaja mooritz
Siinähän kojetaulun naamaosassa on niitä alkuperäisiä paikkoja vaikka kuinka paljon.
Kun irroitat sen niin huomaat ,että extra nappuloille kyllä löytyy sijat.
Ihan vaan porakoneella aloitusreikä ja jollakin loput jyrsii niin saat ne ihan Saab-nappuloilla toimimaan.
Ei tarvitse tilata kytkimiä Amerikoista niitä löytyy 2 laatikollista.
Ja jos sulla ei ole ilmastointia ja sisäilmankierrätystä niin siinä on kaksi paikkaa,sähköpeilien paikat,reostaatin paikka vas. puolen rattia ja alkuperäinen extra-nappulan paikka samoin.
Jos tarvetta kytkimille niin YV.

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Lähetetty: La Touko 25, 2013 19:39
Kirjoittaja Rattivaihde
Ahaa, eli siinä on tuollainen kuvio. Itsellä on tosiaan tuolla ratin vasemmalla puolella ylhäältä alaspäin valokytkin, penkinlämmittimen säädin ja takasumarin nappula, ja ratin oikealla puolella lämmityslaitteen säädinten alla tupakansytyttimen vasemmalla puolella etusumarin nappula ja extra lisäpitkille (alkuperäisissä etu- ja takasumarin merkkivaloissa on se ero että niissä on kuviot vastakkaisiin suuntiin ja takasumarissa on oranssinpunainen, etusumarissa tummanvihreä valaistus).
Kun sulla ei penkinlämmittimille ole kytkintä niin mitenkäs olisi sellainen vaihtoehto että siirtäisi lisävalojen extran ylhäiseen yksinäisyyteensä sinne tupakansytyttimen viereen ja laittaisi eri päiden sumarien nappulat siihen peilinsäätimen ylä- ja alapuolelle? Vai onko tässä jokin toinen huono puoli jota en tule ajatelleeksi.

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Lähetetty: La Touko 25, 2013 20:50
Kirjoittaja mooritz
Tarkoitin lisäreostaatin paikkaa ratin vas.puolen.
Ja sitten on vielä radion vieressä vas. puolen kauittimien potentiometrisäätimelle paikka johon mahtuu hyvin esim. on/off kytkin esim. lisävaloille.

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Lähetetty: La Touko 25, 2013 21:00
Kirjoittaja pullasorsa
Rattivaihde kirjoitti:Kun sulla ei penkinlämmittimille ole kytkintä niin mitenkäs olisi sellainen vaihtoehto että siirtäisi lisävalojen extran ylhäiseen yksinäisyyteensä sinne tupakansytyttimen viereen ja laittaisi eri päiden sumarien nappulat siihen peilinsäätimen ylä- ja alapuolelle? Vai onko tässä jokin toinen huono puoli jota en tule ajatelleeksi.
Tuossa olisi kyllä ideaa kun hankkis vaan siihen sen toisen sumarin napin ja työntäis sen extran sinne tupakansytyttimen viereen tai lisäkeskikonsolin kattoluukun napin paikalle. Helpommalla tosin pääsisi kun pistäis tuon keinukytkimen tuohon extran viereen :roll:
mooritz kirjoitti:Tarkoitin lisäreostaatin paikkaa ratin vas.puolen.
Ja sitten on vielä radion vieressä vas. puolen kauittimien potentiometrisäätimelle paikka johon mahtuu hyvin esim. on/off kytkin esim. lisävaloille.
Just olin lisäämässä tuota kaiuttimien potikan paikkaa, mutta kerkesit sitten ensin kirjoittaa :lol: Tosiaan eipä siinä muita lisäpaikkoja taida olla ellei sitten ota ja tee itse niitä.

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Lähetetty: Su Touko 26, 2013 10:49
Kirjoittaja aero
pullasorsa kirjoitti:Tämä suomen laki kun vaatii etu- ja takasumuvaloille eri nappulat niin ajattelin kytkeä nuo sumuvalot sillein, että katkaisee siitä takasumuvalon napilta takasumuvalolle menevän johdon pistää liitinpalan jota pitkin menee etusumuvaloille. Sitten pistäis samaan liittimeen johdon tuolle uudelle keinukytkimelle ja siitä sitten liittää siihen katkaistuun takasumarille menevään johtoon. Näin ollen sumarin nappulaa painaessa syttyy etusumarit päälle ja jos haluaa takasumaritkin päälle niin painaa keinukytkimestä ne päälle. Sitten jos painaa siitä sumuvalon napista sumarit pois sammuu samalla etu- ja takasumuvalotkin. Extra napin jättäis ihan vaan lisävaloille.
Jos oikein ymmärsin niin katkaisijoita/kytkimiä on yhtä paljon kuin erillisillä sumarinappuloilla, mutta alkuperäisen takasumarin kytkimen tilalla on joku keinukytkin? Lisäksi kuulostaa VAG-henkiseltä kytkennältä, ettei takasumaria saa päälle ilman etusumareita, mikä ei ainakaan mun mielestä kuulosta hyvältä idealta, koska Suomessa takasumarikelejä on hilppasesti enemmän kuin etusumarikelejä.

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Lähetetty: Su Touko 26, 2013 11:34
Kirjoittaja haffu
Hommaa vain oma kytkin ja johdotat sen ihan erikseen. Tuosta vaikka etusumarille tuo oma alkuperäinen kytkin: http://www.ebay.com/itm/121110283645 :roll:

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Lähetetty: Su Touko 26, 2013 12:58
Kirjoittaja pullasorsa
aero kirjoitti:
pullasorsa kirjoitti:Tämä suomen laki kun vaatii etu- ja takasumuvaloille eri nappulat niin ajattelin kytkeä nuo sumuvalot sillein, että katkaisee siitä takasumuvalon napilta takasumuvalolle menevän johdon pistää liitinpalan jota pitkin menee etusumuvaloille. Sitten pistäis samaan liittimeen johdon tuolle uudelle keinukytkimelle ja siitä sitten liittää siihen katkaistuun takasumarille menevään johtoon. Näin ollen sumarin nappulaa painaessa syttyy etusumarit päälle ja jos haluaa takasumaritkin päälle niin painaa keinukytkimestä ne päälle. Sitten jos painaa siitä sumuvalon napista sumarit pois sammuu samalla etu- ja takasumuvalotkin. Extra napin jättäis ihan vaan lisävaloille.
Jos oikein ymmärsin niin katkaisijoita/kytkimiä on yhtä paljon kuin erillisillä sumarinappuloilla, mutta alkuperäisen takasumarin kytkimen tilalla on joku keinukytkin? Lisäksi kuulostaa VAG-henkiseltä kytkennältä, ettei takasumaria saa päälle ilman etusumareita, mikä ei ainakaan mun mielestä kuulosta hyvältä idealta, koska Suomessa takasumarikelejä on hilppasesti enemmän kuin etusumarikelejä.
Ne siis saa toimia erikseen. Joku vaan väitti minulle joskus, että ne pitää toimia silleen, että jos edessä on sumarit, niin takana pelkästään ei saisi palaa ne sumarit. Tosin tällä oli nimenomaan vag konsernin auto. Mutta kiitokset selvennyksestä. Eipähän tullu tehtyä hätiköityjä päätöksiä väärän tiedon vuoksi :)

Pitää varmaan rueta metästämään sitten sitä etusumareille tarkoitettua nappia jostakin. Pistää vaan sitten sen etusumuvalon napin siihen extran tilalle ja extra sitten jonnekkin muualle esim lisäkeskikonsoliin tai ilmastoinnin nappien tilalle. Kiitoksia kuitenkin hyvistä näkemyksistä ja mielipiteistä :D

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Lähetetty: Ke Touko 29, 2013 14:33
Kirjoittaja pullasorsa
No nyt on ainakin loppuviikoksi sitten tekemistä kun tänään oli ilmestynyt postilaatikkoon tuo etusumuvalojen katkasia. Kiitokset mooritzille sponsoroinnista :D

Eilen sitten oli tullut postiin Astralin ralliratti. Tosin tuo ratti on jonkin volvon keskiöllä, mutta näkyy tuon formulingin keskiön halkaisia olevan aika saman kokoinen. Reikiä piti tuohon keskiöön tehdä lisää, mutta ainakin se näkyy käyvän siihen noilla uusilla reijillä.

Kuva

Tuossa kuvassa näkyy tuo volvon keskiö. Pitää ottaa jossain vaiheessa kuvia tuon formulingin keskiön kanssa. Tuo äänitorven painike pitää vielä patentoida jollakin kun ei ollut mitään kiinnikkeitä tai sen palauttavia osia mukana.

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Lähetetty: Su Kesä 02, 2013 15:20
Kirjoittaja pullasorsa
Jotain saatu taas tähänkin tehtyä. Ratti tuli laiteltua paikoilleen ja äänitorvennapinkin sain jonkinlaisella patentilla kiinni. Etusumuvalojen katkaisiakin on kiinni, mutta toistaiseksi roikkuu vielä kun pitäis käydä ostamassa lisää johtoa, että voi vetää tuolle extranapillekkin ne johdot.

Kuva
Kuva

Sitten on tullut irrotettua nuo etuvaloumpiotkin. Heijastinpinnat ei näytä lähtevän enää puhtaaksi. Pitää varmaan kokeilla tuota kromimaalia noihin heijastinpintoihin ja kattoo kuinka noille sitten käy. Kuvassa tuo kyllä näyttää ihan hyvältä vaan oikeasti paljon huonompi.

Kuva

Ajovalojen pyyhkijöiden moottoritkin piti sitten mennä purkamaan. Sähkömoottorit näytti olevan kummassakin kunnossa. Toinen piti käyttää auki kun ei pyörinyt, mutta kun sen putsasi sisältä ja pisti kasaan niin näky sekin heräävän taas eloon. Mekanismit oli aika hyvin jumineet noissa kummassakin. Hieman crc:tä ja hyvin irtosivat. Joissain kohdissa piti käyttää hieman väkivaltaa, että irtosivat. Nyt on vaseliinit välissä ja hyvin toimii. Oikean puoleisesta pyyhkijästä on kaksi hammasratasta melko huonossa kunnossa, joten pitää varmaan purkaa tuosta peltoautostakin tuo pyyhkijä pois ja tehdä yksi toimiva moottori niistä.

Kuva

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Lähetetty: Su Kesä 02, 2013 16:20
Kirjoittaja nalleolut
onpa huonokuntoinen tarvikeratti 8O

toimiiko edes vilkunpalautus :mrgreen: :mrgreen:

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Lähetetty: Su Kesä 02, 2013 16:55
Kirjoittaja pullasorsa
Ei tuo ratti nyt niin huonokuntoinen edes ole kun ajattelee, että kuitenkin sieltä 70-80 luvun vaiheilta. Nahka osatkin ehjät tosin hieman likaset, että vaatii vaan puhdistusta. Uudet ruuvit tuohon keskiöön pitää vielä tosin ostaa kun ei ollut kaikki tallessa. Toki pitäähän se Saabin logokin laittaa vielä tuohon painikkeeseen.

Vilkunpalautus toimii niinkuin pitääkin. Kovempi työ oli saada tuo äänitorvi toimimaan :D

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Lähetetty: To Kesä 06, 2013 20:50
Kirjoittaja pullasorsa
Elikkäs tuli tuossa pari päivää sitten laiteltua nuo valot takas paikalleen, mutta joutuu käyttämään vielä jossain vaiheessa irti kun jätin laittamatta ne valonpesimien moottorit kiinni. Pitää purkaa vielä tuosta toisesta Saabista toinen valonpesimen moottori ja askarrella yksi toimiva niistä. Eihän niitä tietenkään pakko ole edes olla, mutta sama laitella ne kuitenkin kuntoon. Ei niistä ainakaan haittaa luulisi olevan. Antaa kuitenkin olla tuollein kunnes saa laiteltua sen toisenkin pesimen kuntoon.

Tänään tuli sitten laitettua nuo Aero vanteetkin Saabin alle 8) Pitää tuossa joku päivä rueta kattomaan tuota maaluu hommaa ja korisarjaakin kun jaksais tehä tuolla helteessä. Onneksi taitaa vähän rueta viilenemään tuo ilma niin jaksaa sitäkin hommaa viedä taas eteenpäin.

Kuva

Sisustallekkin on jotain pientä tullut tehtyä. Ratistakin tuli ihan siisti kun kävi nahanhoitoaineella läpi ja pisti Saabin tarran tuohon painikkeeseen. Etusumareiden ja lisävalojen napitkin löysivät paikkansa.

Kuva

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Lähetetty: To Kesä 06, 2013 21:34
Kirjoittaja ristos
Ihan oikeasti, eihän tuollainen ratti 900 Saabiin kuulu. Katteleppas oman Saabisi aikakauden esitettä ja siinä olevia alkuperäisiä lisätarvikkeita. Siellä on esillä Saabiin oikea ratti! :D