Sivu 26/26
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Lähetetty: Ma Loka 22, 2018 15:26
Kirjoittaja pullasorsa
Viikonloppuna tuli hieman tuota takapenkkiä soviteltua tuohon autoon. Homma lähti liikkeelle verhoilujen poistolla ja penkin runkojen laitolla autoon. Sitten sovittamaan nuita tonnarin penkkien osia nuihin runkoihin. Jouduin vielä kotoa hakemaan nuo takapahvit ja laittaamaan nekin paikalleen, että tulee varmasti käypäsen kokonen tuosta penkistä. Siinä alkutestausta.
Istuinosaa sai kaventaa ja ohentaa jonkin verran. Aluksi leikkasin tuosta pohjasta siivut pois. Nyt on likipitäin saman paksunen tuo istuinosa, mitä tuo alkuperäinen.
Sitten hieman kaventaamaan tuota istuinosaa. No muistelin, että se alkuperäinen penkki oli tuon vanerin levyinen ja leikkasin sitten sen mukaan tuon uuden istuimen. Sitten ihmettelemään tuota rakoa penkin ja sivupahvien välillä. Olihan se haettava tuo orkkis penkki ja verrattava siihen, että onko samanlainen rako siinä. Näky olevan.
Nyt kun istuinosa alkoi olla kohdillaan niin pääsin selkänojan kimppuun. Ne olivat hieman liian korkeat, joten leikkasin alapäästä palat pois.
Korkeus oli nyt hyvä, mutta nuita sivuja joutui vielä leikkaamaan hieman kapeammaksi ja samalla nuita pyöräkoteloa vasten olevat kohdat ohentamaan sellaisiksi, että eivät pullota ikävän näkösesti. Sitten taas sovittamaan paikoilleen. Alkaa istua jo kohtuu hyvin. Kyynärnoja täytyisi vielä työstää sopivaksi.
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Lähetetty: Ma Loka 22, 2018 17:58
Kirjoittaja ristos
On tämä mielenkiintoista seurattavaa, kun kahdessa paikassa inovoidaan san asian ympärillä. Taitavat kädet tekevät, mitä haluavat!
Hienoa ja varmasti myöskiehtovaa ja palkitsevaa askartelua. Tsemppiä!
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Lähetetty: Ti Joulu 04, 2018 21:21
Kirjoittaja pullasorsa
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Lähetetty: La Joulu 08, 2018 14:42
Kirjoittaja pullasorsa
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Lähetetty: La Tammi 19, 2019 17:21
Kirjoittaja pullasorsa
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Lähetetty: Ma Tammi 21, 2019 18:06
Kirjoittaja pullasorsa
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Lähetetty: Ma Tammi 21, 2019 19:05
Kirjoittaja ristos
Taas on harrastettu ja ajateltu! Tuolle tulee nyt painoa reilusti alkuperäistä enemmän? Miten meinaat tuet laittaa, ettei koko rakennelma vääntyile ja ei resonoi, koska luulen tuohon tulevan melkoiset ”ämyrit” a’la Genelec?!?
Tuo alkuperäinen hattuhyllyhän on kovin kepeä tuohon uuteen verrattuna. Alkuperäiselle jos jotain painavampaa laittoi, niin sehän kohta vajosi!
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Lähetetty: Ma Tammi 21, 2019 20:10
Kirjoittaja pullasorsa
Painoahan tuolle toki tulee hieman lisää alkuperäiseen verrattuna, mutta on tuo aika huomattavasti jämäkämpikin nyt, kuin se alkuperäinen hattuhylly. Keskelle hattuhyllyä tulee pelkästään subwooferin refleksiputki, joka ei rasita käytännössä tuota hattuhyllyä ja 2-tie erillissarja tulee reunoille nuihin 9000cc mallin kaiutinritilöiden alle. Erkkasarjalle toki joutuu vielä kiinnityspaikat tekemään, mutta se lähinnä jäykistää vaan entisestään tuota kokonaisuutta. Painopiste tulee keskittymään tässä lähinnä reunoille, joten olettaisin, että lisäkiinnityspaikkoja tai sen suurempia jäykisteitä tuskin tarvitsee pahemmin alkaa miettimään.
Eikä tähän ole tarkoitus mitään ihan tolkuttomia ämyreitä tunkea. Lähtökohtana tuolle äänentoistolle on, että rakentaisin aktiivisen 3-tie etupään ja koittaisin saada paranneltua tuota stereoäänikuvaa paremmaksi kuskin paikalle. Tarkoittaa käytännössä sitä, että nuo takakaiuttimet ovat normaalisti pois käytöstä, mutta tarvittaessa saa kytkettyä nekin soimaan takana matkustavien iloksi. Eli lähinnä puhtaan ja nätisti soivan äänentoiston mukaan tätä tullaan rakentamaan, eikä minkään maksimi äänenpaineen tai mökän ehdoilla
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Lähetetty: Su Elo 11, 2019 17:49
Kirjoittaja pullasorsa
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Lähetetty: Ma Elo 26, 2019 18:47
Kirjoittaja pullasorsa
Nyt on alotettu tuo kuskin takakyljen teko. Ensimmäisenä hommana rupesin kopioimaan tuota teippisarjan mallia paperille, että saa sitten joskus leikata uudet tarrat kylkeen.
Seuraavaksi revin tuon tarran pois kyljestä ja aloitin hiomisen, että näkisi paremmin miltä tuo kylki alkaa näyttämään. Jonkin verran hiontaa ja pakko todeta, että on sellaista perunapeltoa, että täytyy tässä rueta miettimään, että olisiko järkevämpää rueta vaihtamaan tuo kylkipala toisesta autosta tähän. Ei tuosta tahdo hyvää saada millään muulla konstilla. Pakkeloimalla nyt toki saisi kohtuullisen näkösen, mutta se on sitten pakkelista rekennettu ja kaikki p**** jätetty sitten sinne alle piiloon. Kuvasta nyt ei käy niin selkeästi ilmi, että miten paha tuo oikeasti on, mutta laitetaan kuitenkin tänne. Siinä kun ei tahdo olla tasaista kohtaa juuri missään.
Sen verran tosiaan typerästi tuo kylki tehty, että ei pääse sisäpuolelta juuri vasaroimaan nuita sisässä olevia kohtia ulospäin suoraksi ja sit kun on tullut aikanaan itse vielä pilattua tuota kylkeä lisää tuolla kaaren hitsaamisella. Eli tuohon kylkeen on joskus ennen minun omistukseen siirtymistä joku raapaissut, koska siinä on pieni painauma sisään päin. Ensimmäiset minun tekemät hitsaukset mitä olen eläessäni tehnyt näkyvät nyt tuossa takakaaressa. Eli aikanaan kun tuli harjoiteltua tuota hitsaamista tähän kylkeen, niin en näköjään ole älynnyt tuota painaumaa ja tullut sitten hitsattua tuo kaari ja painauma yhteen. Tosin eipä sitä silloin pahemmin näistä koritöistäkään mitään älynnyt tai osannut ottaa huomioon tuollaisia asioita ja kyseessä oli vielä silloin käyttöauto.
Vaan jotain tuolle kyljelle on nyt tehtävä ja alan itse olla sitä mieltä, että en mielellään pelkällä pakkelilla tuota tule korjaamaan. Yksivaihtoehto on, että yritän aluksi moukaroida tuota suoremmaksi ja sit mahdollisimman vähällä kittaamisella lopullinen pinta. Toinen vaihtoehto on, jos ei oikia niin rälläköin tuon kaaren korjauspalan irti ja koitan uudella menestyksellä oikoa tuota kylkeä. Jos sekään ei onnistu, niin sitten vaihdetaan ehkä mieluummin suorempaa palaa tilalle joko metritavarasta tai sitten toisen auton kyljestä.
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Lähetetty: Ma Elo 26, 2019 18:56
Kirjoittaja Cona
Nykyäänhän useimmilla peltikorjaamoilla on ns. nyppyreitä, jolla peltiä saadaan nypittyä piste pisteeltä ulos, jos taakse ei pääse vasaran kanssa. Toki vaatii peltipinnan.
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Lähetetty: Ma Elo 26, 2019 19:24
Kirjoittaja pullasorsa
Cona kirjoitti: ↑Ma Elo 26, 2019 18:56
Nykyäänhän useimmilla peltikorjaamoilla on ns. nyppyreitä, jolla peltiä saadaan nypittyä piste pisteeltä ulos, jos taakse ei pääse vasaran kanssa. Toki vaatii peltipinnan.
Pellille se on kyllä hiottava jokatapauksessa, jos tuota peltiä meinaa rueta suoristamaan. Eipä se auta suoristaa, jos entiset pakkelit vääristää muotoja. Tuo pellin vetäminen sellaisilla tapeilla kävi itselläkin mielessä. Unohtui kirjottaa se vaihtoehto tuohon aikaisemmin. Siinäkin tapauksessa kyllä käyttää tuon hitsisauman auki tuosta kaaren kohdalta, koska se tosiaan tullut tuohon sisässä olevaan kohtaan aikanaan hitsattua. Siinä on tosiaan kolme sisässä päin olevaa painaumaa, eli lievää taitosta pellissä. elikkä käytännössä mahdotonta oikoa kunnolliseksi ilman kaaren korjauspalan ja tuon kyljen hitsaussauman rälläköintiä. Se ei kyllä iso homma ole tehdä, mutta lähinnä mietityttää, että saako sitä enää oikaistua kunnolla, kun muodot olleet pilalla enne hitsaamista ja varmasti vielä hitsatessa vetänyt lisää kuprulle... No rälläköimäänhän sen sauman joutuu kuitenkin vaihtoi siihen palaa tai oikoopi sitten tuon. Eipä taida olla oikotietä onneen toteutti sen miten tahansa. Mutta kannattaa varmaan ekana kokeilla sitä oikomista sillä tappien hitsaamisella ja vasaroinnilla? Eihän tuossa hyvä enää pilalle mene