Sivu 1/1
Saab 900i VM-1990
Lähetetty: Ma Kesä 10, 2013 21:22
Kirjoittaja Saabisti79
No viime viikolla tuli sitten toteutettua pitkäaikainen haave ja hankittua

900 OG
Auto on vuosimallia 90 ja ajettu lähes 343tkm. Tämän historia on tarkasti tiedossa ja olen vasta kolmas omistaja autolle.
1.11.1990 Auto luovutettiin ensimmäiselle omistajalleen, naiselle, joka myi auton 31.10.1996 vanhemmalle miehelle, joka ajoi tällä kuolemaansa saakka. 6.6.2013 ostin tämän kuolinpesältä itselleni.

on uskomattoman hienossa kunnossa ikäisekseen, toisesta takakaaresta ja toisesta etukaaresta löytyy hieman pintaruostetta ja kuljettajan ovessa on juuri ja juuri silmin havaittava kolhu. Muuten auto on ruosteeton, pohjastaankin täysin ehjä. Mukana tuli täydellinen huoltokirja leimoineen.
Tarkoitus on ensimmäiseksi korjata ruostekohdat ja sitten pitäisi mustata puskurit uudelleen, muuten tässä ei laittoa olekaan. Niin, saabille tyypillisesti kattoverhoilu roikkuu edestä, pitää katsoa, miten tuon parhaiten saisi paikoilleen.
Muutama kuva autosta:
http://s1215.photobucket.com/user/pete- ... t=2&page=1
Edit: Auto on tarkoitus säilyttää mahdollisimman alkuperäisenä. Yksi "ongelma" tästä löytyy, kylmänä ei tahdo jaksaa käydä tyhjäkäyntiä, heti kun kone hiukan lämpiää käy todella nätisti
Re: Saab 900i VM-1990
Lähetetty: Ti Kesä 11, 2013 08:02
Kirjoittaja kärkkäinen
Pirun hieno, pidä hyvää huolta!
Re: Saab 900i VM-1990
Lähetetty: Ti Kesä 11, 2013 08:54
Kirjoittaja timpetti
Vinkkinä puskureihin; jos pinta on vain harmaa eikä sen kummempaa, lääke löytyy täältä: Auto Finesse Revive Trim Dressing
http://www.projectech.fi/auto_finesse.html
tulee uskomattoman hyvää jälkeä jo hyvinkin harmaaksi ehtineille pinnoill. Itse käsittelin aeron muovipinnat tällä, ja on kuin uusi. Myös tyyppivikana harmaantuvat peilinjalat ovat nyt kuin uudet

Satkussa on sen verran karhea tuo puskurin pinta vielä, että siihen tarttuu hyvin.
Re: Saab 900i VM-1990
Lähetetty: Ti Kesä 11, 2013 10:37
Kirjoittaja Saabisti79
Pitääpä kokeilla tota puskimiin, kiitoksia!
Osaisiko joku neuvoa tuon tyhjäkäyntiongelman kanssa? Auto lähtee tosi hyvin käyntiin, mutta hetken käytyään tyhjäkäynti pienenee, eikä meinaa jaksaa kunnolla käydä. Kierrokset nousee ja laskee. Kun kone hiukan lämpiää, niin käy taas todella nätisti.
Re: Saab 900i VM-1990
Lähetetty: Ti Kesä 11, 2013 11:28
Kirjoittaja duuduu
Jos kuumailmapuhallin talosta löytyy:
http://www.youtube.com/watch?v=TS1h58sh0uI
Jälki kestävämpää, kuin joillain hunommilla kemikaaleilla.
Re: Saab 900i VM-1990
Lähetetty: Su Kesä 23, 2013 15:55
Kirjoittaja Saabisti79
No nyt kierrokset alko lämpimänäkin seilata ja tänään mökiltä tullessa alkoi nykiä heti, kun kierroksia nosti. Pienillä kierroksilla menee tasaisesti. Kaveri neuvoi kokeilemaan, että irrottaa alipaineletkun virranjakajalta, jos ei käynti muutu, niin alipainesäätimen kalvo ois sökö
Ja käynti ei muutu. kaasuläpän olen jo säädellyt kohdilleen, mutta oisko se sitten tuo säädin..?
Re: Saab 900i VM-1990
Lähetetty: Ma Kesä 24, 2013 00:40
Kirjoittaja duuduu
Kokeile imaista siitä alipainesäätimelle menevästä putkesta. Jos saat imettyä ilmaa siitä läpi, niin sitten se on sökö
Re: Saab 900i VM-1990
Lähetetty: Ma Kesä 24, 2013 13:41
Kirjoittaja Saabisti79
On siellä ihan reipas vastus ja käynti muuttuu, kun imee. Eli alipainesäädin tuntuisi toimivan. Ei käy kunnolla vaan tyhjiä ja saattaa sammua kesken kaiken nyt lämpimänäkin.
Löysin yhden osan, joka vaikuttaa kuolleelta, ainakaan siinä ei ole mitään vastusta kaasuvivustoon. Mikä lienee nimeltään ja voisiko vaikuttaa näin paljon tyhjäkäyntiin?
http://i1215.photobucket.com/albums/cc5 ... 54bcd1.jpg
Re: Saab 900i VM-1990
Lähetetty: Ma Kesä 24, 2013 13:46
Kirjoittaja jus
Kaasuläpän hidastin, pyrkii ohjaaman kaasuläpän sulkeutumaan hitaammin, toimiessaan saattaa vaikuttaa päästöjä vähentävästi tjsp. Ei vaikutusta tyhjäkäyntiin.
Re: Saab 900i VM-1990
Lähetetty: Ma Kesä 24, 2013 13:47
Kirjoittaja Saabisti79
Tiiä sitten, mikä piru tätä vaivaa... Kellään ehdotuksia?
Re: Saab 900i VM-1990
Lähetetty: Ma Kesä 24, 2013 13:51
Kirjoittaja nalleolut
tyhjäkäynti luisti tai moottori likanen.
kumpi tää nyt onkaan 8 vai 16 tappinen?
Re: Saab 900i VM-1990
Lähetetty: Ma Kesä 24, 2013 13:57
Kirjoittaja jus
8-venttiilinenhän se näyttäisi olevan, vuosimallin perusteella katalysaattoriversio?
Katittomassa tuollainen oireilu voisi hoitua ihan vaan seoksen säädöllä tai ohjauspaineen mittauksella ja väärä paine havaittaessa paineensäätimen vaihdolla. Kattiversiossa useampi asia vaikuttaa toimintaan. Montako sekuntia/minuuttia sitä pitää käyttää lämpimäksi, jotta tyhjäkäynti alkaa sujua? Pystyykö silti ajamaan heti, vaikka tyhjäkäynti onkin huonoa, jaksaako vetää kun poljet kaasua?
Re: Saab 900i VM-1990
Lähetetty: Ma Kesä 24, 2013 14:32
Kirjoittaja Saabisti79
Joo 8v katti tämä on.
Jokunen minuutti täytyy käytellä, muuten sammuu. Kun lämppärin neula nousee vihreällä, jaksaa käydä, mutta silloinkin tyhjäkäynti seilaa. Nykyään saattaa lämpimänäkin sammua ihan yllättäen. Jaksaa kyllä vetää, mutta isoilla kierroksilla tahtoo välillä alkaa nykimään.
Re: Saab 900i VM-1990
Lähetetty: Ma Kesä 24, 2013 15:11
Kirjoittaja ASTech
Oletko tarkastanut, että kaikki alipaineletkut on ehjät ja paikoillaan. Niillä on tapana hapertua ajan kanssa. Myös joskus on ollut imusarjan tiivisteessä vuotoja.
Re: Saab 900i VM-1990
Lähetetty: Ti Kesä 25, 2013 06:12
Kirjoittaja Saabisti79
Alipaineletkut ja ilmanputsari vaihdettu, käy taas nätisti. Tai niin nätisti, kuin k-jetti voi
