Riston vanhojen Saabien projektit!

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Tästä 2-tahtarin etumaskin uudelleen käsittelystä tulikin mielenkiintoinen juttu! Kun tuossa Saab ensimmäiset 40 vuotta-kirjassa on runsaasti kuvia tällaisesta maskista. Noissa kuvissa ja vuoden -64 esitteessä maskin ritilä ja sen kehys sekä sivu-"viikset" näyttävät hyvin kiiltäviltä! Mutta nyt kun olen kahtena päivänä hionut näitä osia, olen tullut siihen tulokseen, että tuo todellinen alkuperäinen alumiiniosien pinta on voinut olla myös ns.harjattu pinta? Kuvissa eriväristen autojen keulassa tuon kuvan tuotos on hyvin erilainen?

Jos tavoittelee lopputulokseksi mahdollisimman "alkuperäistä" mallia, niin tässä seuraavissa kuvissa näkyvä hinontatulos voisi myös olla lähellä "oikeaa"? Näissä näkyvä hiontaa ei ole vielä vesihiottu vaan se on tuon timanttilevytyynyllä hionnan jälkeen hiottu teräsvillalla. Tulos on tässä tällä hetkellä ja homma etenee huomenna. Miten, selvinnee huomenna! Täytyy varmaan jutella hieman kavereiden kanssa ja kuunnella viisaita mielipiteitä? Kuvathan voivat herättää pohdintaa täälläkin, katsellaan ja kuunnellaan? :D

Kuva

Kuva

Tänään olikin hyvin tehokas askartelupäivä, sillä sain myös 900 Iivarin/99:sin peltivanteet maalauskuntoon sekä katsastus-setä iski leiman tuolle Mersullekin!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

No niin, asioilla on tapana selvitä jonkin sortin tutkimuksen avulla!? :D Tässä on useamman miehen voimin tutkittu 1964 mallisen 96 Saabin keulan kuvia. Tutkimuksien jälkeen tuossa edellä näkyvässä kuvassa näkyvän maskin hinontatulos on jo hyvin lähellä oletettua oikeaa tulosta. Siis tuo maski ei vuonna 1964 ole ollut aivan peilikiiltoinen vaan suunnilleen tuollainen "satiininen" mattapinta.

Uskon saavani maskin pinnan tuollaiseksi vesihiontapaperin avulla. Sen jälkeen pinta käsitellään Sinolilla ja vahataan, sitten lopputulos on toivottavasti hyvä! :D Kiitoksia kaikille auttajille!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

1964 esitteessä maski oli selkeästi "silkinhimmeä" olemukseltaan, ei missään tapauksessa sivulistojen kaltainen kiiltävä.
# 419 Vesa Pohjalainen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Tänään on ollut renkaanvaihtopäivä! Mersu ja "lappilainen" saivat talvikumit alleen! EUROMASTERILLA kävi melkoinen säkä, kun sieltä jonkun varaston nurkasta löytyi hieman liiankin hyvät nastat 99:sin ja 900 Iivarin yhteisille pentivanteille, siis ihan oikeasti joku näyttelysarja Nokian 8!

Siis ei muuta kuin heti vanteet Paltamon KH-coatingiin jauhemaalaukseen ja samalla sinne meni MR 96:seen tulevat uudet jarrupellit ja 900 Iivarin pakosarjan päälle lämpimän korvausilman ohjauspelti sekä 2-tahtarin etumaskin sisäpuolelle tuleva lämpökaihtimen runko! Siis sainpas itsestäni lopulta tämän hankkeen käyntiin!

Ensi viikolla sitten katsellaan lopputulosta? Ensi viikolla käyn myös hakemassa Leppävirralta Iivariin uuden ehjän hattuhyllyn, vanhan ehjän kojelaudan päällisen ja siihen sopivat A-tolppien verhoilut sekä 99:siin uuden tuulilasin. Näillä "eväillä" projekti saa taas uutta potkua!

Haaveenani on kohta saada tuo 2-ovinen -84 900 Iivari leimalle ja hieman ajoon notkisteltavaksi, ennenkuin sen viimeistelen MR leimalle! Tuon viimeistelyn aikana on tarkoituksenani maalata tai varmaankin maalauttaa ovien helmat ja tarvittaessa lokarien kaaret sekä laittaa autoon uusi takakontin kansi tehdasuuden spoilerin kanssa. Siis "pientä" puuhaa piisaa! :D

Kuva

On tuo takakontin kannen reuna aika karsean näköinen! :lol:

Kuva

Pikakorjaushan tehdään näin! :mrgreen: Mutta kyllä minä nyt laitan ihan ruosteettoman ehjän mustan vanhan kannen tilalle!

On tää muuten ihan hullua, mutta mitä sitä hulludelleen mahtaa! :mrgreen:
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Sitten projektit jatkuvat! :D Tänään olen hionut 2-tahtarin maskin osat. Hionnan jälkeen olikin sitten tuo Sinolilla käsittely. Todella helppoa, koska ei tarvinnut kuin rätillä pyyhkiä ja odotella, että hajut häipyy!

Kuva Kuva

Kuva

En oikein tiedä, mitä tuo Sinol tuossa tekee? Varmaankin se jotenkin oksidioi tuon pinnan, ettei siihen kaikki lika tartu ja hiottu pinta pitää suunnilleen kiiltonsa? En tiedä onko tuo hiontatulokseni nyt oikea, mutta ei se kyllä kaukanakaan liene. Tuossa ekan kuvan vieressä oleva musta peltihäkkyrä on tuon maskin taakse tuleva kaihtimen kehikko.

Tällaista tänään tahtarin kanssa! :D
Viimeksi muokannut ristos, Ma Marras 02, 2015 19:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Tänään päivän toinen urakka oli osin haku Khcoatingilta Paltamosta. Sain maalaamosta 96:sen jauhemaalatut etujarrukilvet ja 900 Iivariin pakosarjan päälle tulevan lämminilmaputken kehikon. Myös vuoden 1984 900:sen ja 99:sin talvirenkaiden vanteet tulivat valmiiksi! Niistä tuli niin hyvän näköiset, että miten ne raaskii auton alle laittaa? Huomenna kuitenkin talvirenkaat noille pitää asentaa! :D

Kuva

Kuva Kuva

Aika mukavasti sain tänään hommat etenemään, kun tuo ilma täällä Kainuussa on ollut lämmin ja kylmissä tiloissa oli helppo hommata!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Ei sen vanteen aina tarvitset olla aluvanne ja silti se näyttää ihan hienolta! :D

Kuva

Täytyy sanoa, että tuo minun rengastaloni yllättää minut aina uudestaan! Nyt kun vein nämä 1984 vuoden kunnostetut vanteet sinne, niin pojat sanoivat heti, että nämä sitten tasapainotetaan tarrapainoilla sisäpuolelle! Ei kuulemma raaskinneet lyödä ulkopuolelle rengaspainoja kiinni, ettei juuri maalattujen vanteiden ulkopuoli vaan naarmuuntuisi! Sanoisin, että hienoa palvelua! :D

Hienolta tuo rengastettukin vanne näyttää! Taisi nyt käydä niin, että näihin autovanhuuksiini tulivat paremmat talvirenkaat kuin näissä arkiajoissa olevien autojen renkaat! :wink:

PS.

Iltapäivä toi minulle tarvikkeita lisää! Tiesin kyllä odotella "jariha":lta 99:siin aikakautensa "pilleri"-kapseleita. Nyt ne ovat sitten kiillotettu ja valmiina käyttöön! Yllätys meille molemmille oli, että yhden kapselin keskelle "joku" oli aikoinaan keksinyt porata 4mm reiän? Sanoisin erikoista! 8O No, hienot ne silti ovat ja kapseli istuu hienosti vanteelle!

Kuva Kuva
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
peltla
"Turbo"
Viestit: 243
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 18:44
Paikkakunta: Vääksy

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja peltla »

Komeat peltivanteet, itse suosin peltivanteita, ovat huolettomia käyttää.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Se oli 25.6.2013, kun tämä minun projektisivujen kirjoittaminen alkoi! Silloin olin hankkinut Kajaanista tämän 2-ovisen 1984 vuoden Saab 900i auton! Alkuajatus oli, että ei muuta kuin heti "Museo-rekisteriin"!

Kuva

Auto oli mielestäni oikein kiehtova raakile MR-projektiksi. Homma lähtikin todella vauhdikkaasti liikkeelle. Aluksi pientä pintafiksausta, että pääsin mukaan Procarservicen potkuihin. Ja heti potkujen jälkeen 5.7.2013 auto lähtikin purkuun tässä kunnossa! No, sehän kestikin lopulta aika kauan.

Kuva

Nyt tänään 10.11.2015 sitten homma on edistynyt sen verran, että auto on tänään saanut leiman. Se meni katsastuksesta läpi ilman huomautuksia ja on nyt liikennekelpoinen. Nyt otan sen lähiaikoina ajoon, että vähän notkistuu. Samalla voin sitten täällä Kajaanissa sen viimeistellä tuota MR tarkastusta varten. Auto on nyt tämän näköisessä kunnossa!

Kuva

Näitä loppuhommia kyllä vielä piisaa!? Takakontin kannen vaihdan uuteen ja ruosteettomaan kanteen. Samalla maalaamoreissulla maalataan varmuuden vuoksi molempien ovien alareunat. Auton lukot ja virtalukon vaihdan uusiin, että pääsen takaisin yksiavain-järjestelmään. Etupuskurin vaihdan ehjään puskuriin. Kojelaudan pinnan uusin ja vaihdan A-tolppien verhoilun ehjiin. Sitten vaan uudet rekisterilaatat tilaukseen! Sen jälkeen olen lopultakin valmiina MR-tarkastukseen! Aikamoinen matka, mutta loppu alkaa häämöttämään! :D

Tämän harrastelun väliinhän mahtui melkoisia seikkailuita kaikkien muiden Saabieni kanssa? Mutta nyt ovat kaikki muut katsastettu, paitsi 2-tahtari. Saabit ovat Saabeja! :mrgreen:
Viimeksi muokannut ristos, Pe Marras 13, 2015 11:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4026
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja jariha »

Hienoa työtä Risto, ja onnittelut leimasta! Mukava nähdä, että auton matka jatkuu entistä ehompana.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Täällä vaikuttaa taas olleen paljon "jorinoitteni" seuraajia, mielenkiintoista? Kiitos vaan tällaisesta kannustuksesta. :D

Kun jätin nämä askartelut hieman vähemmälle, niin tilalle tulikin melkoisen totaalinen pysähdys? Tällainen vanha ukko joutuu kyllä näköjään antamaan tällaista "omaan sarjaan" kuuluvaa tasoitusta. Mutta kaikenmaailman tomografioiden jälkeen elämä tuntuu taas oikein kiehtovalta.

Tulin tänne Keski-Suomeen katsastelemaan näitä autojani? Kun tänään tutkin tarkemmin noita Iivarin ovien alareunoja, niin loppupeleissä taidan kyllä vaihtaa tuohon autoon paremmat ruosteettoman ovet. Se tietysti teettää lisätöitä, mutta kun tämä oma "Risto-tarkastaja" ei tunnu laskevan käsistään läpi oikein rujoja lopputuloksia, niin siitähän tietysti ihan itse myös kärsin!
No, nyt samalla kertaa joudun sitten maalauttamaan takakontin kannen kanssa nämä uudet ovet. Se on selvää, että lopputulos varmasti paranee. :wink:

Toinen takaisku tuli vielä tänään, kun korjaamani apukuskin penkin istuimen pohja ei sitten kestänyt ja nyt sitten tulee myös näitä verhoiluhommiakin lisää? Näin siinä sitten käy, kun vanhasta rupeaa "uutta" tekemään. Mutta kyllä kai minä lopulta tämän pelin vielä voitan! :D

Tietysti, jos jostain löytäisin vielä paremman tähän autoon sopivan kokonaisen penkkísarjan, niin sehän pelastaisi tilanteen! No siitä tietysti kärsisi rahapussi, mutta muutenhan siitä ihan riemu nousisi! Siis erilaisia vaihtoehtoja voi tarjota, en pane pahakseni hyvistä vinkeistä!

Oikein hienoa Itsenäisyyspäivää kaikille Saabisteille!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Tänään tuntuu, kuin olisi saanut ennenaikaisen joululahjan! Onnistuin mielestäni löytämään hyllyyni oikein mieleiset varaosat!

2-tahtariin löytyi aivan erinomaiset alkuperäiset sekä vuosimalliin 1964 kuuluvat niklatut pölykapselit! Luulenpa, että joku voi olla vaikka " kateellinen " tällaisesta löydöstä. :D

Kuva

Toinen päivä löytö oli alkuperäinen ja uusi 99:siin sekä 900:seen sattuva jarrukilpipari ja toinen melko hyväkuntoisena käytettynä! Kauan näitä etsiskelin, mutta nyt ovat hyllyssä. Samalla löytyi myös 99:sin etujarrukilpipari.

Kuva

Tuon käytetyn kilpiparin kun hiekkapuhaltaa ja jauhemaalaa, niin siitäkin tulee aivan uuden veroinen!

Taas on rojua kasassa, ei tarvitsisi kuin saada itsestään irti tekijä. Mutta kun ei täällä Kainuussa ole tuota lämmintä tilaa, niin joutunee taas odottelemaan?

Nyt on kyllä toisenkinlainen pistos iskenyt? Arkiauton vaihto on alkanut kiinnostaa, saas nähdä kuinka tästä taudista selviää?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
peltla
"Turbo"
Viestit: 243
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 18:44
Paikkakunta: Vääksy

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja peltla »

Hienoja hankintoja, tuollaisia ei helposti löydy.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5631
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja tturku »

Nyt kun oot risto huomannu et kyllä ng9-5een saa osaa hyvin niin käyt hakemassa ruotsista uuden vähän ajetun "pikkumustan" takas käyttöautoksi :wink:
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kiitos vinkistä, mutta kyllä minä taidan viihtyä paremmin näiden vanhojen Saabieni parissa! Näissä on sellaista historian havinaa, mikä tälläiselle ikämies-harrastajalle sopii erinomaisesti! :D

Taidan jatkaa tätä arkiautoilua isäni ohjeiden mukaisesti, sillä kyllä se taitaa vaan hieman uudempaa Mersua pukata?! Saas nähdä kuinka tässä käy, sillä lopultahan euro tuon lopputuloksen ratkaisee!

10.12. PS. Onneksi hyvin nukutun yön jälkeen aina tolkku tulee esille ja pääsee tästä autokuumeestakin eroon! Oikeasti ottaen tuo viaton Eemeli palvelee minua ajoissani vielä oikein hyvin! :wink:
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Vastaa Viestiin