Riston vanhojen Saabien projektit!

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2547
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Nyt tuntuu, että meno on vauhdikasta! :) Harrastaminen on tällä menolla oikein kivaa! :mrgreen:
Tänään Compomotive laittanut vannelähetyksen UPS: n kuljetukseen. Odottelen vanteita Kajaaniin ensi tiistaiksi.

Nyt on sitten 96:sen etulokarit hakusessa? Saan varmaan jo tänä iltana ekaan yritykseeni jonkun vastauksen. Ei muuta kuin lisäverkkoja vetämään, uskon kuitenkin vahvasti onnistumiseen. Ja jos ei ehjiä löydy, niin sitten hitsataan. :lol:
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen

Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2547
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

No, nyt on hyvä pöhinä päällä! :mrgreen: Oikea etulokari löytyi ja on menossa matkahuoltoon yhdessä vilkkujen kanssa. Kiitos Pentti! Nyt ovat ikämiehet yhdessä vauhdissa! :D :D :D

Peltien puhdistus on nyt päässyt liikkeelle. Edelleen tuntuu sieltä, että aika vähällä tästä selviää. Takalokasuojat ovat oikein hyvät ja vasemmasta etulokarista tulee vielä pienellä työllä ihan ok. Nyt on sitten oikea varakappale löytynyt ja vanhaa ei tarvitse käydä korjaamaan.

Tänä aamuna löysin sässynöistäni hetken kadoksissa olleen ”helmi”-laatikon! Laatikossa ovat uudet oven kahvat lukkopesineen, takakontin uusi lukko avainpesineen sekä uusi virtalukon pesä! Näin saan uusilla vermeillä auton takaisin yksi-avainjärjestelmään . :D

Tässä muutama kuva aamun hommista!

Kuva
Kuva
Kuva
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen

Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 3904
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Homma etenee kuin elokuvissa :D
Komea kuuppa tulossa
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 99L 2D 1974 Museoauto / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.

Avatar
Anahuj
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ti Touko 30, 2017 21:43
Paikkakunta: Helsinki/Nurmo

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja Anahuj »

Hyvä meininki näyttäisi olevan päällä! Tällaista on ilo seurata.
9-3 2.0t BioPower -01
96 -73 kesäauto

Avatar
AnttiK
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Varsinkin nuo takalokarit ovat todella hyvässä kunnossa. Itse tuntikausia vanhoja hitsailin, hioin ja kittasin ja ne eivät vieläkään ole erityisen siistit.
96 V4 -73

tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4896
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja tturku »

Joo, Silmät lepää eli Risto vaan lisää kuvia kun hommat etenee tänne meidän kaikkien iloksi.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
NG9-5 2.0Tid M6 Vector MY10 (KA), NG9-3 1.9Tid M6 Vector Hirsch Cab MY06 (HA), Volvo V60 D6 MY14 (paremmalla puoliskolla)
Ex: NG900 2.0T Cab by Rinspeed, OG9-3 2.2Tid, OG9-3 Aero, OG9-5 3.0Tid, parit OG900 ja 96

Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2547
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Pohjatyöt etenevät ja tuovat mukanaan lisää auton historiaa!? Auton vasen kylki lienee joskus kokenut ”kovia”, koska sivupelti on vaihdettu. Tapahtuma lienee ollut joskus -70-luvun loppupuolella tai aivan -80-luvun alussa? Siihen aikaan nämä varaosapellit oli maalattu vihreällä pohjamaalilla ja korjauksen hiontapohjamaali oli -70 luvulla punaista väriä. Nyt tuota kylkeä oiottaessa ja hiottaessa siis selvisi, että tuo sivupelti oli noina aikoina uusittu. Vaihtotyö oli tehty hyvin huolella ja kuparilla se oli aikoinaan juotettu kiinni. Saumat olivat edelleen oikein hyvät.

Nyt pikkuhiljaa alkaa kokonaisuus tulla esille. Täytyy edelleen olla tyytyväinen, että auto on selvinnyt vuosikymmenet todella pieníllä ruostevaurioilla. Vain tuo oikean vilkun ympärys on sen verran kärsinyt, että sen takia tuo lokasuoja vaihdetaan ”uuteen ehjään käytettyyn”.

Tänään laitan sitten tiiviste ja varaosien tilauksen vetämään? Siinä hankin tiivisteitä, kiinnikkeitä, kuraläppiä ja poljinkumeja jne. Siis pieniä osia viimeistelyyn. Ennakkoon minulla olikin jo uudet korvamerkit, takalokareiden suojakumit, ovien tiivisten alareunan kølmiotiivisteet jne.

Nyt pitäisi lähteä ”etelän matkalle” katselemaan varaamani kuskin penkin kuntoa, tuon autossa hieman kärsineen tilalle!

Tässä taas pieni kuvapäivitys homman etenemisestä:

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen

Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2547
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Projektit ovat hienoja, mutta rahdin kulkukin on hienoa ja ihmeellistä! :mrgreen: Stokesta Englannista lähti minulle kaksi pakettia tiistaina klo 14.16 kohteena Kajaani! Nyt tuo lähetys on skannattu tänään torstaina klo 11.00 tulleeksi Milanon UPS-terminaaliin! :lol: Paketeilla tuntuu olevan mielenkiintoinen reitti kohti Kajaania!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen

2.polvi
"Viggen"
Viestit: 696
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Onkohan kotimaisella Posti Oyj:llä toimintaa myös muualla euroopassa :mrgreen:

Olen muuten joskus miettinyt, että millä tavalla sellaisista intohimolla kunnostetuista ja autoilun historiaa kunnioittavista autoista, kuten sulla, käydään kauppaa, Koskaan en ole nähnyt, toki kaikkien wanhojen autojen seuranta ei olekaan päällä, moisten huippuyksilöiden myynti-ilmoituksia? Menevätkö ne puskaradion kautta vai miten?

Josta tulikin mieleen. Voisiko tai pitäisikö Saab-klubin talouden salliessa osallistua esimerkiksi Saab-museon toiminna ylläpitoon tai jopa luoda edellytyksiä sen säilymiselle pitkälle vuosituhannen loppuun saakka.

Joko tällaista toimintaa on tai onko sellaista vuosien varrella pohdittu?
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Hyundai i20 Active Cross 1.0 T-GDI 100 hv 7-DCT Comfort -20, Citroen C-Crosser HDi 156 Exclusive Business 4wd TC SST aut -12 (vaemon), ex 93 SS 1.8t Vector -05, ex Renault Captur Tce 120 EDC-aut Dynamique -17

Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2547
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

2.polvi teki kysymyksen, että menevätkö nämä ”hyväkuntoiset” vanhat autot puskaradion kautta vai miten?

Tämän nyt kunnostuksessa oleva auto löytyi Saabistin 3/2019 sivun 64 ilmoituksen kautta. Silloin huomasin, että autohan oli entisen naapurini auto Imatralta. Muistan hyvin hetken, kun tämä huhtikuussa 1976 tuli uutena naapurin pihaan.

Toisen 96:seni, nyt museorekisterissä, löysin aikoinaan Netti-auton ilmoituksen kautta. Molemmat hankinnnat tein heti, kun ne huomasin, siis nopea päättäväinen toiminta nämä sitten kotiuttavat! :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen

2.polvi
"Viggen"
Viestit: 696
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Ja enemmän mietin sitä, että kun pelkästään Saabisteissa on paljon porukkaa, jotka pistävät jopa täysin raatoja uudenveroiseen kuntoon, niin mihin ne kunnostetut menevät?
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Hyundai i20 Active Cross 1.0 T-GDI 100 hv 7-DCT Comfort -20, Citroen C-Crosser HDi 156 Exclusive Business 4wd TC SST aut -12 (vaemon), ex 93 SS 1.8t Vector -05, ex Renault Captur Tce 120 EDC-aut Dynamique -17

Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2547
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Ihan oikeasti ihmettelin eilen, että eikö tässä projektissa nyt tule takapotkuja? No tänään se sitten tuli! Otettiin takalasi pois ja lasin asennusura oli ihan hyvä, vaikka ennakkoon tuntui, että sieltä hitsauspaikka löytyy? Mutta tuo tosi ”rutto” löytyi sitten etulasin alareunasta!!!! Lasia pois otettaessa vielä sekin paukahti halki!!!! Siis lopultakin projekti alkoi näyttää oikealta vanhan auton kunnostukselta. :lol:

Homma jatkuu sitten peltisepän käsissä. Nuo miehethän tekevät todella ihmeitä ja uskon niin tapahtuvan nytkin! Vaikka tämä alkutilanne näyttääkin hiukan arveluttavalta, niin uskon isäni lausumaan, että ”asioilla on tapana hoitua”! Näin varmasti käy nytkin. :mrgreen:

Kuva
Kuva
Kuva

Ps.
Vanteet ovat muuten eilen illalla lähteneet Milanosta klo 21.10 kohti Tanskan Glostgrubia!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2635
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Ei muuta kuin Ant Antsteadiin yhteyttä. Hänhän Wheeler Dealersissa korjasi yhden Kuupan tuulilasin alareunan.
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621
”Niitähän saa vaikka minkä värisinä, kunhan ne ovat mustia.”

viggen
"Hölösuu"
Viestit: 2262
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan
Viesti:

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja viggen »

Muistaakseni tuohon etulasin alareunaan oli oma korjaus pelti. -70 ja 80 luvulla 99 ja 900 niitä vaihdettiin jo takuuseen kun autot oli vain muutaman vuoden ikäisiä.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black.
Saabisti vuodesta -75. #6700

Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2547
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Minullakin on samanlaisia muistikuvia -70 lopulta? Silloin -70-luvun puolen välin jälkeen taisi tapahtua jokin muutos uusien autojen ruostesuojauksessa. Ja -70-luvun lopun malleissa alkoi olla enemmän ruosteongelmia? En kyllä muista alkoiko tuo muutos -76 vai —77 malleista alkaen. Itse aloitin uudella 96:lla 1971 ja 900:seen siirryin sitten 96:ten jälkeen vuonna1981.

En kyllä muista omista 96:sta tällaisia vaivoja näissä tuulilasiin asennuspinnoissa. Kun sitten 1998 rakensin ekan MR-autoni -78 mallista, niin siinä jouduin tällaisen samanlaisen ongelman eteen. Se ei ollut kyllä näin vaikea tapaus.

Peltiseppä kyllä tänään totesi, että kyllä tuosta ”kalu” saadaan! :D Pidetään edelleen lippu korkealla!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen

Vastaa Viestiin