Riston vanhojen Saabien projektit!
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Hiljalleen mennään eteenpäin! Takalokarit ovat paikoillaan. Siitä sitten edetään, minulla on nyt nuo ikkunoiden tiivisteiden puhdistus käynnissä, aika ikävää hommaa!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Täähän etenee sitä vauhtia että on WST:ssä museotarkastelussa tai jo Museoituna? Hienoa seurattavaa!
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Joskus tuntuu näissä harrastuksissa, että onkohan sitä oikein täysissä sielun ja ruumiin voimissa? Tänään tältä on tuntunut viimeisen neljän tunnin aikana monta kertaa! Ei tässä taida olla mitään järkeä?!?!
Laitan tähän kuvan ja siitä voi arvuutella, mitä tässä oikein on?
Kuvassa kolme tiivistettä valmiina ja hetki kuvan oton jälkeen se neljäskin!
No tässähän on kahdesta ties kuinka monta kymmentä vuotta vanhasta Saab 96:sta etu- ja takalasin tiivisteistä irroitettu moska. Ihan täysjärkinen ei tietysti tällaiseen ryhdy, mutta kun en taida tuohon joukkoon kuulua, niin minähän tietysti puhdistin kaksi sarjaa vanhoja tiivisteitä uusiokäyttöön. No hommaan kului neljä tuntia, mutta olen lopulta saavutettuun tulokseen ihan tyytyväinen. Nyt minulla on kaksi sarjaa tiivisteitä, mistä voi valita heti parhaat käyttöön.
Huomenna tämä hulluttelu taas jatkuu, tavoitteena hieno vuoden 1976 Saab 96 L!
Laitan tähän kuvan ja siitä voi arvuutella, mitä tässä oikein on?
Kuvassa kolme tiivistettä valmiina ja hetki kuvan oton jälkeen se neljäskin!
No tässähän on kahdesta ties kuinka monta kymmentä vuotta vanhasta Saab 96:sta etu- ja takalasin tiivisteistä irroitettu moska. Ihan täysjärkinen ei tietysti tällaiseen ryhdy, mutta kun en taida tuohon joukkoon kuulua, niin minähän tietysti puhdistin kaksi sarjaa vanhoja tiivisteitä uusiokäyttöön. No hommaan kului neljä tuntia, mutta olen lopulta saavutettuun tulokseen ihan tyytyväinen. Nyt minulla on kaksi sarjaa tiivisteitä, mistä voi valita heti parhaat käyttöön.
Huomenna tämä hulluttelu taas jatkuu, tavoitteena hieno vuoden 1976 Saab 96 L!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
No ei sitä itsestäkään täysjärkiseltä tuntunut, kun yksiä etu- ja takatiivisteitä hinkkasin ainakin tuon neljä tuntia yhteensä. Kävi semmoinen moka, että tiivisteitä oli säilytetty muovipussissa pienemmässä mytyssä ja tiivisteen liimat oli tarttuneet tiivisteen näkyvälle puolelle Mutta Wurthin kuminhoitoaineella hinkattuna tiivisteet näyttävät nyt hyvältä mikä on pääasia. Ainoa mikä pikkuisen harmittaa on nuo Oitraconilta hankitut kromilistat, joista on nyt yhden kesä käytön jälkeen pinnasta jotenkin muovi kuoriutunut. Liekö niissä ollut vielä jokin suojamuovi päällä tai sitten UV valo on tehnyt tehtävänsä.ristos kirjoitti: ↑Ma Helmi 10, 2020 18:24Ihan täysjärkinen ei tietysti tällaiseen ryhdy, mutta kun en taida tuohon joukkoon kuulua, niin minähän tietysti puhdistin kaksi sarjaa vanhoja tiivisteitä uusiokäyttöön. No hommaan kului neljä tuntia, mutta olen lopulta saavutettuun tulokseen ihan tyytyväinen.
Mutta projekti näyttää etenevän hienosti. Oma projekti edistyi vuodessa yhtä paljon kuin tämä kuukaudessa
96 V4i -73
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Minullakin on ollut tuota Oitracomin listaa 900:ssa ja minulle kävi juuri samalla tavalla kuin Sinullakin. Tulin siihen tulokseen, etteivät nuo listat tule minulle toista kertaa!
Nyt olen saanut uudet listat tuossa Onno Kempinkin paketissa yhdessä erilaisten tiivisteiden kanssa. Ainakin käsissä tuo lista vaikuttaa sen laatuiselta, että nyt on usko onnistumiseen.
Minä käytin tiivisteiden puhdistukseen aluksi maalaamosta saamaani rasvojen poisto liuotinta. Hetken odottelun jälkeen käytin männystä vuolemaani puulistaa kuin talttaa. Siitä sai työstöön sopivasti voimaa ja loput lähtivät sitten tuolla rasvanpoistoaineella pyyhkien ja hangaten. Urakka oli kyllä kova ja yhden tiivisteen työstöön meni tunti ja taisi siinä muutama noituminenkin tulla neljään tuntiin!!
Nukutun yön jälkeen tuntuu ihan hyvältä, kun työnsä jälkeä katseli! Kannatti tehdä!
Nyt olen saanut uudet listat tuossa Onno Kempinkin paketissa yhdessä erilaisten tiivisteiden kanssa. Ainakin käsissä tuo lista vaikuttaa sen laatuiselta, että nyt on usko onnistumiseen.
Minä käytin tiivisteiden puhdistukseen aluksi maalaamosta saamaani rasvojen poisto liuotinta. Hetken odottelun jälkeen käytin männystä vuolemaani puulistaa kuin talttaa. Siitä sai työstöön sopivasti voimaa ja loput lähtivät sitten tuolla rasvanpoistoaineella pyyhkien ja hangaten. Urakka oli kyllä kova ja yhden tiivisteen työstöön meni tunti ja taisi siinä muutama noituminenkin tulla neljään tuntiin!!
Nukutun yön jälkeen tuntuu ihan hyvältä, kun työnsä jälkeä katseli! Kannatti tehdä!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23970
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
mun saab peräkärryssä ollu oitracon lista jo monta vuotta ei ole menny miksikään
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Kyselin tuossa aiemmin tällaisen pienen maskin osan perään? Tuo viallinen muovinen lipare on ikävä materiaali, siis kovaa ja aika vaikeasti leikeltävä. Siksi kyljen vielä harrastajien ”miljoonalaatikoiden” perään, jos joltakin sattumalta tämä viallinen osa löytyisi?
Olen kyllä toisen viallisen löytänyt ja näistä kahdestaan kyllä voi askarrella, mutta? Jos kuitenkin vielä Löytyisi jostain ehjä!
Tietysti voisin yrittää tehdä tuon osan kokonaan jostain mustasta helpommin työstettävästä materiaalista! No, joku sanoo, että menee ihan pilkkuiluksi koko homma , mutta jos kuitenkin tekisin mahdollisimman lähelle alkuperästä? Eikös sitä sanota, että etsivä löytää, jos vaikka nyt! Kiitos jo etukäteen kiinnostuksesta, jos olen tämän lukenut ja suurkiitokset jos esine löytyisikin!
Laittele löydöstäsi tieto vaikka YV:llä!
Olen kyllä toisen viallisen löytänyt ja näistä kahdestaan kyllä voi askarrella, mutta? Jos kuitenkin vielä Löytyisi jostain ehjä!
Tietysti voisin yrittää tehdä tuon osan kokonaan jostain mustasta helpommin työstettävästä materiaalista! No, joku sanoo, että menee ihan pilkkuiluksi koko homma , mutta jos kuitenkin tekisin mahdollisimman lähelle alkuperästä? Eikös sitä sanota, että etsivä löytää, jos vaikka nyt! Kiitos jo etukäteen kiinnostuksesta, jos olen tämän lukenut ja suurkiitokset jos esine löytyisikin!
Laittele löydöstäsi tieto vaikka YV:llä!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23970
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
minähän tarjosin ehjää osaa tais mennä spekuloinnin keskellä havaitsematta..
lähetä joku apumies antero irroittamaan ni osa on ilmainen .
lähetä joku apumies antero irroittamaan ni osa on ilmainen .
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Hei nalleolut!
Minulla on hiukan matkaa täältä sinne lounais-Suomeen! Jos voisit kuvassanikin näkyvät kaksi ristipääruuvia avata ja lähettää sitten molemmat irronneet osat minulle! Kyllä minä sen Sinulle korvaan ja kulut maksan! Laittele tietoa vaikka YV:llä.
Minulla on hiukan matkaa täältä sinne lounais-Suomeen! Jos voisit kuvassanikin näkyvät kaksi ristipääruuvia avata ja lähettää sitten molemmat irronneet osat minulle! Kyllä minä sen Sinulle korvaan ja kulut maksan! Laittele tietoa vaikka YV:llä.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23970
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
En uskalla ottaa riskiä irroittaessa .
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
miksi sitten edes tarjota osaa jota ei uskalla irroittaa
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23970
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Olet tainnu itse vastata itsellesi.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Tuo on just niitä osia jotka voi 3d tulostaa..
Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Honda HR-V -99
Dacia Duster -18 4x4
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Honda HR-V -99
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
tuossa erehdyksessä puhuin nokkapalasta vaikka kysehän olikin siitä muovisesta mustasta osasta jonka kivi yleensä jo rikkoi ajaessa
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Hei vaan kaikille harrastajille täältä 96:ten maailmasta! Päivä on illassa ja harrastus on jatkunut tämän vanhan auton likaisten ja vaurioituneiden osien parissa.
Aluksi käsittelyssä olivat sivulistat. Niille käy iän karttuessa aina samalla tavalla! Lista muodostuu kahdesta osasta, pohja on mustaa muovia jonka sisään on laitettu teräslista. Listan molemmissa päissä on mustat muoviset päätykappaleet.
Vuosien karttuessa muovilista kutistuu ja teräslista ei sekä nuo päätykappaleet irtoavat ja katoavat.
Tässä minun autossani kutistuma oli ovien listoista n.7-9 mm molemmissa päissä ja päätykappaleita ei ollut kateissa kuin yksi. Korjasin listat lyhentämällä listoja molemmista päistä ja kiristelin sen jälkeen päätykappaleet mahdollisimman tiukkaan. Lopputulos oli mielestäni hyvä ja en usko listojen lyhentämisen vaikuttavan ratkaisevasti auton ulkonäköön.
Toinen askartelu olikin sitten hieman likaisempi juttu! 43 vuoden jälkeen auton umpiot olivat kamalassa kunnossa. Kuvassa toinen on puhdistettu ja toinen sitä odottaa. Itse umpiothan kyllä vaihdan uusiin mutta umpion kiinnitysrungon puhdistus kyllä kokeili taas harrastajan sitkeyttä! Ahkeran noitumisen kannustamana sain homman maaliin ja olen kyllä hyvin tyytyväinen.
Kaiken tämän jälkeen tulikin sitten eteen taas yksi tenkkapoo!? Auton listoja irroitettaessa katosivat kaikki 26 listan kiinnitykseen tarvittavat auton kylkeen tulevat kiinnikkeet? Lopputulos on, että taas alkaa mielenkiintoinen tavaran metsästys?
Aluksi käsittelyssä olivat sivulistat. Niille käy iän karttuessa aina samalla tavalla! Lista muodostuu kahdesta osasta, pohja on mustaa muovia jonka sisään on laitettu teräslista. Listan molemmissa päissä on mustat muoviset päätykappaleet.
Vuosien karttuessa muovilista kutistuu ja teräslista ei sekä nuo päätykappaleet irtoavat ja katoavat.
Tässä minun autossani kutistuma oli ovien listoista n.7-9 mm molemmissa päissä ja päätykappaleita ei ollut kateissa kuin yksi. Korjasin listat lyhentämällä listoja molemmista päistä ja kiristelin sen jälkeen päätykappaleet mahdollisimman tiukkaan. Lopputulos oli mielestäni hyvä ja en usko listojen lyhentämisen vaikuttavan ratkaisevasti auton ulkonäköön.
Toinen askartelu olikin sitten hieman likaisempi juttu! 43 vuoden jälkeen auton umpiot olivat kamalassa kunnossa. Kuvassa toinen on puhdistettu ja toinen sitä odottaa. Itse umpiothan kyllä vaihdan uusiin mutta umpion kiinnitysrungon puhdistus kyllä kokeili taas harrastajan sitkeyttä! Ahkeran noitumisen kannustamana sain homman maaliin ja olen kyllä hyvin tyytyväinen.
Kaiken tämän jälkeen tulikin sitten eteen taas yksi tenkkapoo!? Auton listoja irroitettaessa katosivat kaikki 26 listan kiinnitykseen tarvittavat auton kylkeen tulevat kiinnikkeet? Lopputulos on, että taas alkaa mielenkiintoinen tavaran metsästys?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen