Riston vanhojen Saabien projektit!

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Tuo laittamani keinonahka ei ollut ihan vitivalkoista, vaan hiukan taitettu varmaan harmaaseen sävyyn. Eipä ollut paljon valinnan varoja, siksi päädyin tähän.

Se alkuperäinen B-pilarin verhoilu oli sellaista hieman kermanvalkoiseen taitettua ohutta muotoonvalettua kovaa muovia. Tuossa verhoilussa oli sisällä ohut n.2-3mm superlon-pehmike. Tuo materiaali oli sellainen, että auringon ja pakkasen käsittelyssä muutaman vuoden jälkeen alkoi lohkeilla. Se oli varmasti aika halpa ja helppo asentaa siihen aikaan.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3095
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja viggen »

Netin kautta pitäis löytyä uusia kumimattoja 96 malliin. En löytänyt myyjää, joka on ennen myynyt Norjassa, mutta tässä on joku nettimyynti sivu.
https://www.topreservdelar.se/bilreserv ... 367-1-5-v4
https://www.rexbo.se/bilreservdelar/gol ... 367-1-5-v4
https://www.autodoc.se/reservdelar/golv ... 367-1-5-v4
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

No, tuo mattokeskusteluhan oli oikein virkistävä ja ”nalleolutkin” saa ja voi säästää mattonsa ainakin ensi vuoteen odottelemaan brittejä! Samallahan hän pääsee toteuttamaan allekirjoituksena olevaa aforismiaan. Kyllä tuo mattosarja minuakin kiinnostaa, mutta en varmasti pysty hintakisailemaan ulkomaalaisten kanssa. Toivon kuitenkin löytäväni siistin maton kuskin paikalle ennen vuotta 2021.Tämän vilkkaan mattokeskustelun jälkeen voidaankin taas siirtyä projektini pariin!

Jokainen meistä Saab-harrastajista tietää, että turvallisuus on ollut aina yksi Saabin kivijaloista! Saabeista 96:siin tuli ensimmäisenä turvavyöt. Samalla kojetauluun tuli punaisena hohtava ”Fasten seat belts” valo! Mutta kuin moni meistä muistaa, että myös takamatkustajalle huomautettiin turvavyön kiinnittämisestä? Näin tehtiin, sitä varten B-pilarin takareunaan lasin alareunan tasoon oli liimattu tarra, mikä muistutti turvavyön kiinnittämisestä. :saab:

Kuva
Kuva

Minäkin olin tänään sen verran projektin parissa, että kiinnitin nuo muistutus-tarrat paikalleen! :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Nämä vapaapäivät näissä projekteissa ovat vaarallisia! :lol: Ajatukset lähtevät harhailemaan heti uusissa haasteissa vaikka edellinenkin on vielä kesken? Topaasinkeltaisen projekti lähestyy jo päätepistettä ja seisoo nyt odotellen viimeisiä tarvikkeita.

Mutta uudet aatokset ovat jo mielessä. Yönsininen tulee saamaan uuden Weberin DGV kaasuttimen. Olen rakennellut mielessäni jo pitkään homman toteuttamista, mutta minulla on itselleni yksi erityisvaatimus? Haluan kaasuttimen päälle alkuperäisen ilmanpuhdistajan. Olen seuraillut eri toteutuksia tästä aiheesta ja nyt aion sitten pistää oman lusikkani soppaan. En aio kuitenkaan sotkeutua muiden juttuihin vaikka omaa viritelmääni kohta lähden tekemään! :D

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Tavoitteena on, että konehuone näyttää kaasuttimen vaihdonkin jälkeen mahdollisimman alkuperäisen näköiseltä. Olen ottanut muutaman kuvan, mitkä antanevat osviittaa, mitä tuleman pitää? Erityisen huomion asetan tuon moottorin huohotusilman kululle. Haasteen tulee myös asettamaan se, että saa alkuperäisen ilmanpuhdistajan mahtumaan konepellin alle ilman muotojen muuttamista?

Näistä jutuista tulette perästä kuulemaan, kun käyn tätä yritystäni toteuttamaan!? :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5254
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Ai että mulla jotenkin sormet syyhyäis tehdä tuo sovitus modernein menetelmin. Jonkinlaisen adapterin suunnittelu, mallinnus ja 3d-tulostus. :)

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Avatar
Anahuj
"Ruisku"
Viestit: 109
Liittynyt: Ti Touko 30, 2017 21:43
Paikkakunta: Helsinki/Nurmo

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja Anahuj »

Nyt lähti täälläkin tilaus Vannetukulle noista valkosivuisista renkaista. Todella komiat renkaat ja jotenkin se valkoinen kylkisivusta saa renkaan sekä vanteen näyttämään isommalta kuupan alla, mikä puolestaan parantaa ulkonäköä :D Vannetukulla nämä (https://www.vannetukku.fi/galaxy-r1-val ... 70321.html) eivät edes ole kalliit. Jos ensi viikonloppuna alle!
NG9-5 -10 (KA) | 9-3 SC 2.0t -07 (KA) | 96 -73 kesäauto (MR)
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Jokaisena päivänä kun nakertaa jotain, niin projektihan siinä etenee! :D Tänään laitoin takakontin kuntoon? Aluksi kontin maton alle uusi pohjavaneri. Siihen kiinnitin vanhat etureunan klipsit 2 kpl alapuolelle ja takareunaan maton nepparit 2 kpl. Vanhoilla osilla sain oikein siistin tuloksen. Vanhan kontin maton kanssa oli kyllä hommia, että sai sen ensin puhtaaksi ja sitten kaikki reunat oli saksilla siistittävä hyvän lopputuloksen saamiseksi.

Kuva
Kuva
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Uusi projekti pyörii jo tiuhaan ajatuksissa. Tuossa aiemmin laittelin jo alkuajatuksia esille. Tänään tutkin sitten alustavasti uuden Weber DGV kaasuttimen korkeutta yhdessä alle tulevien kahden tiivisteen ja kuumenemisuojan kanssa. Kaasuttaja nousee 92 mm imusarjan päältä. Korkeus on vähemmän kuin Solex-kaasuttimen.

Ilmanpuhdistajan korkeus on nykykunnossa 60 mm ja sun se on laitettu Solexin päälle, se laskeutuu 5 mm painuessa kaasuttimen laipan sisään ja putsari mahtuu just konepellin alle. Konepellin alla alin kohta osuu kääntöraudan alapuolelle.

Nyt sitten Weberin kohdalla kaasuttajan laippa on erilainen ja ilmanpuhdistaja laitetaan suoraan tuonhon laippaan kiinni neljällä mutterilla. Koska kiinnitystapa on erilainen, niin putsarin kiinnittämiseksi tarvitaan avuksi joku adapteri, mikä laskeutuu tuolle laipalle. Samalla on ratkaistava miten tuo adapteri laitetaan tuohon alkuperäiseen putsariin kiinni? Samoin tuon laipan korkeus tulee mitata sellaiseksi, että putsari mahtuu konepellin alle.

Miksi haluan tuon alkuperäisen putsarin käyttöön? Siksi, että siinä on toimiva moottorin huohotusjärjestelmä! Jotenkin tuo huohotus olisi hoidettava, joko tämän alkuperäisen järjestelmän kautta tai sitten on tehtävä uusi systeemi putsarin sisätiloihin, missä on kyllä tilaa. Toinen mahdollisuuus on rakentaa tuo huohotuksen suodatus putsarin ulkopuolelle? Silloin auton moottoritilan habitus muuttuu ja sitä en halua? Tämän takia tämä pähkäily on alkanut?

Tobbanan kanssa käymäni keskustelun jälkeen uskon tähän syntyvän oikein hyvä ja innovatiivinen ratkaisu. Uusi tekniikka luo tähän mielenkiintoisia. mahdollisuuksia 3D-tulostuksen avulla? Saab on ollut aina kiehtova ja innovatiivinen auto ja on edelleen! :saab:

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Eikös tuohon voisi tehdä sovituksen ihan vanhanaikaisin menetelmin? Kaasarissa on laippa, joten tekisi jostain 3mm teräksestä tiivistettä apuna käyttäen laipan. Sitten vaikka 1,5mm levystä soiron leikkasi, josta tekee kehän ja muotoilee sen sopivaksi ovaaliksi. Putsarin koteloon mallaillen soiron sopivaan muotoon ja leikkaa laipan ja koteloon aukon. Hitsaamalla sitten nippuun. Kiinnitysmutterit jäisi kotelon sisäpuolelle.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Samalla tavalla ajattelen ”Mertmin” kanssa! Itselleni tuo hitsaus ottaa koville, kun tuo harjoitus on työaikojen jälkeen jäänyt? No, tekijöitähän varmasti löytyy. Homma on varmasti näin toteuttavissa. Mutta minusta tuntuu, että nyt taidan tutkia myös näitä nykyhetken uusia mahdollisuuksia?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5254
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Koulukuntia on monia ja metallistakaan tuon sovituksen tekeminen ei olisi millään tavalla väärin.
3D-tulostuksen tarjoamat mahdollisuudet ovat kuitenkin moninaiset ja tässä tapauksessa uskoisin, että se on ainakin tutkimisen arvoinen ratkaisu.

Olen tämän vuoden aikana päässyt tekemään mm. yhteen historic kilpa-autoon kaasarin välilevyjä (spacer) ja siihen valikoitu materiaaliksi hiilikuituvahvisteinen nylon, PA12+CF15. Kestää erittäin hyvin kemikaaleja ja lämpöä ja sitkeääkin se pirulainen on.

Katsotaan saadaanko tästä jotain aikaiseksi ja kertoiltanen tuloksia tässä ketjussa sitten. :)

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23977
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Onnistunut lopputulos jos löytyy ni täälläkin tarve moiselle jos innostun säilyttämään alkuperäisen ilmeen konehuoneessa
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Tässäpä yksi kysymys? Olisiko Teillä irrallaan olevaa 96:sen 2-kurkkuista kaasuttaja? Jos sattuis olemaan, niin voisitko mitata kaasuttimen korkeuden vaikkapa pöydän päällä, niin saa tarkan mitan?! :D Voisit laittaa tuon mitan vaikka tähän projektini jatkeeksi! Olisin tuosta mitasta kovin kiitollinen! KIITOS! :saab:
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23977
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

155mm ryypyn huipulle pöydältä nopea mittaus
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kiitos mittauksesta!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Vastaa Viestiin