Riston vanhojen Saabien projektit!
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23999
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
uteliaana ja jälkiviisaana kysyn onko näillä vaaraa et "leikkaa" tai jumii pahasti... rst ja musta huonoko yhdistelmä???
pitääkö käyttää jotain erikoisrasvaa joka ennakoi mahdolliset vaikeudet ???
pitääkö käyttää jotain erikoisrasvaa joka ennakoi mahdolliset vaikeudet ???
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Komeita pultteja.
Ei kait näitä mihinkään talviautoihin pistetä, joten hapettuma tuskin on ongelma.
Ei kait näitä mihinkään talviautoihin pistetä, joten hapettuma tuskin on ongelma.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
paperitehtaalla käytettiin muistaakseni pöllörasvaa rosteri pultti liitoksissa
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
RST/RST ja HST/HST pulttiliitoksissa ja liittimissä pitää käyttää siihen tarkoitettua rasvaa esim. Rocol tai vastaavaa ehkäisemään kiinnileikkaamista. Ilman oikeeta rasvaa leikkaa kiinni satavarmasti.
RST/musta räkärauta ja HST/musta räkärauta ei leikkaa kiinni mut kannattaa laittaa vaikka kuparirasvaa tai vastaavaa.
Henkilökohtaisesti RST ja HST liitoksista työelämässä vuodesta -85 tähän päivään ja jatkuu joka työpäivä, eli liitin ja pulttirasvaa oon käyttänyt jonkun kymmentä kiloa
RST/musta räkärauta ja HST/musta räkärauta ei leikkaa kiinni mut kannattaa laittaa vaikka kuparirasvaa tai vastaavaa.
Henkilökohtaisesti RST ja HST liitoksista työelämässä vuodesta -85 tähän päivään ja jatkuu joka työpäivä, eli liitin ja pulttirasvaa oon käyttänyt jonkun kymmentä kiloa
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
Volvo V90 -17 käyttis
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Kiitoksia taas kaikille keskustelijoille tämän kiintoisan aiheen parissa!
Juttelin tänään puhelimessa Mikan (vfr) kanssa näistä eri metallilaatujen liittämisestä. Näissä liitoksissa käytettävistä rasvoista laitan tähän kuvan kahdesta vaihtoehdosta. Mikalla on pitkäaikainen kokemus Gleitmosta ja Rocolista. Gleitmoa käytetään pultteihin ja isoihin liittymiin 22mm ylöspäin ja Rocoilia pienempiin liittymiin 4-20mm. Gleitmo on vaseliinia ja Rocol taas hiukan ohuempaa olomuodoltaan.
Näillä rasvoilla käyttökohteet ovat prosessiputkistot, hydrauliikka, pneumatiikka, kiertovoitelu ja rasvavoitelu.
Tässä hiukan lisäinformaatiota aiheesta.
Itse vaihdan tuohon topaasinkeltaisen jalkkiksiin myös nämä uudet pultit. Koemielesssä tulen laittamaan aluksi Euromasterin BOLT- vaseliinia ja siten kun saan näitä muitakin vaseliinejä kokeilen jollekin vanteelle niitä. Uskon, että tuohon pultin tasaiseen laippaosaa on syytä hipaista myös rasvaa. Kokemusten jälkeen sitä sitten on tietävämpi asiassa.
Toivottavasti näistä keskusteluista on harrastajille apua ja hyötyä!
Juttelin tänään puhelimessa Mikan (vfr) kanssa näistä eri metallilaatujen liittämisestä. Näissä liitoksissa käytettävistä rasvoista laitan tähän kuvan kahdesta vaihtoehdosta. Mikalla on pitkäaikainen kokemus Gleitmosta ja Rocolista. Gleitmoa käytetään pultteihin ja isoihin liittymiin 22mm ylöspäin ja Rocoilia pienempiin liittymiin 4-20mm. Gleitmo on vaseliinia ja Rocol taas hiukan ohuempaa olomuodoltaan.
Näillä rasvoilla käyttökohteet ovat prosessiputkistot, hydrauliikka, pneumatiikka, kiertovoitelu ja rasvavoitelu.
Tässä hiukan lisäinformaatiota aiheesta.
Itse vaihdan tuohon topaasinkeltaisen jalkkiksiin myös nämä uudet pultit. Koemielesssä tulen laittamaan aluksi Euromasterin BOLT- vaseliinia ja siten kun saan näitä muitakin vaseliinejä kokeilen jollekin vanteelle niitä. Uskon, että tuohon pultin tasaiseen laippaosaa on syytä hipaista myös rasvaa. Kokemusten jälkeen sitä sitten on tietävämpi asiassa.
Toivottavasti näistä keskusteluista on harrastajille apua ja hyötyä!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23999
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Minä oon sitä mieltä ettei kierteisiin saisi laittaa mitään tai siis en ole ikinä laittanut... Täälläkin taitaa joku keskustelu olla aiheesta.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
- eegas
- "Hölösuu"
- Viestit: 1086
- Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
- Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
https://www.biltema.fi/autonhoito/voite ... 2000041407
Tuota olen käyttänyt viimeksi, kun grafiittipohjainen loppui, käyttänyt myös vanteiden keskiöiden juuttumisen ehkäisyyn, on toiminut. Jokainenhan saa taaplata tavallaan
Tuota olen käyttänyt viimeksi, kun grafiittipohjainen loppui, käyttänyt myös vanteiden keskiöiden juuttumisen ehkäisyyn, on toiminut. Jokainenhan saa taaplata tavallaan
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23999
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
kun ei oo ennenkään jumittanu
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
RST pulteissa monen laatuista tavaraa, jos ei ole viimeisen päälle puhtaat jengat, eli mukana hiuksen ohutta metallia, niin takuulla jumii kiinni. Nailon mutterin kanssa on pakko käyttää rasvaa, muuten tulee ongelmia.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
mites satkun alapoltsit on irronnu?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23999
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
nyt menee kyl aivan ohi ja pahoittelut riston hienon jutunkerronnan... mut
mutterit on aina auennu todella hyvin... vastaus mestarille..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23999
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
uteliaana kysyn ja jatkan rasvakeskustelua.. onko mitään mitä myydään yksityishenkilölle???
jotkut vannoo tervan nimeen.. mut... ei kai ...
jotkut vannoo tervan nimeen.. mut... ei kai ...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
En osaa vastata, mikä kauppa myy? Ja luulen, että on varmaan olemassa myös muitakin rasva-merkkejä, mitä nyt on ollut esillä?
Ekana tulee mieleen tietysti erilaiset pulttikaupat, Etra, Motonet jne!? Niin, tietysti ”konepajakaverit”!
Ekana tulee mieleen tietysti erilaiset pulttikaupat, Etra, Motonet jne!? Niin, tietysti ”konepajakaverit”!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen