Riston vanhojen Saabien projektit!
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Vasta nyt hokasin, että tämä on pikkuvilkullinen kumihuuli.
Ilo on tuollaista projektia seurata. Eläkeläisellä on ilmeisesti aikaa, kun entisöinti etenee noin vauhdikkaasti.
t. Mika
Ilo on tuollaista projektia seurata. Eläkeläisellä on ilmeisesti aikaa, kun entisöinti etenee noin vauhdikkaasti.
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Uusi seikkailu alkaa sisustuksen purkutyöllä. Todellakin tätä voi kutsua seikkailuksi, kun sisäpintojen ja verhoiltuja sekä istuimia aloin irrottaa. Purku sujui oikein helposti. Mutta kun tätä purkua teki, niin voisi sanoa työn olevan kuin ”vanhan Mekanon” tekemistä! Voipi olla, että nuorempi väki ei ole koskaan Mekanon rakennus-sarjoja nähnytkään? Ne olivat minun lapsuuteni leluja. Tämä 96:nen on ihan saman tuntuinen, sisältäen todella monia pikkupaloja erilailla kiinnitettynä!?!
Kun irroitin kaikki istuimet pääsin hyvin näkemään lattiarakenteiden kunnon. Voin hyvin suurella vakavuudella uskoa, ettei tämä Saab ihan heti ruostu? Auton ensinmäinen omistaja on kyllä huolehtinut ruostesuojauksesta. Lattiamattojen alla olevat kovalevytkin olivat oikeasti ruostesuoja-aineiden kyllästämät. Kaikki äänieristeiden välit ja aluset olivat edelleen aivan tuoreen ja notkean suoja-aineen tai vaseliinin peitossa
Sitten irroitin aluksi vasemman takasivuverhoilun. Sen takaa näki kuinka hurjaa ruostesuojaus tällä autolla on?!!! Tuo vasen sivuverhoilu on hajalla ja joudun tuon verhoilemaan kokonaan uudelleen. Taas odottaa ihan haasteellinen homma?
Päivän urakan viimeinen osa olikin konepellin asentaminen paikalleen. No, ei sekään mennyt ilman lisähommia? Kun aiemmin jouduin tekemää pieniä muutoksia lukkopeltiin jäähdyttäjän asennuksen yhteydessä, niin nyt nuo 8mm muutokset tulivat konepellin sulkeutumisesta esiin. Siis konepellin lukkoraudan asentoakin piti muutella! Pienellä virittelyllä tuokin onnistui.
Kun irroitin kaikki istuimet pääsin hyvin näkemään lattiarakenteiden kunnon. Voin hyvin suurella vakavuudella uskoa, ettei tämä Saab ihan heti ruostu? Auton ensinmäinen omistaja on kyllä huolehtinut ruostesuojauksesta. Lattiamattojen alla olevat kovalevytkin olivat oikeasti ruostesuoja-aineiden kyllästämät. Kaikki äänieristeiden välit ja aluset olivat edelleen aivan tuoreen ja notkean suoja-aineen tai vaseliinin peitossa
Sitten irroitin aluksi vasemman takasivuverhoilun. Sen takaa näki kuinka hurjaa ruostesuojaus tällä autolla on?!!! Tuo vasen sivuverhoilu on hajalla ja joudun tuon verhoilemaan kokonaan uudelleen. Taas odottaa ihan haasteellinen homma?
Päivän urakan viimeinen osa olikin konepellin asentaminen paikalleen. No, ei sekään mennyt ilman lisähommia? Kun aiemmin jouduin tekemää pieniä muutoksia lukkopeltiin jäähdyttäjän asennuksen yhteydessä, niin nyt nuo 8mm muutokset tulivat konepellin sulkeutumisesta esiin. Siis konepellin lukkoraudan asentoakin piti muutella! Pienellä virittelyllä tuokin onnistui.
Viimeksi muokannut ristos, La Kesä 27, 2020 15:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Hyvin on kori säilynyt. Nuo takalokarien sisäkaaret oli paha paikka -60 luvun ja -70 luvun alkupuolen malleissa. Omasta siihen aikaan kuusi vuotta vanhasta -68 mallista ne oli haurastunut täysin, meni läpi sormella pukkaamalla.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
No, pitihän se tämän päivän hommaan joku takaiskuihin sattua? Tosin itse tuohon ei kyllä päässyt vaikuttamaan! Jostain syystä tuulilasi halkesi? Itse pohdiskelin, että korin purun yhteydessähän löytyi tästä autosta tuo ruostepesä tuulilasin alareunasta. Siihen laitettiin uuttapeltiä koriliimalla kiinni.
Olisiko siinä nyt käynyt niin, että tuohon asennettuun ”uuteen vanhaan lasiin” olisi jäänyt jokin jännite, joka nyt tässä kuumassa auringon paahteessa sitten paukautti lasin halki? Täytyy nyt ruveta kyselemään, saako vielä jostain ihan uuden tuulilasin? Minulla on kyllä Saarijärven tallissa vielä yksi ehjä käytetty tuulilasi, etten minä nyt pulassa ole?
Tällaista tämä harrastaminen on, joskus menee hyvin ja välillä antaa pikkuisen takapakkia, että jalat pysyvät maassa!
Olisiko siinä nyt käynyt niin, että tuohon asennettuun ”uuteen vanhaan lasiin” olisi jäänyt jokin jännite, joka nyt tässä kuumassa auringon paahteessa sitten paukautti lasin halki? Täytyy nyt ruveta kyselemään, saako vielä jostain ihan uuden tuulilasin? Minulla on kyllä Saarijärven tallissa vielä yksi ehjä käytetty tuulilasi, etten minä nyt pulassa ole?
Tällaista tämä harrastaminen on, joskus menee hyvin ja välillä antaa pikkuisen takapakkia, että jalat pysyvät maassa!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Wheeler Dealerissahan he leikkasivat jostain nykyjenkistä Kuuppaan uuden tuulilasin.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Suomesta löytynee enemmän kuupan kuin 2015 Impalan tuulilaseja.
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Mike siinä kyllä oikoi muutenkin ja jätti muutamia tärkeitä asioita korjaamatta
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
https://kuttilanautolasi.fi
Tuolta hyvin suurella todennäköisyydellä saa uuden lasin ilman mallikappaleen toimitustakin, kuuppa kun ei mikään harvinaisuus ole. Tuttu osti tuolta Mazda 818:n lasin jokunen vuosi sitten eikä ollut tilauksesta paistettu lasi edes mitenkään ryöstöhintainen.
Edit: Pilkingtonillakin taisi olla vanhoja muotteja tallella joilla tekevät tilauksesta laseja.
Tuolta hyvin suurella todennäköisyydellä saa uuden lasin ilman mallikappaleen toimitustakin, kuuppa kun ei mikään harvinaisuus ole. Tuttu osti tuolta Mazda 818:n lasin jokunen vuosi sitten eikä ollut tilauksesta paistettu lasi edes mitenkään ryöstöhintainen.
Edit: Pilkingtonillakin taisi olla vanhoja muotteja tallella joilla tekevät tilauksesta laseja.
Ex:Saab 90i -86, (Micra -99, Punto -02)
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Vielä ennen reissuun lähtöä ehdin viedä kuskin penkin verhoilijalle! Purin penkin ja selkänojan irti toisistaan, niin on verhoilijan helpompi tehdä työtään. Kuvassa kuskin istuin ja selkänoja näyttävät ihan siisteiltä, mutta ovat luonnossa kaukana siitä.
Pesulassa tulleet varaosat lähtivät melko hyvin puhtaaksi. Verhoilija uskoi, että noista tarpeista voidaan yksi siisti istuin rakentaa. Häneltä löytyi vielä pätkä alkuperäistä keinonahkaa, että nuo osat laitetaan sitten siitä.
Siihen minäkin tänään uskon, kyllä noista tarpeista yksi kuskin penkki syntyy!:D
Pesulassa tulleet varaosat lähtivät melko hyvin puhtaaksi. Verhoilija uskoi, että noista tarpeista voidaan yksi siisti istuin rakentaa. Häneltä löytyi vielä pätkä alkuperäistä keinonahkaa, että nuo osat laitetaan sitten siitä.
Siihen minäkin tänään uskon, kyllä noista tarpeista yksi kuskin penkki syntyy!:D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Kiitoksia taas kaikille lasinhanginnan vinkeistä!
Hintahaarukka eri toimijoilla on kyllä melkoinen, 100 - 360 euroa + rahti + vaihtotyö päälle. Tällä hetkellä paras tarjous on Jaakko-tuotteelta kirkas lasi (C) 99,57€ sis.alv. 24% ja Sävy: Vihreä tummamsinisellä yläreunalla (GB) 126,48€ sis.alv. 24%. Laseja on varastossa, siis lasin voisi nyt tilata!
Asioilla tuntuu olevan tapana järjestyä, kun vain aikansa yrittää! Tämä oli iloinen asia tälle päivälle!
Hintahaarukka eri toimijoilla on kyllä melkoinen, 100 - 360 euroa + rahti + vaihtotyö päälle. Tällä hetkellä paras tarjous on Jaakko-tuotteelta kirkas lasi (C) 99,57€ sis.alv. 24% ja Sävy: Vihreä tummamsinisellä yläreunalla (GB) 126,48€ sis.alv. 24%. Laseja on varastossa, siis lasin voisi nyt tilata!
Asioilla tuntuu olevan tapana järjestyä, kun vain aikansa yrittää! Tämä oli iloinen asia tälle päivälle!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Sen verran kiinnostava ja kiehtova tuo Jaakko-tuotteen tuulilasitarjous oli, etten malttanut odottaa lomamatkan loppua, vaan jo eka pysäytyspaikassa piti laittaa tilaus liikkeelle! Topaasinkeltaiseen tulee kirkas lasi ja yönsiniseen tulee yläreunasta sävytetty lasi! Sitten vaan odotellaan!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23977
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
oliko jaakko tuotteen lasin hinta pelkkä lasi vai vaihtotyön kanssa?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Pelkkä lasi tietenkin
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23977
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
sisäpiirin tietoa???
2v sit kyselin ni oman lasin asennuttaminen uusi siis kyseessä oli kalliimpi ku paikalta ostettu lasi + asennus joka sisältyi lasin hintaan.
Satakunnassa siis..
2v sit kyselin ni oman lasin asennuttaminen uusi siis kyseessä oli kalliimpi ku paikalta ostettu lasi + asennus joka sisältyi lasin hintaan.
Satakunnassa siis..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Enpä tiedä sisä- tai muistakaan piireistä mitään, mutta sen tiedän, että kahden lasin rahti Paneliasta Kajaaniin maksaa 119 euroa! Sen tiedän myös, että kyllä rahtihinnat ovat kalliit. Tosin tuon hintahan pitää sisällään myös lasivahinkovakuutuksen rahtiin. Tämä tietysti nyt lisää koko lasiremontin hintaa ja siihen tulee vielä asennustyöt päälle!?
Mutta summa summarum on, että jos tämän asian haluaa erinomaiseen kuntoon, niin sehän maksaa! Luulen myös, että voinen olla aika huoletta sitten molempien 96:teni kanssa. Ja on se sitten mukava katsella maisemia kirkkaan lasin takaa!
Mutta summa summarum on, että jos tämän asian haluaa erinomaiseen kuntoon, niin sehän maksaa! Luulen myös, että voinen olla aika huoletta sitten molempien 96:teni kanssa. Ja on se sitten mukava katsella maisemia kirkkaan lasin takaa!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen