Riston vanhojen Saabien projektit!

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Vastaava havainto äänieristeiden suhteen myös minun 900c mallissa. Paavon saamassa perus 900:ssa ei ollut niitä etumattojakaan muistaakseni.
# 419 Vesa Pohjalainen
vakari 1
"Turbo"
Viestit: 218
Liittynyt: Su Huhti 06, 2008 22:20

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja vakari 1 »

ristos kirjoitti:Nyt ovat C-pilarien uudet verhoilut paikallaan. 27 vuotta ovat tehneet tehtävänsä ja alkuperäinen katto on hieman nuhruisen näköinen uusiin verhoiluihin verrattuna. Siinä näyttäisi olevan myös pieni sävyerokin? Mutta kelpaa kyllä minulle, koska nyt yleisilme on siisti! :D

Kuva

Siistiä jälkeä :!:
Kateeksi käy, ei kuulu verhoiluhommat omiin vahvuuksiin :wink:
Itse olen purkanut kaasarimallia, ruiskua ja turboa. Kaikissa on ollut edessä ja takana superlomi/bitumi matot paikoillaan. Toki eivät ole mitään "hyviä" yksilöitä, voi olla että on eristystä lisätty joskus...

-Vesa A
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit

Viesti Kirjoittaja ristos »

Minäkin olen aiemmin purkanut -84 2- ovisen 900 Iivarin ja siinä oli kyllä hyvät lattiaeristeet mattojen alla. Kuun loppukesällä sitä kasasin niin lisäsin vielä 2 millin pikimaton alkuperäisten tueksi ja lopputulos oli oikein hyvä! Alla olevassa kuvassa ovat nuo Iivarin äänieristeet!

Kuva

Silloin näissä eristeissä tuo solumuovi oli sellainen aaltomainen ja varmaan noin tuuman vahvuinen. Samanlainen eriste oli myös -93 Turbo S:sän lattiamattojen alla.
Täytyy nyt miettiä millaisen äänieristyksen nyt noiden 900C:n mattojen alle laittaa?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Purkuautosta matot tai minun ylimääräisistä etumatoista leikaten.
# 419 Vesa Pohjalainen
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5252
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Voisikos tuollaisissa piiloon tulevissa kohteissa käyttää nykyaikaisempia materiaaleja? Kuten ground zeron 2-kerrosbutyylimattoa. Paksuus 4.5mm, ei vety ja on omat liimat valmiiksi pinnassa.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kiitos vinkeistä, uskoisin, että kannattaa katsella myös näitä uusia materiaaleja tänne mattojen alle!

Nyt on "lappilaisen" sisälattiat näkyvissä! Miusta tuntuu, että miulla on aika lailla hyväkuntoinen ja vähäruosteinen 900C käsissäni! :D

Tässä kuvasarja autoni sisälattioista. Ne ovat mielestäni hienossa kunnossa huomioiden auton 27 vuoden ikä. Ei ole paljoa ruostemaalauksia tehtävänä. Nyt sitten vaan kaupoille etsimään lisä-äänieristeitä. Katsellaan, mitä sieltä löytyy?

Kuva
Kuva

Tässä sitten takapuolen lattioiden kunto

Kuva

Täällä takalattialla ei maton alla ollut mitään äänieristeitä ja etulattian maton alta löytyivät nämä?

Kuva

Kun sisälattiat olivat näin hienossa kunnossa, niin ei sitä tarvitse ihmetellä, kun alapohjakin on tällaisessa kunnossa?

Kuva
Kuva
Kuva

Hienosti oli "white 95":sen kotiväki autoa pitänyt napapiirillä 181tkm ja minä olen yrittänyt perässä pitää autoa mallin mukaisesti jo 16tkm. Olen kyllä hyvin tyytyväinen tähän kaasari-Saabiin! :D
Viimeksi muokannut ristos, Ke Helmi 10, 2016 15:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
pela
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: Ti Marras 15, 2011 10:44

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja pela »

Auto näyttää viettäneensä enemmänkin aikaa Lapin suolaamattomilla tiellä, todella siistikuntoinen on pohja.
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5252
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

ristos kirjoitti:Kiitos vinkeistä, uskoisin, että kannattaa katsella myös näitä uusia materiaaleja tänne mattojen alle!
Tuota ajattelin omaan kolkkiin ottaa testiin jossain vaiheessa. Käyttökokemuksia ei itsellä siis ole, mutta googlailujen perusteella vaikuttaisi oikein hyvältä vaihtoehdolta peruseristämiseen.
http://www.fanaticaudio.com/shop/vaimen ... m-1850-ml/

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Tuo sinun ehdotuksesi vaikuttaa kyllä hyvältä ratkaisulta. Ainut asia, mikä tietysti tuolla tuotteella on pohdittava asia, on hinta? Kun laittelen näin vanhaa palvelijaa, niin silloinhan pitäisi aina laittaa parasta peliin, mutta kun on näitä harrastusautojen niin monta, niin alkaa äkkiä nämä hankinnat kiristää!? :wink:

Olen tässä päivän aikana kierrellyt Kainuun tarjonnan läpi ja taidan tämän auton kanssa päätyä samaan ratkaisuun, minkä tein tuon -84:sen kanssa. Siis raskas bitumimatto ja sitten tälläinen puristematto yhteen. Sen jälkeen muotoon leikkaus. Tämä taitaa tällä kertaa olla ratkaisuni ja saan tämän tehtyä alta 50 euron.

Sitten on vielä maalattava tuo pieni ruoste vaurio. Hion kohdan puhtaalle pellille ja vedän 2-komponentti-epoksilla pari kerrosta, niin saan tuon kohdan ainakin kuntoon. Pitää tietysti muistaa, että näin tämä vanhapalvelija saa monta jatkovuotta.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Käy nyt kuitenkin vilkaisemassa tai edes juttelemassa Fanaticillä Kajaanissa, tieto ja kysymykset kun ei maksa mitään. Verrattuna bitumiin, nuo audiopuolen äänieristeet on todella paljon helpompia asentaa ja liima pitää takuulla. Mutta, teet loppujen lopuksi niin kuin parhaaksi näet, kysyminen ei haittaa.


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5252
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Ja bitumi murenee vanhetessaan, eikä voi oikein asentaa pystypinnoille, katosta puhumattakaan. :)
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

Kyllä Risto näitä sinun projekteja on mukava seurailla ja ihailla tuota sinun upeaa kokoelmaa.
Ja vaikka tuo "Lalla" oli hyvällä pidolla täällä, niin vielä parempaan kotiin se näyttää päätyneen.
Tsemppiä puuhasteluihin.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit

Viesti Kirjoittaja ristos »

Minäkin vielä googlasin tätä esittämäänne äänieristettä. Se todella vaikuttaa potentiaaliselta materiaalilta. Täytyy vielä huomenna käydä tuolla Fanaticilla tuota etsimässä? Olen käynyt tuolla firmassa viime kesänä etsimässä äänieristettä 99:sin konepellin sisäpuolelle. Silloinkin sieltä löytyi oikeaa tavaraa, mutta valitettavan pieninä palasina? Tosin tuntui, että olin tullut omien asioitteni kanssa väärään paikkaan. Siksi tuo paikka tuli tänään sivuutettua. No, kyllä tuolla tavaralla oli myös erikoisliikkeen hintatasokin!

Minun täytyy nyt vaan muistaa, että mitä olen tekemässä ja missä ikäluokassa? Tiedän nyt jo, että teen niin taikka näin, niin tulos tulee olemaan paljon parempi kun alkuperäinen. :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5252
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Materiaalin valinnassa minua huolettaisi eniten vettyminen. Toissijaisia ja varmaan lähinnä mukavuustekijöinä on sitten asennuksen helppous ja kestävyys.
Hinnasta saa yleensä mieluisan, kun jakaa sen tarpeeksi pitkälle aikavälille. Se on ihan siitä kiinni, miten haluaa asian itselleen (ja mahdollisesti vaimolle) perustella. :)
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Totta puhut Sami! Tuo viimeinen lause on aika merkittävä varmaan meille kaikille näihin harrastuksiin hurahtaneille! :mrgreen:
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Vastaa Viestiin