Riston vanhojen Saabien projektit!

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja viggen »

Kyllä 96 tunnisti jo kaukaa, vs muun merkkiset, oli sen verran eri tyylillä tehty auto. 8)
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Uteip
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ke Syys 19, 2018 20:53
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja Uteip »

Baas900 kirjoitti:
Ke Elo 12, 2020 16:50
Pitkään tuota yhteiskuvaa katsoessa täytyy vain todeta, että kyllä näissä 96:ssa on vaan kerrassaan omintakeinen muotoilu. :D

Aikalaiset varmaan muistaa, että pidettiinkö näitä yleisesti 60-70-luvulla "normaaleina" muotoilun suhteen, poikkeuksellisena, vai jopa modernina siihen aikaan?
Aikalainen en ole lähellekkään, mutta muistaisin jossain nähneeni englanninkielisen mainoksen 70-luvulta jossa todettiin jotakuinkin näin: Saab 96 - ainoa 50-luvun auto jonka voit ostaa uutena! Eli ilmeisesti ei ainakaan moderni kuva ole kaikkialla muotoilusta ollut...
Ex:Saab 90i -86, (Micra -99, Punto -02)
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Minä olen kyllä ”aikalainen”! Kun ostin ekan uuden Saabini 1971, niin mielestäni silloinkin auto oli jo monien mielestä ”muinaisjäännös”. Olihan Saab muodoiltaan ihan erilainen kuin muut? Siitä muistutettiin jatkuvasti, että muotoja ei muuteta vaikka alkumuoto on jo vuodelta 1947. Muut merkithän olivat jo vaihtaneet muotoaan moneen kertaan ja alkoivat muistuttaa toisiaan!?

Itse olin nuorena miehenä ja isänä kahden asian perässä, ajo-ominaisuudet ja turvallisuus! Simon ja kumppaneiden ralli-saavutukset olivat innostamassa nuorta miestä ja ne olivat hienoja. Auto oli silloin jo melko äänekäs moniiin muihin verrattuna mutta erittäin hyvä ajossa, ohjauksen jäykkyyttä lukuunottamatta. Mutta Saabin persoonallinen muoto ja kotimainen valmistus olivat silloin hieno asia ainakin minulle. Tässä vähän aikalaismuistelua! :D

Nämä minun Saabini olen yrittänyt rakennella mahdollisimman alkuperäisen näköiseksi. 96:nen on siinä mielessä kiehtova auto, että sitä on viritelty moneksi ja se antaa siihen hyvän mahdollisuuden! :saab:
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Taitaa tämä projekti nyt hiipua? :( Tiistain renkaanvaihto taisi keskeyttää tai ainakin hidastuttaa topaasinkeltaisen matkan kohti museotarkastusta? Oikea olka on tuosta renkaiden vaihdosta ärtynyt niin, että maanantaina mangneettikuva ja sen jälkeen sitten tuomiolle? Alku ei nyt hyvää lupaa?

Kevyttä askartelua tuo käsi hieman kestää, mutta kyllä oikea työ on hyvin kivuliasta? Askartelin tänään kuitenkin vielä tuon konepellin maskin alarivan kanssa. Sain sen nyt korjattua, mutta uusi maalaus tuolle on vielä tehtävä!

Kuva

Kuva

Jäljelle jää nyt etuvalojen pesimien moottorin henkiin herätys, pissapojan pumpun pohjan puhdistus ja tuulilasin vaihto? Täytyy yrittää hankkia apuvoimia, että saisi auton museotarkastukseen, kun nämä hommat ovat näin loppusuoralla! Katsellaan nyt kuinka äijän käy?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Harrastaja on nyt tarkassa syynissä! Se onkin kyllä paikallaan, kun tällaiseen hullutukseen on ryhtynyt! :lol: Nyt vielä tässä naurattaa, mutta mitenhän suu perjantaina pistetään? Siinäpä kysymys? :roll:

En nyt taaskaan ole osannut olla levossa, vaan piti noita pikkujuttuja tehdä pois tieltä. Nyt tuo keulapala on taas maalattu ja paikallaan. Korjasin tuon keulapalan siten, ettei se kyllä ihan helpolla katkea. Rakenne on varmasti vahvempi kuin alkuperäinen! :mrgreen:
Sitten huomasin, että takalasin kytkentään oli täysin hajalla. Onneksi kuori oli sen verran ehjä, että sen voi vielä korjailla käyttöön. Onneksi Motonetistä löytyi oikean mallinen liitin, minkä sain liitettyä tuohon vanhaan kuoreen. Yleisilme siis säilyy edelleen entisenä! :D
Pissapojan pumpun puhdistin myös 44 vuoden käytön jäljiltä ja nyt pumppaa hyvin!

Kaksi viallista hommaa on vielä edessä. Lampunpesimien moottori ei vieläkään herännyt ja tuulilasi odottaa vaihtoa. Näiden lisäksi on yksi säätöhomma, mikä kuuluukin tässä 96-askartelussa sarjaan epämiellyttävä operaatio! Pakkilukon säätäminen ei ole koskaan kuulunut minun mielihommiini, eikä kuulu vieläkään?!! Kun tämä säätö ei ole kohdillaan, niin virta-avain ei lähde pois virtalukosta.

Kuva
Kuva
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7439
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja mestari »

vaatii aika pienen tuumasen kuusiokoloavaimen pakkilukko hommaan :D oliko 3/16 osaa
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Oikeassa olet ”mestari”!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Pakkilukon säätämisestä ei vielä tälläkään kertaa tullut suosikkiani! Ensiksi takkusi se, ettei minun pakistani tietenkään enää löytynyt 3/16 kuusiokoloavainta! Se löytyi vasta kolmannesta kaupasta, mutta kuitenkin löytyi.

Kuva

Säätöhän tehdään rattirungon kahden reiän kautta! Vaihteen ollessa ykkösellä avataan kiertoesteen kiristysruuvit 2kpl.

Sitten kytketään pakki ja kiertoeste rungon alemmasta reiästä kierretään paikalleen. Samalla virtalukko käännetään asentoon ”L”. Nyt tuo kiertoeste on virtalukon kielen varassa. Nyt sitten kiertoestettä työnnetään muutama milli ylöspäin ja hieman kiristetään pidätinruuvia. On huomioitava, ettei ruuvia saa kiristää liikaa.

Sitten käännetään virtalukko asentoon ”G” ja vaihde siirretään ykköselle. Sitten kiristetään kiertoesteen kaksi puristusruuvia. Nyt vaihde siirretään pakille ja pidätinruuvi avataan. Vaihde siirretään uudelleen ykköselle ja puristusuuvit kiristetään lopullisesti.

Lopuksi siirretään vielä vaihde pakille ja pidätin ruuvia löysätään sen verran, ettei se pääse irtoamaan!

Eikös ollutkin kiva homma! :lol: Sanoisin, että tämä ei ainakaan minulla kuulu sarjaan ”kiva homma”! No, tuli taas kerran tehtyä ja tärkeintähän on, että säätö onnistui! Nyt pakkilukko ja virta-avain toimii ja irtoaa!

Kuten huomaatte, elektroniikka ei häiritse ja käsitöitä riittää, tämä on vanhalla Saabilla harrastamista! :D

Tästä hommasta löytyy ihan kirjatietoakin Sininen Saab V4 korjaamokäsikirja sivu 641-14.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7439
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja mestari »

jotenkin näin se meni, onneksi siivosit voimasanat kirjoituksestasi pois :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 454
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Muistaakseni käytin torx meisseliä (olisikohan ollut T30, T35 tai T40) pakkilukon haitan asennukseen. Se toimi siinä missä sopivan kokoinen kuusiokoloavainkin olisi toiminut :D
96 V4i -73
Avatar
sabatti 96
"Hölösuu"
Viestit: 1086
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
Paikkakunta: Knummi

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja sabatti 96 »

Kuulostaa kivalta operaatiolta :D

Mulla jää joskus. Todella harvoin onneksi, pakkilukko päälle kun on virrat käännetty päälle. Oon tuossa tilanteessa käyttäny vähän enemmän voimaa että oon saanu vaihteen vapaalle... Onko ideoita voikos tuolle asialle tehä jotain?
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Johonkin saakka tuo voima toimii ja sinua odottaa tämän minun niin ihanaksi hommaksi mainostama operaatio! Otan osaa! :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
sabatti 96
"Hölösuu"
Viestit: 1086
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
Paikkakunta: Knummi

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja sabatti 96 »

ristos kirjoitti:
Ke Elo 19, 2020 20:07
Johonkin saakka tuo voima toimii ja sinua odottaa tämän minun niin ihanaksi hommaksi mainostama operaatio! Otan osaa! :D
Ok. Pitänee perehtyä hommaan enemmän....
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1059
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Taitaa olla niitä hommia jonka toivoo tehneensä hyvissä ajoin viimeistään sillon ko peruuttelee kotia WST:sta :mrgreen:
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Vaikuttaa, että nämä pikku yksityiskohdat taitavatkin olla monelle ihan mielenkiintoisia aiheita!? Silloin joskus menneisyydessä näiden kanssa tuli kyllä tutuksi. Niinä aikoina ei autoa aina viety korjaamolle, vaan kaikkea yritettiin itsekin näprätä. Siinä moni tieto ja taito tarttui käsiin ja mieleen. Jo silloin Saab oli kiehtova peli ” mekanomaisten” ominaisuuksiensa kanssa.

Nyt tämä projekti vääjäämättä menee kohti päätöstä, niin tänään piti sitten vielä fiksailla kirkkaita ruuveja mustaksi! Siinähän on oiva kikka, kun muistaa ensin poistaa ruuveista kaiken rasvan, sitten vaikkapa tyttöystävän tukankuivaajalla (siis käyttöluvan saatuaan) hieman lämmittää ruuvit, mitkä on painettu vaikkapa pahvilaatikon kylkeen. Sen jälkeen heti mustalla kilinkali-pullolla ekaväri pintaan ja vartin perästä toinen kerros. Sitten ne ovatkin huomenna hienosti käytössä ja maali pysyy!

Sain tänään lopulta postista kaipaamani alipaineletkut molempiin 96:siin, sekä kaikenlaista pientä tilpehööriä auton viimeistelyyn!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Vastaa Viestiin