Riston vanhojen Saabien projektit!

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: 1984 Saab 900i:n ja Saab 99:n matka kohti museointia alkaa!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kevättä kohti mennään ja autotkin alkavat taas kiinnostaa! Minulla, kun on juuri nyt nämä kolme projektia päällä, niin täytyy kaikkia aina vuorollaan viritellä eteenpäin.

900 Iivarin penkit ovat olleet puhdistuksessa ja sen osat ovat nyt pääosin kasassa. Iivarin takakontin päällä olevan spoilerin olen myös nyt varmistanut, että saan ihka tehtaan paketissa vielä olevan alkuperäisen tuotteen. Auton kasaillut aloitan, kun ilmat lämpiävät hieman lisää.

99 jalkkis-vanteiden kunnostus alkaa kohta. Olen päätynyt seuraavanlaiseen toimintamalliin. Aluksi soodapuhallutan ne Kainuun Soodapuhalluksessa ja sen jälkeen vanteiden kiiltävät kohdat joko sorvataan ja kiillotetaan tai jos en sorvaaja saa, niin sitten itsellä riittää käsityötä. Kiillotuksen jälkeen vien vanteet Paltamoon Heikkisen Kimmolle KHcoatingille ( www.khcoating.fi ) pulverimaalaukseen. Uskoisin lopputuloksen olevan sitten ihan esittelykelpoinen.
Olen myös nyt löytänyt jalkkisille alkuperäiset laippamutterit, että tuokin puutos on pois.
99:siin pittää vielä hankkia pakoputken keskiosa, missä on se pieni vaimennin ja sitten se akselin eteen poikittain tuleva äänenvaimennin.

2-tahtarin penkit ovat kyllä haasteelliset? Kangasta etsin edelleen. Minulla on kyllä kankaankutoja valmiina, mutta yritän nyt kuitenkin, jos vaikka joistain löytyisi kuitenkin valmiina.
Kiitos nettivinkeistä kaikille lähettäneille! Niiden avulla nyt on tiedossa ovien tiivisteet ja myös ikkunoiden tiivisteet.
Luin jostain täältä foorumilta, että jotkut ovat maalanneet noita pohjan näkymättömiä peltiosia osia Miranolilla? Siinähän on tietysti aika kattava värikarttakinnkäytössä. miten se Miranol toimiin pitkässä juoksussa? Sillä kyllä saa siistin jäljen jos se on toimiva maali. Sisäpuolen hommat tulevat kohta vaiheeseen, että aihe kiinnostaa?

Kyllähän tämä ihan "hullua hommaa" on, mutta kun on niin kiinnostavaa! Siksi tätä kai tekeekin ja kuuluuhan tässä aika mukavasti.

Hyvää kevään alkua kanssa harrastajille!

Ps. Vieläkään ei ole kuvien laitto hallinnassa?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Henkka poika
"Viggen"
Viestit: 597
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: 1984 Saab 900i:n ja Saab 99:n matka kohti museointia alkaa!

Viesti Kirjoittaja Henkka poika »

Ruostesuojamaalina ainakin harkitsisin Por15. Sen nimiin vannovat jenkeissä. Samoin aika moni kotimainenkin entisöijä. http://www.mve-online.com/index.php?cPa ... 5d59d8c1dc
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: 1984 Saab 900i:n ja Saab 99:n matka kohti museointia alkaa!

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Risto on "pikkuisen" puuhastellut jalkkisten parissa. Hyvältä näyttää. :)
https://plus.google.com/photos/10445815 ... 2295503019
# 419 Vesa Pohjalainen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: 1984 Saab 900i:n ja Saab 99:n matka kohti museointia alkaa!

Viesti Kirjoittaja ristos »

No niin, tosiaan 99 vanteet on tuossa askartelun alla. Työ on vielä kesken, sillä tarkoitus on vielä nuo vanteen mustat osat maalata uudelleen ja samoin vanteen takaosa myös.

Täällä Kainuussa Paltamossa on Heikkisen Kimmolla maalaamo, missä on tarkoitus tuo maalaus tehdä. Voitte käydä halutessanne tutustumassa Kimmon töihin osoitteessa www.khcoating.fi

Kun nuo nyt ihan valmiiksi saadaan, niin kai ne sitten 99:sin alle kelpaavat. :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: 1984 Saab 900i:n ja Saab 99:n matka kohti museointia alkaa!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Nyt on jalkkiset sitten on soodapuhallettu. Tulos on mielestäni ihan hyvä. Tuo vanha maali oli kyllä erittäin vaikeasti poistettava. Edessä on sitten käsityötä, sillä aion käsipelissä kiillottaa nuo jalkkisien kiiltävät osat. Saa nähdä pystynkö tuohon, mutta ainakin vielä on usko onnistumiseen.

Kiillotuksen jälkeen teippaan nuo kiillotukset kuumuutta kestävällä teipillä, minkä jälkeen vanteet jauhemaalataan. Toivottavasti lopputulos aikanaan palkitsee?! :wink:
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
sami_hifi
"Aero"
Viestit: 303
Liittynyt: La Loka 14, 2006 17:31

Re: 1984 Saab 900i:n ja Saab 99:n matka kohti museointia alkaa!

Viesti Kirjoittaja sami_hifi »

Mitä teippiä meinasit laittaa että kestää?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: 1984 Saab 900i:n ja Saab 99:n matka kohti museointia alkaa!

Viesti Kirjoittaja ristos »

En tiedä teipin nimeä, mutta sen saan tuolta www.khcoating.fi. Tuo firma on tuolla Paltamossa, missä nuo vanteet sitten maalataan. Kerron teipistä, kun se tulee minulle.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: 1984 Saab 900i:n ja Saab 99:n matka kohti museointia alkaa!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kohti kesää mennään ja rakentamisen into on aika kova. Tilanne on kuitenkin hieman vaikea, koska rakentaja on Kajaanissa ja autot ovat vielä Saarijärvellä. Koska tilat ovat nyt hyvin rajalliset, täytyy yrittää raapia projekteja pikku pätkissä eteenpäin. Juuri nyt ovat pinnalla sisustukseen liittyvät hankinnat 2-tahtariin ja 900 iivariin.

Harmillista on tietysti se, että Saabeilla ajelu jäi talven aikana ihan nolliin. Kaksi ajokuntoista Saabia minulla on, mutta ei niitä raaskinut talvella esille ottaa ( -93 Turbo S ja MR V4 96).

Tänään sitten parantelin tilannetta ja ostin hienon -89 Saab 900C mallin arkiajoon! Käyn perjantaina hakemassa auton Rovaniemeltä ja pääsen sitten koeajolle tällä ruosteettomalla ja Ruotsin maalla valmistetulla autolla. :D

Kun saan tuon Saabin kotiin, niin yritän lopultakin laittaa kuvia tälle projektisivulleni.

Oikein mukavaa kevättä kaikille Saab-harrastajille ja nautinnollisia ajohetkiä Saabienne kanssa. :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: 1984 Saab 900i:n ja Saab 99:n matka kohti museointia alkaa!

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

ristos kirjoitti:En tiedä teipin nimeä, mutta sen saan tuolta http://www.khcoating.fi. Tuo firma on tuolla Paltamossa, missä nuo vanteet sitten maalataan. Kerron teipistä, kun se tulee minulle.
Tuota, en tiedä olenko nyt tyhmä vai mitä mutta mikset ensin maalauta ja sorvauta sen jälkeen tuota kiiltävää pintaa, niin jää teippausvaihe pois? Sillä tavoin noita ainakin ennen tehtiin. Mielestäni työtä on sillä tavoin oleellisesti vähemmän.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: 1984 Saab 900i:n ja Saab 99:n matka kohti museointia alkaa!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Olen kanssasi aivan samaa mieltä, mutta kun tuota sorvaria en löytänyt ja ne joilta kyselin, niin eivät suostuneet työhön? Siksi ajattelin tehdä käsityötä!

Mutta, pohdintasi on aivan oikein!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: 1984 Saab 900i:n ja Saab 99:n matka kohti museointia alkaa!

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Eikö Koneistamo Alm oo teilläpäin enää pystyssä? CNC:llähän nuo sais justiinsa oikeaan muotoon.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 1984 Saab 900i:n ja Saab 99:n matka kohti museointia alkaa!

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

NG9-5:n vaihtaminen Mersuun taisi ajaa Ristos:n aikamoiseen Saabinhankintakierteeseen. :D On se hyvä että joku jolla on aikaa ja resursseja käyttää niitä näin jaloon ja kaukonäköiseen tarkoitukseen, ettei tartte 2030-luvulla ihmetellä miltä ne 80-lukuiset kaasarisaabit oikein näyttivätkään.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: 1984 Saab 900i:n ja Saab 99:n matka kohti museointia alkaa!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Oikeassa olet, juuri näin siinä kävi! :D Nämä perusautot ovat oikein kivoja, kun ei tarvitse kaikenmaailman hilavitkuttimia huomioida. Näiden kanssa selviää näin ihan käsityökalujen kanssa. Nuo uudemmat ovat kyllä hienoja autoja, mutta minua kiehtovat nämä oman nuoruuteni autot.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: 1984 Saab 900i:n ja Saab 99:n matka kohti museointia alkaa!

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Samasta syystä minäkin näitä entisöin, oma nuoruus palaa mieleen varsinkin kun silloin tuli ajeltua tällaisilla. Eivät nämä nyt autona niin kaksisia ole mutta haluaisin sen ajan ja yhdyskuntarakenteen takaisin, mikä näihin autoihin liittyy.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: 1984 Saab 900i:n ja Saab 99:n matka kohti museointia alkaa!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Muistan hyvin tuon hetken kun 96:sen valmistus loppui ja sitten kun 1981 ekan 900:sen hain kotiin. Ei ollut tehostajaa 96:ssa ja ei ollut myöskään 900:ssa. Jäykkä oli käännellä, mutta kyllä oli autoilla ero kuin yöllä ja päivällä.
900:sen kyyti oli niinä aikoina tosi tukevan tuntuista. Auto oli painava moniin verrokkeihin verraten, ainoastaan taksi-Mersu (mikä oli isällä siinä kotona) ja Volvo olivat näitä "raskas-sarjalaisia". Saab 900 oli kuitenkin ajoltaan näihin verrattuna nuoren miehen mieleen, suuntavakaa, hyvin ohjattava, lämmin, hyvin ilmastoitu jne.

No, huomenna on sitten nostalgiapäivä, kun haen 900C Saabin Rovaniemeltä. :D Ero siihen 1981 Saabiin on pääsääntöisesti vain se, että tässä on tehostaja. Siis tuttua ja tukevaa kyytiä tarjolla. Niin, tietysti toinen isompi eroavaisuus on, että silloin 1981 auto oli tehty Uudessakaupungissa ja tämä 1989 on valmistettu Ruotsin maalla.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Vastaa Viestiin