Riston vanhojen Saabien projektit!

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1779
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja mikan »

Sivun sauma vaan sattui niin hyvin kulkemaan katon reunaa pitkin, siksi epäilin itsetehdyksi.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kävimme tänään Samin kanssa tuolla 96:teni tallissa. Kävimme laittamassa uusimman adabterin version version paikalleen Weberiin. Samin tulostama uusin adabterin versio istui oikein hienosti paikalleen, mutta vieläkin haluamme sitä hieman muuttaa. Tuo muutostarve kohdistuu edelleen alkuperäisen ilmanpuhdistajan kiinnitysripojen istuvuuteen.
Tiedämme nyt kuinka tuo vielä tarvittava muutos tehdään. Sen toteutus jää nyt kyllä keväämmälle. Nyt tuossa kolmannessa kuvassa näkyy, että putsarin kiinnityspultti istuu hyvin paikalleen oikeanpuoleiseen kopankannnen kiinnikkeeseen. Vasemmalla puolella se ei vielä istu aivan täydellisesti. Tämän tulemme vielä korjaamaan! :D

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Muuten tämä adabteri on aivan erinomainen ja toimiin juuri siten kuin pitääkin. Sen verran ehdin ennen auton talvisäilöön laittamista sillä ajaa, että tiedän tämän Weberin toimivan aivan hienosti. Jos tätä uutta Weberiä vertaa kuluneeseen ja paljon matkaa nähneeseen Automaattirikastimella varustettuun Solexin, niin onhan näissä valtava ero. Kyllä vanha Solex olisi vaatinut täydellisen huollon ja korjaus-sarjan, että sen saisi entiseen ”loistoon”! Niin, jos siinä nyt mitään loistoa oikeasti oli? 8O

Nyt minun osallistumiseni vähenee täällä foorumilla toistaiseksi. Minun pitäisi ensi viikolla olla valmiina, kun teräaseet ovat kuulemma minua varten teroitettu! :D Kun sitten joskus olen taas tolpillani, niin harrastellaan sitten taas näitä Saabeja!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1779
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja mikan »

Onnea matkaan! Vaikka ei niitä puukkohommia toivottavasti ihan vaan onnella tehdä.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Projektimies on parsittu kasaan! Hommat ovat seuraavaksi kuukaudeksi aika kepeitä, nostojen max.paino 1kg! Siispä seurailen sivusta! :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23901
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

joko tuo kaasarin ja adapterin välinen tiivistys on ratkaistu ?? odotan innolla mihin eurosummaan lopullinen versio jämähtää
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kyllä tiivistys on kunnossa, adapterin aukon suuntaa hieman vielä fiksaillaan, että putsari solahtaa venttiilikoppien kiinnikkeisiin oikein. Noissa edellä olevista kuvista näkee, että oikea puoli on paikallaan. Vasen tarvitsee tuon fiksauksen.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kuva

Hyvää ja rauhallista joulua ja onnellista uutta vuotta 2021!

Haluan kiittää Teitä kaikkia, jotka olette auttaneet ja tukeneet minua harrastukseni parissa kuluneen vuoden aikana. Suuri kiitokseni myös Teille, jotka olette seuranneet tätä projekti-sivustoani. Toivottavasti harrastukseni toimista on ollut jollekin jotain pientä apua.

Vuonna 2021 minun Saab-harrastukseni alusta on kulunut 50 vuotta! Jostain syystä tämä Saab-auto on jaksanut kiehtoa minua jo vuosikymmeniä. Omassa tallissa on ollut lähes kaikki Saabin mallit. Onkin helpompi luetella ne, mitä siellä ei ole ollut. Alkuajan malleja ei tietenkään voinut olla, mutta kun ekan oman auton uutena hankin, niin silloin kotiin tuli Tyrolin vihreä 96:nen. Myöskään Sonettia ja cabriolet-malleja ei minulle ole ollut. Samoin ei ole ollut Lancia-pohjaista 600 mallia eikä neliveto-malleja.

Kaikki Saabit ovat olleet minulle omalla tavallaan kiehtovia. Viimeinen NG 95 ”pikkumusta” oli minulle oikea iso Auto. Sen kanssa matkaaminen oli yhtä juhlaa! Erityisesti auton talviominaisuudet olivat minulle ainakin erinomaiset. Mutta kyllä minä kuitenkin taidan olla erityisen mieltynyt 96:siin. Ne kiehtovat edelleen ja niillä ajaminen on hauskaa! :D

Kuva

Toivottavasti uusi vuosi olisi parempi kuin tämä monella tavalla erikoinen ja historiallinen ”korona-vuosi”? Hyvää uutta Saab-harrastusvuotta Teille kaikille! :saab: :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3513
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Kiitos Risto menneestä ja katse kohti tulevaa !

Sen verran on tässä pakko todeta, että jonkinlaista johdatusta oli mukana oman viimeisimmän Saab 900 hankinnan kanssa. Olen näitä sinun tarinoitasi täältä tiukasti seurannut, mutta uusimman Saabisti-lehden juttu autojesi museorekisteröinneistä, jossa muuan Lappilainen myös esiintyi, antoi potkua itsellekin.

Artikkelia lukiessani ihastelin Lappilaisen konehuoneen kuvaa ja mietin itsekseni, että pitäisikö vielä kerran kaasari-satku laittaa itselle. Tosiaankin ajatuksella, kerran vielä ! Seuraavana päivänä työkaverini mainitsi, että minulle jo parin vuoden takaa tuttu -88 Saab 900 on edelleen "hiljaisessa myynnissä" työkaverin isän autokorjaamolla. Kylläpäs sattui...

Mietin kuumeisesti koko illan ja seuraavana päivänä kävin katsomassa ja koeajamassa auton. Kokemus on oli miellyttävä ja innostava, joten soitto omistajalle ja kaupat syntyivät, auto oli samana päivänä nimissäni.

Nyt on tarkoitus siistiä auto lattiasta kattoon ja ottaa sen jälkeen yhteyttä paikalliseen museoajoneuvotarkastajaan. Katsotaan sitten, onko hän samaa mieltä auton tämänhetkisestä kunnosta, kuin mitä korjaamon johtaja, itsekin useamman auton museoineena, oli.

Lappilaisen konehuonekuvasta lähti kipinä ja kaverin ohimennen heittämä kommentti saatavilla olevasta Saabista heitti sopivasti bensaa sytykkeeksi ja tässä sitä taas ollaan !
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Tervehdys Teille kaikille, jotka olette jälleen runsaasti käyneet katselemassa ”koronavuoden” askartelujani! :D

Täällä Kainuussa on ollut todella luminen ja kylmä talvi! Viimeaikoina aurinko on tullut valaisemaan jo piteneviä päiviä. Samalla minullakin ovat jo uudet projekti-ajatukset päässeet valloilleen.

Kuva

Uuden projektin sisällysluettelo on alkanut tulla tutuksi. Projektin kohde on vielä Keski-Suomessa hankien takana. Auto on hyvässä suojassa ja odottelee hetkeä, että homma lähtee käyntiin.

Kuva
Kuva
Kuva

Oletan aloittavani minulle helpoimilla ja monesti harjoitetuilla hommilla. Auton sisustan verhoilun purku, pesu ja uudelleen verhoilu lienee tuo eka homma! Seuraavana on ajatuksissa bensatankin täydellinen puhdistaminen, sisäosan uudelleen pinnoittaminen ja päälipuolinen maalaus. Tässä riittää kyllä niin fyysistä työtä kuin monenmoista pohdintaa homman toteuttamiseksi. Tuo tankki on kyllä mielestäni aika ”vaikea” tapaus, mutta on ollut pohdinnan alla aika pitkään?

Kuva

Kuva

Tästä varmasti seuraa monenlaisia hetkiä? Edessä tulee olemaan mielenkiintoisia käden töitä ja ainakin minulle haastavia hetkiä! :D Nyt alkava projekti on varmasti pitkäkestoinen. Katsotaan nyt kuinka tätä jaksaa ja pysyy terveenä ja työkykyisenä? :wink:
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23901
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Mä liotttelin tankki sitruuna hapolla ja lecasoraa betonimylly setupilla.mut paras oli,ku teki kanteen reiän et sai putken pään auki .

Millä meinasit pinnoittaa????
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Tämä tankki on kyllä mielenkiintoinen tapaus? Luulin, että tankki on 2-tahtarissa samanlainen kuin V-nelkussa, mutta eipä olekaan. Olin alunperin vähän samoilla linjoilla, luin ”nalleolut”, mutta nyt on toimittava varmaan jotenkin toisin. Nimittäin tämän tahtarin tankin sisällä on tuon bensamittari anturin ympärillä on jonkinlainen reitetty kotelo ja tankin täyttöaukossa puolellakin on joitain bensan ja öljyn sekoittumista edistäviä peltejä? En ole vielä päässyt katsomaan tuonne takin sisälle, tutkinnan jälkeen olen varmasti viisaampi.

Minä en ole varma voiko tuonne sisään mitään mekaanista laittaa, ettei tuo tankin sisus vaurioidu?

Oletan, että tuon tankin sisuksen puhdistamiseen on käytettävä bensiiniä tai jotain mutta liuotinta, ”hälskyttelyä”, paineilmaa ja kuivattelua. Sisäpuolen pinnoitteella saadaan varmasti hyvä lopputulos. Tuo pinnoitus on tehtävä sellaisella aineellla, mikä kestää lyijyttöman bensiin ja 2-tahtiöljyn. Saan tuo maalin tyypin automaalariltani piakkoin, asia on tutkinnan alla.

Siis tämä on todellakin hyvin mielenkiintoista? :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23901
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Juu tankki ei ole samanlainen.

Markkinoillahan on kaikenlaisia tank sealer litkuja mitä esim ameriikoissa

Sitruunahappo ol turvallista
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Tänään on kulunut 20 vuotta, kun liityin Suomen Saab-klubiin. Aika täällä on kulunut oikein mukavasti, mukavassa seurassa hyvän harrastuksen parissa. Liittyessäni klubiin, olin joitakin aikoja mietiskellyt, millaisia harrastuksia pitäisi hankkia, kun siirtyy työelämästä aikanaan pois? Olin ajanut jo vuodesta 1971 Saabeilla lähes katkotta. Poikien kasvaessa autoilu-ikään olin hankkinut vanhan taksi-Mersun heille ajokiksi ja sitä eivät saanet ajamalla loppuun! Silloin kävi tämä Saab-harrastus mielessä!? Niin sitä sitten tuli hankittua muutama vanha 96. Niistä sitten alkoi tämä nykyinen hullun hauska harrastus, mikä taitaa nyt olla karannut hetkittäin ihan ”laukalle”! :lol:

Ison laukan aikana tuli hankittua tämä minun ”hienoin” Saab ”pikkumusta”!

Kuva

Sieluni olin kuitenkin myynyt 96:lle! Tämä Yönsininen on täydellisesti samanlainen, millainen minulla oli vuonna1979!

Kuva

Harrastus jatkuu nyt kevättä odotellessa ja varaosia hankkiessa, että tahtari-projektin saa käyntiin!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7323
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Oho. Itellä myös 20 vuotta klubiin liittymisestä, saab ura on tosin huomattavasti lyhyempi :mrgreen:
Sä ootki alottanu jo huomattavasti enne meikäläisen syntymää :lol:

Näkyykö liittymispäivä jostain vai ootko laittanut talteen?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Tästä tämän kevään harrastus käynnistyy!

Nyt on 96:ten akut ladattu ja laitettu paikalleen. Yönsinisen Weberin adabteriin laitoin uuden tiivisteen ilmanputsarin alle. Sitten autot olivat valmiina kevään käynnistystä varten. Molemmat käynnistyivät erinomaisesti! :D Huomenna ajattelin käydä yönsinisellä ajelulla Vuokatissa, jos tuo tallitie on riittävän kuiva? Enpä kehtaa lähteä autoa kovasti likaamaan, jos on oikein ”kuratie”! :lol:
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Vastaa Viestiin