Riston vanhojen Saabien projektit!
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23999
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Kyseinen kumiosa kulkenu 2v jo mukana saab rompetoreilla ei ole kelvannu kellekkään vaikka ehjä osa on.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Näiden osien hankinnasta oli eilen kysymys? Lopulta tuo minulle tullut osa oli tullut Kajaanin Delta-auton varaosa-myynnin kautta. Delta myy täällä noita Saabin Orion toimittamia alkuperävaraosia. Uusi kalvo on nyt autossa kiinni ja polttoaine linja on nyt K-jetissä kunnossa.
Sitten kävi vielä viime viikolla säkä, kun löysin tuolta Suomussalmelta varapumpun kalvoineen ja lisäksi ihka uuden kalvon, niin oma varastoni on nyt kyllä kunnossa!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Kajaanin Delta-auto ei ole ollut olemassa vuosiin. Kyseistä osaa saa tilaamalla Saab Orion (Webshopin) kautta kaikilta jäljellä olevilta Saab -varaosatiskeiltä, lisäksi PCS ynnämuut merkkierikoistuneet varaosakauppiaat.
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Hiljalleen projektit lähtevät eteenpäin! Tarkoituksenani on hakea lauantaina ”Lappilaiseen” vaihtomoottori Pudasjärveltä. Siinä samalla tulee kyllä koko -89 mallin kolhun saanut autokin?
Ettei projektit vaan pääse loppumaan, niin hankin tänään vielä kotiseudultani -76 mallisen 96:sen. Kun ehdin hakea auton omaan talliin, niin sitten lisää uudesta hankinnasta! Kyllä tämä Saab on aika koukuttava auto.
Ettei projektit vaan pääse loppumaan, niin hankin tänään vielä kotiseudultani -76 mallisen 96:sen. Kun ehdin hakea auton omaan talliin, niin sitten lisää uudesta hankinnasta! Kyllä tämä Saab on aika koukuttava auto.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Kyllä taitaa olla niin, että olen kroonikko näiden Saabien kanssa?!
Kävin Imatralla siirtämässä tutun auton, tutusta pihasta toiselle tutulle pihalle Karhunmäellä! Olen nähnyt aikoinaan tämän auton uutena, se tuli naapuriini. Olen nyt auton toinen omistaja. Autolla on ajettu 125672km. On tuo matkan varrella saanut merkkejä käytöstä vuosien aikana. Mutta parasta oli se, että kun perjantai-iltana autoon laitettiin akku, niin sehän lähti kerta laakilla käyntiin. Käyntiin lähti, mutta kierroksia ei kuitenkaan ottanut? No, ei muuta kuin tyhjäkäynnillä ajoon ja hyvin meni siirto 300 metriä, mutta loput siirrosta sitten narun jatkona. Siirto onnistui lopulta hyvin.
Sitten konepelti auki ja kasarin kimppuun! Focomo-kaasutin irti ja bensaan likoamaan yön yli. Eilen aamulla sitten liotus oli tehtävänsä tehnyt ja kaasuläpän akseli oli saanut liikuntakykynsä takaisin! Sitten kaasutin paikalleen ja kone käyntiin. Hyvin toimi ja koeajon jälkeen varmistui monta hyvää asiaa! Vaihteet toimivat hyvin ja vapaakytkin toimi erinomaisesti. Vetonivelet eivät napsuneet, siis perusasiat olivat kunnossa, hienoa!
Tämän jälkeen kurkistus auton alle. Pohja oli oikein hyvin aikoinaan suojattu ja ruostetta ei ollut. Ovien tiivisteet olivat, mitä olivat, mutta eivät tuota rakentelussa ongelmaa?! Auton kyljissä oli käytön jälkiä ja vaativat hieman peltisepän taitavia käsiä. ”korvamerkit” olivat kuluneet ja ne uusiutuu tietysti Klubikaupasta uustuotannolla. Auton ulkopuolisista osista ainut rikkinäinen osa oli vasemman takavalon lasi, mikä on laitettava hakuun?
Auton sisällä kojelauta oli OK. Lattian matto oli, ikäänsä 43 vuotta, siisti. Takaistuimella ei oltu varmaan paljon istuttu ja takaosan sivuverhoilut olivat hienossa kunnossa. Sisustan ongelmia oli kaksi, kuljettajan oven verhoilu oli rikki ja kuljettajan istuimen verhoilu oli rikki.
Lopputulema oli, että sain tutusta kodista oikein hyvän aihion Vuoden 1976 Saab V4 L autosta edelleen kunnostettavaksi ja museoitavaksi! Tämän auton tekee mielenkiintoiseksi väri, Topaasin keltainen, tätä värikoodia käytettiin vain mallivuoden 1976 autoihin!
Laitoin eilen jo homman käyntiin. Hain autoon uuden akun, uudet öljyt ja suodattimen sekä bensan suodattimen. Samalla hankin myös uudet tulpat ja kärjet sekä jäähdytysnestettä. Muutama polttimokin pitänee varmasti vaihtaa?
Kaverini Imatralla laittelee auton ajokuntoon. Jäähdytysjärjestelmä huuhdotaan oikein kunnolla ja vaihdetaan uusi jäähdytysneste sisään.
Näiden toimenpiteiden jälkeen ajelen auton joko Saarijärven talliin tai sitten tänne Kajaaniin. Täällä sitten pesen ja myllytän värin ja saan lopullisen tilanteen selville.
Kyllä se taitaa olla niin, että minulle nämä perusautot sopivat parhaiten!
Kävin Imatralla siirtämässä tutun auton, tutusta pihasta toiselle tutulle pihalle Karhunmäellä! Olen nähnyt aikoinaan tämän auton uutena, se tuli naapuriini. Olen nyt auton toinen omistaja. Autolla on ajettu 125672km. On tuo matkan varrella saanut merkkejä käytöstä vuosien aikana. Mutta parasta oli se, että kun perjantai-iltana autoon laitettiin akku, niin sehän lähti kerta laakilla käyntiin. Käyntiin lähti, mutta kierroksia ei kuitenkaan ottanut? No, ei muuta kuin tyhjäkäynnillä ajoon ja hyvin meni siirto 300 metriä, mutta loput siirrosta sitten narun jatkona. Siirto onnistui lopulta hyvin.
Sitten konepelti auki ja kasarin kimppuun! Focomo-kaasutin irti ja bensaan likoamaan yön yli. Eilen aamulla sitten liotus oli tehtävänsä tehnyt ja kaasuläpän akseli oli saanut liikuntakykynsä takaisin! Sitten kaasutin paikalleen ja kone käyntiin. Hyvin toimi ja koeajon jälkeen varmistui monta hyvää asiaa! Vaihteet toimivat hyvin ja vapaakytkin toimi erinomaisesti. Vetonivelet eivät napsuneet, siis perusasiat olivat kunnossa, hienoa!
Tämän jälkeen kurkistus auton alle. Pohja oli oikein hyvin aikoinaan suojattu ja ruostetta ei ollut. Ovien tiivisteet olivat, mitä olivat, mutta eivät tuota rakentelussa ongelmaa?! Auton kyljissä oli käytön jälkiä ja vaativat hieman peltisepän taitavia käsiä. ”korvamerkit” olivat kuluneet ja ne uusiutuu tietysti Klubikaupasta uustuotannolla. Auton ulkopuolisista osista ainut rikkinäinen osa oli vasemman takavalon lasi, mikä on laitettava hakuun?
Auton sisällä kojelauta oli OK. Lattian matto oli, ikäänsä 43 vuotta, siisti. Takaistuimella ei oltu varmaan paljon istuttu ja takaosan sivuverhoilut olivat hienossa kunnossa. Sisustan ongelmia oli kaksi, kuljettajan oven verhoilu oli rikki ja kuljettajan istuimen verhoilu oli rikki.
Lopputulema oli, että sain tutusta kodista oikein hyvän aihion Vuoden 1976 Saab V4 L autosta edelleen kunnostettavaksi ja museoitavaksi! Tämän auton tekee mielenkiintoiseksi väri, Topaasin keltainen, tätä värikoodia käytettiin vain mallivuoden 1976 autoihin!
Laitoin eilen jo homman käyntiin. Hain autoon uuden akun, uudet öljyt ja suodattimen sekä bensan suodattimen. Samalla hankin myös uudet tulpat ja kärjet sekä jäähdytysnestettä. Muutama polttimokin pitänee varmasti vaihtaa?
Kaverini Imatralla laittelee auton ajokuntoon. Jäähdytysjärjestelmä huuhdotaan oikein kunnolla ja vaihdetaan uusi jäähdytysneste sisään.
Näiden toimenpiteiden jälkeen ajelen auton joko Saarijärven talliin tai sitten tänne Kajaaniin. Täällä sitten pesen ja myllytän värin ja saan lopullisen tilanteen selville.
Kyllä se taitaa olla niin, että minulle nämä perusautot sopivat parhaiten!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Kyllä se vaan on aika vaikeaa löytää juuri oikeaa 96:sen oviverhoilua? Olen nyt yrittänyt tavoittaa vasemman etuoven sisäverhoilupahvia? Oviverhoiluja on kyllä tarjolla, mutta oikeaa väriä on vaikea tavoittaa? Laitan tähän kuvan ehjästä oikean puoleisesta verhoilusta, missä näkyy hyvin tuo oikea väri, mitä etsin?
Jos tällainen ehjä vasemman oven verhoilu löytyisi, ilmoittaisitko ystävällisesti siitä minulle vaikka YV:n tai tämän palstan kautta!
Jos tällainen ehjä vasemman oven verhoilu löytyisi, ilmoittaisitko ystävällisesti siitä minulle vaikka YV:n tai tämän palstan kautta!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
tere voin katsoa pinosta tuota ovipahvia, sattumoisin sitä on noin reilun merin verran erivärisiä ovipahveja säilössä kuivassa komerossa, mikäli muutkin tuskailevat ovipahvien huonon kunnon kanssa, niitä voi tulla katsomaan. aikoinaan huonoja ei edes otettu kyytiin vaan parhaat eli luulisi jonkin kuntoisia olevan. vuosimallit tosin rajoittuu johonkin kapeaan sektoriin eli 1970-1980
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Pieni kevennys sunnuntai-iltaan!
Saab on vahva auto, tässä loistava Satku metsämiehille syksyksi lisävarusteilla!
No, ei taida kuitenkaan enää ajoon kelvata, kun ”lappilainen” saa tästä ”uuden moottorin”! Kone toimii ihan hyvin. Vaihdon yhteydessä uusi kytkin vaan paikalleen ja sitten taas matka jatkuu!
Eilen tuon Pudasjärveltä hain, kiitos vaan Atelle! Ajettiin auto tänään alas trailerilta ja samalla nousi tuo mönkijä takakontin kautta komeasti katolle! Saabi on vahva auto ja katto kestää!
Saab on vahva auto, tässä loistava Satku metsämiehille syksyksi lisävarusteilla!
No, ei taida kuitenkaan enää ajoon kelvata, kun ”lappilainen” saa tästä ”uuden moottorin”! Kone toimii ihan hyvin. Vaihdon yhteydessä uusi kytkin vaan paikalleen ja sitten taas matka jatkuu!
Eilen tuon Pudasjärveltä hain, kiitos vaan Atelle! Ajettiin auto tänään alas trailerilta ja samalla nousi tuo mönkijä takakontin kautta komeasti katolle! Saabi on vahva auto ja katto kestää!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
oikeen itekkö hirvesit sen tuonne ajaa
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
No en todellakaan, mutta kaverini tuon teki! Vaati yhden pienen apukeinon, mutta minkä?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Hirvenruhon voi lopuksi vetää vinssillä konepellille. Kyllä kotiväki kiittää reissusta palatessa.
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Rampit?
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
Volvo V90 -17 käyttis
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Kyllähän se ramppi oli takapuskurin päällä, kuormalava! Hyvin on toiminut! Nyt leikki sitten vaihtuukin moottorin vaihtoon ja se lieneekin jutun seuraava aihe.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Rakennusprojektin loppu häämöttää, niin ajatukset juoksevat jo kohti uusia hankkeita!
Tänään sitten laitoinkin tuon uuden 43 vuotiaan Saab 96L autoni liikennekäyttöön. Soitin kaverilleni Imatralle ja sovittiin, että hän käyttää auton tänään katsastuksessa!?
Tämä autohan oli aiemmin katsastettu 30.9.2008 ja sen jälkeen sillä ajettiin tyhjäkäynnillä 300 metriä ja vuorokauden kaasuttimen liottamisen jälkeen noin kilometri 30.8.2019!
Tänään sitten iltapäivällä Hannu tilasi katsastusajan ja ajeli autolla ennen katsastusta sen verran, että testaili auton toiminnot. No, äänimerkki ei toiminut ja hän vaihtoi uuden äänimerkin (hinta 6,50 euroa)! Sitten vain katsastukseen!
Ja mikä oli tulos? Auto sai kiitoksien kera leiman ja seuraava katsastus on 11.10.2020. Erityiset kiitokset tulivat hyvin toimivista jarruista ja erinomaisessa kunnossa olevasta alustasta ja pohjan ruostesuojauksesta! Lisäksi katsastaja oli ihmetellyt jarrulevyjen kuntoa ja oli arvellut, että ennen jarrulevyjen laatu lienee ollut aika paljon parempi kuin nyt?
Minulla taitaa olla käsissäni ihan kelvollinen Saab 96! Laitoin auton kiireesti taas seisotaan, kunnes haen tuon katsastetun Saabin Imatralta tänne Kajaaniin!
Nyt alkaa kyllä mielenkiintoinen seikkailu tämän vanhan Saabin kanssa?
Ps. Jos jonkun tallista löytyy matalapenkkisen 96:sen niskatukien pehmiketyynypari, niin ota yhteyttä minuun. Tuota pehmiketyynyähän oli kahta mallia. 70-luvun alkupuolella tyynyissä oli pystyraidoitus tuossa mustassa muovipinnassa. Sitten 70-luvun loppupuolen malleissa näihin tyynyihin tuli reunoille pienet sivutuet. Kumpi tahansa malli kelpaisi minulle!
Tänään sitten laitoinkin tuon uuden 43 vuotiaan Saab 96L autoni liikennekäyttöön. Soitin kaverilleni Imatralle ja sovittiin, että hän käyttää auton tänään katsastuksessa!?
Tämä autohan oli aiemmin katsastettu 30.9.2008 ja sen jälkeen sillä ajettiin tyhjäkäynnillä 300 metriä ja vuorokauden kaasuttimen liottamisen jälkeen noin kilometri 30.8.2019!
Tänään sitten iltapäivällä Hannu tilasi katsastusajan ja ajeli autolla ennen katsastusta sen verran, että testaili auton toiminnot. No, äänimerkki ei toiminut ja hän vaihtoi uuden äänimerkin (hinta 6,50 euroa)! Sitten vain katsastukseen!
Ja mikä oli tulos? Auto sai kiitoksien kera leiman ja seuraava katsastus on 11.10.2020. Erityiset kiitokset tulivat hyvin toimivista jarruista ja erinomaisessa kunnossa olevasta alustasta ja pohjan ruostesuojauksesta! Lisäksi katsastaja oli ihmetellyt jarrulevyjen kuntoa ja oli arvellut, että ennen jarrulevyjen laatu lienee ollut aika paljon parempi kuin nyt?
Minulla taitaa olla käsissäni ihan kelvollinen Saab 96! Laitoin auton kiireesti taas seisotaan, kunnes haen tuon katsastetun Saabin Imatralta tänne Kajaaniin!
Nyt alkaa kyllä mielenkiintoinen seikkailu tämän vanhan Saabin kanssa?
Ps. Jos jonkun tallista löytyy matalapenkkisen 96:sen niskatukien pehmiketyynypari, niin ota yhteyttä minuun. Tuota pehmiketyynyähän oli kahta mallia. 70-luvun alkupuolella tyynyissä oli pystyraidoitus tuossa mustassa muovipinnassa. Sitten 70-luvun loppupuolen malleissa näihin tyynyihin tuli reunoille pienet sivutuet. Kumpi tahansa malli kelpaisi minulle!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen