Riston vanhojen Saabien projektit!
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Taas on ollut hieman harrastusta, sinne sai eilen uudet öljyt ja suodattimen! Samalla huomattiin, että oikean vetarin ulompi suojakumi pitää vaihtaa? No, sitten samalla taidan sitten laittaaa vaihtoon molemmat jarrulevyt! Nyt täytyy sitten ruveta koluamaan noita varaosalaatikoita, löytävätkään kaikki tarpeet kotoa? Siinäpä kysymys?
Tämä sininen on kyllä mielestäni paljon ”notkeammin”ajettava kuin tuo minun vanhempi keltainen 96:nen. En osaa oikein itselleni asiaa selittää, mutta kai se lopulta voi johtua siitä, että tuolla keltaisella on vaan viimeaikoina niin paljon vähemmän ajeltu?
Sen olen nyt todennut, että kun molemmissa autoissa on uudet Weber-kaasuttimet, niin tämä meille tarjottavana oleva bensiini on ”täyttä paskaa” näille vanhoille autoille! Miksi? Vastaus on aika yksinkertainen!!! Kun auto seisoo ajamatta jonkun päivän, saati sitten pitempään, niin tämä nykybensa haihtuu kaasuttimesta siinä olevan etanolin takia. 985E on jo riittävän paljon sisältävä aine haihtuminen syntymiseen! Saati sitten 9510E, se on haihtumiseltaan vielä pahempi!
Minulla sinisessä Weberin kakskurkkuinen DGV ja keltaisessa Weberin ykskurkkuinen! Molemmat toimivat ajossa todella hyvin ja autot käynnistyvät erinomaisesti normi ajotilanteissa. Mutta, kun auto seisoo vaikka viikon ajamatta, mitä tapahtuu? Silloin on”sahausharjoitus” taattua toimintaa? Auto kyllä käynnistyy, mutta täytyy sahailla, kaasarista haihtuneen bensan tilalle ehtii pumppautua uutta ”985E paskaa” tilalle!
Ajattelin ensin, että jos ongelma olisikin bensapumpussa, mutta kun molemmissa autoissa on paikoillaan aivan uudet bensapumput, niin todelllinen on jossain muualla? Ongelma on oikeasti tämä nykybensa!
Tämä ongelma on varmasti meille useimmille arkipäivää ja tulevaisuus näiden nykyliemien kera!
Tämä sininen on kyllä mielestäni paljon ”notkeammin”ajettava kuin tuo minun vanhempi keltainen 96:nen. En osaa oikein itselleni asiaa selittää, mutta kai se lopulta voi johtua siitä, että tuolla keltaisella on vaan viimeaikoina niin paljon vähemmän ajeltu?
Sen olen nyt todennut, että kun molemmissa autoissa on uudet Weber-kaasuttimet, niin tämä meille tarjottavana oleva bensiini on ”täyttä paskaa” näille vanhoille autoille! Miksi? Vastaus on aika yksinkertainen!!! Kun auto seisoo ajamatta jonkun päivän, saati sitten pitempään, niin tämä nykybensa haihtuu kaasuttimesta siinä olevan etanolin takia. 985E on jo riittävän paljon sisältävä aine haihtuminen syntymiseen! Saati sitten 9510E, se on haihtumiseltaan vielä pahempi!
Minulla sinisessä Weberin kakskurkkuinen DGV ja keltaisessa Weberin ykskurkkuinen! Molemmat toimivat ajossa todella hyvin ja autot käynnistyvät erinomaisesti normi ajotilanteissa. Mutta, kun auto seisoo vaikka viikon ajamatta, mitä tapahtuu? Silloin on”sahausharjoitus” taattua toimintaa? Auto kyllä käynnistyy, mutta täytyy sahailla, kaasarista haihtuneen bensan tilalle ehtii pumppautua uutta ”985E paskaa” tilalle!
Ajattelin ensin, että jos ongelma olisikin bensapumpussa, mutta kun molemmissa autoissa on paikoillaan aivan uudet bensapumput, niin todelllinen on jossain muualla? Ongelma on oikeasti tämä nykybensa!
Tämä ongelma on varmasti meille useimmille arkipäivää ja tulevaisuus näiden nykyliemien kera!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23999
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
mites noiden adapterien kanssa kävi eli dgv vakio putsariin....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Meillä oli aikoinaan ongelmia erään sisälaitamoottorilla olevan veneen käynnistyksissä. Sahuutti startilla kauhean pitkään, kunnes lähti käyntiin. Siinä oli ryyppy jne. Ihan kunnossa. Samoin säädöt. Toimi hienosti kun sai käyntiin. Lopulta keksittiin syy, alussa kone sai liian vähän bensaa, koska pullosta kaadettuna kaasariin lähti laakista käyntiin. Kaasuttimessa oli kiihdytyspumput molempiin kurkkuihin ja seisonnan jälkeenkin ne suihkuttivat hienosti bensaa. Siitä keksittiinkin kokeilla seuraavaa: pumpattiin kaasua pari kolme painallusta ennen starttausta. Tulos oli sama kuin pullosta lisätyllä bensalla. Kone käyntiin laakista.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Kuten ”Mertmi” kirjoitti, kun bensiiniä on ja tulee, niin kyllä käy ja kukkuu! Mutta kun tämä nykybensa viinoineeen ja muine lisänaineineen haihtuu kaasarista, niin käynnistyminen tapahtuu vasta, kun bensiiniä tulee haihtuneen aineen tilalle kaasariin?
Kun minulla on nyt autoissa uudet kaasarit, uudet bensapumput ja toimivat ”käsiryypyt”, niin auton tekninen valmius on olemassa! Myös kipinän kulut molemmissa autoissa ovat kunnossa, samoin puolat sekä sytyksen säädöt! Siis vain bensa puuttuu???? Kun autolla ajetaan säännöllisesti ilman pitkiä seisokkeja, niin autot toimivat moitteettomasti! Siis, mielestäni suurimmaksi ongelmaksi jää tämä isosti viinalla höystetty nyky bensa!
”nalleolut” kyseli DGV:n adabterista? Adapteria saa ”tobbanalta” Iisalmelta, YV tai puh. 050-304 5160
Kun minulla on nyt autoissa uudet kaasarit, uudet bensapumput ja toimivat ”käsiryypyt”, niin auton tekninen valmius on olemassa! Myös kipinän kulut molemmissa autoissa ovat kunnossa, samoin puolat sekä sytyksen säädöt! Siis vain bensa puuttuu???? Kun autolla ajetaan säännöllisesti ilman pitkiä seisokkeja, niin autot toimivat moitteettomasti! Siis, mielestäni suurimmaksi ongelmaksi jää tämä isosti viinalla höystetty nyky bensa!
”nalleolut” kyseli DGV:n adabterista? Adapteria saa ”tobbanalta” Iisalmelta, YV tai puh. 050-304 5160
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Kokeilisin tuon kiihdytyspumpun katsomisen. Eli ilmanpuhdistaja pois ja pumppaa kaasua muutama kerta. Jos bensaa lentää niistä putkista, se tarkoittaa että kohokammiot eivät ole tyhjät. Jos siis bensa lentää vaikka auto olisi seissyt pidempäänkin, voisi seuraavaksi kokeilla montako kaasun polkaisua ennen starttia riittää siihen, että kone jyrähtää heti avaimesta käyntiin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Pitäiskö Saabeissa ennen 79 käyttää jotain lisä ainetta, joka estäisi bensan haihtumisen kaasarista. -79 lähtien pitäs toimia tuolla E10 litkulla myös.
Saab: E10 kan användas i alla bensindrivna Saab-modeller, inklusive BioPower-modeller från och med
årsmodell 1979.
Saab: E10 kan användas i alla bensindrivna Saab-modeller, inklusive BioPower-modeller från och med
årsmodell 1979.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Bensiinin höyrystymislämpö on yli kaksi kertaa pienempi kuin etanolin, eli ainakaan se etanoli ei sieltä seoksesta katoa. Ennemmin kyse voisi olla etanoliprosentin noususta kohokammiossa olevassa bensiinissä. Tosin tätäkin hieman epäilen, onhan kaasarikoneen kylmäkäynnistysrikastus keskimäärin vähintäänkin riittävä. Saattaahan kohokammion tyhjenemisnopeuteen vaikuttaa myös kaasarin tyyppi joka tässä tapauksessa on muutettu alkuperäisestä.
Yksi ominaisuus vanhan ajan bensassa toki oli parempaa; kun kaasariautot olivat päivittäisessä käytössä ei bensa seissyt kaasarissa viikkoa haihtumassa.
Yksi ominaisuus vanhan ajan bensassa toki oli parempaa; kun kaasariautot olivat päivittäisessä käytössä ei bensa seissyt kaasarissa viikkoa haihtumassa.
Ex:Saab 90i -86, (Micra -99, Punto -02)
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Ootko kokeillu V-poweria tankata?
Prätkiin olen sitä tankannut ennen talviseisontaa ja ei ole herätyksissä ollu onkelmii.
Vaan muuttivatko senki seosta täsä jossain vaiheessa...
Topaasin keltainen ois kyl komee muttei nyt pysty
Prätkiin olen sitä tankannut ennen talviseisontaa ja ei ole herätyksissä ollu onkelmii.
Vaan muuttivatko senki seosta täsä jossain vaiheessa...
Topaasin keltainen ois kyl komee muttei nyt pysty
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Aihe on todella mielenkiintoinen ja monella tavalla pohdintaa aiheuttava? Minulla autot käynnistyvät todella hyvin, kun niillä ajelee säännöllisesti. Päivittäisessä käytössä ei ole ongelmia. Tuo alkuperäinen esiin tuomani ongelma aktivoituu, kun pidän viikkojen seisokin. On kyllä mukavaa kuulla kannanottojanne ja mielipiteitänne. Näin nämä esiintyvät ongelmat kokee eri tavalla, kiitos Teille!
”tetammi”, olet muuten toinen, joka on osoittanut mielenkiintoa tuota topaasinkeltaista kohtaan, kiitos!
”tetammi”, olet muuten toinen, joka on osoittanut mielenkiintoa tuota topaasinkeltaista kohtaan, kiitos!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Helpoin tapahan on juuri stekata tuleeko kiihd putken päästä ruikkaus seisomaan jälkeen, joskus putki tyhjenee jos pumpun venttiili laskee bensan takaisin pikku hiljaa, sen jälkeen voi siirtyä muihin mahdollisiin kohteisiin
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Pitkän seisonnan jälkeen sahuutti 1-kurkkuisella Fomocolla ja sama jatkuu uudella DGV:llä. Pumppukin on vaihtunut ainakin kerran. Pidän sitä jo enempi ominaisuutena kuin vikana
Voihan sitä käyttää (sellaisenaankin) mutta mites venttilinistukat? Ja suomalaisessa E10:ssä voi oktaanitkin olla vähän siinä ja siinä riittääkö.
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Kyllä on aika helppo jo kallistua Mikon kanssa samoille linjoille, varmaan voisi olla jo ”jokin ominaisuus”? Nyt kun olen taas tuolla sinisellä ajellut päivittäin, niin mitään ongelmaa ei ole. Siis toimii kuin ehjä ”kello”!
Juttelin myös Kurki-Suonion, Kaasutin Expertti Oy, kanssa ja hän sanoi ongelman ytimen olevan nykyisen E-bensiinin ominaisuuksien puolella. Siis todellakin, pitkässä seisotuksessa kaasarista haihtuu ainetta ja sen takia sahuuttaa.
Olen käyttänyt autoissani 98 E5 bensaa venttiilin suoja-aineen kanssa. Ei se varmaan huononna asiaa.
Oli miten oli, niin kyllä näin ruskan alkaessa 96:lla on oikein mukava katsella maisemia!
Juttelin myös Kurki-Suonion, Kaasutin Expertti Oy, kanssa ja hän sanoi ongelman ytimen olevan nykyisen E-bensiinin ominaisuuksien puolella. Siis todellakin, pitkässä seisotuksessa kaasarista haihtuu ainetta ja sen takia sahuuttaa.
Olen käyttänyt autoissani 98 E5 bensaa venttiilin suoja-aineen kanssa. Ei se varmaan huononna asiaa.
Oli miten oli, niin kyllä näin ruskan alkaessa 96:lla on oikein mukava katsella maisemia!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
-
- "Turbo"
- Viestit: 201
- Liittynyt: Ti Maalis 01, 2016 07:14
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Kokeile tosiaan sitä, miten se ruikkaa bensaa ilman käynnistystä päivien seisonnan jälkeen. Mulla Chevyn koneessa Holley 650 tuplapumppu ilman ryyppytornia ja paluulinjaa. Niin pari kertaa kaasua ja hetken odotus, niin lähti kyllä paremmin käyntiin. Tosin hetken sai matalilla kierroksilla pitääkin, että pysy käynnissä. Kaasari ei tulvinut, eikä lyönyt liekkiä.
Hienoja projekteja sulla. Faijalla oli siinä -80 luvun alussa punainen 96 V4, olisiko ollut '76. Muuta en siitä muista, kun että yks talvi sillä päädyttiin ojaan ja taisi traktori sen sieltä vetää ylös
Hienoja projekteja sulla. Faijalla oli siinä -80 luvun alussa punainen 96 V4, olisiko ollut '76. Muuta en siitä muista, kun että yks talvi sillä päädyttiin ojaan ja taisi traktori sen sieltä vetää ylös
-
- "Turbo"
- Viestit: 201
- Liittynyt: Ti Maalis 01, 2016 07:14
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Näin on. Ja ennen etanolia käytettiin bensassa lisäaineena ja oktaaninkohottajana MTBE:tä (Methyl tert-butyl ether), minkä kieuhumispiste on etanolia alhaisempi 55*C. Ja voi olla että käytetään vieläkin. Kaliforniassa MTBE:stä luovutiin ensimmäisenä ja syy oli sen vaikutus pohjaveteen, yms.
Ja mitä näitä olen tislannut vakuumilla 50-60*C, niin MTBE alkaa tislaantumaan noin 700mbar, kun etanoli vaatii melkein 100mbar. Ilmanpaine 1017mbar. Eli kyllä sen etanolibensiinin pitäisi olla parempaa monessa suhteessa, puristus, nakutus, ympäristö.
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Mikä aiheuttaa sen pitkän ajan seisottamisen aikana syntyvän sakkautumisen tai saostumisen? Tätähän tuon talviseisokin aikana tapahtuu? Itse en tiedä, enkä varmasti ymmärräkään mistä nämä ongelmat syntyvät?
Näiden kahden erilaisen Weberin toiminta on kuitenkin jatkuvassa ja säännöllisessä ajossa aivan mainio sekä auton käynnistyminen helppoa. Vain tämän keskustelun käynnistänyt pitkän seisokin jälkeinen käynnistys on ongelmainen?
Kiitos Teille, jotka olette jaksaneet pohdiskella asiaa! Näinhän tätä tietoa voi jakaa ja samalla oppia jotain uutta. Hienoa!!!
Näiden kahden erilaisen Weberin toiminta on kuitenkin jatkuvassa ja säännöllisessä ajossa aivan mainio sekä auton käynnistyminen helppoa. Vain tämän keskustelun käynnistänyt pitkän seisokin jälkeinen käynnistys on ongelmainen?
Kiitos Teille, jotka olette jaksaneet pohdiskella asiaa! Näinhän tätä tietoa voi jakaa ja samalla oppia jotain uutta. Hienoa!!!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen