Riston vanhojen Saabien projektit!
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Kävin äsken vielä mittailemassa eilisen töitten jälkiä tällä ”sinitarra-pallolla”! Toimii muuten hyvin!
Kyllä tuohon tukiraudan ja putsarin kannen väliin jää 8-9 milliä. Minulla ei tuo putsarin pohja ole vielä kiristetty kiinni ja silti tulos on tuo. Olen hyvin tyytyväinen nyt tehtyyn ratkaisuun. Tässä on vielä käyttämättä yksi ”takaportti”. Konepellin etureunassa on säätövaraa vielä ehkä 3-4 milliä? Jos tiukka paikka tulisi, niin tuon verran vielä olisi nostovaraa.
Tässä pari kuvaa aamun mittauksesta.
Tuossa putsarin pohjan kiinnittämisessä on tuo pieni ongelma, kun tuo kiinnityshahlo on auton oikealta puolelta katsottuna noin 10 mm liikaa edessä ja vasemmalla puolella päinvastoin? Tuo kiinnityksen saa toimimaan näinkin, muttakiinnityksen saa tukevammaksi jos hahlot olisivat kohdillaan.
Minun mielestäni tässä on kaksi vaihtoehtoa. Adapterin pitäisi oikealta katsoen kääntää taaksepäin, että hahlo tulisi kohdalleen? Mutta siinä saattaa tulla ongelmaa vasemman puoleisen ryyppyläpän aukeamiselle? Ei liene kuitenkaan iso ongelma, mutta vaatii pohdintaa.
Toinen vaihtoehto olisi korjailla noita putsarin pohjan kiinnityslaippoja? Laipat voisi katkaista ja hitsata uudet oikeassa kohdassa olevat kiinnityslaipat. Itse en tätä vaihtoehtoa pidä ollenkaan huonona, koska nyt tuo proto-adapteri istuu todella hyvin paikalleen ja läpät toimivat hyvin.
Olen nyt myös kokeillut tuon putsarin pohjan tiivistyksen toimimista tuolla 3M bytuulimassalla. Huomasin, että massa kestää hyvin putsarin irroittelua. Pidän ainakin nyt tätä tiivistystapaa tässä proto-Adabterissa hyvänä.
Kyllä tuohon tukiraudan ja putsarin kannen väliin jää 8-9 milliä. Minulla ei tuo putsarin pohja ole vielä kiristetty kiinni ja silti tulos on tuo. Olen hyvin tyytyväinen nyt tehtyyn ratkaisuun. Tässä on vielä käyttämättä yksi ”takaportti”. Konepellin etureunassa on säätövaraa vielä ehkä 3-4 milliä? Jos tiukka paikka tulisi, niin tuon verran vielä olisi nostovaraa.
Tässä pari kuvaa aamun mittauksesta.
Tuossa putsarin pohjan kiinnittämisessä on tuo pieni ongelma, kun tuo kiinnityshahlo on auton oikealta puolelta katsottuna noin 10 mm liikaa edessä ja vasemmalla puolella päinvastoin? Tuo kiinnityksen saa toimimaan näinkin, muttakiinnityksen saa tukevammaksi jos hahlot olisivat kohdillaan.
Minun mielestäni tässä on kaksi vaihtoehtoa. Adapterin pitäisi oikealta katsoen kääntää taaksepäin, että hahlo tulisi kohdalleen? Mutta siinä saattaa tulla ongelmaa vasemman puoleisen ryyppyläpän aukeamiselle? Ei liene kuitenkaan iso ongelma, mutta vaatii pohdintaa.
Toinen vaihtoehto olisi korjailla noita putsarin pohjan kiinnityslaippoja? Laipat voisi katkaista ja hitsata uudet oikeassa kohdassa olevat kiinnityslaipat. Itse en tätä vaihtoehtoa pidä ollenkaan huonona, koska nyt tuo proto-adapteri istuu todella hyvin paikalleen ja läpät toimivat hyvin.
Olen nyt myös kokeillut tuon putsarin pohjan tiivistyksen toimimista tuolla 3M bytuulimassalla. Huomasin, että massa kestää hyvin putsarin irroittelua. Pidän ainakin nyt tätä tiivistystapaa tässä proto-Adabterissa hyvänä.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Kehtaako siihen tukitangon ympärille/alareunaan kietasta jotain pehmikettä suojaamaan? Kalahtaisi ainakin hissummin jos kalahtaa. Miten suhtautunee museoinnin osalta?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Minä olen kyllä sitä mieltä, että nyt saavutettu ”irtiotto” tukitangosta on aivan riittävä. Minulla on vuosien varrella näitä 96:sia monia ja en kyllä muista, että tuo moottori olisi Ajossa kohoillut. Ja ainakaan minun ajoilla nykyisin ei ongelmia tule? Silloin joskus nuoruudessa 96:set saivat kyllä kyytiä enemmän kuin ”laki sallii”! En muista sieltäkään, että moottori olisi heilahdellut mihinkään.
Siksi luulen, että tämä tehty adabteriratkaisu tulee toimimaan hyvin. Kun tein vuonna 2007 edellisen Weberin vaihdon, sain sen toimimaan kohtuullisesti. Silloin moderasin tuon tukiraudan ja tein sillä tilaa ilmanputsarille. Nyt ajattelin, että siihen löytyy hiukan viisaampi ratkaisu!? Nyt tuo on mielestäni löytymässä ja nyt asennettu prototyyppi näyttää toimivan ihan hyvin.!?
Siksi luulen, että tämä tehty adabteriratkaisu tulee toimimaan hyvin. Kun tein vuonna 2007 edellisen Weberin vaihdon, sain sen toimimaan kohtuullisesti. Silloin moderasin tuon tukiraudan ja tein sillä tilaa ilmanputsarille. Nyt ajattelin, että siihen löytyy hiukan viisaampi ratkaisu!? Nyt tuo on mielestäni löytymässä ja nyt asennettu prototyyppi näyttää toimivan ihan hyvin.!?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Hyvin käy ja kukkuu Weberilläkin! Olen nyt oikeasti tyytyväinen, kun pystyin vielä tämän homman tekemään. Tänään laitoin rikastimen vaijerin paikalleen. Ryypyn vetimelle löytyi oiva paikka ratin vasemmalta puolelta. Vaijerin läpiviennille oli oiva paikka, kun laitoin sen nopeusmittarin vaijerin läpiviennin kanssa samaan läpivientitiivisteeseen. Valmistelin tuon läpiviennin vielä butyylimassalla ja homma on varmasti tiivis. Sitten vaan ryyppyvaijeri oikeaan mittaan ja paikalleen. Uusi ilmanpuhdistajan suodatin ja homma valmis!
Sitten vaan kone käyntiin ja koeajolle! Hyvin toimi. Hyvin tuo Weber katosi tuon auton oman ilmanpuhdistajan alle.
Tämä projekti toimi erinomaisesti. Tästä kuuluu erityisen suuret kiitokset ”tobbana” Sami Räihälle! Hänen auton omalle ilmanpuhdistajalle 3D proto-adabterin suunnittelu toimi hienosti, kiitos! Nyt tämä proto on paikallaan, mitä olette voineet tässä seurailla. Me tulemme kyllä vielä tätä protokappaletta hiukan kehittämään ja sen jälkeen Sami varmasti toimittaa sitä halukkaille. Kiitos myös Teille suurelle seuraajajoukolle. Olen saanut kommenteista apua sekä kannustusta!
Sitten vaan kone käyntiin ja koeajolle! Hyvin toimi. Hyvin tuo Weber katosi tuon auton oman ilmanpuhdistajan alle.
Tämä projekti toimi erinomaisesti. Tästä kuuluu erityisen suuret kiitokset ”tobbana” Sami Räihälle! Hänen auton omalle ilmanpuhdistajalle 3D proto-adabterin suunnittelu toimi hienosti, kiitos! Nyt tämä proto on paikallaan, mitä olette voineet tässä seurailla. Me tulemme kyllä vielä tätä protokappaletta hiukan kehittämään ja sen jälkeen Sami varmasti toimittaa sitä halukkaille. Kiitos myös Teille suurelle seuraajajoukolle. Olen saanut kommenteista apua sekä kannustusta!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Kainuussa on ollut loistava ruska! Nyt tuo aika lähenee päätöstään. Kävin tänään vielä sinisellä koeajomatkalla Vuokatissa ja samalla tarkistettiin vielä tämän uuden kaasarin seokset ja tyhjäkäyntiä. Nyt on homma ns. Hanskassa! Oli nautinto ajella kauniin syksyn ruskan ympäröimänä. Auto alkaa olla valmiina talvitalliin siirtoa varten.
Nyt nämä minun projektini alkavat tulla tämän syksyn osalta päätökseen ja juttujeni määrä varmaan harvenee? Uusi projekti odottelee sitten keväällä, jos kunto sen sallii?
Nyt nämä minun projektini alkavat tulla tämän syksyn osalta päätökseen ja juttujeni määrä varmaan harvenee? Uusi projekti odottelee sitten keväällä, jos kunto sen sallii?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Tosi hienoa työtä olet tehnyt noiden Saabien kanssa, ei voi muuta kun onnitella Itsellä tekisi mieli alkaa myös entisöimään jotain projektia, mutta aika on tiukilla, vaikka työ ajan olen pudottanut jo 40-50%, liikaa kaikkea muuta sähläystä.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Minä sain omien sähläyksien lomassa laitettua huohotusputken Weberin putsarinpohjaan paikalleen. Liekinsammuttimeksi sattui löytymään sopivan kokoinen fingerporisuodatin. Karkeaa teräsvillaa olisin muuten laittanut. Itse putki on vaan prässätty paikalleen. Samalla laitoin venttiikoppiin tulevat kiinnikkeetkin näön vuoksi . Osat on leikelty alkuperäisestä putsarista.
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Tuo Míkon ratkaisu toimii, näin vahvasti uskon! Minä ajelin tänään tuon sinisen tuonne talvitallille pienen mutkan kautta. Ajoin ihan vain koetellaksini tuon Weberin toimintaa. Hienosti tuo tuntuu pelaavan niin kylmänä kuin kuumana!
Nyt ovat 96:set talvitallissa, mutta eivät vielä talvilevossa. Keltainen on jo oikealla paikallaan, vain suojahuputus ja kosteuden poistajat eivät ole vielä paikoillaan. Sininenkin on sisällä, mutta siihen vaihdan vielä tuohon kaasuttimeen Samin viimeistelemään adabterin lopullisen version tuon ”protokappaleen” tilalle. Sitten sininenkin hoputetaan ja kosteuden poistavat paikalleen. Lisäksi molempien autojen renkaiden alle tulee vielä tuohon lattialle suojalevyt. Tämän jälkeen minun 96:set saavat lepäillä kevätauringoille asti.
Nyt ovat 96:set talvitallissa, mutta eivät vielä talvilevossa. Keltainen on jo oikealla paikallaan, vain suojahuputus ja kosteuden poistajat eivät ole vielä paikoillaan. Sininenkin on sisällä, mutta siihen vaihdan vielä tuohon kaasuttimeen Samin viimeistelemään adabterin lopullisen version tuon ”protokappaleen” tilalle. Sitten sininenkin hoputetaan ja kosteuden poistavat paikalleen. Lisäksi molempien autojen renkaiden alle tulee vielä tuohon lattialle suojalevyt. Tämän jälkeen minun 96:set saavat lepäillä kevätauringoille asti.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Pölyltäkö huputat? Millaista huppua käytät, jotain puuvillakankaista ja hengittävää?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Kyllä pölyltä huputan! Autot ovat nyt hyvin ilmavasti tilassa. Tuossa tuo lattiassa on 25 cm kolaus ja lattiana on reiitetty levy. Autot saavat kankaiset huput. Lienevevät jotain puuvillapohjaista sekoitekangasta?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Je, kyllä siinä on kajakkinelikon hyvä uinua talven ajan
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Sami kävi tänään täällä Kainuussa. Hänellä oli uusi versio Weberille tulevasta Adapterista. Sami halusi vielä hiukan fiksata tuota minun mielestäni jo erinomaista tulosta? Tarkoituksenamme on, että lopullisen Adabterin voi asentaan siten, että ilmaputsarin kiinnityksen kanssa ei tarvitse ”taistella” ollenkaan. Nyt tässä viimeissä versiossa on tiivisteelle olakkeet ympäri adabterin, samoin ílman ohjautumista putsarin sisällä tehostettiin. Nyt vielä koko ilmanottoaukon suunnatusta käännetään hieman kaasarin oikealta puolelta taaksepäin. Uskon, että näiden tämän päivän mittausten jälkeen lopputuote tulee toimimaan erittäin hyvin! Kiitoksia jälleen Samille erinomaisesta suunnittelusta ja ongelmien ratkomisesta.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Nyt on topaasinkeltaisesta akku otettu pois talvisäilytyksen ajaksi. Sisälle on laitettu kosteuden poistaja paikalleen. Huppukin on myös nyt päällä! Eiköhän tuo ole nyt sen verran huolella säilötty, että talven tuolla säilyy!
Sinisen akku on vielä paikallaan, kun meinaan tuon kaasarin adabterin viimeisen version laittaa paikalleen ja kokeilla, että kaikki on sitten kevättä varten kunnossa! Sen jälkeen sitten akku pois ja kosteuden poistaja paikalleen. Sitten sinisen talvilepo voi alkaa!
Nyt olen kyllä hyvin tyytyväinen MR autojeni tilaan täällä Kajaanissa ja Saarijärvellä, talvikausi voi alkaa! Nyt on sitten aikaa tehdä uusia projektisuunnitelmia ensi vuotta varten?
Sinisen akku on vielä paikallaan, kun meinaan tuon kaasarin adabterin viimeisen version laittaa paikalleen ja kokeilla, että kaikki on sitten kevättä varten kunnossa! Sen jälkeen sitten akku pois ja kosteuden poistaja paikalleen. Sitten sinisen talvilepo voi alkaa!
Nyt olen kyllä hyvin tyytyväinen MR autojeni tilaan täällä Kajaanissa ja Saarijärvellä, talvikausi voi alkaa! Nyt on sitten aikaa tehdä uusia projektisuunnitelmia ensi vuotta varten?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Ei ole itse ommeltu! Jos tuon kankaan kääntää toisin päin niin sieltä paljastuu Citroenin logo? Sain tuon ”kaavun” yhden autoliikkeen jäämistöstä, kun vaihtoivat ”sitikan” toiseen merkkiin. Tuo on oikein mukavan väljä ja ilmava. Kun tuo tallin lattiakin on ilmastoitu, niin kyllä sain todella hyvän talvitallin käyttööni.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen