Riston vanhojen Saabien projektit!
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
ettet laittanut niitä pikku holkkeja tuhkakuppiin kuten yleensä on tapana niin ne löytyy kun alkaa kasaamaan
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Kyllä se vaan niin on, etsivä löytää! Listan kiinnitysholkit löytyivät ja vielä Saabin alkuperäisiä 27 kpl ja tarve oli 26 kpl, siis jää yksi varaosa!
Joka päivä kun vähän viitsii askarrella, niin hiljalleen homma etenee! Minulla oli tänään työn alla etuvilkkujen ja ovien tiivisteiden puhdistus.
Etuvilkkujen suojapussi ja tiivisteiden yhdistelmät sain puhtaaksi, mutta valitettavasti vasemman puolen suojassa oli kaksi reikää. Jos autossa olleet lokarit, niin luulen ettei tuollaista vaivaa olisi tullut. Toisesta tuli oikein hyvä, mutta vasemman joudun taas etsimään tai sitten korjaamaan? Korjaamiseen erinomainen apuvälineen on polkupyörän sisäkumi, sakset ja kumiliima! Tämä homma on tällaista entisaikoina opittua luovaa askartelua! Sopii muuten minulle ihan hyvin
Minulla oli kolme sarjaa ovien tiivisteitä ja niistä yhdistelemällä löytyi aivan eriomaiset tiivisteet oviin. Sitten vielä ilta-askareen teippailin etumaskin maalauskuntoon.
Joka päivä kun vähän viitsii askarrella, niin hiljalleen homma etenee! Minulla oli tänään työn alla etuvilkkujen ja ovien tiivisteiden puhdistus.
Etuvilkkujen suojapussi ja tiivisteiden yhdistelmät sain puhtaaksi, mutta valitettavasti vasemman puolen suojassa oli kaksi reikää. Jos autossa olleet lokarit, niin luulen ettei tuollaista vaivaa olisi tullut. Toisesta tuli oikein hyvä, mutta vasemman joudun taas etsimään tai sitten korjaamaan? Korjaamiseen erinomainen apuvälineen on polkupyörän sisäkumi, sakset ja kumiliima! Tämä homma on tällaista entisaikoina opittua luovaa askartelua! Sopii muuten minulle ihan hyvin
Minulla oli kolme sarjaa ovien tiivisteitä ja niistä yhdistelemällä löytyi aivan eriomaiset tiivisteet oviin. Sitten vielä ilta-askareen teippailin etumaskin maalauskuntoon.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Niin, tulihan tänään vielä yksi ongelma ratkaistavaksi? Kun tämä askartelun kohde on vuosilla -76 ja siinä on sen ajan Hellan umpiot. Minulla oli sitten Saabin paketissa hieman uudemmat Hellan umpiot, tosin hankittuna ties milloin, arvioisin 9-10 vuotta sitten. Ei ole tullut noita paketteja avattua ja sieltähän putkahti taas uusi haaste eteen! Umpioiden taustat ovat erilaiset? Näistä uudemmissa ei paketissa ollut lampun kiinnitysten jousikehiä, eikä pölysuojia? Siis taas pamahti salapoliisin etsintätyötä? Tuntuu tavoitteita riittävän, mutta eihän vierivä kivi näin pääse sammaloitumaan!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
tarviitt siis ne harmaat suoja kumit noihin. löytynee kun käy vintillä. yritän kaivaa sen mustan maskin osan samalla huomenissa
edittiä löytyikin yllättävän kätevällä ranneliikkeellä:
https://aijaa.com/gQ1d3F
edittiä löytyikin yllättävän kätevällä ranneliikkeellä:
https://aijaa.com/gQ1d3F
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Osien siivoustalkoot jatkuvat! Nyt sain tänään jo eteeni sisustuksenkin osia. Minulla etuovien sisäpaneelleissa tilanne, että oikean vuosimallin -76 vasen paneeli ei ole vielä täällä Kainuuussa, niin sitä odotellessa laitan autoon aiemman vuosimallin oikein siistit sisäpaneelit. Takakontin matto on kyllä aikaa ja matkaa nähnyt, mutta saa nyt kelvata.
Toisen etuvilkun tiiviste-ja suojapussi oli rikki. Siinä oli kaksi reikää ja paikkasin ne ihan perinteisellä polkupyörän paikkaustekniikalla. Ostin continentaalin polkupyörän sisärenkaan ja leikkeli siitä paikat ja kumiliimalla paikalleen niin sisä-kuin ulkopuolelle. Mielestäni ihan hyvä tuli. Etsin ehjää tiivistettä, mutta en löytänyt, siis tämä kelpaa.
Nyt sitten onkin jäljellä aivan pikkusälää ja ruuveja puhdistettavaksi. Uskoisin nyt päästään kasaamaan autoa valmiiksi.
Toisen etuvilkun tiiviste-ja suojapussi oli rikki. Siinä oli kaksi reikää ja paikkasin ne ihan perinteisellä polkupyörän paikkaustekniikalla. Ostin continentaalin polkupyörän sisärenkaan ja leikkeli siitä paikat ja kumiliimalla paikalleen niin sisä-kuin ulkopuolelle. Mielestäni ihan hyvä tuli. Etsin ehjää tiivistettä, mutta en löytänyt, siis tämä kelpaa.
Nyt sitten onkin jäljellä aivan pikkusälää ja ruuveja puhdistettavaksi. Uskoisin nyt päästään kasaamaan autoa valmiiksi.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
No niin, tämäkin harrastaminen meni sitten normaaliin uomaan! Siis kaikki ei menekään kuin Trömsöössä! Minulla oli valmiina uusi sarja oven vetimiä ja takakontin lukko sekä virtalukon avainpesä, mutta kun tuo uusi sarja on sillä lyhyellä avaimella! Sehän ei tietenkään istu tähän autoon!
Nyt sitten vain uutta matoa koukkuun? Onneksi täällä Saabistien joukossa löytyy näitä varastoja, mihin on kätketty ”vanhaa” tavaraa!?! Heti toisella soitolla tärppäsi ja uusi satsi löytyy, vetimet ja takakontin lukko. Mutta se kyllä aiheuttaa sen, että ainakin aluksi mennään kahden avaimen järjestelmällä. Täytyy sitten kesän lämpiminä päivinä tehdä Lehtosen lukkosepän opeilla lukkojen tai virtalukon pesällä sarjoitushommia. Siis uusia haasteita riittää
Nyt sitten vain uutta matoa koukkuun? Onneksi täällä Saabistien joukossa löytyy näitä varastoja, mihin on kätketty ”vanhaa” tavaraa!?! Heti toisella soitolla tärppäsi ja uusi satsi löytyy, vetimet ja takakontin lukko. Mutta se kyllä aiheuttaa sen, että ainakin aluksi mennään kahden avaimen järjestelmällä. Täytyy sitten kesän lämpiminä päivinä tehdä Lehtosen lukkosepän opeilla lukkojen tai virtalukon pesällä sarjoitushommia. Siis uusia haasteita riittää
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
ettei olisi vielä pahvilootassa harvinainen ison avaimen yhden avaimen setti eli oven lukot takakontti sekä virtalukko
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Homma etenee hiljalleen! Nyt alkaa kyllä jo melkein naurattamaan, sillä minulle taitaa valmistua aika kiva namupala. Vielä kasaaminen on kesken ja suurin jäljellä oleva urakka taitaa olla etu-ja takalasin kiinnittäminen. Muutakin pikkuhommaa vielä riittää. Uskoisin, että ensi viikolla voin siirtää auton ruostesuojaamolle.
Tässä pieniä maistiaisia tulevasta.
Listat ovat paikallaan samoin korvamerkit, etumaski on maalattu mutta ei vielä paikallaan.
Katsellaan sitten ensi viikolla kuvia autosta, kun se on kokonaan kasattu!
Tässä pieniä maistiaisia tulevasta.
Listat ovat paikallaan samoin korvamerkit, etumaski on maalattu mutta ei vielä paikallaan.
Katsellaan sitten ensi viikolla kuvia autosta, kun se on kokonaan kasattu!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
On hienoa työtä!
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Nyt on Saab otettu maalaamosta ulos!
Auton sisäpuolen hommat ovat vielä edessä niin konehuoneen kuin kabiininkin puolella. Sitä ennen vien nyt auton ruostesuojaamolle. Auton pohja ja kotelot tarkistetaan ja suojataan. Sen jälkeen siirrän auton Kainuun lopputalven ajaksi lämpimään säilytykseen. Kun ilmat alkavat lämmitä, niin sitten aloitan lopputöiden tekemisen ja saamaan auton valmiiksi museorekisteröintiä varten.
Nyt vanhan harrastajan on otettava pieni lepotuokio ja sitten jatketaaan!
Kiitoksia Teille kaíkílle, jotka ovat olleet mukana tällä matkalla!
Auton sisäpuolen hommat ovat vielä edessä niin konehuoneen kuin kabiininkin puolella. Sitä ennen vien nyt auton ruostesuojaamolle. Auton pohja ja kotelot tarkistetaan ja suojataan. Sen jälkeen siirrän auton Kainuun lopputalven ajaksi lämpimään säilytykseen. Kun ilmat alkavat lämmitä, niin sitten aloitan lopputöiden tekemisen ja saamaan auton valmiiksi museorekisteröintiä varten.
Nyt vanhan harrastajan on otettava pieni lepotuokio ja sitten jatketaaan!
Kiitoksia Teille kaíkílle, jotka ovat olleet mukana tällä matkalla!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Hienoa, kyllä tuollainen lopputulos palkitsee tekijäänsä.
Hauskasti aurinko tuo kuvissa eri sävyjä tuohon väriin, joka ei liene mikään metalliväri? Tästä pelistä saisi varmasti hienoja kuvia esim. auringonlaskun aikaan ja meri taustalla (jostain syystä tulee Kalajoen hiekat mieleen).
Hauskasti aurinko tuo kuvissa eri sävyjä tuohon väriin, joka ei liene mikään metalliväri? Tästä pelistä saisi varmasti hienoja kuvia esim. auringonlaskun aikaan ja meri taustalla (jostain syystä tulee Kalajoen hiekat mieleen).
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Niinhän siinä välillä käy, että hommat eivät mene niinkuin niitä suunnitellaan? Minun autoni ruostesuojaaja teloi jalkansa sen verran ikävästi, että työnteko keskeytyi seitsemän viikon ajaksi, hänelle erittäin harmittava juttu. Siksi kävinkin tänään siirtämässä autoni suojaamosta lämpimään muutamaksi viikoksi. Täällä oli tänään hieno talvipäivä ja voinkin ottaa muutaman kuvan auringon loisteessa, ennen auton siirtoa sisäsäilöön!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Upeaa työtä, kerta toisensa jälkeen
95, 96, Saabo, 97, 99, 900, 9000, 9-3, 9-5
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
On ollut taas mukavaa seurata Riston projektia ja tulos mitä mainioin ja upea! Katsotaan miten oma 95E kevyt elvytys-projekti lähtee menemään... näistä projektikertomuksista saa virtaa ja vinkkejä omaan keissiin...
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
On kyllä taas nostettava Ristolle tätä olematonta hattua hienosta työstä! On kyllä taas tehty aivan uskomattoman hienoa työtä! Tällaisia projekteja on kyllä kiva seurata
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"