Riston vanhojen Saabien projektit!

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Hyvä meininki tuollainen letkujumppa. Kesähelteellä nesteet kankaalle ampunut patinoitunut letku ei hymyilytä jossain tienvarressa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Vaikka todellakin kuvat voivat näyttää tilanteen paremmalta, mitä se oikeasti on. Tämän auton kohdalla voi kyllä sanoa, että autossa ei ole sellaista ruosteesta, mitä tämän ikäisessä normista olisi. Tuossa koneen ympärillä kuvittelin paljastuvan ruostepaikkoja, mutta ei! Autoa on aikoinaan todella kovasti ruostesuojattu ja sen tuloksista voin nyt nauttia. Auton pahin ruostepaikka on akun teline. Sen kuntoon laittaminen täytyy nyt miettiä, kuinka sen korjauksen toteutan?!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2845
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja Cona »

Saisko sen akun telineen jotenkin hiekkapuhallettua tms. pienellä suuttimella? Suojaa vaan ympäriltä huolella.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3095
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja viggen »

Jos ei kovin syvästi ruosteessa, niin vois yrittää hio tällaisella, silloin jää pelti jäljelle.
https://www.biltema.fi/tyokalut/hionta/ ... 2000017843
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Päivä on illassa ja minulle värikäs askartelupäivä piti sisällään melkoista kiroamista ja lopulta pieniä onnistumisia! Se eilisen viestin aloituksen maininta pitää tämänkin päivän jälkeen paikkansa, ”kukaan itsesuojeluvaistoa omaava ei tälläisen hullutukseen lähde!” :oops:

Kiitos seuraajille vinkeistä ja kannustuksesta. Tänään olen sitten saattanut purkutyöt melkein loppuun. Irroitin lämmityslaitteen, hanan ja kennon. Työnä tuoli ainakin minun taidoilleni melkoinen ponnistus! Ennenkuin tuon lämppärin saa irti täytyy sitä varten purkaa sen ympäriltä niin konehuoneen kuin sisätilojen puolella. Siihen saakkaan tuo homma sujuu ihan Ok, kunnes tuolta sisältä nuo neljä(4) ihanaa mutteria saa irti!? Noista kaksi alimmasta on vielä ihan ”helppoja”, mutta nuo ylempänä ja erityisesti tuo vasemman puoleinen saa kyllä kironmenot käyntiin! :lol: No lopulta otin hommasta niskalenkin ja sain kaiken haluamani irti.
Lämppärin hana ja kenno olivat oikein hyvässä kunnossa ja runkoihin on helposti puhdistettava.

Tässä muutamia kuvia manauksen ja matkan ajalta!

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Ai niin ”mestari” kantoi huolta kaasupolkimen läpiviennin kumin kunnosta? Kyllä läpivienti oli erinomaisessa kunnossa! Kysymyshän kai kuitenkin naureskeli tuon läpivienti kumin sijoitusta ja mahdollisuutta normisti sitä tarkastella. Todellakin melkoinen askare ennenkuin tuon kunnon kuvaan saa! :lol:

Kuva

Tänään sain sitten osoitteen Nívalassa sijaitsevasta Keltapassivointia tekevästä yrityksestä. Tuo oli hieno tieto ja tulen sinne laittamaan joitakin osia pinnoitettaksi!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3095
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja viggen »

Akun alusta taitaa mennä hiekkapuhallus hommiksi, näyttää aika ruosteiselta.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23977
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mä sivelin omani ensin tapettiliisteri sitruunahappo yhdistelmällä ja sen jälkeen ohut kerros kotelosuojaa..

kestänee aikaa
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kyllä tuo akkuteline on niin huono, että harkitsen kokonaan tai suurimmalta osin koko telineen uusimista? Tuolla konetilassa hitsaaminen on kuitenkin taiten tehtävä homma. Siksi pohdiskelin, jos hitsauksiin päätyy, niin jättäisin tuohon sisätilan puolelle ehjää osasta sen verran, ettei sinnepäin tarvitsisi hitsata. Telineen keulan puolella hitsaus olisi hieman turvallisempaa uskoakseni? Joku uudistus tuolle kyllä tulee! Tässä kuvassa on tuolla valkoisella viirulla erotettuna suunnilleen se osa, minkä ajattelin uusia ja jäljelle jäävän osan puhdistaa mekaanisesti ja vielä jollain vaikkapa sitruunahapolla ennen korjausosan laittoa. Eiköhän tuosta kohtuu alusta akulle tule! Hyvät vinkit ovat tervetulleet!

Kuva
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja aero »

ristos kirjoitti:
Ti Touko 26, 2020 17:09
Se eilisen viestin aloituksen maininta pitää tämänkin päivän jälkeen paikkansa, ”kukaan itsesuojeluvaistoa omaava ei tälläisen hullutukseen lähde!” :oops:
Ei ku tylsä ihminen ei ehkä harrasta. Tämmönen näpertely ja rakenteluhan on kivaa kun on tekemistä ja eteneminen näkyy konkreettisesti silmien edessä. Ja kun ei harrasteauton yleensä tartte olla huomenna ajossa, niin ei tartte vääntää veri kiehuen vaan rauhaksiin ja huolella tehden ja nautiskellen.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7468
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja mestari »

muistaakseni siihen vaikeinpaan sisäpuolen ylä mutteriin kehitettiin erikoispitkä työkalu jolla homma sujui kuin leikiten kun niitä lumihangessa pakkasella purettiin iltavilakalla,töiden jälkeen :D
hyvä että kaasu akselin pusla oli topakan makusessa kondiksessa.
nyt kun on vapaa pääsy tuulilasin kortneriin alarekisteristä on helppoa stekta toimivatko tuul lasin pyyhkimen akselit ajatellusti eli akslia pyörii, messinkirunko pysyy paikallaan.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Todellakin tuollaisella kahden jatkon holkilla sain sen lopulta auki! Mutta sitä ennen piti kyllä kabiinin puolella ilmanvaihtoputkia kaikki ottaa pois ja se ylempi verhoilupahvi viritellä ylösvedätykseen erilaisilla kiiloilla, että sai lopulta holkin paikoilleen. Minulla kun tuota pituuttakin kohtuullisesti ja en ole enää kovin notkea poika, niin päivävoimistelua oli ihan riittämiin! :D

Kyllä tuo tuulilasin pyyhkijöiden toiminta on tarkistettu ja toimivat oikein hyvin. Kyllä tätä autoa tulee nyt aika tarkasti tutkisteltua!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2845
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja Cona »

Tarviikos tuo akun pohja hitsata kiinni jos uuden laittaa? Tietty originaali on hitsaamalla, mutta niittaamalla ja koriliimalla välttäisi hitsauksen, jos tuo on kantista heftattu koriin?
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Nuo aroissa paikoissa hitsaamisen olen tehnyt silleen, että laitetaan peltiä ja muuta palamatonta tai jopa lasivillalevy siihen suojaksi. Sitten paikalle kilautetaan apumies (tai nainen), joka opastetaan valvomaan hitsauksen aikana vastapuolella ja käteen annetaan paineilmapistooli. Pistoolilla on lupa jäähdyttää / sammuttaa aina kun hitsari pitää taukoa. Toki jos alkaa tulla ongelmia pitää liekit kurissa(esim. alustamassa tai maali palaa) , apulainen siitä kertoo. Tuolleen on bensalinjojenkin vierestä hitsattu ja samoin kun auton lattiaan on pitänyt hitsata ja matto on vain kiilattu ylemmäs, ettei ihan peltiä vasten makaa. Toki lähettyvillä on suotavaa olla jauhesammutin, mutta ei siihen vielä ole tarvinnut onneksi turvautua noin 25 vuoden autohitsailuiden aikana. Helpommissa paikoissa jäähdyttelyn olen tehnyt yksin hitsauksen välissä paineilmalla. Viimeksi tätä metodia käytin edellisviikolla 9-3:n parissa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Päivän askartelut on tehty! Olette keskustelleet tuosta akun pohjasta. Olin itse eilen hiukan huolissani tuosta akun pohjasta, mutta nyt kun tänään tutustuin asiaan tarkemmin, niin alan olla sitä mieltä, että hitsaamaan ei tarvitse ryhtyä. Uskoisin tähän löytyvän muun ratkaisun? Kun puhdistin paremmin tuon pohjan niin ei se ole kuin yhdestä kulmasta umpilaho! Muu osa tuosta akun telineen pohjasta on vielä oikein tiukkaa tavaraa. Minun peltiseppä-kaverini tulee huomenna käymään ja luulen saavani sitten uudet askelmerkit!

Kuva

Muuten on päivä kulunut kaikenmoisen puhdistuksen parissa. Maalaamista voi kohta suunnitella, kun sain noita maalattavia osia jo aika hyvin valmisteltua. Mutta kyllä tuo kone oli niin likainen, että sitä piti tänään liotella, että jos huomenna voisi ottaa venttiilikopat irti. Nyt koppien ympäristö alkaa olla sen verran siivo, että kehtaa ne irrottaa. Sitten vaan niiden puhdistus ja maalausurakan vielä tehdä!

Kuva
Kuva
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7468
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja mestari »

onko tullut kokeiltua tasap siiväpyörästä laakerivälystä kun se on käsillä nyt hyvin siinä
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Vastaa Viestiin