Riston vanhojen Saabien projektit!
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Hienosti säilynyt!
Ei lie ole kovin monella omistajalla kiertänyt?
Ei lie ole kovin monella omistajalla kiertänyt?
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
No ei ole ollut montaa omistajaa, kaksi perhettä! Ensin tytär, isä ja sitten äiti Rovaniemellä ja sieltä minä tämän hain 2014. Tätä autoa oli pidetty todella hienosti ennen minua. Olen yrittänyt jatkaa perinnettä!
Tänään olen jatkanut 96:sen kimpussa. Nyt lienee koko projektin likaisin homma, putsailen moottoritilaa! On muuten Koneen alla rojua, hiekkaa, kiviä, rasvaa ja jotain älyttömän sitkeää öljyä/vaseliinia? Kaks kertaa, on käynyt mielessä, että koko moottori pois. Mutta koetan nyt jos saisin tästä jotenkin kunnollisen, ilman koneen nostoa. Jos ja kun saan tämän puhtaaksi. Niin laitan noihin puhdistettuihin paikkoihin Tektyl-suojauksen.
Tänään olen jatkanut 96:sen kimpussa. Nyt lienee koko projektin likaisin homma, putsailen moottoritilaa! On muuten Koneen alla rojua, hiekkaa, kiviä, rasvaa ja jotain älyttömän sitkeää öljyä/vaseliinia? Kaks kertaa, on käynyt mielessä, että koko moottori pois. Mutta koetan nyt jos saisin tästä jotenkin kunnollisen, ilman koneen nostoa. Jos ja kun saan tämän puhtaaksi. Niin laitan noihin puhdistettuihin paikkoihin Tektyl-suojauksen.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Joskus tämä homma on ihan kivaa ja joskus ei taas yhtään kivaa! Tänään ei ollut!
Tässä on eilisillan ja tämän kokopäivän löydös 96:sen moottorin alta ja vetarin koteloista! Siis 44 vuoden aikana säästyneet!
Huomisesta eteenpäin on toivottavasti jo hiukan mukavampia hommia!
Tässä on eilisillan ja tämän kokopäivän löydös 96:sen moottorin alta ja vetarin koteloista! Siis 44 vuoden aikana säästyneet!
Huomisesta eteenpäin on toivottavasti jo hiukan mukavampia hommia!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
ei taida olla vadillistakaan
yleensä tulee täysi pesuvati kamaa, pitänee etsiä se kuva esiin
yleensä tulee täysi pesuvati kamaa, pitänee etsiä se kuva esiin
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
No ei ollut ihan pesuvati piripintaan? Mutta minusta ihan riittävästi, kun kaikki oli kyllästetty öljyllä, vaseliinillä ja jollain tosi paksulla rasvalla! Hyvä puoli asiassa oli, että ei kyllä ruostettakaan ollut.
Huomenna menen etsimään etsimään Tektyliä ja yritän nuo puhdistamani paikat suojata. Tosin on siinä vielä sitä ennen pintojen puhdistamista ja kuivattamista, että saa suojauksen onnistumaan. Jos vaikka huomiseksi sais nuo osien maalauksetkin kaikki valmiiksi. Siis harrastamista nyt riittää isosti!
Huomenna menen etsimään etsimään Tektyliä ja yritän nuo puhdistamani paikat suojata. Tosin on siinä vielä sitä ennen pintojen puhdistamista ja kuivattamista, että saa suojauksen onnistumaan. Jos vaikka huomiseksi sais nuo osien maalauksetkin kaikki valmiiksi. Siis harrastamista nyt riittää isosti!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Taisi tuo eilinen homma, koko päivä pää alaspäin kurotellen, olla vanhallle miehelle aika kova urakka! Tänään on sitten mennytkin hieman huilatessa. Tosin nuo lämppärin osat ovat nyt valmiina! Nämä varmaan kelpaa asentaa paikalleen. Sain tänään viestin, että saankin jo maanantaina tai tiistaina Nivalasta vanhat puhdistetut osat takaisin. Tämä oli tosi iso yllätys, täytyy todeta tuon toimituksen olevan todella hyvä!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Tänään posti toi odottamani paketin! Nyt näiden kanssa ei taida kädet likaantua? Ny tarttis vaan tietää mikä kuuluu mihinkin? No, ihan oikeasti kyllä tiedän.
Tänään on vielä edessä Toisen Dinitrol-kerroksen suihkuttelu tuonne moottorin alla oleville pelleillä. Sitten hommat hiukan siistiytyvät, kun pääsee aloittamaan hiljalleen kasauksen. Sitä ennen joudun kyllä vielä odottelemaan uuden ”vanhan” tarkistetun ja paineistetun jäähdyttimen saapumista. Hommia kyllä piisaa, sillä minulla on uusien umpioiden asennus myös menollaan. Luulen myös illan suussa saavani mustat maalaukseni valmiiksi. Nyt on hommia sen verran, että kyllä riittää!
Tänään on vielä edessä Toisen Dinitrol-kerroksen suihkuttelu tuonne moottorin alla oleville pelleillä. Sitten hommat hiukan siistiytyvät, kun pääsee aloittamaan hiljalleen kasauksen. Sitä ennen joudun kyllä vielä odottelemaan uuden ”vanhan” tarkistetun ja paineistetun jäähdyttimen saapumista. Hommia kyllä piisaa, sillä minulla on uusien umpioiden asennus myös menollaan. Luulen myös illan suussa saavani mustat maalaukseni valmiiksi. Nyt on hommia sen verran, että kyllä riittää!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Nyt tuntuu, että tämän konehuoneen projektin likaisimmat hommat on tehty, Dinitrolit on suihkuteltu! Tänään jäivät vielä mustat maalaukset tekemättä, mutta on se päivä huomennakin. Nyt kuitenkin sain tuon akkutelineen viimeisteltyä.
En tiedä oliko loppupeleissä ihan viisasta tuo moottoritilan Dinitrol-käsittely? Mutta oli niin ”saastainen ja suttuinen”, että kun sain sen pesuvadillisen moskaa pois, niin tällä tavalla siitä sai kuitenkin suhtkoht siistin. Vaihtoehtohan olisi sitten ollut nostaa moottori pois ja siten saada koko etuosa ihan puhtaaksi ja uudelleen maalatuksi! Nyt ei kuitenkaan oma 73-sarja jaksanut enää tuota ponnistusta ja siksi tämä vaihtoehto tuli toteutukseen. Minulle tämä kyllä kelpaa näinkin ja sehän se taitaa tässä tapauksessa olla tärkeintä.
En tiedä oliko loppupeleissä ihan viisasta tuo moottoritilan Dinitrol-käsittely? Mutta oli niin ”saastainen ja suttuinen”, että kun sain sen pesuvadillisen moskaa pois, niin tällä tavalla siitä sai kuitenkin suhtkoht siistin. Vaihtoehtohan olisi sitten ollut nostaa moottori pois ja siten saada koko etuosa ihan puhtaaksi ja uudelleen maalatuksi! Nyt ei kuitenkaan oma 73-sarja jaksanut enää tuota ponnistusta ja siksi tämä vaihtoehto tuli toteutukseen. Minulle tämä kyllä kelpaa näinkin ja sehän se taitaa tässä tapauksessa olla tärkeintä.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
On hienoa, että on kauniita kesäpäiviä! Mutta tällaisessa askartelussa ikämiehen kunnon ja auringon sietoa koetellaan.
Nyt on mustat maalaukset melkein tehty. Odottelen vielä uutta ”vanhaa” syyläriä ja sen maalaus on vielä edessä. Sitten alkaakin varmaan tämän projektin mukavin vaihe. Kunnostettujen ja puhdistettujen osien kiinnitys paikalleen. Päätin vielä tänään, että laitan uuden lämppärin hanan ja odottelen sitä parin päivän päästä postipaketissa. Tuossa vanhassa hanassa oli kasautunut kuparioksidia liitoksiin sen verran, että ajatus uuden hanan asennuksesta on kyllä paikallaan. Kun lämppäri nyt on yksin kappalein, niin työ on nyt helppo.
Kyllä nyt on puhtaita osia asennettavaksi!
Nyt on mustat maalaukset melkein tehty. Odottelen vielä uutta ”vanhaa” syyläriä ja sen maalaus on vielä edessä. Sitten alkaakin varmaan tämän projektin mukavin vaihe. Kunnostettujen ja puhdistettujen osien kiinnitys paikalleen. Päätin vielä tänään, että laitan uuden lämppärin hanan ja odottelen sitä parin päivän päästä postipaketissa. Tuossa vanhassa hanassa oli kasautunut kuparioksidia liitoksiin sen verran, että ajatus uuden hanan asennuksesta on kyllä paikallaan. Kun lämppäri nyt on yksin kappalein, niin työ on nyt helppo.
Kyllä nyt on puhtaita osia asennettavaksi!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
silmäni ei tavoita imutorven ja ilmanpuhdistimen välimaastossa olevaa osaa jollakiristetään tuo musta imutorvi paikalleen liekkö jäänyt keltapassivointi altaaseen
tuosta on kiva tosiaan alkaa pudotteleen osaa konehuoneeseen, eikä ole vaara että kädet likaantuu liiaksi
tuosta on kiva tosiaan alkaa pudotteleen osaa konehuoneeseen, eikä ole vaara että kädet likaantuu liiaksi
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Tarkka on ”mestarin silmä! Ei se panta sinne keltapassivointialtaaseen ole jäänyt, koska ei sinne asti edes ehtinyt. Sitä kun on edelleen niin innokas, niin aina jotakin unohtuu? Kysymys kuuluu mitkä kaksi muuta osaa unohdin tuolta Nivalan matkalta? Tietoisesti en sinne laittanut kytkimen pääsylinteriä enkä pyyhkijän moottorin koteloa.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Tekijäfirmaksi löysinkin edelliseltä sivulta Mecapinnan, mutta kehtaatko Risto kertoa että millainen hinta tuon paketin käsittelylle Nivalassa tuli?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
^ Ei ole mitään havaintoa. Kannattaa kysyä ristokselta.
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Keltapassivointi kiinnostaa myös. Olis ämpärillinen pultteja, prikkoja, muttereita, letkuklemmareita ja kaikkea muuta sälää. Myös esikäsittely, eli missä kunnossa hilujen on oltava, kun ne käsiteltäväksi lähettää?
t. Mika
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Minä putsasin nuo omat aluksi Motonetin tarjouksessa olleella jarrusprayllä ja jos jotain jäi niin sitten hiomapaperilla ja teräsvilla hieman lisää. Sitten vielä jarruspray-käsittely päälle.
Lajittelin tavarani, aluslevyt, mutterit, pultit, ruuvit omiin pakastepusseihin! Putket puhdistin myös edellä kerrotun mukaisesti. Erilaiset klemmarit ja pienet tuet sekä pannat laitoin yhteen pussiin. Ajattelin, että jos tuosta vaikka olisi jotain hyötyä. En tiedä oliko, mutta samalla tavalla pusseissa tulivat takaisin.
Olin Meca-pinnan työhön, toimitusaikaan ja asioiden hoitoon kyllä hyvin tyytyväinen. Kysyin ennakkoon hintaa ja he ilmoittivat könttä summan (150 euroa). Olin tyytyväinen työhön sekä hintaan! En omin voimin olisi päässyt lopputuloksessa mitenkään samaan ja siihenkin olisi kyllä euroja palanut. Erittäin positiivinen kokemus!
Lajittelin tavarani, aluslevyt, mutterit, pultit, ruuvit omiin pakastepusseihin! Putket puhdistin myös edellä kerrotun mukaisesti. Erilaiset klemmarit ja pienet tuet sekä pannat laitoin yhteen pussiin. Ajattelin, että jos tuosta vaikka olisi jotain hyötyä. En tiedä oliko, mutta samalla tavalla pusseissa tulivat takaisin.
Olin Meca-pinnan työhön, toimitusaikaan ja asioiden hoitoon kyllä hyvin tyytyväinen. Kysyin ennakkoon hintaa ja he ilmoittivat könttä summan (150 euroa). Olin tyytyväinen työhön sekä hintaan! En omin voimin olisi päässyt lopputuloksessa mitenkään samaan ja siihenkin olisi kyllä euroja palanut. Erittäin positiivinen kokemus!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen