Riston vanhojen Saabien projektit!

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

edelleen kyseenalaistan koko rasvaustarpeen...


no olkoon risto "koe"kaniini...

ellen sitten päätä myydä omia vanteita eteenpäin...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja Risto »

^Itse asiassa olen jo ollut. Vuonna 1986 sorvautin vääränmerkkiseen rosteriset pinnapultit saadakseni erikoismutterit vaatineet kerskavanteet asennettua ja kierteitä välillä voideltiin ja välillä ei. Kertaakaan ei ollut minkäänlaisia ongelmia reilun kahdenkymmenen vuoden aikana.
juntti
"Ruisku"
Viestit: 139
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 16:27

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja juntti »

mestari kirjoitti:
Su Heinä 25, 2021 20:46
paperitehtaalla käytettiin muistaakseni pöllörasvaa rosteri pultti liitoksissa
Mitä on pöllörasva?
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Audiojack kirjoitti:
Ke Heinä 28, 2021 16:23
nalleolut kirjoitti:
Ke Heinä 28, 2021 15:24
uteliaana kysyn ja jatkan rasvakeskustelua.. onko mitään mitä myydään yksityishenkilölle???

jotkut vannoo tervan nimeen.. mut... ei kai ...
Kyllä Bilteman tervaspray hyvin ajaa asian 8)
Minä olen laittanut kierteisiin ihan ehtaa tervaa. Kyllä aukeaa.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja aero »

Kyllä terva ainakin normiseteissä toimii ihan hyvin, mutta tässä on lisäbonuksena nuo rosteripultit niin se herättää kysymystä toimivista aineista.

Minä mieluummin pitäisin pultin, eli helpoimmin vaihdettavan osan sinä ensimmäiseksi uhrautuvana kuin viimeiseksi jäävänä materiaalina, vaikken suolassa ajaisikaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7438
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja mestari »

rosterikierteisiin laiteltiin rasvaa sinisesta lliran peltipurkista ja olikohan siinä jonkun pöllön kuva tms koska sanottiin aina joko rocol purkki mikä oli sitä ruskeaa kierteytystahnaa ja sit sitä kirkkaampaa pöllörasvaa :D merkin nimeä en muista
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Taas on ollut paljon vanhojen Saabien kunnostuksesta kiinnostuneita, jotka ovat käyneet lukemassa näitä sepustuksiani harrastuksistani! Kiitos Teille kiinnostuksestanne! :D

Syksy lähestyy ja sillä on oma vaikutuksensa näihin vanhojen autojen kanssa harrastamiseen? Minullekin tulee ongelmia autojeni talvisäilytykseen. Tämän takia joudun ja tulen poistamaan yhden auton talleistani. Tulen laittamaan myyntiin topaasinkeltaisen Saab 96 L auton. Tässä kuva autosta.

Kuva

Voit tutustua autoon ja sen kunnostuksesta näillä minun sivuillani. Projektin kulku on alasivujen 53-83 välissä! Täällä on dokumentoituna kuvin ja sanoin hyvin yksityiskohtaisesti auton kunnostus. Auto on museorekisterissä ja seuraava katsastus on 30.6.2025.

Jos auto kiinnostaa Sinua voit olla minuun yhteydessä
sähköpostilla ristosuikkari@gmail.com tai YV:llä.

Terveisin
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Aika verkkaista tämä minun harrastaminen on, ettei edes autojen ulkoilutustakaan tule harrastettua. Tänään olen kuitenkin saanut sen verran aikaiseksi, että keltaiseen on vaihdettu öljyt ja suodatin sekä auto tankattu! :D No, tälle oli kuitenkin sen verran tilausta, että taidan huomenna ajella keltaisella Ouluun. Tarkoitus on hakea 2-tahtarin kojelaudan päällinen. Se on kyllä hiukan myös rikki, mutta minulla on vahva usko siihen, että saisin sen entisöityä ihan ”edustavaan” kuntoon? :lol: Saas nähdä!

No, kyllä nää minun harrastukseni tuntuvat muutenkin aika verkkaisilta? Laitoin tänne sivulleni julki, että voisin luopua tästä topaasinkeltaisesta autosta!
Katselin, että tämä julkitulo on avattu aika monta kertaa (1434)!? Siinä esitin, että jos joku olisi aiheesta kiinnostunut, niin voisi soitella tai laittaa viestiä kiinnostuksesta joko hankinnasta tai kunnostuksesta. Minun täytyy nyt kuitenkin näin 15 päivän odottelun jälkeen uskoa, että tämä auto ei oikein kiinnosta, koska ei vielä ainakaan ole sitä ekaa yhteydenottoa tullut? Että näin tämä harrastus tässä jatkuu! :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
maverick999
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ti Joulu 29, 2020 12:32
Paikkakunta: Rauma

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja maverick999 »

Tulipa luettua lähes koko topic läpi. Olette vaan aika mestari tekemään, ei voi muuta sanoa. Hattu nousee päästä.
Juuri nyt ei SAABia
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kiitos vaan Sinulle maveric999 kauniista sanoistasi. Tämä on hauska harrastus meille kaikille ikään katsomatta. Tässä hommassa oppii aina uutta ja hienoa on mielestäni, että tämän ja monen muunkin harrastuksen parissa saada jatkuvasti uusia kokemuksia eri harrastajilta! :D

Tänään minulla olikin oikein mieluisa :saab: harrastuspäivä! Kävin Topaasinkeltaisella Oulussa. Reissulle tuli mittaa 408km. Auto ihan oikeasti yllätti minut?! Ennen tämän keltaisen remonttia, auto oli seisonut vuosikausia. Ennen tätä matkaa olin tällä ajellut vain hyvin lyhyitä matkoja. Matkaa oli kertynyt vain 1400km, kun tuon seisokin jälkeen eilen vaihdettiin autoon uudet oljyt. Tänään sitten tämä pitempi matka Kajaani- Oulu- Kajaani. Mikä minua yllätti? 408km matkaan kului 98 bensaa 27,58 litraa, siis 6,75/100km??

Sanoisin, että tämän ikäkauden ajokille aika hieno tulos! No, mikä lie vaikutus sitten sillä, että autossa oli kaasarina tämä uusi 1-kurkkuihin Weber?

Reissun toinen tulos oli se, että hain Oulusta itselleni taas uuden haasteen? Sain käsityökseni -64 2-tahtarin kojelaudan! Tuossa kuvassa runko näyttää ruosteiselta ja sitä se onkin. Mutta tuo ruoste on pintaruostetta ja suht helposti poistettavissa. Päällinen näyttää ehjältä, mutta ei sitä oikeasti ole! Otin tarkoituksella kuvan niin, ettei ongelma oikein erotu. Ongelma on lipan vasemmassa reunassa. Palaan asiaan tarkemmin, kun olen ensin ottanut tämän esineen kanssa ”pienen erän”? :lol:

Kuva
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7438
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja mestari »

onko ed omistajalla lipsahtanut kojetauluunkin hiekkapuhallus suihku vai miten noin ottanut pittinkiä
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Ehkä on käytettävä lausumaa, että ”edelliset omistajat” lienevät tuolle jotain yrittäneet tehdä? Tulos on tuossa näkyvillä. Kun esine on iältään jo 57 vuotta, niin mielestäni tuosta hyvällä käsityöllä on vielä tehtävissä ihan asiallinen lopputulos. Se on harmillista, että tällaiset osat ovat jo hyvin vaikeasti löydettävissä?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Sataa, sataa ropisee………! :D Pihassa vaihtui tänään auton väri!

Kuva
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7438
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja mestari »

tulli mieleen jotta 90 luvun puolessa välissä oli pihassa 7 eri saabia jokapäiväisessä ajossa, väri vaihtui joka päivä kun meni töihin :D
pysyi kajakit vireessä
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja aero »

ristos kirjoitti:
Ke Elo 25, 2021 14:48
Sataa, sataa ropisee………! :D Pihassa vaihtui tänään auton väri!
Kyllpä olikin kuuppa siitepölyssä, kun väri noin paljon keltaisesta tummeni :mrgreen:
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin