Riston vanhojen Saabien projektit!
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Kait se on tuotakin itse kokeiltava 99:n kattoa varten , onneksi on kahdet pohjat , ja yks auto ...
Hyviä kuvia , ja kokemuksia !
Hyviä kuvia , ja kokemuksia !
Autoista en tiedä mitään , eli :Vanha ja vanhempi Volvo
V70 -10 ja Amazon -70 Eight Valve Only
Saab 99 1975
V70 -10 ja Amazon -70 Eight Valve Only
Saab 99 1975
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Nyt ovat verhoillut katot Saarijärven tallissa ja projektit pääsevät eteenpäin! Äsken sain valmiiksi "työntöluiskan" huomiseksi, 80 senttiä leveä ja 2,10 metriä pitkä. Sitä pitkin huomenna työnnän tai vedän taljalla pakurin kyytiin uuden moottorin, vaihdelaatikon ym. lisukkeet (n.200kg) Nokialla.
Nyt alkavat taas askelmerkit olla kohdillaan. Ensi sunnuntaina 99:siin laitan uudelleen verhoilun katon paikoilleen ja sitten vaan siirtokilvet katsastuskonttorista ja Pro-carserviseen Jyskälään moottorin vaihtoon. Tavoitteena on ottaa vanhakone pois ja pestä konehuone huolella ja sen maalata se uudelleen. Toin maalitkin Kajaanista mukanani, siis kaikki on valmiina. Sitten vaan uusi moottori paikoilleen ja leimalle! Tämän jälkeen voikin 99:llä hieman ajella ja notkistella sitä ennen museokatsastusta.
Huomenna tulee kuvia "uudesta moottorista"!
Nyt alkavat taas askelmerkit olla kohdillaan. Ensi sunnuntaina 99:siin laitan uudelleen verhoilun katon paikoilleen ja sitten vaan siirtokilvet katsastuskonttorista ja Pro-carserviseen Jyskälään moottorin vaihtoon. Tavoitteena on ottaa vanhakone pois ja pestä konehuone huolella ja sen maalata se uudelleen. Toin maalitkin Kajaanista mukanani, siis kaikki on valmiina. Sitten vaan uusi moottori paikoilleen ja leimalle! Tämän jälkeen voikin 99:llä hieman ajella ja notkistella sitä ennen museokatsastusta.
Huomenna tulee kuvia "uudesta moottorista"!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Tässä alkaa uuden moottorin matka kohti Jyväskylää!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
No niin, huomenna pääsee sitten tositoimiin! Eilen ajelin Kajaanista tänne Saarijärvelle. Tänään sitten kävin heittämässä keikan tuonne Vantaan lentoasemalle, niin lämmittelyajo on sitten valmis ja työ voi alkaa!
Tänään olikin todella tehokas päivä ja iltakin. Olen todella tyytyväinen, koska sain "marperilta" ostaa kauan etsimäni kellon MR 96:seeni ja myös 2-tahtarin ovien sisävetimet löytyivät myös häneltä. Näin nämä asiat järjestyvät hiljalleen, kun vaan sitkeästi yrittää! Hieno juttu!!!
Huomenna pitää laitella autot uuteen järjestykseen tallissa. Sitten asennan 99:siin uudelleen verhoilun sisäkaton paikalleen. Jos kaikki sujuu, niinkuin olen suunnitellut, niin illansuussa laitan joko MR 96:sen tai TurboS:n tulille ja käyn Keski-Suomen potkuissa Palokan ABC:llä. Siitä onkin kai jo viisivuotta, kun edellisen kerran tuolla olin mukana, silloin "pikkumustalla".
Tänään olikin todella tehokas päivä ja iltakin. Olen todella tyytyväinen, koska sain "marperilta" ostaa kauan etsimäni kellon MR 96:seeni ja myös 2-tahtarin ovien sisävetimet löytyivät myös häneltä. Näin nämä asiat järjestyvät hiljalleen, kun vaan sitkeästi yrittää! Hieno juttu!!!
Huomenna pitää laitella autot uuteen järjestykseen tallissa. Sitten asennan 99:siin uudelleen verhoilun sisäkaton paikalleen. Jos kaikki sujuu, niinkuin olen suunnitellut, niin illansuussa laitan joko MR 96:sen tai TurboS:n tulille ja käyn Keski-Suomen potkuissa Palokan ABC:llä. Siitä onkin kai jo viisivuotta, kun edellisen kerran tuolla olin mukana, silloin "pikkumustalla".
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Minun arkarteluviikkoni on nyt alkanut!
Aluksi piti tallista herätellä autot käyntiin! Aluksi TurboS ulos tallista ja sitten 99 käyntiin ja talliin TurboS:än tilalle. Sitten vielä MR 96:nen ulos tallista ja sillä kävin Jyväskylän poikien potkuissa illalla.
Varsinainen tämän päivän urakka oli laittaa 99:siin Kajaanissa verhoilemani sisäkatto ja C-tolppien verhoilut paikoilleen. Homma sujui erinomaisesti ja lopputulokseen olen tyytyväinen. Tässä kuvakooste tuloksista.
Tässä 99 sai uudet kaarisuojat lokasuojien reunoihin, siis hieman ryhtiä ulkoasuun
Alla on nyt näkyvillä kuvakooste uudesta sisäkattoverhoilusta
Nyt Kajaanissa tehty askartelu on sitten 99:sin katossa. Samanlainen kattoverhoilu odottaa myös myös 900 Iivaria.
Näin tämän askarteluviikon hommat päässeet käyntiin täällä Saarijärvellä.
Huomenna sitten käyn 99:sin puskureiden kimppuun ja laittelen tilapäiset rekkarit paikoilleen. Sillä siirrän auton keskiviikkoaamuna Pro-Carcenteriin Jyväskylään moottorin vaihtoon.
Aluksi piti tallista herätellä autot käyntiin! Aluksi TurboS ulos tallista ja sitten 99 käyntiin ja talliin TurboS:än tilalle. Sitten vielä MR 96:nen ulos tallista ja sillä kävin Jyväskylän poikien potkuissa illalla.
Varsinainen tämän päivän urakka oli laittaa 99:siin Kajaanissa verhoilemani sisäkatto ja C-tolppien verhoilut paikoilleen. Homma sujui erinomaisesti ja lopputulokseen olen tyytyväinen. Tässä kuvakooste tuloksista.
Tässä 99 sai uudet kaarisuojat lokasuojien reunoihin, siis hieman ryhtiä ulkoasuun
Alla on nyt näkyvillä kuvakooste uudesta sisäkattoverhoilusta
Nyt Kajaanissa tehty askartelu on sitten 99:sin katossa. Samanlainen kattoverhoilu odottaa myös myös 900 Iivaria.
Näin tämän askarteluviikon hommat päässeet käyntiin täällä Saarijärvellä.
Huomenna sitten käyn 99:sin puskureiden kimppuun ja laittelen tilapäiset rekkarit paikoilleen. Sillä siirrän auton keskiviikkoaamuna Pro-Carcenteriin Jyväskylään moottorin vaihtoon.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Minun Saab-viikon toinen päivä on illassa! Koko päivän olen touhuillut tuon 99:sin parissa. Aamulla oli jarrujen herättelyä, kun poljin jäi jatkuvasti pohjaan. Todellinen syy oli sitten se perinteinen, auton ajamattomuus. Kun aikani rasvailin ja liiottelin niveliä, niin johan vertyi ja nyt toimii jarrut oikein hyvin.
Kun eilen sain sisäkaton kuntoon. Eilenhän myös mittailin ja laitoin paikoilleen nuo uudet lokasuojien kaarilistat. Tänään oli sitten auton ulkoasun vuoro. Kävin ensin puskureiden ja maskin kimppuun. Puskurit herättelin tällä kertaa ensin patapatalla puhtaaksi, mutta kun tuo käyttämäni puskurin kiillote jäi Kajaaniin, niin päädyin viimeistelemään homman lämminilmapuhaltimella. Hyvin tuo tepsi ja lopputulos oli ihan asiallinen ja minulle kelpas! Lopuksi laitoin puskureihin Motonetistä ostamani 3M:n listat. Olis kai sitä ollut tarjolla muitakin vaihtoehtoja, mutta ihan siisti näilläkin tuli.
Sitten laittelin vielä uuden etumaskin paikalleen ja nythän tuo näyttää jo ihan oikealta Saabilta. Päivän päätteeksi liimailin vielä siirtokilvet paikalleen keskiviikon Jyskälän matkaa varten.
Tässä vielä muutama kuva tämän päivän tuloksista!
Nyt tämä Saab 99 -84 alkaa jo näyttää ihan oikealta autolta
Kun eilen sain sisäkaton kuntoon. Eilenhän myös mittailin ja laitoin paikoilleen nuo uudet lokasuojien kaarilistat. Tänään oli sitten auton ulkoasun vuoro. Kävin ensin puskureiden ja maskin kimppuun. Puskurit herättelin tällä kertaa ensin patapatalla puhtaaksi, mutta kun tuo käyttämäni puskurin kiillote jäi Kajaaniin, niin päädyin viimeistelemään homman lämminilmapuhaltimella. Hyvin tuo tepsi ja lopputulos oli ihan asiallinen ja minulle kelpas! Lopuksi laitoin puskureihin Motonetistä ostamani 3M:n listat. Olis kai sitä ollut tarjolla muitakin vaihtoehtoja, mutta ihan siisti näilläkin tuli.
Sitten laittelin vielä uuden etumaskin paikalleen ja nythän tuo näyttää jo ihan oikealta Saabilta. Päivän päätteeksi liimailin vielä siirtokilvet paikalleen keskiviikon Jyskälän matkaa varten.
Tässä vielä muutama kuva tämän päivän tuloksista!
Nyt tämä Saab 99 -84 alkaa jo näyttää ihan oikealta autolta
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Risto näitä sinun projekteja on kyllä kiva seurata. Näyttää upealta tuo tuplis.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Alkaa auto olla sen verran nätti, että tuo etukilpi paistaa silmään pahimpana rumentajana
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Ihan oikeasti minun mielestänikin tuo näyttää kuvassa jo aika kivalta, mutta? Kyllä tuossa autossa on vielä hommia. Autoon on tulossa uudet kilvet, mutta laitan ne vasta sitten, kun vien auton museokatsastukseen.
Kun loppuviikolla saan konehuoneen maalattua, niin silloin alkaa olla jo aika hyvä tilanne. Omassa mielessä on juuri suuressa pohdinnassa, että maalauttaisin vielä auton alaosan ja samalla molempien ovien alareunat? Siksi nuo kaarilistat eivät ole laitettu kiinni, vaan ovat vain leikattu valmiiksi paikalleen.
Viime syksynä öljysin auton alustan ja laitoin uuden pakoputken ja siltä osin auto alkaa olla kunnossa. Samoin renkaat ja vanteet ovat valmiina ja vannevalikoima on kyllä kattava tälle autolle.
Kun loppuviikolla saan konehuoneen maalattua, niin silloin alkaa olla jo aika hyvä tilanne. Omassa mielessä on juuri suuressa pohdinnassa, että maalauttaisin vielä auton alaosan ja samalla molempien ovien alareunat? Siksi nuo kaarilistat eivät ole laitettu kiinni, vaan ovat vain leikattu valmiiksi paikalleen.
Viime syksynä öljysin auton alustan ja laitoin uuden pakoputken ja siltä osin auto alkaa olla kunnossa. Samoin renkaat ja vanteet ovat valmiina ja vannevalikoima on kyllä kattava tälle autolle.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Epäilemättä on vielä tekemistä. Sitä ei uskokaan paljonko siistissäkin autossa on tekemistä, ennenkö itse tarttuu toimeen ja alkaa tekemään sitä kaikkea. Mutta hienosti etenee, etenkin kun ottaa huomioon että teet useampaa autoa yhtä aikaa ja kuvissa tosiaan pahiten enää erottuva laitettava on se etukilpi, joka tosiaan kannattaa vaihtaa priimaan vasta ns. loppumetreillä, kun on viimeisenä asennettava pintaosa ja ihan turhaan ottamassa naarmuja vastaan turhan aikaisin.
Mihin olet ajatellut maalin rajata? Ovilistojen taakse, paneelisaumoihin vai "olkapokkaukseen"?
Mihin olet ajatellut maalin rajata? Ovilistojen taakse, paneelisaumoihin vai "olkapokkaukseen"?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Tiistain projektit ovat alkaneet Iivarin siirrolla pressutallissani työpaikalle! Kyllä osaa auto olla "paskanen" kolmen vuoden seisotuksen jälkeen! katsotaan nyt illan suussa, mitä tänään tulee nakerrettua?
Viimeksi muokannut ristos, Ti Touko 05, 2015 19:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Ei se rojukasa niin kamala ollutkaan? Sieltä löytyi pienen imuroinnin, pesun ja puunauksen jälkeen ihan siisti konehuone ja sisätilat! Nyt on sitten tilaa uuden katon asentamiseen. Sen jälkeen vain uusien äänieristeiden hankintaan. Sitten pääseekin kasaamaan sisustusta. Tästä tämän -84 2-ovisen Iivarin "uusi elämä" pääsee alkuun!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
No nyt on päivän työt päättyneet. Tämän iltapäivän hommat olivat hyvin mielenkiintoiset. Laitoin 900 Iivariin uuden sisäkaton paikoilleen. Oli muuten selvästi vaikeampi katto asentaa kuin toissapäivänä laittamani 99:sin katto? 99:sin katon kykenin laittamaan ihan yksin, mutta tämä Iivarin katto ei kyllä minulta yksin onnistunut, vaan piti hankkia kaverin kädet apuun, asennuksen alkuun. Sitten se kyllä rupesi taas onnistumaan yksinkin.
Jostain syystä tämän 900:sen kattorunko ei istunut yhtä hyvin kuin tuon 99:sin. Verhoilin tämän 900:sen katon ensiksi ja omasta mielestäni, kun näitä kahta vertaa, niin tuo 99:sin katto onnistui niin liimauksen kuin asennuksenkin osalta paremmin. Syytä en osaa selittää?
No, nyt ovat molemmat katot asennettu autoihin ja lopputulokseen olen ihan tyytyväinen. Kova homma, mutta tuli nyt tämäkin koettua? Iivari lähti nyt oikein loikalla eteenpäin, kun tuo perussiivous tuli tehtyä katon lisäksi ja sitten asensin jo ihka uuden ratinkin paikoilleen.
Tuon siivousurakan aikana ilmeni, että vielä pitää pari pientä hitsausta tehdä, etä työ läpäisee minun kontrollini.
Tässä vielä kuvakooste tämän päivän hommista!
Tästä vanhasta autosta lähtee nyt tulemaan oikein mukava peli!
Huomenna lähden sitten aikaisin liikkeelle 99:llä uusiin seikkailuihin? Matka vie moottorin vaihtoon Pro-Carserviseen!
Jostain syystä tämän 900:sen kattorunko ei istunut yhtä hyvin kuin tuon 99:sin. Verhoilin tämän 900:sen katon ensiksi ja omasta mielestäni, kun näitä kahta vertaa, niin tuo 99:sin katto onnistui niin liimauksen kuin asennuksenkin osalta paremmin. Syytä en osaa selittää?
No, nyt ovat molemmat katot asennettu autoihin ja lopputulokseen olen ihan tyytyväinen. Kova homma, mutta tuli nyt tämäkin koettua? Iivari lähti nyt oikein loikalla eteenpäin, kun tuo perussiivous tuli tehtyä katon lisäksi ja sitten asensin jo ihka uuden ratinkin paikoilleen.
Tuon siivousurakan aikana ilmeni, että vielä pitää pari pientä hitsausta tehdä, etä työ läpäisee minun kontrollini.
Tässä vielä kuvakooste tämän päivän hommista!
Tästä vanhasta autosta lähtee nyt tulemaan oikein mukava peli!
Huomenna lähden sitten aikaisin liikkeelle 99:llä uusiin seikkailuihin? Matka vie moottorin vaihtoon Pro-Carserviseen!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Matka Pro-Carserviseen sujui muuten mukavasti, mutta huomasin, että nopeusmittari sanoi sopimuksen irti. Matka- ja trippi toimivat ihan hyvin. Kellokin tuntui pysähtyneen? No, eipä tietysti ihme, sillä ei tällä autolla ole ajettu ainakaan kolmeen vuoteen.
No, nyt alkoi sitten 99:sin moottorin irroitus. Sen jälkeen pääsen sitten itse taas hommiin, puhdistamaan konehuoneen ja sitten huomenna maalaamaan. Projekti etenee!
No, nyt alkoi sitten 99:sin moottorin irroitus. Sen jälkeen pääsen sitten itse taas hommiin, puhdistamaan konehuoneen ja sitten huomenna maalaamaan. Projekti etenee!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Tämän päivän työ alkoi rivakasti Pro-Carservisellä, missä moottorin irroitus tapahtui todella nopeasti!
Sitten alkoikin oma työni. Aluksi piti suojata kaikki letkujen ja vetareiden päät. Sitten rasvan liuottimet kehiin. Pienen odottelun jälkeen olikin painepesurin vuoro. Parilla rasvan liuotuskerralla selvisin.
Sen jälkeen olikin odottelua, että konehuone kuivuu. Sen jälkeen vielä ruosteisen irrottelu porakoneen teräsharjalla. Lopuksi vielä rasvan poistoliuottimella pyyhkiminen loput rasvat ja pölyt pois. Sitten pääsikin jo pohjamaalaamaan. Nyt sitten odottelen huomiseen ja aamulla pääsee konehuoneen sitten maalaamaan auton väriin.
Konehuoneen maalaus annetaan kuivua yön yli ja uuden moottorin asennus alkaa perjantai-aamuna. Homma tuntuu etenevän ihan suunnitelmani mukaisesti.
Sitten alkoikin oma työni. Aluksi piti suojata kaikki letkujen ja vetareiden päät. Sitten rasvan liuottimet kehiin. Pienen odottelun jälkeen olikin painepesurin vuoro. Parilla rasvan liuotuskerralla selvisin.
Sen jälkeen olikin odottelua, että konehuone kuivuu. Sen jälkeen vielä ruosteisen irrottelu porakoneen teräsharjalla. Lopuksi vielä rasvan poistoliuottimella pyyhkiminen loput rasvat ja pölyt pois. Sitten pääsikin jo pohjamaalaamaan. Nyt sitten odottelen huomiseen ja aamulla pääsee konehuoneen sitten maalaamaan auton väriin.
Konehuoneen maalaus annetaan kuivua yön yli ja uuden moottorin asennus alkaa perjantai-aamuna. Homma tuntuu etenevän ihan suunnitelmani mukaisesti.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen