Tämä minun suunnitelmani, Saab 96GL V4 kakskurkkuisen Solex-kaasuttimen vaihtaminen Weberin DGV 36 käsirikastimella varustettuun kaasuttimeen, rupeaa nyt toteutumaan. Valmisteluja on nyt tehty runsaasti. Tämä siksi, että haluan tuon Weberin päälle auton alkuperäisen ilmanpuhdistajan. Miksi tuo alkuperäinen? Siksi, että siinä voidaan toteuttaa venttiilikoppien huohotusjärjestelmä.
Ongelman tuottaa Solexin ja Weberin kaasuttimen asennuskorkeus. Alkuperäinen putsari ei mahdu konepellin alle konepellin kääntöraudan takía!?
Tämän takia on pitänyt valmistella ilmanpuhdistajan asennus uudella tavalla. Toimenpiteet ovat seuraavat:
1.
Ilmanpuhdistimen liittäminen Weberin päälle uudella adapterilla. Adapterin avulla putsarin asennus voidaan laskea niin, että konepellin kääntörauta ei ota kiinni.
Adabteri on valmistettu niin, että se mahdollistaa molempien ryyppyläppien täydellisen avautumisen. Adapteri kiinnitetään kaasuttimen ulkoreunan laippaan M5x40 ruuveilla (4kpl).
2.
Ilmanpuhdistimen pohjalevyyn on tehtävä muutoksia, että se voidaan liittää uuteen adabteriin.
Putsarin keskiaukko laskeutuu adabterin päälle ja sen keskiosa ohjaa ilman kaasuttimeen. Putsari kiinnitetään paikalleen alkuperäisten kiinnityslevyjen avulla molempiin venttiilikopat kansiin.
Pohjalevyn alapuolisiin keskiosan laippoja mataloitetaan. Alapuolen laipan toiseen reunaan on lisäksi tehtävä pieni lovi, jotta ryypyn ollessa max-asennossa ryypyn vipu kääntyy asentoon täydellisesti. Tuo laipan loven tekeminen avaa kuitenkin tuon puhdistimen huohotusjärjestelmään reiän. Tuon reiän aion sulkea korimassalla. Täytön jälkeen ilma puhdistin maalataan uudelleen.
Näiden kahden homman jälkeen voidaan kaasuttimen vaihto tehdä. Kun Solex irrotetaan, voidaan Weber asentaa paikalleen. Weberin asentaminen vaatiin yhden pienen pallonivelparin asentamisen paikalleen, jotta alkuperäinen kaasunivelistö toimii oikein.
Koska Weberissä on käsirikastin, pitää käsirikastimen vaijeri viedä loivin kääntein ohjaamoon ja asentaa sinne rikastimen vivulle paikka. Siellä on lasi vaihtoehtoa. Ratin kannatin rungon vasemmalla puolella on valmis reikä, sitä voi suurentaa sopivaksi. Toinen vaihtoehto on laittaa uuden kaasuttimen mukana tullut kannatinkulma kojetaulun alareunaan kiinni.
Tässä on suunnitelmani kaasuttimien vaihtamiseksi.