Riston vanhojen Saabien projektit!

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 5436
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja mestari »

onnea nyt ja siunausta museoinnin johdosta. :D
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas

Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 4911
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Mertmi kirjoitti:
La Syys 26, 2020 20:55
Huohotuksesta tulevat höyryt saattavat liuottaa butyylimassaa. Tuollahan voi bensiinihöyryäkin olla. Tiiviste saisi kestää öljyä ja bensaa minun mielestäni. Tiivisteenä voisi menestyä joku kuitupitoinen tavara, ihan jopa hamppunaru tms? Tuohon lienee hiukan hankalaa keksiä kumitiivistettä? Ellei sitten adapterissa olisi o-renkaalle ura.
Aika näyttää. Tuo kohta on minun mielestä aika turvassa kaikelta ylimääräiseltä.
O-rengasta mietin pitkään, mutta adapterin ja putsarin välinen rako ei ole vakio, joten sen sitten hylkäsin lopulta. Voi olla, ettei prässitekniikka ole ollut mitenkään millin tarkkaa, kun tuossa on hitsauksiakin. Joten en ottanut myöskään riskiä ja tehnyt ylitiukkaa tuosta sovituksesta.

-Sami
Sami Räihä #1910
9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09
Ex: 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Softausta tarjolla - TECH2 | YV-loota tukossa, sp: nimimerkkini (at) gmail.com

Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2742
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Noh niin, hetki lähestyy? En muistanutkaan mikä letkuhässäkkä täältä ilmanputsarin alta paljastuukaan! :lol: Tässähän joutuu aluksi rakentelemaan tuota jäähdytysjärjestelmää jotenkin järkevään kuntoon. Siis toimimaan, kun nuo automaattiryypyn tarvitsemat lenkit ohitetaan. Ei muuta kuin hiljalleen homma käyntiin. Perästä kuuluu, kun homma etenee. :D

Kyllä nuo paikat ovat likaiset ja kunn automaattiryyppy ei ole toiminut varmaan täydellisesti, niin kyllä kaasarikin on kyllä aika ”paskanen”! Ei siis ihme, että on välillä tökkinyt. :lol:

Kuva
Kuva
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen

Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2742
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Nyt SOLEX on vaihtunut DGV Weberiin! Se oli vaarille melkoinen urakka. Homma on sen verran kesken, että rikastimen vaijeri ei vielä ole paikallaan, mutta sisäänviennin kohta on kyllä katsottuna.

Homma eteni seuraavasti. Aluksi laitoin jäähdytysletkut uuteen uskoon. Se oli lopulta aika kivuton juttu. Aluksi jäähdytsletkut irti Solexin automaattiryypystä ja vesipumpusta. Ryypyn alapuolen letkuun ei tarvinnut kuin liittää jatkomuhvi. Muhvin vesipumpun puoleiseen päähän käännettiin ryypyn yläpuolinen letku toisin päin ja letku kiinni vesipumppuun. Näin jäähdytksen kierto tulee kuntoon.

Kuva
Kuva

Sitten voikin aloittaa Solexin irrottamisen. Neljä mutteria, yksi kaasuvivun pallonivel ja alipaineletkut irti. Näin Solexin voi irroittaa. Tämän jälkeen Imusarjan pintojen ja irrotettujen letkujen sekä nivelten puhdistusta. Ei muutakuin kohti uusia ”seikkailuja.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Imusarjan pintojen puhdistuksen jälkeen Weberin 5 millin lämpölevy paikalleen tiivisteineen. Sitten nostin DGV:n paikalleen. Olin etukäteen kaasuttimen päälle kiinnittänyt uuden ilmanpuhdistajan adabterin paikalleen. Sitten neljällä mutterilla kaasuttaja kiinni. Sitten päästääkin homman mielenkiintoisimpaan kohtaan kiinni. Kuivakokeilu adabteria varten työstetty ilmanputsarin pohja paikalleen ja sitten kansi paikalleen! :roll: Sitten onkin konepellin kiinnilaitto, mahtuuko kansi kiinni? Kyllä vain mahtui! :D Kiitos Sami, hienosti mitoitettu!!! Oman ”sinitarrapallo”-mittarilla mitattuna kannen TUKIRAUDAN ja putsarin väliin jää vajaa sentti! Oikein hyvä!

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Pieni ongelma tulee putsarin kiinnityksessä. Putsarin pohjan kiinnityshahlo ei tässä proto-kappaleessa mennyt ihan kohdilleeen. Samoin hahlon pohja jää noin 1,5 cm liian ylös. Tämä johtuu Solexin ja Weberin yläosan rakenteiden erilaisuudesta. Tuosta ongelmasta huolimatta putsarin kiinnityspultti ison alkuperäisen aluslevyn kanssa kuitenkin kiristi putsarin paikalleen oikein tukevasti. Siis toimiva peli!

Kuva
Kuva
Kuva

Tämän kokeilun jälkeen seuraava kokeilun paikka! Miten onnistuu putsarin ja adabterin tiivistys? Tässä minun proto-kappaleessa tein kaksi kokeilua? Ensinmäisenä kokeiluna laitoin tiivistemassan kiinni putsarin alareunaan. Toisena vaihtoehtona laitoin tiivistemassanauhan adabterin laipan alasaumaan. Kokeilun tuloksena jälkimmäinen toimi niinkuin pitääkin!

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Päivän urakka oli minulle kyllä aika kova työ. Huomenna yritän laittaa sitten ryyppyvaijerin paikalleen ja sitten saa kokeilla kuinka kaasari toimii? Päivän anti on se, että Samin suunnitteleman ja 3D valmistava adabteri mahdollistaa auton oman ilmanpuhdistimen käyttämisen. Minä ainakin olen oikein tyytyväinenpäivän tulokseen! Kiitoksia Samille erinomaisesta avusta! :saab: :saab:
Viimeksi muokannut ristos, Pe Loka 02, 2020 08:39. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen

Avatar
nalleolut
"Hanki elämä"
Viestit: 20233
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Eli jätit sen kolmitie alipaineventtiilihässäkänkin paikoilleen?
#1171 klubin jäsen
työlki ellää mut kaupal rikastuu
045-2698659

Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2742
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Lienet katsellut valikoiden homman etenemistä? Ei tuolla kolmtie- alipaineventtiilillä ole mitään tekoa käsiryypyllisen kaasarin kanssa.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen

Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 2398
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja viggen »

Yksi pohjois Ruottalainen, nauroi tuolle käsiryyppy nimelle, kun osasi Suomeakin jonkin verran, kun ei oikein suorana käännöksenä ole toimiva, samoin kuin sanonta hyvin pyyhkii. :)
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black.
Saabisti vuodesta -75. #6700

saamu
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Kesä 21, 2009 00:44
Paikkakunta: Oulu

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja saamu »

Tämä ja yksi toinen ketju on sellaisia, joita käyn säännöllisesti lukemassa. Hyvää tekemistä ja tekstiä.

Mainitsit, että ilmanputsarin ja kannen väliin jää vajaa sentti. Onko se siis tosiaan konepellin ja putsarin väli vai kiinnitysraudan ja putsarin väli? Mikä siinä oli se kriittinen kohta. Jäin vain lukiessani miettimään, että jos tulee nuin lähelle konepeltiä, niin löysääkö moottorintuet sen verran, että kolhii konepeltiä sisäpuolelta?

Avatar
nalleolut
"Hanki elämä"
Viestit: 20233
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

jäin vaan miettimään mistä ja mihin letkut muutoksen jälkeen..
#1171 klubin jäsen
työlki ellää mut kaupal rikastuu
045-2698659

mestari
"Hölösuu"
Viestit: 5436
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja mestari »

normaalisti kaasarista jakajaan kuten 1 kurkku versiossakin :mrgreen:
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas

Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2742
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

”saamu” kyseli? Olen kirjoittanut tuonne tekstiin epätarkasti, kun olen puhunut putsarin kannen Ja konepellin välisestä erosta! Oikeasti pitää puhua konepellin kannatinraudan ja putsarin välisestä erosta!!! Kiitos tarkkaavaisuudesta, korjaan tekstin tuonne edelliseen juttuun.

Tuo väli on tarkalla ja sitä on kovasti Samin kanssa, miten tuossa onnistutaan? Taisimme kuitenkin onnistua!?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen

Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2742
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Juuri noin, kun ”mestari” kirjoitti! Nuo muutokset näkyvät kyllä noista kuvista. Otin jäähdystysketjusta tuon kolmitieventtiilin pois ja tilalle löytyi Motonetistä suora jatkomuhvi, joka toimii tässä erinomaisesti! :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen

Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9934
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

ristos kirjoitti:
To Loka 01, 2020 19:12
Nyt SOLEX on vaihtunut DGV Weberiin!

Kuivakokeilu adabteria varten työstetty ilmanputsarin pohja paikalleen ja sitten kansi paikalleen! :roll: Sitten onkin konepellin kiinnilaitto, mahtuuko kansi kiinni? Kyllä vain mahtui! :D Kiitos Sami, hienosti mitoitettu!!! Oman ”sinitarrapallo”-mittarilla mitattuna kannen ja putsarin väliin jää vajaa sentti! Oikein hyvä!

Lyhensin lainausta olennaiseen.

Hei, loistavaa että sait osat sopimaan. Pakko kuitenkin kommentoida tätä välystä konepeltiin. Moottori voi hypätä kumeissaan enemmän kuin vajaan sentin, esim. töyssyssä ja esim. Og900:ssa joskus osui virranjakaja konepeltiin löysillä moottorin kannakkeilla pelkästään vedätyksessä. Olisi perinjuurin harmillista, jos konepeltiin tulee lommo alhaaltapäin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2742
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Ei se mielestäni missään tilanteessa konepeltiin mitään jälkiä jätä? Inhottavintahan lienee se kilkatus jos kaksi rautaa sattuu toisiinsa. Mutta tähän saan varmasti vastauksen viikonvaihteen aikana, kun saan auton liikkeelle? :D Taitaa käydä tänään niin, että ”pakolliset siivoustehtävät” hieman häiritsevät ”hyviä harrastuksia”. Siksi homma taitaakin jatkua vasta huomenna. :mrgreen:
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen

Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9934
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Puusilmäni ei lukeneet jo aiempia kommentteja, eli meteliä ja maalin vauriota se voikin tehdä sille putsarin kannelle. No, siitähän se kokeilemalla selviää. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

Vastaa Viestiin