Sivu 4/90

Re: 1984 Saab 900i:n ja Saab 99:n matka kohti museointia alkaa!

Lähetetty: Pe Elo 23, 2013 20:43
Kirjoittaja ristos
Tänään 900 Iivarin projekti nytkähti hiukan eteenpäin. Etuosan ja takaosan lattian nukkamatot on pesty. Kova urakka, mutta ammattimiesten avustamana lopputulos oli erinomainen.

Tänään sain myös sovittua syksylle myös kaikkien autojeni pohjien öljykäsittelyn. Tästä olen oikein tyytyväinen. Tuolla IC1970:n projektissa olikin öljyämisen lopputuksesta hienot kuvat, kiitos niistä. Ne kannustavat kyllä pohjan kunnosta huolehtimiseen. Tuo öljyämisen hieno ominaisuus on, että Se tunkeutuu myös aiempaan suojaukseen tulleisiin halkeamiin ja parantaa sen kuntoa.

Työtä tässä projektissa riittää, kun vaan kerkeisi tekemään! :D

Re: 1984 Saab 900i:n ja Saab 99:n matka kohti museointia alkaa!

Lähetetty: Ti Marras 05, 2013 21:52
Kirjoittaja ristos
Aikaa on kulunut ja nyt taas pääsen hieman viemään projektejani eteenpäin?

2-tahtari on saanut uudet hienot vanteet (siis kunnostettu ja uudelleen maalatut) ja ajamattomat vanhat Esso-renkaat 5.20 - R15 (ovat Gislavedit). Mukavasti tuli ryhtiä autoon! Laitoin myös moottoriin hieman 2-tahtiöljyä ja hyvin tuntui pyörivän ja olevan notkeassa kunnossa. Hyvä juttu!

900 Iivarin peltihommat alkavat hiljalleen valmistua ja tavoite oli laittaa autoa kasaan sen verran, että voi ulkoiluttaa sitä ja käyttää katsastuksessa.

Ensi torstaina laitan MR-96:sen trailerille täällä Kajaanissa ja siirrän sen Saarijävelle talvisäilöön. Jos vaikka sitten herättelisi sitä taas käyttöön Mobilistien Keski-Suomen talviajoon!

Perjantaina haen sitten 99 Saabin Trailerilla Imatralta Saarijärven talliin odottelemaan kevättä. Saan Imatralta aika annoksen hienoja varaosia mukaani ja upeat aikakauden "jalkkiset" muttereineen! Nyt minulla onkin aika hienot vanteet 99:lle, kesäkumeille alkuperäiset Ronalit ja talvikumeille sitten nuo "jalkkiset".

Tämän viikon projekti jatkuu vielä US-turbo vanteiden haulla Jämsästä 900 Iivarille. Tulee nyt kesäkumit sitten ihan alkuperäisille vanteille. Talvipyörät laitan sitten kunnostetuille pentivanteille, koska löysin niihin ihan uudet käyttämättömät US-Turbo rosterikapselit.

Talven aikana onkin sitten hommia 2-tahtarin verhoilujen parissa ja Iivarin kuljettajan penkin kunnostuksessa sekä katto- ja c-pilarien verhoilujen kanssa.

Tälläistä pikkunakertelua riittää, kun vain aikaa olisi? Tuntuu noita muitakin harrastuksia piisaavan. Hyvää syksyn jatkoa kaikille kanssaharrastajille :D

Ps. Kun osais laittaa noita kuvia, niin ne kertoisivat kyllä enemmän!?

Re: 1984 Saab 900i:n ja Saab 99:n matka kohti museointia alkaa!

Lähetetty: To Marras 07, 2013 20:11
Kirjoittaja ristos
No niin, nyt on Yönsininen 96 Saarijärvellä. Matka meni muuten hyvin, mutta jouduin hieman uudelleen sidontahommiin, kun sidoin auton traileriin jalkkisvanten läpi, niinpä Se nirhi liinan poikki? Sellaista sattuu, onneksi huomasin kahvitauolla.

Nyt Traileri onkin jo täällä Lappeenrannassa. Veturina minulla on tällä reissulla Mersun pitkä sprinter. Hyvin vetää kuormaa! Huomenaamuna otan Sitten Imatralta, kotikunnailta, Auto-Vuoksen pihasta 1984 Saab 99 kyytiin ja uusilla liinoilla kinni. Sen jälkeen nokka kohti Jämsää ja sieltä sitten Saarijärvelle.

Re: 1984 Saab 900i:n ja Saab 99:n matka kohti museointia alkaa!

Lähetetty: Pe Marras 08, 2013 21:49
Kirjoittaja ristos
Taas on päivä touhuttu Saabin parissa. Huomenna vielä kahden auton pesu ja loppupuunaus. 900 Iivari joutuu sen verran liikenteeseen, että käy leimalla joulukuun alussa.Siten ovatkin kaikki valmiina talvisäilöön!

Re: 1984 Saab 900i:n ja Saab 99:n matka kohti museointia alkaa!

Lähetetty: Su Marras 10, 2013 00:53
Kirjoittaja ristos
Kyllä siinä ihan kokopäivä tuhraantui, ennenkuin Saab-armaadan sai säilöttyä talviteloille. Lopulta myös omat tallipaikat eivät riittäneet ja MR 96:nen joutui naapurin talliin. Nyt voi oikein rauhallisin mielin taas valmistautua talven tuloon.

Talven arkarteluprojektiksi olen ajatellut Iivarin kuskin penkin laittamisen ja kattoverhouksen uusimisen. Toinen projekti tulee olemaan 2-tahtarin verhoilun purkaminen ja kankaiden etsiminen? Siinä sitä on askareita ihan sopivasti.

Toinen projekti olis saada Saabistit Ensi syksyksi tänne Kainuuseen syyskokoukseen! Että sillä lailla! :D

Aika pitkä päivä oli, sillä palasin Keski-Suomesta ihan äsken vasta kotiin!

Re: 1984 Saab 900i:n ja Saab 99:n matka kohti museointia alkaa!

Lähetetty: Su Marras 10, 2013 14:57
Kirjoittaja kärkkäinen
Kuvia olisi mukava saada autoista ja hommien etenemisestä. :)

Re: 1984 Saab 900i:n ja Saab 99:n matka kohti museointia alkaa!

Lähetetty: Ti Marras 19, 2013 09:12
Kirjoittaja ristos
Täytyy ottaa tämä kuvien laittaminen oikein opiskelun kohteeksi, että voisi laittaa jonkun kuvan näkyville. Jostain syystä tuota taitoa ei ole?

Sensijaan tämä vanhojen autojen etsintätaito taitaa olla? Nyt olen löytänyt itselleni oikean talviauton tuolta suolaamattomilta teiltä Lapista? Taidan hakea sen tänne Kainuuseen tammikuun lopussa, että pääsee osallistumaan Kainuun Saabistien tapahtumaan 1. Päivänä helmikuuta Otamäellä Saabilla. Omat Saabit ovat turvallisesti Keski-Suomessa talvisäilöissä. No, tuollainen hieno 900C sopii silloin loistavasti "oikeaksi talviautoksi". :D

Re: 1984 Saab 900i:n ja Saab 99:n matka kohti museointia alkaa!

Lähetetty: Ti Marras 19, 2013 21:35
Kirjoittaja SAAB 900 TURBO 16
ristos kirjoitti:Täytyy ottaa tämä kuvien laittaminen oikein opiskelun kohteeksi, että voisi laittaa jonkun kuvan näkyville. Jostain syystä tuota taitoa ei ole?

Sensijaan tämä vanhojen autojen etsintätaito taitaa olla? Nyt olen löytänyt itselleni oikean talviauton tuolta suolaamattomilta teiltä Lapista? Taidan hakea sen tänne Kainuuseen tammikuun lopussa, että pääsee osallistumaan Kainuun Saabistien tapahtumaan 1. Päivänä helmikuuta Otamäellä Saabilla. Omat Saabit ovat turvallisesti Keski-Suomessa talvisäilöissä. No, tuollainen hieno 900C sopii silloin loistavasti "oikeaksi talviautoksi". :D

Moro Risto, millä ihmeen ilveelä noin lisävalot on virittetty tossa sun uusimassa hankinnassa.

Re: 1984 Saab 900i:n ja Saab 99:n matka kohti museointia alkaa!

Lähetetty: Ti Tammi 07, 2014 19:23
Kirjoittaja ristos
Hyvää uutta vuotta vaan kaikille!

Kun nämä ilmat ovat olleet tällaisia, niin autojen rakentelukin nitkahti hiukan eteenpäin.

900 Iivarin korin hitsaukset ovat nyt edenneet ja varmaan saadaan valmiiksi kohtapuolin. Kyllä siinä tuo vasemman takalokarin ja takakontin pohjaa saa monta paikkausta. Sellaista pientä reikää lopulta löytyi aika paljon.
Pohjan reikien maalauksen jälkeen, pohja ruostesuojataan ja öljytään. Myös kaikkiin koteloihin ruiskutetaan öljy.
Sitten on tarkoitus uusia kaikki äänieristykset sisäpuolelle.

2-tahtarin sisustuksen purin viime viikonvaihteen aikana kokonaan. Ainoastaan kattoverhouksen jätin paikoilleen. Ilokseni tämän auton pelleistä ei löytynyt mitään paikattavaa. Sisälattia tarvitsee vain teräsharjauksen ja joihinkin kohtiin hiukan voimakkaampaa hiontaa. Sitten vaan uusi pohjamaali ja koko sisäpuolen pintamaalaus.

Penkit ja sivuverhoukset otin mukaani Kajaaniin ja tarkoitus on etsiä oikeita verhoilukankaita. Sen jälkeen pitää etsiä vielä se taitavakäsinen verhoilija?

Tässä vaiheessa jo hankkimieni varaosien lisäksi tuli etsintään vain yksi hankinta? Jos joltakin löytyisi vinkki, niin otan sen mielihyvin vastaan.

Etsin -64 mallisen 96:sen kojelaudan pinnan vinyylitoppausta? Siinä ovat urat pinnassa toisin kuin -70 luvun 96:ssa.

Hankintapuolella on mennyt ihan kivasti!
900 Iivari on saanut ihan käyttämättömän uuden ratin ja 99 samoin lähes uuden veroisen ratin. 2-tahtariinhan olen jo vuosia sitten hankkinut loistokuntoisen Sportin mahonkikehäisen ratin.
Lopultakin Iivarin istuimetkin ovat jo löytynyt ja pesussa. 99:sin penkit ovatkin ihan hienossa kunnossa.

Varmaan täällä foorumilla jossakin onkin neuvo hapettuneiden jalkkisvanteiden puhdistuksesta? Vinkata voisi! Ajattelin aloittaa tuollaisen pata-pata urakan niiden kanssa, mutta kun muuhunkin aikaansa voisi tietysti käyttää.

Rakentaminen on taas vienyt mukanaan. Kirjoittelen taas lisää, kun hommat etenevät. Pitäis kyllä opetella noitten kuvien laittaminen, ne kyllä valaisisivat asiaa aika paljon enemmän, kuin nämä sanalliset jorinat. :D

Re: 1984 Saab 900i:n ja Saab 99:n matka kohti museointia alkaa!

Lähetetty: Ke Tammi 08, 2014 10:33
Kirjoittaja peltimies
toivottavasti tarkoitat öljyämisellä kotelosuojaainetta. öljy etenkin käytetty sisältää paljon epäpuhtauksia ja on näin vaarallinen pohjassa. laita kotelosuojaaine ja sen päälle alusta massa.

Re: 1984 Saab 900i:n ja Saab 99:n matka kohti museointia alkaa!

Lähetetty: Ke Tammi 08, 2014 12:51
Kirjoittaja ristos
Juuri näin!

Re: 1984 Saab 900i:n ja Saab 99:n matka kohti museointia alkaa!

Lähetetty: La Tammi 11, 2014 16:06
Kirjoittaja ristos
Olisko jollakin tietoa ovitiivisteitä myyvistä kaupoista, nettikaupoista tai ulkomaisista nettikohteista?

Tavoitteena on löytää -64 mallisen Saab 96:sen oviin uudet tiivisteet. Näissä alkuperäisissä on tuossa oviaukkoon tulevassa kiinnikeosassa tekstiilipinnoite. Tämä tekee asiasta aika haasteellisen.
Samoin etsin sivuikkunoiden lasisauman uraan uusia tiivisteitä sekä ikkunan alareunaan sekä sisä- että ulkopuolelle uusia tiivisteitä?

Voi olla, ette Ruotsin klubin sivuilta saattaa jotain tavoittaa, mutta varmaan myös joidenkin muiden merkkien listoilta saattaa löytyä soveltuvaa tavaraa?

Täytyy tätä verkkoa heitellä esille, jos jostain jotain vinkkiä löytyisi?

Vinkkejä odotellen ystävällisin terveisin Risto

Re: 1984 Saab 900i:n ja Saab 99:n matka kohti museointia alkaa!

Lähetetty: Pe Tammi 17, 2014 17:54
Kirjoittaja ristos
Suuret kiitokset uusista varaosa-kauppojen nettiosoitteista!

2-tahtarin homma etenee. Osat tuntuvat olevan kyllä tiukassa? Hyviä ja sopivia taitaa olla aika vaikea tavoittaa. Nämä sisustuksen osat ovat muuttuneet noista ajoista niin paljon, ettei nämä nykytuotteet oikein istu tälläisen museoprojektiin.

Verhoilukankaan osalta asia on nyt hyvässä jatkokeskustelussa ja olen hyvin optimistinen, että kangas tulee varmasti löytymään.
Olen nyt purkanut nuo sivuverhoukset ja uudet sivupahvit ovat nyt työn alla. Pitää nuo reiät tehdä huolella, niin jatkoasennukset ovat helpompia. Takasivupahvien vinot osat ja kyynärnojat teettävät hieman enemmän työtä, mutta ovat kuitenkin aika helpot valmistaa.

Se on kyllä aika harmillista, ettei minulla ole hyvää lämmintä työtilaa täällä Kajaanissa. Mutta ei auta kuin edetä pikkuaskelin eteenpäin! :D

Re: 1984 Saab 900i:n ja Saab 99:n matka kohti museointia alkaa!

Lähetetty: La Tammi 18, 2014 13:08
Kirjoittaja Henkka poika
Tässä hieman motivaattoria tuohon 900i -84:n entisöintiin. Auto on ensimmäinen jonka olen löytänyt ulkomailta kahteen vuoteen. http://suchen.mobile.de/auto-inserat/sa ... rigin=PARK

On linkin takaa auto häipynyt... Oli 7600e.

Re: 1984 Saab 900i:n ja Saab 99:n matka kohti museointia alkaa!

Lähetetty: Ma Tammi 27, 2014 09:16
Kirjoittaja marper
Morjens,

Pari viestiä taaksepäin peräänkuulutettiin kangaspintaista ovitiivistettä.

Vinkkinä, että Norjassa toimii nettiputiikki, jonka valikoimasta sellaista löytyy - uustuotantoa, totta kai. Linkki:

https://www.sites.google.com/site/saabdeler/

Lista löytyy alaosiosta "interiör".