Riston vanhojen Saabien projektit!

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
nalleolut
"Hanki elämä"
Viestit: 18843
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja nalleolut » Ke Elo 14, 2019 04:20

Kyseinen kumiosa kulkenu 2v jo mukana saab rompetoreilla ei ole kelvannu kellekkään vaikka ehjä osa on.
#1171 klubin jäsen
työlki ellää mut kaupal rikastuu
045-2698659

Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos » Ke Elo 14, 2019 13:23

Kuva


Näiden osien hankinnasta oli eilen kysymys? Lopulta tuo minulle tullut osa oli tullut Kajaanin Delta-auton varaosa-myynnin kautta. Delta myy täällä noita Saabin Orion toimittamia alkuperävaraosia. Uusi kalvo on nyt autossa kiinni ja polttoaine linja on nyt K-jetissä kunnossa.

Sitten kävi vielä viime viikolla säkä, kun löysin tuolta Suomussalmelta varapumpun kalvoineen ja lisäksi ihka uuden kalvon, niin oma varastoni on nyt kyllä kunnossa! :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen

timotn
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: Ti Tammi 27, 2004 20:36
Paikkakunta: Oulu

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja timotn » Ke Elo 14, 2019 22:19

Kiitos tiedosta!
95, 96, Saabo, 97, 99, 900, 9000, 9-3, 9-5

pvdriver
"Viggen"
Viestit: 504
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja pvdriver » La Elo 17, 2019 14:13

Kajaanin Delta-auto ei ole ollut olemassa vuosiin. Kyseistä osaa saa tilaamalla Saab Orion (Webshopin) kautta kaikilta jäljellä olevilta Saab -varaosatiskeiltä, lisäksi PCS ynnämuut merkkierikoistuneet varaosakauppiaat.

Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos » Ma Elo 26, 2019 20:18

Hiljalleen projektit lähtevät eteenpäin! Tarkoituksenani on hakea lauantaina ”Lappilaiseen” vaihtomoottori Pudasjärveltä. Siinä samalla tulee kyllä koko -89 mallin kolhun saanut autokin? :mrgreen:

Ettei projektit vaan pääse loppumaan, niin hankin tänään vielä kotiseudultani -76 mallisen 96:sen. Kun ehdin hakea auton omaan talliin, niin sitten lisää uudesta hankinnasta! :D Kyllä tämä Saab on aika koukuttava auto. :roll:
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen

Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos » Su Syys 01, 2019 10:11

Kyllä taitaa olla niin, että olen kroonikko näiden Saabien kanssa?! :D

Kävin Imatralla siirtämässä tutun auton, tutusta pihasta toiselle tutulle pihalle Karhunmäellä! Olen nähnyt aikoinaan tämän auton uutena, se tuli naapuriini. Olen nyt auton toinen omistaja. Autolla on ajettu 125672km. On tuo matkan varrella saanut merkkejä käytöstä vuosien aikana. Mutta parasta oli se, että kun perjantai-iltana autoon laitettiin akku, niin sehän lähti kerta laakilla käyntiin. Käyntiin lähti, mutta kierroksia ei kuitenkaan ottanut? No, ei muuta kuin tyhjäkäynnillä ajoon ja hyvin meni siirto 300 metriä, mutta loput siirrosta sitten narun jatkona. Siirto onnistui lopulta hyvin. :mrgreen:

Sitten konepelti auki ja kasarin kimppuun! Focomo-kaasutin irti ja bensaan likoamaan yön yli. Eilen aamulla sitten liotus oli tehtävänsä tehnyt ja kaasuläpän akseli oli saanut liikuntakykynsä takaisin! Sitten kaasutin paikalleen ja kone käyntiin. Hyvin toimi ja koeajon jälkeen varmistui monta hyvää asiaa! Vaihteet toimivat hyvin ja vapaakytkin toimi erinomaisesti. Vetonivelet eivät napsuneet, siis perusasiat olivat kunnossa, hienoa!

Tämän jälkeen kurkistus auton alle. Pohja oli oikein hyvin aikoinaan suojattu ja ruostetta ei ollut. Ovien tiivisteet olivat, mitä olivat, mutta eivät tuota rakentelussa ongelmaa?! Auton kyljissä oli käytön jälkiä ja vaativat hieman peltisepän taitavia käsiä. ”korvamerkit” olivat kuluneet ja ne uusiutuu tietysti Klubikaupasta uustuotannolla. Auton ulkopuolisista osista ainut rikkinäinen osa oli vasemman takavalon lasi, mikä on laitettava hakuun?

Auton sisällä kojelauta oli OK. Lattian matto oli, ikäänsä 43 vuotta, siisti. Takaistuimella ei oltu varmaan paljon istuttu ja takaosan sivuverhoilut olivat hienossa kunnossa. Sisustan ongelmia oli kaksi, kuljettajan oven verhoilu oli rikki ja kuljettajan istuimen verhoilu oli rikki.

Lopputulema oli, että sain tutusta kodista oikein hyvän aihion Vuoden 1976 Saab V4 L autosta edelleen kunnostettavaksi ja museoitavaksi! Tämän auton tekee mielenkiintoiseksi väri, Topaasin keltainen, tätä värikoodia käytettiin vain mallivuoden 1976 autoihin! :D

Laitoin eilen jo homman käyntiin. Hain autoon uuden akun, uudet öljyt ja suodattimen sekä bensan suodattimen. Samalla hankin myös uudet tulpat ja kärjet sekä jäähdytysnestettä. Muutama polttimokin pitänee varmasti vaihtaa?

Kaverini Imatralla laittelee auton ajokuntoon. Jäähdytysjärjestelmä huuhdotaan oikein kunnolla ja vaihdetaan uusi jäähdytysneste sisään.

Näiden toimenpiteiden jälkeen ajelen auton joko Saarijärven talliin tai sitten tänne Kajaaniin. Täällä sitten pesen ja myllytän värin ja saan lopullisen tilanteen selville.

Kyllä se taitaa olla niin, että minulle nämä perusautot sopivat parhaiten! :D

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen

Vastaa Viestiin