Kyllä taitaa olla niin, että olen kroonikko näiden Saabien kanssa?!
Kävin Imatralla siirtämässä tutun auton, tutusta pihasta toiselle tutulle pihalle Karhunmäellä! Olen nähnyt aikoinaan tämän auton uutena, se tuli naapuriini. Olen nyt auton toinen omistaja. Autolla on ajettu 125672km. On tuo matkan varrella saanut merkkejä käytöstä vuosien aikana. Mutta parasta oli se, että kun perjantai-iltana autoon laitettiin akku, niin sehän lähti kerta laakilla käyntiin. Käyntiin lähti, mutta kierroksia ei kuitenkaan ottanut? No, ei muuta kuin tyhjäkäynnillä ajoon ja hyvin meni siirto 300 metriä, mutta loput siirrosta sitten narun jatkona. Siirto onnistui lopulta hyvin.
Sitten konepelti auki ja kasarin kimppuun! Focomo-kaasutin irti ja bensaan likoamaan yön yli. Eilen aamulla sitten liotus oli tehtävänsä tehnyt ja kaasuläpän akseli oli saanut liikuntakykynsä takaisin! Sitten kaasutin paikalleen ja kone käyntiin. Hyvin toimi ja koeajon jälkeen varmistui monta hyvää asiaa! Vaihteet toimivat hyvin ja vapaakytkin toimi erinomaisesti. Vetonivelet eivät napsuneet, siis perusasiat olivat kunnossa, hienoa!
Tämän jälkeen kurkistus auton alle. Pohja oli oikein hyvin aikoinaan suojattu ja ruostetta ei ollut. Ovien tiivisteet olivat, mitä olivat, mutta eivät tuota rakentelussa ongelmaa?! Auton kyljissä oli käytön jälkiä ja vaativat hieman peltisepän taitavia käsiä. ”korvamerkit” olivat kuluneet ja ne uusiutuu tietysti Klubikaupasta uustuotannolla. Auton ulkopuolisista osista ainut rikkinäinen osa oli vasemman takavalon lasi, mikä on laitettava hakuun?
Auton sisällä kojelauta oli OK. Lattian matto oli, ikäänsä 43 vuotta, siisti. Takaistuimella ei oltu varmaan paljon istuttu ja takaosan sivuverhoilut olivat hienossa kunnossa. Sisustan ongelmia oli kaksi, kuljettajan oven verhoilu oli rikki ja kuljettajan istuimen verhoilu oli rikki.
Lopputulema oli, että sain tutusta kodista oikein hyvän aihion Vuoden 1976 Saab V4 L autosta edelleen kunnostettavaksi ja museoitavaksi! Tämän auton tekee mielenkiintoiseksi väri, Topaasin keltainen, tätä värikoodia käytettiin vain mallivuoden 1976 autoihin!
Laitoin eilen jo homman käyntiin. Hain autoon uuden akun, uudet öljyt ja suodattimen sekä bensan suodattimen. Samalla hankin myös uudet tulpat ja kärjet sekä jäähdytysnestettä. Muutama polttimokin pitänee varmasti vaihtaa?
Kaverini Imatralla laittelee auton ajokuntoon. Jäähdytysjärjestelmä huuhdotaan oikein kunnolla ja vaihdetaan uusi jäähdytysneste sisään.
Näiden toimenpiteiden jälkeen ajelen auton joko Saarijärven talliin tai sitten tänne Kajaaniin. Täällä sitten pesen ja myllytän värin ja saan lopullisen tilanteen selville.
Kyllä se taitaa olla niin, että minulle nämä perusautot sopivat parhaiten!