Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 215hv

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei mitään tehoihin liittyvää oikeastaan, pieniä huoltotöitä ja enimmäkseen käyttöajoa.. On ollut liian luotettava koska palvelee tälläkin hetkellä käyttöauton virassa kun varsinainen käyttis (Audi 2.7T) on paraikaa turborempassa. :)

Kunhan auto vapautuu ajosta sen verran että sen voi ottaa työn alle, niin turbon hybridiksi modaaminen tulee ajankohtaiseksi. Harkinnassa on ollut ostaa aihioksi käytetty ehjä ahdin/pakosarja-paketti jonka sitten modauttaisi ja alkuperäinen jäisi taas jatkoaihioksi. Tarkoitushan on siis vaihtaa alkuperäisiin koteloihin hieman koneistamalla isompaa siipeä Fin-Turbon toimesta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Homma lähti viimeinkin etenemään, aihioksi hommattu käytetty vakioahdin joka lähtee modifioitavaksi tässä kevään/kesän aikana.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Koskimaa
"Aero"
Viestit: 360
Liittynyt: La Elo 18, 2012 19:18
Paikkakunta: Lahti

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Viesti Kirjoittaja Koskimaa »

Mielenkiinnolla odotan mitä tuleman pitää.
T7 vm. 2001 9-3
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vara-ahdin on lähetetty, odotellaan tässä kesän aikana sitä takaisin saapuvaksi. :) Autokin puunailtiin hyväksi lekendan toimesta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Viesti Kirjoittaja karg »

Hieno on :)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Muutama teaseri pitkästä aikaa..

Viriahdin on siis saapunut ja sopivaa hetkeä asennukselle odotellessa. Tiivisteetkin tilattu.

Tuohon käytettyyn (280tkm ajetusta -08 autosta) turboaihioon tuli uusi isompi kompurasiipi, sopivaksi sorvattu kompurapesä ja kuluneen turbiiniakselin tilalle uusi akseli+turbiini sekä tietysti laakerit ja tiivisteet.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Koskimaa
"Aero"
Viestit: 360
Liittynyt: La Elo 18, 2012 19:18
Paikkakunta: Lahti

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Viesti Kirjoittaja Koskimaa »

Vieläkö puhallin lepää laatikossa?
T7 vm. 2001 9-3
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tänään nousee laatikosta. :)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 215hv

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Turbo on paikallaan, ja tänään käytiin rullilla.

Tulokseksi saatiin 215hv/440Nm, eli ei nyt ihan ensimmäisiin haaveisiin päästy koska hybridiahdin tehtiin kohtuulllisella vaivalla ja heräämisestä tinkimättä, eli vakiokuoriin vaihdettiin vain isompi kompressorisiipi ja koneistettiin kompressorikotelo. Pakopuolelle ei tehty muuta kuin vaihdettiin uusi vakio turbiiniakseli. Pakopaine mitattiin eikä se kohtuuttomasti yläkierroksilla karannutkaan, myös ahtopaine pysyi hyvin VNT:n hallinnassa.

Lopputulos kuitenkin "ihan tyydyttävä" (penkkilappu verrattuna vakioon), etenkin kun alakierrosten pirteydessä ei havaittavaa eroa vakioahtimeen mutta ylhäällä kuitenkin irtoaa ihan mukavasti tehoa. Vakioon nähden sellainen reipas n. 40% (+65hv/+120Nm) lisäys.

Ahtimesta saavutettu hyöty näkyy kun verrataan vakioahdin virisoftaan, eli +23hv/+14Nm. 2500rpm jälkeen syntyy selvä ero vakioahtimeen nähden. Hieman paremmin syttyy vakioahdin virisoftalla kuin tämä, mutta toisaalta väännöt jätettiin tässä tarkoituksella maltillisiksi 1700-2300rpm välillä, jottei hajoteta kaksoismassavauhtipyörää. Olisi tuonne saanut hieman enemmänkin vielä vääntöä, mutta juuri tällä kierrosalueella vauhtipyörä on melko herkkä ravistelemaan ja tätä pyrin välttämään. Täysi hönkä annetaan sitten vasta hieman ylemmillä kierroksilla joilla sitä rivakassa ohituksessa tullaan käyttämäänkin.

Tehossa sentään lyödään kevyesti vakio ja hiuksenhienosti myös perus softapiristetty TTiD, eikä loppuun asti viritettyyn DPF off TTiD versioon verrattunakkaan tarvitse hävetä. Vääntöä löytyy saman verran, ja vasta yläkierroksilla jäädään 10-15hv heikommaksi.

Softaparametrit löytyy nyt ja turbon modauksenkin suhteen sävelet on selvät, joten jos kiinnostusta tämmöiseen projektiin ilmenee niin sähköpostista voi tiedustella lisätietoja. Hyllystä löytyy nyt sitten 228tkm ajettu ehjä vakioahdin aihioksi, siivet ehjät eikä klappiakaan liiemmin tunnu, toki modauksen yhteydessä laitetaan aina uudet laakerit muutenkin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 215hv

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Komeaa käyrää ja todella käyttökelpoista aluetta arkiajoon ja vakioon nähden. Mielenkiintoista seurata.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 215hv

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ymmärsinkö oikein, että tästä ei enää lähdetä hakemaan lisvoimaa, vaan projekti tuli nyt valmiiksi? Paljonko noihin turbon muutostöihin meni rahaa, eli paljonko pitäisi tällaiseen projektiin budjetoida, jos lähtee siitä että pystyy purku- ja asennustyöt tekemään itse?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 215hv

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Todellakin hieno projekti ja hienoa että tuli nyt mustaa valkoiselle.

Mikä olisi seuraava setuppi esim. 250hp? Ahdin nyt ilmeisesti ei ollut se ahdistava kohta jos tehot rajoittuvat nyt 215hp.

Kiinteä vauhtis tietysti, mutta puhutaan nyt koneesta, koska Railin paineet luulisi puskevan tavaraa kyllä koneeseen, jos ilmaa saadaan kulkemaan?
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 215hv

Viesti Kirjoittaja AZP »

^Saabistin tehonälkä on päättymätön :lol:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 215hv

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tästä yksilöstä ei lähdetä enää hakemaan lisävoimaa, dynotuksen aikana oli jo kiinnostunut ostaja paikalla, eli kyllä se varmaan pian on myyty. :lol:

Turbon huolto uudella turbiiniakselilla ja laakereilla sekä isompi kompressorisiipi + kompressorikotelon koneistus kustansivat 700 euroa. Käytetyn ahdinaihion hinnaksi voinee laskea n. 200-300 euroa. Tuurilla voi olla sen verran hyväkuntoinen turbiiniakseli että voi käyttää vanhaa, jolloin konversiokustannukset 500 euroa.
Tiivisteet tuohon päälle ja ohjelmointi, eli n. 1-1,5ke haarukasta silloin varmaan puhutaan jos tekee kaikki ruuvaukset itse. DPF tietysti poistetaan, omassa autossa on vielä DP:ssä prekatti paikallaan eli sen poistamalla/korvaamalla isommalla DP:llä voisi jotain pientä lisätehoa vielä saavuttaa pienempien kaasunvaihtohäviöiden ansiosta. Täytökseenhän pakopaineen vaikutus on pieni dieselmoottorissa, jossa ei ole venttiiliajoituksessa lainkaan huuhtelua.

Kiinnostuneet voivat tottakai hankkia vieläkin isompia ahtimia ja ohjelman teko penkissä onnistuu täällä niihinkin. Ei tässä vielä muuta estettä tehon nostolle tullut kuin ilman puute. Suuttimista kyllä saa vielä tavaraa läpi, vaikkakin ruiskutusajasta alkaa tulla jossain vaiheessa turhan pitkä.. jolloin tarvittaisiin isoreikäisemmät suutinkärjet. Onhan tästä koneesta 240-270hv luokkaa (jos juttuihin on uskomista) ulkomailla otettu muuten vakiolla moottorilla ja polttoainepuolella, vain isommalla ahtimella.
Kytkimen kesto on samojen tietojen mukaan n. 500Nm joten maksimiväännön osalta vauhtipyörä on rajoittava tekijä. Kovaa vauhtipyörää en tähän kuitenkaan halunnut koska ehdottomana vaatimuksena oli vakiota vastaava käytettävyys, ajomukavuus ja kulutus. Tehon lisäys ei siis ollut valtava, mutta toisaalta mistään ei oikeastaan tarvinnut myöskään tinkiä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin