Sivu 1/9

1975 Saab 96 T16

Lähetetty: La Heinä 20, 2013 19:46
Kirjoittaja mazeos
tjaa... kaippa tästä voi aloitella projektitopicin?
Elikkä, vajaa viikko sitten tuli pihaan vuoden 1975 Saab 96, johon olisi tarkoitus sovitella tonnarin 16-venainen turbopata.
Tässä aihio:
Kuva
Kuva

ja tässä tuohon tuleva moottori (Eilettäin kulkeutui nurkkiin):
Kuva

sen verran hullu olen, että meinaan laittaa poikkeuslupa-anomuksen vetämään TRAFIin. Jos nyt sattuisi käymään niin hyvä tuuri että anomus tulisi hyväksyttynä takaisin, niin olen mahottoman hämmästynyt. Muussa tapauksessa (mikä hyvin todennäköistä on) tulee tästä ratapäivälelu.

Saatiin tämä turbotekniikalla leimattua eli ei, niin kyllä tähän poppivehkeetkin tulee:
MP3-soitin
Kuva

6x9 kaiuttimet hattuhyllylle
Kuva

ja takakonttiin 10" subbari
Kuva

Re: 1975 Saab 96 T16

Lähetetty: La Heinä 20, 2013 20:14
Kirjoittaja nalleolut
käännetyt peltivanteet ja tontitus puuttuu listalta.

Re: 1975 Saab 96 T16

Lähetetty: Su Heinä 21, 2013 14:11
Kirjoittaja mazeos
nalleolut kirjoitti:käännetyt peltivanteet ja tontitus puuttuu listalta.
mnjoo... käännetyt peltivanteet tai 15-17 tuumaiset alumiinivanteet... ja madallusjouset alle, tottakai...

Re: 1975 Saab 96 T16

Lähetetty: Ti Heinä 23, 2013 10:01
Kirjoittaja Sumzi
Käännetyt peltivanteet on mun mielestä jo nähty. Nyt jos kerran näinkin erikoinen projekti kyseessä ja varsinkin jos loppupeleissä radalle niin kyllä nyt alua alle. 16" tai 17". Tätä on mukava lähteä seuraamaan!

Re: 1975 Saab 96 T16

Lähetetty: Ke Heinä 24, 2013 08:26
Kirjoittaja Tobbana
Eikös tuonne helpommin uppoaisi samainen kone satkun vaihdelaatikon päällä?
Toki satkun askin kesto on mikä on, mutta voi tulla raideleveys aika herkästi vastaan tonnarin voimalinjan kanssa. ;)

-Sami

Re: 1975 Saab 96 T16

Lähetetty: Ke Heinä 24, 2013 16:28
Kirjoittaja mazeos
täytyy ny kahtella, mikä vaihteisto tähän tulee...
Juttelin tossa kaverini kanssa ja tultiin siihen tulokseen, että tätä ei kannata edes yrittää kilpiin valmistumisensa jälkeen vaan tehdään tästä rata-auto.

Re: 1975 Saab 96 T16

Lähetetty: Ke Heinä 24, 2013 17:24
Kirjoittaja f-19
Supparit ja soittimet valmiina, eli täähän on viittä vaille valmis jo ;-)

Paljos on tosiaan tonnarin raideleveys vrt. kuupan? Onko tähän projektiin tehty mitään selvitystä teoriatasolla että mikä on osien sovittelun mahdollisuus tai tekniikan ja korin yhteensopivuus oikeasti? Ajatushan on ihan kiva.

Re: 1975 Saab 96 T16

Lähetetty: Ke Heinä 24, 2013 17:46
Kirjoittaja mazeos
f-19 kirjoitti:Supparit ja soittimet valmiina, eli täähän on viittä vaille valmis jo ;-)

Paljos on tosiaan tonnarin raideleveys vrt. kuupan? Onko tähän projektiin tehty mitään selvitystä teoriatasolla että mikä on osien sovittelun mahdollisuus tai tekniikan ja korin yhteensopivuus oikeasti? Ajatushan on ihan kiva.
Saab 9000 raideleveys 1522 mm
Saab 96 raideleveys1240 mm

Kyllä tuo 16-venainen turbomylly kajakin keulille menee, kun on niitä muutkin tehneet... :D Ja jos ei mene, niin sitten pannaan menemään.

Re: 1975 Saab 96 T16

Lähetetty: Ke Heinä 24, 2013 17:47
Kirjoittaja nalleolut
paljos keulapaino lisääntyy?

eikös 99:sin jouset sovi 96:seen? vai muistanko väärin.

alustaan kannattaa panostaa enemmän kuin tuohon turbotekniikkaan.

Re: 1975 Saab 96 T16

Lähetetty: Ke Heinä 24, 2013 17:52
Kirjoittaja mazeos
nalleolut kirjoitti:paljos keulapaino lisääntyy?

eikös 99:sin jouset sovi 96:seen? vai muistanko väärin.

alustaan kannattaa panostaa enemmän kuin tuohon turbotekniikkaan.
1,5 V4 = n. 120 kg
B202 = n. 150 kg

njoo... alusta täytyy toki laittaa iskuun ensin, ja paikata pohjasta ne pari reikää ja semmiosta... ehtiihän tuon koneen vaihtaa myöhemminkin.

Re: 1975 Saab 96 T16

Lähetetty: Ke Heinä 24, 2013 18:01
Kirjoittaja Juha K
99:n takajouset menee heittämällä kuuppaan etujousiksi. Korkeus aikalailla sama kun vakio jousilla mutta vähän jämympi tuntuma.

Re: 1975 Saab 96 T16

Lähetetty: Ke Heinä 24, 2013 20:42
Kirjoittaja aero
Keulapainoa pohtiessa pelkästään tuo painoero ei riitä argumentiksi, B202 taitaa nimittäin olla rivikoneena veenelkkua pidempi. Mylly on mitä oletettavasti tarkoitus upottaa pitkittäin(?) ja jos se alkuperäistä mukaillen tulee laatikon eteen, tulee sen painopiste edemmäksi kuin orggiskoneen ja kampeaa siis autoa etupainotteiseksi vielä enemmän kuin mitä pelkkä massa tekisi.

Vaikka se hieman(?) saabismin vastaista onkin, pohtisin tällaisessa projektissa myös takavedon mahdollisuutta. Transaxle -ratkaisulla (=vaihteisto taka-akselilla perän yhteydessä) saisi konetta tuotua taaksepäin ja voimansiirron massaa taka-akselille ja näin autoa tasapainoisemmaksi rata-ajoa silmälläpitäen.

Mihin ratkaisuun ikinä päädytkään, vie ihmeessä loppuun asti! Tuosta tulee joka tapauksessa mielenkiintoinen lopputulos.

Re: 1975 Saab 96 T16

Lähetetty: To Heinä 25, 2013 07:16
Kirjoittaja Turbo16
B204 olisi lyhempi ja taitaisi mahtua paremmin poikittain konehuoneeseen kuin B202.

Suosittelen kyllä miettimään tarkasti mitä haluat, koska varsinkin OG900 vaihteistossa on rajalliset väännönkestot.

Toinen vaihtoehto olisi laittaa kone tosiaan pitkittäin joko Subarun tai Audin vst. laatikko.

Kuva

Ainut ongelma taitaa olla tuossa ratkaisussa 96 ohjaussimpukka? Toisaalta, tuossa voisi olla tilaa?

http://i86.photobucket.com/albums/k120/ ... 1257882523

Re: 1975 Saab 96 T16

Lähetetty: To Heinä 25, 2013 08:13
Kirjoittaja f-19
B204 ei taida olla fyysisesti juurikaan oikeasti lyhyempi/kapeampi? Tai ainakaan niin montaa senttiä että tähän projektiin olisi jotain konkreettista apua?

96:ssa simpukkaohjaus? Kuvan autossa näyttää ainakin olevan raidetanko eikö? Vai onko tuohon vaihdettu?

OG900:n laatikon kestävyys on pienin murhe tässä projektissa. Kuuppa lentänee ihan riittävästi vaikka ässän vakiotehoilla ja niissäkin tehoissa lienee ihan riittävästi ajo-ominaisuuksiin nähden :-)

Re: 1975 Saab 96 T16

Lähetetty: To Heinä 25, 2013 08:31
Kirjoittaja Turbo16
No voihan se joskus olla siitä sentistä kiinni se koneen leveys, jotta istuvuus olisi helpompi.

96:sta tiedä mitään niin oletin että on simpukka, mutta hammastangoltahan tuo näyttää.

Neo Brothershan suoritti tehtävän tosiaaan niin, että löivät B207 kuupan keulille:

http://i1085.photobucket.com/albums/j43 ... C07228.jpg