Saab 900 2d sedan vm. 1985

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Saabas94
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Huhti 02, 2013 22:50
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Saab 900 2d sedan vm. 1985

Viesti Kirjoittaja Saabas94 »

Juu eli tuli tuossa pelastettua tuommonen OG satku. Auto oli laitettu seisontaan tammikuussa 2008, eli sillä on ajettu viimeksi talvella 2007-08. Siski vielä talvikiekot alla, jotka siis ovat minun ainoat renkaat siihen. Autossa vuosi kannentiiviste ja kylmäkäynnistyssuuttimessa oli jotain vikaa jonka seurauksena se jäi seisomaan. Auto oli entisen omistajan mukaan tarkoitus laittaa ammattilaisella kuntoon ja takaisin ajoon, mutta vuoden vierivät ja se jäi seisomaan. Kyselin autosta ensi kerran 2010 mutta silloin siitä ei vielä oltui haluttu luopua vaan se oli vielä menossa korjattavaksi. Muutaman vuoden päästä, siis alkuvuodesta 2013, kyselin uudestaan onko Saabi jo ajossa. Ei kuulemma ollut, ja kuulemma saattaa lähteä kohta paaliin. Ajattelin että ei mitään järkeä laittaa hyväkoppaista autoa romutukseen pelkän tiivisteen vuotamisen takia. Kuulemma muita vikoja autossa ei ollut ennen seisontaa. Sain auton ilmaiseksi tuttavalta Kangasalta omaksi. Auto tuotiin pihaan Ruutanaan huhtikuussa ja kesällä sitä ruvettiin laittamaan kuntoon. Tarkoitus olisi vielä tässä kesäaikaan saada se ajokuntoon, ehkä joskus leimalle. Autoon on nyt vaihdettu imu,- ja pakoaukkojen tiivisteet ja kannen tiiviste ja kaikki nesteet ja filtterit, tulpat ja akku on hommattu. Bensatankki on kertaalleen irroitettu ja tyhjennetty ja huuhdeltu bensiinillä. Kori on erittäinkin hyvässä kunnossa ja pohjassa on hyvät massat. Vain etukulmissa ja tavaratilan pohjassa on on yhteesnä kolme reikää. Autossa on siis 8 -venttiilinen kone K-jetin mekaanisella ruiskulla ja manuaaliloota, luonnollisesti. Ajettu 366 tkm. Vuosimalli siis -85, mutta nokalla silti "luiskukeula" (facelift tuli1987) en tiedä miksi. Kolari? Pitänee vanhalta omistajalta kysellä. Nokka on vuosimallin 1988 autosta. Katsotaan mitä tästä tulee! http://www.moottorit.net/galleria/ajoneuvo1802/ :saab:
Tampereelta, kärrynä 1985 Saab 900 K-Jetronicilla ja -01 Saab 9-3 matalapaineturbo.
Saabas94
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Huhti 02, 2013 22:50
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Saab 900 2d sedan vm. 1985

Viesti Kirjoittaja Saabas94 »

Autoahan yritettiin varastaa haun yhteydessä. Kun tulimme lavetin kanssa hakemaan autoa, sitä oli tullut hakemaan jo pari muuta herraa romuliikkeestä. Joku oli yrittänyt esiintyä auton omistajana ja myydä siotä romuksi. Tämän yhteydessä siitä vietiin kilvet ja rikottiin pelkääjän puoleinen lasi
Tampereelta, kärrynä 1985 Saab 900 K-Jetronicilla ja -01 Saab 9-3 matalapaineturbo.
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 708
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Saab 900 2d sedan vm. 1985

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Ei muuta kun onnea projektiin. :wink: Kopaltaan todella hyvä auto ja sisustasta puhumattakaan. Varmasti paljon mukavia kilometrejä tuolla edessa, saab on itseään kunnioittavan ihmisen auto... 8) Itselläkin nopasta alkoi falskata kansipahvi, nyt on sitten perusteellinen koneremontti menossa.

K-jetissähän on semmonen kiro että noita ohjauspaineen säätimiä ei saa uutena mistään mikä sullakin on sökönä, mutta käytettynä kannattaa kysellä toki.
Saabas94
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Huhti 02, 2013 22:50
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Saab 900 2d sedan vm. 1985

Viesti Kirjoittaja Saabas94 »

Kiitosta vaan! Nyt on saatu jo ekat savut. Ainakin polttoaineletkut täytynee uusia. Videomateriaalia: http://www.youtube.com/watch?v=kt8OVDy7SlQ
Tampereelta, kärrynä 1985 Saab 900 K-Jetronicilla ja -01 Saab 9-3 matalapaineturbo.
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Saab 900 2d sedan vm. 1985

Viesti Kirjoittaja haffu »

Ominaisvika tuo k-jetin polttoaineletkujen hapertuminen ajan myötä. Mahtaako uusia saada vielä jostakin? Ja eiköhän autostakin pienellä laitolla tule ihan oiva käyttövärkki nuorelle saabistille. 8) Itsellänikin ensimmäinen auto oli juurikin -85 Saab 900 tosin T16-tekniikalla, joka oli ostohetkellä rikki.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 708
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Saab 900 2d sedan vm. 1985

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Ei muuta kun letkut kuntoon ja baanalle. Liekö muistan aivan väärin mutta onko noita uusia putkia peräti väännelty jarruputkesta?
Saabas94
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Huhti 02, 2013 22:50
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Saab 900 2d sedan vm. 1985

Viesti Kirjoittaja Saabas94 »

Bensaputket saatu kuntoon mutta pientä hidastettu tuli vastaan kun kansi vuosi vaikka tiiviste oli vaihdettu.. Liekö kansi käyrä..? Pitää ottaa selvää. Konetta oltiin juuri vaihdettu kaikki yläpään tiivisteet ja laitettu nesteet sisään. Konetta oltiin lämmittämässä kannen jälkikiristystä varten ja vettä tuli kun hanasta imusarjan puolelta. Noh, kansia saa uusia! Toisaalta saattaa tässä tämä talvi pukkaa päälle ja silloin ei enää ehkä ihan mielellään hommaile taivasalla kuten kesällä :lol:
Tampereelta, kärrynä 1985 Saab 900 K-Jetronicilla ja -01 Saab 9-3 matalapaineturbo.
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 708
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Saab 900 2d sedan vm. 1985

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Juu ilman muuta kansi vaatii oikasun pahvin vaihdon jälkeen, erityisesti jos pahvi on palanut. Kai kiristit kannenpultit oikeassa järjestyksessä ja oikeisiin momentteihin? Tuntuu vähän oudolta että vettä tulisi "kuin hanasta"
CompiCoupe
"Turbo"
Viestit: 282
Liittynyt: Ke Huhti 02, 2008 23:35

Re: Saab 900 2d sedan vm. 1985

Viesti Kirjoittaja CompiCoupe »

Hieno ja melko harvinainenkin peli. Harmi vaan kun on keula vaihdettu.
Saab 99 GL 2d -81 Cameo Beige (VA)
Saab 900 GLs 3d -79 Akacia Green met. (PR)
Volvo XC90 Executive -09, Volvo C70 2.5T -98, Volvo 240 GL -88
dollarihymy
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: To Elo 20, 2009 18:04
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

Re: Saab 900 2d sedan vm. 1985

Viesti Kirjoittaja dollarihymy »

ja mikä parasta ni parhaimmalla koneella tuo 8 tappine ruisku :)

onnea projektiin :)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 900 2d sedan vm. 1985

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

8-venttiilisen kansi kannattaa oikaisun yhteydessä myös painetestata. Halkeamat on harmillisen yleisiä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Saab 900 2d sedan vm. 1985

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Saabas94 kirjoitti:Kori on erittäinkin hyvässä kunnossa ja pohjassa on hyvät massat. Vain etukulmissa ja tavaratilan pohjassa on on yhteesnä kolme reikää.
Kuvista päätellen hitsuuhommaa saattaa olla aavistus enemmän... Tarkotus ei ole manata, mutta ei nuo kuvat takakontista ja konehuoneesta näyttäis erittäin hyväkorisesta autosta otetuilta. Näkemättä tietenkin paha sanoa, ja voihan toi yllättävän terve ollakin.

Ei muuta, kun tulta päin! Pystykeulan puskurijatkeet yms. löytyisi varmaan muuten järkihintaan Urjalasta, onhan toi kuitenkin syytä palauttaa alkuperäiseen ilmeeseensä - tai ainkakin omaan silmään faceliftpalikat sedan-korissa on epämiellyttävin ulkonäkövaihtoehto satkuun, jotenkin näyttää että noi uudemmat puskurit ja muut hilppeet on suunniteltu combin muotojen ehdoilla.
Vastaa Viestiin