Sivu 1/1

Saab 900 2d sedan vm. 1985

Lähetetty: Ke Heinä 31, 2013 00:00
Kirjoittaja Saabas94
Juu eli tuli tuossa pelastettua tuommonen OG satku. Auto oli laitettu seisontaan tammikuussa 2008, eli sillä on ajettu viimeksi talvella 2007-08. Siski vielä talvikiekot alla, jotka siis ovat minun ainoat renkaat siihen. Autossa vuosi kannentiiviste ja kylmäkäynnistyssuuttimessa oli jotain vikaa jonka seurauksena se jäi seisomaan. Auto oli entisen omistajan mukaan tarkoitus laittaa ammattilaisella kuntoon ja takaisin ajoon, mutta vuoden vierivät ja se jäi seisomaan. Kyselin autosta ensi kerran 2010 mutta silloin siitä ei vielä oltui haluttu luopua vaan se oli vielä menossa korjattavaksi. Muutaman vuoden päästä, siis alkuvuodesta 2013, kyselin uudestaan onko Saabi jo ajossa. Ei kuulemma ollut, ja kuulemma saattaa lähteä kohta paaliin. Ajattelin että ei mitään järkeä laittaa hyväkoppaista autoa romutukseen pelkän tiivisteen vuotamisen takia. Kuulemma muita vikoja autossa ei ollut ennen seisontaa. Sain auton ilmaiseksi tuttavalta Kangasalta omaksi. Auto tuotiin pihaan Ruutanaan huhtikuussa ja kesällä sitä ruvettiin laittamaan kuntoon. Tarkoitus olisi vielä tässä kesäaikaan saada se ajokuntoon, ehkä joskus leimalle. Autoon on nyt vaihdettu imu,- ja pakoaukkojen tiivisteet ja kannen tiiviste ja kaikki nesteet ja filtterit, tulpat ja akku on hommattu. Bensatankki on kertaalleen irroitettu ja tyhjennetty ja huuhdeltu bensiinillä. Kori on erittäinkin hyvässä kunnossa ja pohjassa on hyvät massat. Vain etukulmissa ja tavaratilan pohjassa on on yhteesnä kolme reikää. Autossa on siis 8 -venttiilinen kone K-jetin mekaanisella ruiskulla ja manuaaliloota, luonnollisesti. Ajettu 366 tkm. Vuosimalli siis -85, mutta nokalla silti "luiskukeula" (facelift tuli1987) en tiedä miksi. Kolari? Pitänee vanhalta omistajalta kysellä. Nokka on vuosimallin 1988 autosta. Katsotaan mitä tästä tulee! http://www.moottorit.net/galleria/ajoneuvo1802/ :saab:

Re: Saab 900 2d sedan vm. 1985

Lähetetty: Ke Heinä 31, 2013 00:16
Kirjoittaja Saabas94
Autoahan yritettiin varastaa haun yhteydessä. Kun tulimme lavetin kanssa hakemaan autoa, sitä oli tullut hakemaan jo pari muuta herraa romuliikkeestä. Joku oli yrittänyt esiintyä auton omistajana ja myydä siotä romuksi. Tämän yhteydessä siitä vietiin kilvet ja rikottiin pelkääjän puoleinen lasi

Re: Saab 900 2d sedan vm. 1985

Lähetetty: Ke Heinä 31, 2013 09:23
Kirjoittaja kärkkäinen
Ei muuta kun onnea projektiin. :wink: Kopaltaan todella hyvä auto ja sisustasta puhumattakaan. Varmasti paljon mukavia kilometrejä tuolla edessa, saab on itseään kunnioittavan ihmisen auto... 8) Itselläkin nopasta alkoi falskata kansipahvi, nyt on sitten perusteellinen koneremontti menossa.

K-jetissähän on semmonen kiro että noita ohjauspaineen säätimiä ei saa uutena mistään mikä sullakin on sökönä, mutta käytettynä kannattaa kysellä toki.

Re: Saab 900 2d sedan vm. 1985

Lähetetty: To Elo 01, 2013 22:31
Kirjoittaja Saabas94
Kiitosta vaan! Nyt on saatu jo ekat savut. Ainakin polttoaineletkut täytynee uusia. Videomateriaalia: http://www.youtube.com/watch?v=kt8OVDy7SlQ

Re: Saab 900 2d sedan vm. 1985

Lähetetty: Pe Elo 02, 2013 00:19
Kirjoittaja haffu
Ominaisvika tuo k-jetin polttoaineletkujen hapertuminen ajan myötä. Mahtaako uusia saada vielä jostakin? Ja eiköhän autostakin pienellä laitolla tule ihan oiva käyttövärkki nuorelle saabistille. 8) Itsellänikin ensimmäinen auto oli juurikin -85 Saab 900 tosin T16-tekniikalla, joka oli ostohetkellä rikki.

Re: Saab 900 2d sedan vm. 1985

Lähetetty: Pe Elo 02, 2013 09:48
Kirjoittaja kärkkäinen
Ei muuta kun letkut kuntoon ja baanalle. Liekö muistan aivan väärin mutta onko noita uusia putkia peräti väännelty jarruputkesta?

Re: Saab 900 2d sedan vm. 1985

Lähetetty: Ke Syys 04, 2013 22:11
Kirjoittaja Saabas94
Bensaputket saatu kuntoon mutta pientä hidastettu tuli vastaan kun kansi vuosi vaikka tiiviste oli vaihdettu.. Liekö kansi käyrä..? Pitää ottaa selvää. Konetta oltiin juuri vaihdettu kaikki yläpään tiivisteet ja laitettu nesteet sisään. Konetta oltiin lämmittämässä kannen jälkikiristystä varten ja vettä tuli kun hanasta imusarjan puolelta. Noh, kansia saa uusia! Toisaalta saattaa tässä tämä talvi pukkaa päälle ja silloin ei enää ehkä ihan mielellään hommaile taivasalla kuten kesällä :lol:

Re: Saab 900 2d sedan vm. 1985

Lähetetty: To Syys 05, 2013 07:15
Kirjoittaja kärkkäinen
Juu ilman muuta kansi vaatii oikasun pahvin vaihdon jälkeen, erityisesti jos pahvi on palanut. Kai kiristit kannenpultit oikeassa järjestyksessä ja oikeisiin momentteihin? Tuntuu vähän oudolta että vettä tulisi "kuin hanasta"

Re: Saab 900 2d sedan vm. 1985

Lähetetty: Su Syys 08, 2013 15:38
Kirjoittaja CompiCoupe
Hieno ja melko harvinainenkin peli. Harmi vaan kun on keula vaihdettu.

Re: Saab 900 2d sedan vm. 1985

Lähetetty: La Syys 14, 2013 20:25
Kirjoittaja dollarihymy
ja mikä parasta ni parhaimmalla koneella tuo 8 tappine ruisku :)

onnea projektiin :)

Re: Saab 900 2d sedan vm. 1985

Lähetetty: La Syys 14, 2013 21:29
Kirjoittaja Mertmi
8-venttiilisen kansi kannattaa oikaisun yhteydessä myös painetestata. Halkeamat on harmillisen yleisiä...

Re: Saab 900 2d sedan vm. 1985

Lähetetty: Su Syys 15, 2013 08:44
Kirjoittaja Jatra
Saabas94 kirjoitti:Kori on erittäinkin hyvässä kunnossa ja pohjassa on hyvät massat. Vain etukulmissa ja tavaratilan pohjassa on on yhteesnä kolme reikää.
Kuvista päätellen hitsuuhommaa saattaa olla aavistus enemmän... Tarkotus ei ole manata, mutta ei nuo kuvat takakontista ja konehuoneesta näyttäis erittäin hyväkorisesta autosta otetuilta. Näkemättä tietenkin paha sanoa, ja voihan toi yllättävän terve ollakin.

Ei muuta, kun tulta päin! Pystykeulan puskurijatkeet yms. löytyisi varmaan muuten järkihintaan Urjalasta, onhan toi kuitenkin syytä palauttaa alkuperäiseen ilmeeseensä - tai ainkakin omaan silmään faceliftpalikat sedan-korissa on epämiellyttävin ulkonäkövaihtoehto satkuun, jotenkin näyttää että noi uudemmat puskurit ja muut hilppeet on suunniteltu combin muotojen ehdoilla.