Og900 Aero -84 ja pientä fiksausta

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Mike Hunt
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Marras 30, 2005 19:20
Paikkakunta: Tampere

Og900 Aero -84 ja pientä fiksausta

Viesti Kirjoittaja Mike Hunt »

Alkuun pikku historiapläjäys. Pääsin vuonna -96 Tamperelaiseen kodinkoneliikkeeseen töihin ja ensimmäisenä työpäivänä koin Saabismia ensi silmäyksellä kun pongasin parkkipaikalla hopeanharmaan Saabin. Ajoin silloisen maksalaatikkoni (Matsda323) Saabin viereen ja päätin että jos tuollainen tulee joskus myyntiin niin haen pankista lainaa ja ostan pois. Saabin omisti tuleva työkaverini Rouhiaisen Pasi. Ei kulunut paljon aikaa kun hän kysyi että ostaisinko Saabin pois. Ja kuten olin itselleni aiemmin luvannut niin otin pankkilainan ja ostin Saabin pois. Yksinkertaista.

Sitten alkoi tiukka tutustuminen ostokseen. Malli oli Aero eikä itsellä ollut siihen aikaan mitään käsitystä mitä tuo Aero tarkoitti. Netistäkään ei tuohon aikaan löytynyt ihan helpolla mitään apuja. Ajattelin vain että ompas kivat varusteet eikä kulkupuolessakaan ollut valittamista. Aero käsite kuitenkin valkeni matkan varrella ja olin entistä tyytyväisempi ostokseen. Tähän kohtaan yksi kuva vuodelta -97(jos dropparin jako toimii) Moni Saab päältä kaunis: https://www.dropbox.com/s/md5fle5mosp84dm/IMG_2382.jpg
Saab oli päivittäisessä käytössä läpi vuoden. Auto pelasi todella hienosti. Jotain normaalia huoltoa oli kuten vaihdelaatikon vaihtoa ehjään, etupyörän laakerin vaihtoa, vetoakseliremppaa, starttimoottorin fiksausta mutta ei onneksi mitään suurempaa.
Vuonna -98 syntyi tyttövauva ja vaimon mielestä 3-ovinen auto ei muka olisi kätevä perheauto. Minusta Saab oli loistava perheauto. Kaikki tarvittava mahtui mukaan. https://www.dropbox.com/s/8o0hhklwflbpm ... .10.22.jpg
No, Saab vaihtui hammasta purren kansanautoksi (VW Vento diesel. Jihuu!). Tyrkytin Saabia autoliikkeisiin vaihdossa ja ilmoittelin pari kertaa lehdessäkin. Kaikennäköistä renkaanpotkijaa kävi ihmettelemässä. Paras oli joku "Saabisti" jolla oli samanlainen musta Aero. Tuli siihen haukkumaan mun autoa ja kehumaan omaansa.. Oli outo kaveri ja toivottavasti ei ole enää Saabisti. Onneksi kukaan ei ymmärtänyt Saabin päälle ja myin auton lopuksi veljelleni. Sain hyvät rahat ja puolikkaan Jawa moottoripyörästä. Saab vietti monta pitkää vuotta ympärivuotisessa käytössä.
Vuonna 2003 keväällä minulle tuli mahdollisuus ostaa auto takaisin. Jälleen kipinä iski enkä miettinyt sekuntiakaan. Ostin Saabin takaisin kotiin.

Siitä se sitten lähti...
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 708
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Og900 Aero -84 ja pientä fiksausta

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Mikäs on auton nykytilanne? Mielenkiintoinen historia ainakin. :)
Mike Hunt
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Marras 30, 2005 19:20
Paikkakunta: Tampere

Re: Og900 Aero -84 ja pientä fiksausta

Viesti Kirjoittaja Mike Hunt »

... ja tarina jatkuu. Into piukeena aloin tutkiskelemaan miten Saab on muuttunut ajan saatossa. Heti alkuun sain todeta että ei se ainakaan paremmaksi muuttunut. Ruostetta oli jonkun verran havaittavissa. Päätin että Saab pitää hiekkapuhaltaa jotta pääsee kaikesta ruosteesta eroon. Alkoi purku-urakka. Jos autolla olisi ollut toisenlainen historia niin homma olisi loppunut samantein.
Purkuvaiheen kuvia:
https://www.dropbox.com/s/g0qswl1i4ld8g ... 930-33.jpg
https://www.dropbox.com/s/g1m1j2luergzl ... 928-24.jpg
https://www.dropbox.com/s/03nc81b3jqbwv ... 929-50.jpg
https://www.dropbox.com/s/j8hu8shnhx9d4 ... 922-13.jpg
https://www.dropbox.com/s/ebilfd4shd1cg ... 926-14.jpg
..ja niin edelleen.

Ruostumista oli edesauttanut aiempi hiekkapuhallus koska koteloissa oli PALJON hiekkaa ja hiekka oli tukkinut vesireiät ja pitänyt paikat sopivan kosteena. Saab lähti hiekkapuhallukseen ja hieman jännitti että jääkö autosta jäljelle muutakuin renkaat ja tunkki. Pelko oli aiheellista mutta operaation ja 2k pohjamaalin jälkeen auton pystyi vielä tunnistamaan Saabiksi. Projekti oli lähtenyt hyvin käyntiin. Seuraavaksi metsästämään hitsaustaitoista kaveria. Sellainen löytyi tuttavapiiristä. Kaveri oli tehnyt useita autoprojekteja joten luotin hänen hitsaustaitoihin. Tässä kohtaa tein ensimmäisen virheen. Ei se etteikö kaveri osannut hitsata vaan se että en kertonut tarpeeksi selvästi minkälaista jälkeä haluan. Tästä lisää tuonnempana.. Toinen virhe tuli siinä kun hitsaajakaveri kysyi että "Vedänkö massat päälle?". Tästäkin lisää tuonnempana...

Kaveri suoritti hitsaukset loppuun ja veti massat päälle kuten oli sovittu. Saab ajettiin äitini luokse säilöön hetkeksi aikaa. Saab joutui ulkosäilytykseen katokseen. Katoksessa oli Seinät ympäriinsä ja ilma kiersi seinien alta. Muovin laitoin vielä maahan jottei maasta nouseva kosteus pilaisi hyvin alkanutta projektia. Tässä kohtaa elettiin vuotta 2003.
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 708
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Og900 Aero -84 ja pientä fiksausta

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Saakeli täähän oikein jänskättää. :mrgreen: Taitaa olla myös kirjailijan vikaa saabismin lisäksi.
Mike Hunt
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Marras 30, 2005 19:20
Paikkakunta: Tampere

Re: Og900 Aero -84 ja pientä fiksausta

Viesti Kirjoittaja Mike Hunt »

kärkkäinen kirjoitti:Saakeli täähän oikein jänskättää. :mrgreen: Taitaa olla myös kirjailijan vikaa saabismin lisäksi.
On mistä kirjoittaa :D
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
Mike Hunt
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Marras 30, 2005 19:20
Paikkakunta: Tampere

Re: Og900 Aero -84 ja pientä fiksausta

Viesti Kirjoittaja Mike Hunt »

..Saab sai alkuperäisen värin 172H pintaan. Pohjatyöt ja maalauksen suoritti ammattimaalari. Samalla tuulilasi vaihtui läpinäkyvään versioon. Ei meinannut hymy hyytyä millään kun hain auton maalauksesta.
https://www.dropbox.com/s/q6u55bfqkjs0m02/IMG_1314.JPG
https://www.dropbox.com/s/sva4po6vrrhwczr/IMG_1313.JPG
https://www.dropbox.com/s/aib5nj5kmtr58vu/IMG_1374.JPG
Onnesta soikeana odotin että pääsen kasaamaan Saabin ajokuntoon. Ennen kasausta päätin kuitenkin imuroida ja putsata sisätilat oikein huolella. Penkit ja lattiamatot pois. Lattiassa oli jonkun verran pintaruostetta jotka päätin poistaa ettei pääse leviämään.
https://www.dropbox.com/s/iusgzedsec3ui ... 921-15.jpg
https://www.dropbox.com/s/q3icuftgwt7z6 ... 807%29.jpg
Tässä kohtaa hymy ei ollut enää yhtä leveä. En antanut pikku reiän haitata harrastusta ja reikään hitsattiin paikka.
Auto oli edelleenkin katoksessa jemmassa ja matkaa kotoa katokseen oli n.140km eli ihan joka päivä töitten jälkeen en jaksanut lähteä Saabin kimppuun.

Tarina jatkuu..
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
Mike Hunt
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Marras 30, 2005 19:20
Paikkakunta: Tampere

Re: Og900 Aero -84 ja pientä fiksausta

Viesti Kirjoittaja Mike Hunt »

Syksy saapui ja oli aika saada Saab kotipihaan. Kotipihassa ei ollut vielä mitään säilytyspaikkaa Saabille mutta tallin rakennus oli ihan hyvällä mallilla. Lattiavalun kuivuttua hain Saabiin siirtokilvet ja suuntaisin auton kohti kotipihaa. Ja eiku auto talliin odottelemaan lämpösempiä kelejä.
https://www.dropbox.com/s/61qnzmfw4pyld ... 007356.jpg

Kevät/ kesä & lämpö saapui ja taas pääsi auton kimppuun. Saab alkoikin näyttämään jo ihan hyvältä.
https://www.dropbox.com/s/0r1ogung54tgt ... 20ulko.jpg
https://www.dropbox.com/s/suw209sud8rgx ... 072008.jpg

Tässä kohtaa projekti muuttui "perse edellä puuhun" projektiksi.
Kuskin puolen takahelmalevikettä kiinnittäessä huomio kiinnittyi sisälokasuojan outoon kohtaan.
https://www.dropbox.com/s/xdx2zvsilv6tj ... %C3%A4.jpg
https://www.dropbox.com/s/yu3hhtpnexus2 ... 0ennen.jpg
REIKÄ! Kokosin itseni autotallin lattialta ja eiku reiän kimppuun. Ajattelin että tuollaisen pikkureiän pystyn kyllä hitsaamaan. Vähän huolestutti reiän kohta kun oli niin lähellä maalattua pintaa. Seuraavaksi hommaamaan hitsauswehkeitä. Hitsausta olin harjoitellut vaihtelevalla menestyksellä viimeksi yläasteella eli n 25v sitten. Käytetty mig löytyi vanhalta kyläsepältä ja hitsauspullo vuokraamosta. Päätin myös rapsuttaa sisälokasuojan puhtaalle pellille varmistaakseni että ruostetta ei jää muhimaan mihinkään. Ruostetta löytyikin ja ne poistin fosforihapon voimalla. Happoa sain veljeltäni joka oli perehtynyt ruosteenpoistoon oman autoprojektinsa kautta.

Jatkuu..
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
Mike Hunt
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Marras 30, 2005 19:20
Paikkakunta: Tampere

Re: Og900 Aero -84 ja pientä fiksausta

Viesti Kirjoittaja Mike Hunt »

Hinkkasin siis sisälokasuojan pellille. Kauhee homma! Orastavaa ruostetta näkyi hieman palkin ja pelin saumassa.
https://www.dropbox.com/s/bw2ew8rpl2yr8 ... 009001.jpg
Pakkohan tuota oli tutkia lähemmin. Sisäpuolelta homma näytti myös aika karulta.
https://www.dropbox.com/s/rdhbda21glpwh ... osteet.jpg
Kuumailmapuhaltimella kun antoi lämpöä niin sain hyvin irrotettua kiiltäväpintaisen äänieristematon. Ja kappas mitä sen alta löytyi..
https://www.dropbox.com/s/xjh7j1jhkfxuq ... 4puoli.jpg
Rälläkkä laulamaan ja peltiä vaihtoon.
https://www.dropbox.com/s/lk9is57j2voo8 ... %C3%A4.jpg
Ja kun sain yhden ruostekohdan paikallistettua niin toinen putkahti viereen.
https://www.dropbox.com/s/c0bi00ep7uut4 ... osteet.jpg Tuossa alareunassa näkyy myös hyvin hitsattu paikka, joka ei miellytä omaa silmää.
Jatkoin taistelua ruostetta vastaan ja päätin irrottaa raudan, jossa on takapenkin selkänoja kiinni. Olikin pirullinen irrottaa. Oikein jännityksellä odotin että mikä sieltä oikein tulee vastaan. Vaikea arvata enää tässä kohtaa.
https://www.dropbox.com/s/qpoc2tl8v548s ... %C3%A4.jpg
Ja taas rälläkkä laulamaan. Tuollaisen kolon sain aikaiseksi.
https://www.dropbox.com/s/ld0a3vwpxwz1757/IMG_2402.JPG
Kuvat kertokoot seuraavat työvaiheet.
https://www.dropbox.com/s/06gnvin0s1x5uyh/IMG_2405.JPG
https://www.dropbox.com/s/hp6as9x4f9b5upa/IMG_2408.JPG
https://www.dropbox.com/s/mlm7yxu5a6jmu ... amista.jpg
https://www.dropbox.com/s/5o77y8ojy5nhn ... %C3%A4.jpg ja grande finaale
https://www.dropbox.com/s/z7jypxfry7fp0 ... valmis.jpg
Hitsaussaumat ei miellytä omaa silmää mutta minkäs voit kun ei osaa niin ei osaa.

Jatkuu..
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23977
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Og900 Aero -84 ja pientä fiksausta

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Miksi ei puhalletu koko runkoa kerta tilaisuus oli.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Mike Hunt
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Marras 30, 2005 19:20
Paikkakunta: Tampere

Re: Og900 Aero -84 ja pientä fiksausta

Viesti Kirjoittaja Mike Hunt »

nalleolut kirjoitti:Miksi ei puhalletu koko runkoa kerta tilaisuus oli.
Puhallettiin mutta en tiedä mikä meni vikaan. Auto oli tosiaan katoksessa pari vuotta. Olisiko ottanut siitä itteensä..
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Og900 Aero -84 ja pientä fiksausta

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Tämä on kyllä hyvää luettavaa :) Harvoin jaksaa aina rueta lukemaan noita pitkiä tarinoita vaan tämä kyllä pakottaa lukemaan :) Tätä seurataan! :wink:
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Og900 Aero -84 ja pientä fiksausta

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Mike Hunt kirjoitti:
nalleolut kirjoitti:Miksi ei puhalletu koko runkoa kerta tilaisuus oli.
Puhallettiin mutta en tiedä mikä meni vikaan. Auto oli tosiaan katoksessa pari vuotta. Olisiko ottanut siitä itteensä..
Pelkästään näistä kuvista päätellen puhallettaessa ei auto ollut kokonaan palasina, siis myös sisusta ja konehuone tyhjänä..? Jos näin, niin aika paljon piilopaikkoja jää puhaltamatta. Toinen tekijä saattaisi olla alustamassa, joka ei puhaltamalla juuri lähde, ellei alla ole ihan totaalia haperoa, vaan pitäisi manuaalisesti rapsutella tiehensä - omien vähäisten kokemuksien mukaan siis. Satkun tyypilliset ruostepaikat on myös insinöörien toimesta niin näppärissä piiloissa, että ellei puhaltajalla ole ollut kys. mallista aikasempaa kokemusta, saattaa kriittisimmät paikat jäädä vähälle huomiolle, ja homma on enemmän kosmeettinen, eli ulkopeltejä, helmoja yms. näkyvien ruostepaikkojen siistimistä. Niinku foorumillakin useesti todettu ja huomattu, 900 saattaa säilyä näkyviltä osiltaa varsin siistinä vaikka mätää olisi muualla todella paljon. Eli oma veikkaukseni olisi että ennemmin piiloihin on jäänyt ruostetta, kun että tuossa määrin olisi parin vuoden seisotuksella kerennyt pehmetä..? Tietävämmät korjatkoon.

Tämä spekulaatio siis ihan projektia tuntematta, ei virheitten ettimisenä vaan sellasena yleisenä pohdintana. Hieno historia autolla, ja isoa peukkua että näitä aitoja Aeroja pelastetaan!
Mike Hunt
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Marras 30, 2005 19:20
Paikkakunta: Tampere

Re: Og900 Aero -84 ja pientä fiksausta

Viesti Kirjoittaja Mike Hunt »

Jatra kirjoitti: Pelkästään näistä kuvista päätellen puhallettaessa ei auto ollut kokonaan palasina, siis myös sisusta ja konehuone tyhjänä..? Jos näin, niin aika paljon piilopaikkoja jää puhaltamatta. Toinen tekijä saattaisi olla alustamassa, joka ei puhaltamalla juuri lähde, ellei alla ole ihan totaalia haperoa, vaan pitäisi manuaalisesti rapsutella tiehensä - omien vähäisten kokemuksien mukaan siis. Satkun tyypilliset ruostepaikat on myös insinöörien toimesta niin näppärissä piiloissa, että ellei puhaltajalla ole ollut kys. mallista aikasempaa kokemusta, saattaa kriittisimmät paikat jäädä vähälle huomiolle, ja homma on enemmän kosmeettinen, eli ulkopeltejä, helmoja yms. näkyvien ruostepaikkojen siistimistä. Niinku foorumillakin useesti todettu ja huomattu, 900 saattaa säilyä näkyviltä osiltaa varsin siistinä vaikka mätää olisi muualla todella paljon. Eli oma veikkaukseni olisi että ennemmin piiloihin on jäänyt ruostetta, kun että tuossa määrin olisi parin vuoden seisotuksella kerennyt pehmetä..? Tietävämmät korjatkoon.

Tämä spekulaatio siis ihan projektia tuntematta, ei virheitten ettimisenä vaan sellasena yleisenä pohdintana. Hieno historia autolla, ja isoa peukkua että näitä aitoja Aeroja pelastetaan!
Osuit asian ytimeen. Jos jaksaa seurata projektikertomuksen loppuun niin pääsee aika hyvin kärryille Saabin ruostepaikoista..

Tarina jatkukoon..
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
Mike Hunt
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Marras 30, 2005 19:20
Paikkakunta: Tampere

Re: Og900 Aero -84 ja pientä fiksausta

Viesti Kirjoittaja Mike Hunt »

pullasorsa kirjoitti:Tämä on kyllä hyvää luettavaa :) Harvoin jaksaa aina rueta lukemaan noita pitkiä tarinoita vaan tämä kyllä pakottaa lukemaan :) Tätä seurataan! :wink:
Kyllä on "pullasorsan" projekti kans mielenkiintoinen. Kuola valuen seurasin tehokasta ja hyvää työskentelyä :D
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
Mike Hunt
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Marras 30, 2005 19:20
Paikkakunta: Tampere

Re: Og900 Aero -84 ja pientä fiksausta

Viesti Kirjoittaja Mike Hunt »

Pyöränkotelon reiästä päättelin että jotain pientä saattaa olla vielä jossain. Ajattelin tarkistaa etupyörän ympäristön. Alkuperäinen mikälie kiveniskumassa on kyllä sitkeetä materiaalia. Joistain kohdista massa kuitenkin lähti helposti ja yleensä alta paljastui ruostetta. Tuossa aiemmin ihmeteltiin että miten ruostetta voi olla kun auto on hiekkapuhallettu. Sitä samaa minäkin ihmettelin. Muistan kyllä että hiekkapuhalluksen jälkeen puhaltaja sanoi että puhalsivat niin että jos ruostetta oli jossain niin se lähti mutta alkuperäinen kiveniskusuoja jäi paikoilleen. Kuulosti ihan järkevältä (silloin).

Ja näin jälkiviisaana voikin todeta että ennen ensimmäisen virheen tekemistä tein jo yhden virheen (tai varmaan montakin). Jos siis meinaa poistaa ruosteet hiekkapuhalluksella niin se vaatii auton täydellisen purun niinkuin Jatra tuossa mainitsikin. No mutta se siitä..

etupyörän lähistöltä löytyi kuin löytyikin jotain pientä. Eli aloitetaan ihan perinteisestä vetarintunnelista.
https://www.dropbox.com/s/w0ekupas0esxk ... %C3%A4.jpg
Taas hajosin atomeiksi autotallin lattialle.. Ei auttanut muu kuin poiketa laikkakaupan kautta kotio ja alkaa puuhastelemaan. Tältä foorumilta löytyi loistavia projektikertomuksia ja ohjeita tunnelin korjaukseen. Motonetin kautta kotio ja tuumasta toimeen.
https://www.dropbox.com/s/4hd12gaw5uwun ... uspala.jpg
Paitsi että ajattelin tehdä homman omasta mielestä hyvin niin irrottelin moottorin pois häirittemästä. Moottori lähti ilman suurempaa tuskaa.
Ensin piti irrotella pitkittäispalkki. Porasin pistehitsit auki ja palkki lähtikin yllättävän helposti. Tunnelinpohja oli korjattu ilmeisesti joskus aiemminkin. Silloin homma oli tehty erilailla, eli peltiä vaan hitsattu palkkiin kiinni.
https://www.dropbox.com/s/lelriif7f5qdi ... rjattu.jpg
Palkkia piti vähän entisöidä.
https://www.dropbox.com/s/uvnbj3rdvjyj0 ... tsattu.jpg
Ja sitten rälläköimään korjauspalalle aukkoa.
https://www.dropbox.com/s/o6puowrqbpi62 ... %B6ity.jpg
Ja aukkoon tartti sovitella korjauspalaa. Ihmeen hyvin istui.
https://www.dropbox.com/s/qa49itgcxrcil ... valmis.jpg
Sommittelun ja ihmettelyn jälkeen pala alkoi olla hitsausta vaille valmis. Poistin vielä mustan varastomaalin korjauspalasta ja maalasin palasen happopohjamaalilla. Hitsaamaan ei kuitenkaan päässyt vielä hetkeen kun piti poistella ruostetta. Fosforihappoa, hiekkapuhallusta, fosforihappoa ja vielä vähän hiekkapuhallusta. Todella ärsyttävä homma mutta ruosteet lähti ja taas happopohjamaalia pintaan niin nuorikin näyttää vanhemmalta.
Sitten hitsaus ja maalaus. Saumoihin laitoin korikittiä kun tinaus ei oikein luonnistunut.
https://www.dropbox.com/s/fa6wl7o6khdga ... tsattu.jpg
https://www.dropbox.com/s/u88nl69p8274l ... alattu.jpg

Sitten pikainen vilkaisu vänkärinpuolen tunneliin. Ja eiku Motonettiin hakemaan seuraavaa korjauspalaa. Huhhuh.. Vänkärinpuolella vaihdoin taktiikkaa ja rälläköin pitkittäispalkin poikki sopivasta kohtaa. Tämäkin idea vakoiltu foorumin sivuilta. Nopeutti hommaa jonkin verran.
Tältä näytti tunnelin ruosteet tai siis se mitä oli jäljellä
https://www.dropbox.com/s/qn7rahdejw98n ... %C3%A4.jpg
Ruosteepoistotalkoot.. Tähän kokeilin sitruunahappoa. Ja sekin toimii loistavasti. Loput oli sitten fosforihappo&hiekkapuhallusosastoa.
https://www.dropbox.com/s/fwxo8r902po1u ... ahappo.jpg

Muuten tämä puoli meni samalla mallilla kuin toinenkin puoli.


..jatkuu
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
Vastaa Viestiin