Og900 Aero -84 ja pientä fiksausta

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
TaHa
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: La Maalis 13, 2010 17:15

Re: Og900 Aero -84 ja pientä fiksausta

Viesti Kirjoittaja TaHa »

Hieno peli ja oikein teit...orkkiskilvet tuohon kuuluvat ja vieläpä ilman sitä EU tunnusta 8)
900 T16 Aero "replica" -87
9000 t CD -97
Mike Hunt
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Marras 30, 2005 19:20
Paikkakunta: Tampere

Re: Og900 Aero -84 ja pientä fiksausta

Viesti Kirjoittaja Mike Hunt »

Kilpiä odotellessa hain tänään uuden PA-letkun ruiskutukkiin. Maksoi oikein 9€ (Orkkis siis n.90€). Rikkinäinen letku oli teetetty jo kertaalleen ja sen sisähalkaisija olikin paljon pienempi kuin orkkisletkussa. Onneksi säästin alkuperäisen... Kuinkahan herkästi toi vaikuttaa menopuoleen?

Tuossa uusi letkun pätkä
https://www.dropbox.com/s/execfib6fr621 ... .16.34.jpg

Edit: tuossa näkyy letkujen sisämitat. Aika iso ero.
https://www.dropbox.com/s/6kzyzjt3kdt3f ... .51.44.jpg
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5356
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Og900 Aero -84 ja pientä fiksausta

Viesti Kirjoittaja VKe »

Onnittelut uudelle autolle!!!

Oli mukavan viihteellistä luettavaa ja auto on todella upea.
Sininen Saab 9-3, '99
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Og900 Aero -84 ja pientä fiksausta

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Mike Hunt kirjoitti:Kilpiä odotellessa hain tänään uuden PA-letkun ruiskutukkiin. Maksoi oikein 9€ (Orkkis siis n.90€). Rikkinäinen letku oli teetetty jo kertaalleen ja sen sisähalkaisija olikin paljon pienempi kuin orkkisletkussa. Onneksi säästin alkuperäisen... Kuinkahan herkästi toi vaikuttaa menopuoleen?

Tuossa uusi letkun pätkä
https://www.dropbox.com/s/execfib6fr621 ... .16.34.jpg

Edit: tuossa näkyy letkujen sisämitat. Aika iso ero.
https://www.dropbox.com/s/6kzyzjt3kdt3f ... .51.44.jpg
Vaikka tuo letku olisi oikeasti tulopuolella niin ei vaikuta silti mitenkään kulku- tai tehopuoleen (etenkään tässä tapauksessa kun tehot ei ole 3x tai 4x). Ja varsinkin kun kyse taitaa olla letkusta välillä bensakisko-bensanpaineensäädin niin ei ole mitään merkitystä mihinkään.
Mike Hunt
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Marras 30, 2005 19:20
Paikkakunta: Tampere

Re: Og900 Aero -84 ja pientä fiksausta

Viesti Kirjoittaja Mike Hunt »

VKe kirjoitti:Onnittelut uudelle autolle!!!

Oli mukavan viihteellistä luettavaa ja auto on todella upea.
Kiitos!
Vaikka tuo letku olisi oikeasti tulopuolella niin ei vaikuta silti mitenkään kulku- tai tehopuoleen (etenkään tässä tapauksessa kun tehot ei ole 3x tai 4x). Ja varsinkin kun kyse taitaa olla letkusta välillä bensakisko-bensanpaineensäädin niin ei ole mitään merkitystä mihinkään.
Ok. Letku on juurikin tuo bensakisko-paineensäädin. Tehoja (175hv) ei ole nostettu ja alkuperäisistäkin hevosista taitaa osa olla jo meetvurstina. Viikko sitten kun ajelin isoa tietä niin pääsi kokeilemaan miten moottori toimii. Kiihdytyksessä tuntuu moottorista outoa "ravistusta" n.1500-2500rpm alueella. Laitoin suuttimien puhdistusainetta tankkiin ja katson auttaako se asiaan. Autolla ei ole ajettu 10vuoteen. Sytytyksen säädin korvakuulolla ja päästöt oli konttorilla hyvät. Käyn säädättämässä ennakon kun saan kilvet.

Bensa on uutta ja moottori käy pihassa hienosti ja kierrokset nousee tasaisesti tolla 1500-2500 alueella. Ahtopaineet nousee oman mittarin mukaan kelt/pun rajalle. En usko että täristys tulee vetoakseleista koska niissä ei tuntunut välyksiä missään kohtaa.

Aurauskulmia ei ole myöskään säädetty.

Ideoita otetaan vastaan!
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
Mike Hunt
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Marras 30, 2005 19:20
Paikkakunta: Tampere

Re: Og900 Aero -84 ja pientä fiksausta

Viesti Kirjoittaja Mike Hunt »

Pari Saab kesää meni siinä ajellessa. Kesä 2014 oli muistaakseni hyvä kesä ja Saabiin tuli kilometrejä roppakaupalla. Saab toimi kuten 30v vanhan Saabin kuuluukin toimia. Pelkkää ajoa siis. Starttimoottori aiheutti muutamat kylmähikipurkaukset ja startin vaihdoinkin uuteen ennenkuin oli liian myöhäistä. Se alkoi tekemään naks naks efektiä.

Kesä 2015 olikin sitten hiljaisempi Saab kesä. Tuohon ei ole talvirenkaita niin juhannuskruisailukin jäi väliin. Loppukesä tulikin vettä ku Esterin hanurista. Sateettomat loppukesän päivät käytin kattoverhoilun uusimiseen. Ei vanhassa mitään muuta vikaa ollut kuin että se roikkui niin ettei nähnyt taakse. Ja oli siinä pari reikääkin ja iän mukana tullut patina ei parantanut kattoverhoilun ulkonäköä juurikaan. Kuvassa perinteinen nuppineulakorjaus ja alkutilanne.
https://www.dropbox.com/s/58uqyi4gnvcnb ... o.jpg?dl=0

Jälleen kerran oli Forumista iso apu kun piti irroitella kattopahvi. Se tulikin ulos yllättävän helposti. Kattoluukkuversiossa on hyvä olla kaksi äijää ettei kattopahvi mene poikki kattoluukun kohdalta. No veljen kanssa tuo irroitettiin ja saatiin kuitenkin toinen puoli poikki.
https://www.dropbox.com/s/7cf8f3h9djqx7 ... i.jpg?dl=0
Aurinkolipat ja Kauhukahvat ym pinttyneet muoviosat sai tehopesun kunnon myrkyillä. Niistä tuli helpolla hyvät.

Kattopahvissa olevat vanhat jäänteet lähti suht helpolla. Ensin juuriharjalla enimmät. Sitten kevyesti teräsharjaa ja loput jynssäsin irti tinnerin ja rätin voimalla. Toi jynssäys oli aika hajottava homma mutta sillä sai vanhan liiman leviämään pahvin pintaan ja pohjasta tuli aika tasainen.

Jatkuu saunan jälkeen tai joskus..
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Og900 Aero -84 ja pientä fiksausta

Viesti Kirjoittaja ristos »

Sinulla on ollut aika kovat kokemukset tuon sisäkaton rungon kanssa? Itse tein kattorungon puhdistuksen pääosin vain 80:llä santapaperilla, se toimi mielestäni erinomaisesti. Kun runkomateriaali on tuollaista lasivillapuristetta, niin se on aika "herkkä" materiaali. Omien -84:ten 99:sin ja 900:sin katot maalautin kaverillani ja sen jälkeen pintamateriaalien liimaus oli aika helppoa. Tuossa liimauksessa kannattaa käyttää sellaista kontaktiliimaa, millä on korkea lämmömkesto. Itse käytin 3M 08080 sprayliimaa, se on mielestäni helppo liimauksessa. 3M:n tuotteissa on myös sellaisia kovettuvia liimamassoja, millä nuo murtumat saa korjatuksi ja joita voi hioa kunnolla.

Tarkempia kokemuksiani voit halutessasi katsella projektisivuiltani muistaaksen sivulta 24 eteenpäin? Noilla sivuilla on kokemuksiani kerrottuna niin sanoin kuin kuvinkin.

Tsemppiä hommiin! :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Mike Hunt
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Marras 30, 2005 19:20
Paikkakunta: Tampere

Re: Og900 Aero -84 ja pientä fiksausta

Viesti Kirjoittaja Mike Hunt »

ristos kirjoitti:Sinulla on ollut aika kovat kokemukset tuon sisäkaton rungon kanssa? Itse tein kattorungon puhdistuksen pääosin vain 80:llä santapaperilla, se toimi mielestäni erinomaisesti. Kun runkomateriaali on tuollaista lasivillapuristetta, niin se on aika "herkkä" materiaali. Omien -84:ten 99:sin ja 900:sin katot maalautin kaverillani ja sen jälkeen pintamateriaalien liimaus oli aika helppoa. Tuossa liimauksessa kannattaa käyttää sellaista kontaktiliimaa, millä on korkea lämmömkesto. Itse käytin 3M 08080 sprayliimaa, se on mielestäni helppo liimauksessa. 3M:n tuotteissa on myös sellaisia kovettuvia liimamassoja, millä nuo murtumat saa korjatuksi ja joita voi hioa kunnolla.

Tarkempia kokemuksiani voit halutessasi katsella projektisivuiltani muistaaksen sivulta 24 eteenpäin? Noilla sivuilla on kokemuksiani kerrottuna niin sanoin kuin kuvinkin.

Tsemppiä hommiin! :D
Kiitos ristos! Kyllä tuli luettua sinunkin projektit erittäin huolella läpi. Ja kattoverhoiluvinkit myös. Sinulla on upeita projekteja :mrgreen: (kateudesta vihreä)

Ostin kattoverhoilukankaan autoverhoilijalta ja hän kertoi kankaan olevan orkkiskangasta. Kangas olikin kyllä laadukkaan oloista. Ostin häneltä myös kontaktiliiman. Oli kuulemma itse käyttänyt sitä kattoverhoilun liimaukseen. Ohenninta ostin myös ruiskun puhdistamiseen. Vinkiksi sain että kun kattopahvi on putsattu kunnolla niin kannattaa ruiskuttaa yksi "kerros" kontaktiliimaa kattopahviin ja antaa sen kuivua. Idea ei kuulostanut pöllömmältä.

Kattopahvi, tai siis tuo lasivillarunko kaipasi muutakin ehostusta. Kohta johon sisäpeli tulee, oli heikossa hapessa. Siitä puuttui pohja ja aika paljon reunoja. Askartelin uudet pahvista ja muotoja tein Ratkaisumassalla. Toi ratkaisumassa on kyllä nimensä veroinen tuote :D Massalla täyttelin myös kattorungon koloja ja kolhuja.
https://www.dropbox.com/s/l2fbwfmhwz8x2 ... a.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/ulc4894w11pfe ... i.jpg?dl=0

Katkenneen kohdan korjasin pahvilla ja alumiiniteipillä. Kuulostaa ranetukselta mutta sitä se kai vähän onkin. Leikkasin sitkeästä pahvista kohtaan sopivan tuen. Piirsin pahvin muotoisen kohdan kattorunkoon ja Veistelin kattorungosta hieman lasivillaa pois. Pahvin liimasin kontaktiliimalla kiinni. Päälle vielä varmuuden vuoksi alumiiniteippiä. Virityksestä tuli niin tukeva että kattorunkoa oli taas turvallista käännellä.
https://www.dropbox.com/s/z98pve31lip3a ... a.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/wp9zec5nhbc5m ... u.jpg?dl=0

Sitten runko talliin ja liimaamaan. Ensin toinen puoli kuten youtube videoissa opastetaan. Ruiskulla liima runkoon ja kankaaseen. Tässä sai olla tarkkana ettei tule isoja mällejä kankaaseen. Sain vinkin että jos kankaaseen tulee liikaa liimaa niin se saattaa tulla läpi. Hiukan jänskätti miten käy. Ruiskun toiminta ei oikein vakuuttanut. Pienillä testauksilla sain ruiskun toimimaan riittävän hyvin. Uudella kankaallahan on just hyvä alkaa reenaamaan.
https://www.dropbox.com/s/sbw4rrxrmbp9g ... u.jpg?dl=0
Sitten toinen puolisko. Ja taas jänskätti että mitenkähän toi syvennysosa hoituu... No hyvinhän se hoitui. Vedin kankaan syvennyksen yli ja käsin (puhdas ohut nahkahansikas kädessä) painelin ja silittelin kankaan kiinni syvennykseen ja samalla toivoin että kangas venyisi riittävästi.
https://www.dropbox.com/s/fb3agqkb4o4tp ... u.jpg?dl=0 ja tässä vielä syvennyskohta https://www.dropbox.com/s/auc21keq06h2s ... s.jpg?dl=0
Eipä siitä oikein mitään erota mutta hyvä tuli (kun ei oikein voi enää korjatakaan).

Jatkuu taas..
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Og900 Aero -84 ja pientä fiksausta

Viesti Kirjoittaja ristos »

Hienosti olet laittanut tuon katon! Kyllä on hienoa seurata näitä eri projekteja ja niiden upeita toteutuksia. Niistä jokaisesta oppii aina uusia asioita, kun on tällaisiin harrastuksiin ajautunut. Nämä käsityöaskartelut ovat kiehtovia ja niiden kanssa aika kuluu!

Hyvää jatkoa projekteille, tätä on mukava seurata! :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Mike Hunt
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Marras 30, 2005 19:20
Paikkakunta: Tampere

Re: Og900 Aero -84 ja pientä fiksausta

Viesti Kirjoittaja Mike Hunt »

Olen 98% tyytyväinen kattoverhoilun onnistumiseen. Seuraava menisi jo helpommin, nopeammin ja paremmin. Kokeilun ja erehdyksen kautta kohti parempaa lopputulosta.

C pilarin verhous olikin kiva homma kun palanen oli pieni. Katsoin tarkasti vanhan verhouksen liimaukseen ja että miten kankaan reunat oli taiteltu rungon taakse. Ensimmäinen liimaus onnistui hyvin mutta ajattelin pilata sen sitten leikkausvaiheessa turhalla hosumisella. Tuo ei mennyt pahasti pieleen mutta sillai sopivasti. Tarkkasilmäinen huomaa. Seuraava palanen onnistui hyvin. Kuvassa vanha ja uusi:
https://www.dropbox.com/s/liwehqtu5mj8e ... u.jpg?dl=0 ja tässä molemmat verhoiltuna mutta reunoja ei ole vielä taiteltu taakse.
https://www.dropbox.com/s/586nkn7o9wfso ... 2.jpg?dl=0

Mulla on tuo pieleen leikattu jemmassa ja toinen C-pilari orkkiskankaalla ja siihen riittävästi kangasta eli noista saisi vielä hyvän parin.

Jatkuu jälleen..
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
peltla
"Turbo"
Viestit: 243
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 18:44
Paikkakunta: Vääksy

Re: Og900 Aero -84 ja pientä fiksausta

Viesti Kirjoittaja peltla »

Siistin näköistä verhoilua.
Omassa projektissa kattoverhoilu roikkuu, ja C-pilarin verhoiluissa hiiri
tehdyt omat puumerkkinsä.
Tästä sain hyviä vinkkejä tulevaa verhoilua varten.
Nimimerkin "ristos" verhoilutarinat on myös luettu.
Mike Hunt
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Marras 30, 2005 19:20
Paikkakunta: Tampere

Re: Og900 Aero -84 ja pientä fiksausta

Viesti Kirjoittaja Mike Hunt »

peltla kirjoitti:Siistin näköistä verhoilua.
Omassa projektissa kattoverhoilu roikkuu, ja C-pilarin verhoiluissa hiiri
tehdyt omat puumerkkinsä.
Tästä sain hyviä vinkkejä tulevaa verhoilua varten.
Nimimerkin "ristos" verhoilutarinat on myös luettu.
Ei muutaku Saabia sarvista ja verhoilemaan. Tältä foorumilta löytyy kyllä hyviä vinkkejä ja kertomuksia hommaan kuin hommaan.

No, tältä näyttää tämän kattoverhoiluprojektin lopputulos. Paitsi kattoluukun reikä joka on tässä vielä vaiheessa.
https://www.dropbox.com/s/57r6mocng6vy0 ... o.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/vkmiuqnfxubxt ... 0.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/ilt7pjsp3rblx ... n.jpg?dl=0

Jatkuu kattoluukun verhoilulla..
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
Mike Hunt
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Marras 30, 2005 19:20
Paikkakunta: Tampere

Re: Og900 Aero -84 ja pientä fiksausta

Viesti Kirjoittaja Mike Hunt »

Ja kattoverhoiluprojektin viimeinen muttei helpoin osio. Homma näytti ja vaikutti aluksi helpolta vasemman käden hommalta. Kattoluukun purkaminen oli helppoa. Luukku auki ja ruuvaten etuosan ruuvit irti. Luukku lähti irti kun luukun etuosaa nosti ylös ja veti varovasti luukun pois. Luukku pitää olla sillai sopivasti auki. Sitten 10mm hylsyllä muutama mutteri auki.
https://www.dropbox.com/s/dlapquvjjgg3i ... 3.jpg?dl=0

Kangas oli ommeltu etuosasta ja takaosasta kattoluukun levyisiin muovilistoihin. Kangas pingotettiin ja kiinnitettiin kiinni runkoon noilla listoilla. Irrotin vanhan kankaan pois ja piirsin sen avulla kaavan uuteen kankaaseen.
https://www.dropbox.com/s/vx4lq5t29v57p ... 3.jpg?dl=0
Ompelin ensin takimmaisen listan kun se oli helpompi. Ostin valkoista karhulankaa ja se oli ihan hyvän tuntuista. Todella hidasta hommaa toi ompelu.. Sitten oli vuorossa etummainen lista. Tässä kohtaa piti määrittää mihin kohtaa listan ompeli että kangas oli riittävän pingottunut eikä jäänyt roikkumaan. Sitten taas ompelua.. Tod hidasta hommaa.. Sain ompelun päätökseen ja sitten pingottamaan kangasta runkoon ja toivoen että ompelusauma pitää. Luukun verhoilussa ei käytetä liimaa muualla kuin taitosten yläpuolisissa osissa.

Kattoluukun aukon ympärillä kiertävä kumi/muovilista sai tehopesun ja se palautui suht hyvin oikeaan väriin. Toi lista oli kutistunut ajan saatossa ja se piti venyttää lämmön avulla oikeaan mittaan. Saa nähdä pysyykö mitta oikeana vai alkaako heti kutistumaan.

Kasaamisvaihe oli myös hauskaa ja hyvää aivojumppaa kun parin kuukauden tauon jälkeen ei meinannut millään muistaa miten luukku kasattiin paikoilleen. Kaikesta huolimatta kattoluukku alkoi näyttämään kattoluukulta ja lopputuloskin yllätti
https://www.dropbox.com/s/p3onerfhm07e5 ... a.jpg?dl=0

Sitten odottelemaan aurinkoisia kevät/kesäpäiviä!
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Og900 Aero -84 ja pientä fiksausta

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kyllä olet tehnyt hienoa työtä ja jälki on upeaa! Kelpaa katsella käsiensä työtä! :D

On se mukava kokea niitä onnistumisen hetkiä näiden vanhojen autojen laitossa. Vanha auto herää uuteen elämään ja samalla itse on voinut kokea monia onnistumisen hetkiä. Tämä lienee joku, mikä käden työn harrastajaa näissä kiehtoo! Hienoa, Mike Hunt. :D :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Vastaa Viestiin