Saab 9000 Turbo S 1991

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Saab 9000 Turbo S 1991

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

Kuva


Elikkä joo. Nyt sain vihdoin sen kaipaamani projektin alle.

Eli kyseessä Saab 9000 Turbo S 1991 Porvoosta. Kilometrejä takana 295 tuhatta. Mukana kahdet uudet renkaat. Projektin ideana on pitää auto mahdollisimman alkuperäisenä ja entisöidä sitä siinä hengessä.

Kuva
Auton historiaa aluksi. Ensimmäinen omistaja uutena on ollut teollisuusneuvos Jorma Terentjeff (Tuttu muunmuassa Leijonan Luola-sarjasta) ja siitä jatkanut matkaansa mutkien kautta jollekkin klubilaiselle tarrasta päätellen (Saa ilmoittautua!) Nyt viimeisimpänä auto oli Oululaisella miehellä joka muutti Porvooseen. Selvitystyö tuotti tulosta ja käsittääkseni näitä on tuotu Suomeen vain 7-11 kpl. Joten ei ihan joka päivä tule liikenteessä vastaan...

Kori on ihan välttävässä kunnossa. Ruostetta löytyy kylkilistojen alta, takakaaresta, etulokasuojasta ja ovien alareunoista. Ruostekorjauksia on tehty myös apparin ja kuskin lattioihin. Maalipinta on suht ok, mutta syviä naarmuja löytyy. Lisäksi omatekoiset korjaukset näkyvät halkeamina ym. Puskureissa on maali lähtenyt ja alta kesii oranssia sävyä. Vasen etukulma on ajettu johonkin siitä selvät hankaumat. Auto on pesty kuulemma 2 kertaa vuodessa (!?) joka kuulostaa aika hurjalta...

Auton tekniikka on hyvässä kunnossa. Konehuoneesta ei löydy vuotoja ainakaan paljaalla silmällä ja kone käy nätisti (Yksikään aiemmasta 8 Saabista ei ole käynyt näin nätisti) Vaihteisto vaihtaa ok nätisti ja tehot ovat tallella. Entinen omistaja tulosti 20 sivua A4-koossa huoltohistoriaa mitä on autolle tehnyt. Ohjaustehostimen öljyä joutuu kuulemma lisäämään silloin tällöin (kuulemma kerran vuoteen) Eli siis vuotanee jostain. Apulaitehihna ääntää kun tarkkaan kuuntelee. Vesipumpun kohdalla on kuulemma väljää.

Pakoputki saattaa kolahtaa joskus runkoa vasten. Se pitäisi kiinnittää paremmin. Vuoden -05 9-3 teki ihan samaa :lol: :x

Nakutusanturi on otettu irti kun nakuttanut (En ymmärrä näistä pöläystäkään) Ja taakse on vedetty sellainen mittari joka näyttää lukemia nakutuksesta. !? Pitänee palata aiheeseen taas

Mitä siis on listalla:
- Ruostekorjaukset (ulkoiset ja mitä paljastuukaan!)
- Ulkokuoren fixaamista
- Penkkien saumojen korjaus
- Ohjaustehostimen öljyvuodon paikallistaminen

Katsellaan. Tässä kuvia pahimmista NÄKYVISTÄ ruosteista:
Kuva
Kuva
Kuva

Penkit kuin uudet, mutta saumat hieman ratkenneet:
Kuva

PS: Minkä nimiset nuo vanteet oli? Löytyy jostain tallista Saabin oma esite mistä näkisi mutta on niin monen mutkan takana.
Viimeksi muokannut Vilho123, Ma Huhti 07, 2014 11:53. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: Saab 9000 Turbo S 1991

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

Alkuperäinen myynti-ilmoitus :)
http://www.nettiauto.com/saab/9000/5845682
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 01:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab 9000 Turbo S 1991

Viesti Kirjoittaja vmt »

Kovin on nätti ja hintaansa nähden vieläpä melko siisti ja hyväkuntoinen menopeli. Minäkin tuon nettiautosta bongasin ja vähän aikaa jo harkitsin mutta totesin, että liian pitkä hakureissu ja oon kuitenkin enemmän satkumiehiä.

Hyvä, että päätyi auton arvon ymmärtävälle omistajalle.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Vastaa Viestiin