Saab 9000 Turbo S 1991
Lähetetty: Ti Elo 27, 2013 13:40

Elikkä joo. Nyt sain vihdoin sen kaipaamani projektin alle.
Eli kyseessä Saab 9000 Turbo S 1991 Porvoosta. Kilometrejä takana 295 tuhatta. Mukana kahdet uudet renkaat. Projektin ideana on pitää auto mahdollisimman alkuperäisenä ja entisöidä sitä siinä hengessä.

Auton historiaa aluksi. Ensimmäinen omistaja uutena on ollut teollisuusneuvos Jorma Terentjeff (Tuttu muunmuassa Leijonan Luola-sarjasta) ja siitä jatkanut matkaansa mutkien kautta jollekkin klubilaiselle tarrasta päätellen (Saa ilmoittautua!) Nyt viimeisimpänä auto oli Oululaisella miehellä joka muutti Porvooseen. Selvitystyö tuotti tulosta ja käsittääkseni näitä on tuotu Suomeen vain 7-11 kpl. Joten ei ihan joka päivä tule liikenteessä vastaan...
Kori on ihan välttävässä kunnossa. Ruostetta löytyy kylkilistojen alta, takakaaresta, etulokasuojasta ja ovien alareunoista. Ruostekorjauksia on tehty myös apparin ja kuskin lattioihin. Maalipinta on suht ok, mutta syviä naarmuja löytyy. Lisäksi omatekoiset korjaukset näkyvät halkeamina ym. Puskureissa on maali lähtenyt ja alta kesii oranssia sävyä. Vasen etukulma on ajettu johonkin siitä selvät hankaumat. Auto on pesty kuulemma 2 kertaa vuodessa (!?) joka kuulostaa aika hurjalta...
Auton tekniikka on hyvässä kunnossa. Konehuoneesta ei löydy vuotoja ainakaan paljaalla silmällä ja kone käy nätisti (Yksikään aiemmasta 8 Saabista ei ole käynyt näin nätisti) Vaihteisto vaihtaa ok nätisti ja tehot ovat tallella. Entinen omistaja tulosti 20 sivua A4-koossa huoltohistoriaa mitä on autolle tehnyt. Ohjaustehostimen öljyä joutuu kuulemma lisäämään silloin tällöin (kuulemma kerran vuoteen) Eli siis vuotanee jostain. Apulaitehihna ääntää kun tarkkaan kuuntelee. Vesipumpun kohdalla on kuulemma väljää.
Pakoputki saattaa kolahtaa joskus runkoa vasten. Se pitäisi kiinnittää paremmin. Vuoden -05 9-3 teki ihan samaa


Nakutusanturi on otettu irti kun nakuttanut (En ymmärrä näistä pöläystäkään) Ja taakse on vedetty sellainen mittari joka näyttää lukemia nakutuksesta. !? Pitänee palata aiheeseen taas
Mitä siis on listalla:
- Ruostekorjaukset (ulkoiset ja mitä paljastuukaan!)
- Ulkokuoren fixaamista
- Penkkien saumojen korjaus
- Ohjaustehostimen öljyvuodon paikallistaminen
Katsellaan. Tässä kuvia pahimmista NÄKYVISTÄ ruosteista:



Penkit kuin uudet, mutta saumat hieman ratkenneet:

PS: Minkä nimiset nuo vanteet oli? Löytyy jostain tallista Saabin oma esite mistä näkisi mutta on niin monen mutkan takana.