Eli kaikki lähti viime kesänä siitä liikenteeseen kun tehua piti saada berberin alle, kasitappinen obelixi alkoi tuntumaan vähän liian hitaalle ja rahulit poltti taskussa..
Kuva keväältä, vahattuna ja muutenkin läpikäytynä:

Tampereelta löytykin sopiva kanditaatti, taitaa olla sen alueen kavereille tuttu peli? Virilista oli omaan silmään miellyttävä ja hintakin tuli sopivasti alaspäin joten pitihän se sitten hakea pois..
Kunnostettavaa oli, mutta pienellä rakkaudella ja migin käryttämisellä sitä saatiin kuin saatiinkin leima papereihin.. Täytyy etsiä jostakin kuvat ostohetkeltä, oli nimittäin sen verta karskin näköinen peli että huhhuh. Vanha, todella mätä takaluukku on vaihtunut ruostettomaan kolkin vastaavaan, aplaripintainen konepeitto vaihtui purkaamolta hyväpintaiseen peltiin pelkällä ruosteisella lohkolla ja muutenkin koitettu vähän siistiä pintoja.. Ovet on aika heikossa hapessa, täytyy nekin vaihtaa kolkin vastaaviin kunhan tässä finanssit paranee

Ja korisarjaa. Ja siipeä. Ja vannetta. Ja sisustaa. Parannettavaa siis löytyy, tarkoituksena on tehdä auto joka miellyttää käyttiksenä, sellainen NGsatku joka olisi pitänyt rullata jo uutena peikkokaupungin linjalta..
Softausvehkeet tuli hommattua kesällä ja hetihän sitä piti pontikan kanssa alkaa läträämään.. Bensapumppu ainakin kiittää, sen verta jo kurisee käynnistäessä..
Koneremppa on tässä ollut varmaan viimeiset puoli vuotta mielessä, varastossakin pyöri ylimääräinen 2.3 kampiakseli ajalta jolloin saabit kiinnosti yhtä paljon kuin kilo sitä itseään.. Eipä silloin olisi uskonut että joskus vielä oksentava lokki komeilisi meikäläisenkin auton keulassa..
Talvella tuli hamstrattua pitkälohko 2.3 tallille, Sulo Vilenin tavoin "Kun halvalla sai".. Pitkälohkosta otettiin uusiokäyttöön männät ja kanget, isäukko sorvasi 7mm helmoista pois niin mahtuu pyörimään myös lyhytlohkossa:

Hyvin näyttää muuten purevan tuo puhallussooda vaikka massaruiskusta sitä suhuttelin...
Pari lauantaita takaperin seurustelin kahden punaisen ja etanolihuuruisen peltirasian kanssa ja lopputuloksena oli tämä:

Siellä ne pitkälohkon mukit istuu:

Väliaikafiilistelyä, ketjut paikallaan, nokat kohdallaan, kaikki tiivistepinnat liimattu Toyotan tiivisteliimalla ja kiristintä vaille muutenkin nipussa:

Eilinen alkoi näillä fiiliksillä, kone kannakkeissaan kiinni ja kaikkien roippeiden ruuvaus alkakoon:

Venakoppa on vielä väärällä desimaalilla, 2.3 odottaa hiekkapuhallusta ja VHT Wrinkleä. No, kaikki aikanaan...
Tänään tuli otettua ensisavut ja voi pojat, sehän toimii:
http://www.flickr.com/photos/tth1725/9883722706/
Spekti-lista:
B234 pitkälohkon mukeilla
B234i-nokat
GT28RS A/R 0.64 vakio pakosatsissa
630cc Dekat kuseksimassa pitkin seiniä
450lph Walbron E85 pumppu odottaa asennusta
Spec 3 + Viggen-asetelma
Kolkki-aeron laatikko
Tulevaisuus? Ostin tämän auton sillä tarkoituksella että opettelen softaamaan ja perehdyn muutenkin enemmän moottoritekniikkaan näin hienosti sanottuna. Kun rahatilanne sallii niin pellin alle päätyy sopivan kokoinen EFR ja sitten revitään kaikki vääntö koneesta irti mitä on saatavissa (ja vaihdelaatikko kiittää)..
Korihan tässä autossa on huono ja kun aika jättää, saattaa tämä tekniikka löytää kodin jostain aivan muusta vehkeestä.. No, pidetään nämä pervot mielikuvat vielä omana ideana mutta teitä on varoitettu..

Laitetaanpa vielä sokerina pohjalla kuva minkälaisena tän röntän voi nykyään nähdä liikenteessä:
