Das Båten -75

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
sabatti 96
"Hölösuu"
Viestit: 1088
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
Paikkakunta: Knummi

Re: Das Boot -75

Viesti Kirjoittaja sabatti 96 »

Nyt ei ihan auennu :D meinaatko että tässä uudessa koneessa on aikoinaan fiiberit antautuneet. Ja nuo fiiberisilput olisi sitten rikkonu näitä laakereita? Vai mitäkö?
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Re: Das Boot -75

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Olenkohan minä sitten ainoa, jonka silmään noi kaikki laakerit olisi hyvinkin loppu?
900C -86
Avatar
sabatti 96
"Hölösuu"
Viestit: 1088
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
Paikkakunta: Knummi

Re: Das Boot -75

Viesti Kirjoittaja sabatti 96 »

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva



Noniin nyt olis laitettu laakeri tilaus sisään. Ja muutakin tarpeellista ruvettu keräämään. 2 kuvan tiivisteet. Mihin nuo menee? ite en ole vielä keksiny :D

Keinuvivustoa purettu ja putsailtu. Vähän löyty kulumaa.
Purin myös vanhan koneen keinuvivustot. Ja sieltä löyty muutama paremmassa kunnossa olevaa keinuvipua joita ajattelin käyttää tässä hyväksi...
Myös löyty yksi parempi keinuvipuakseli jossa oli öljyreijät kovinkin tukossa :roll:

Mites ton keinuvipuakselin tiivistelevyt irrotetaan? Eli noi tulpat tangon päissä.
Viimeksi muokannut sabatti 96, To Elo 03, 2017 19:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: Das Boot -75

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Kampiakselin takapään ne kartiopalat sinne runkopukin päihin ja ne 2kpl tiiviste prikkoja sinne takapään pulttien alle (öljypohjaan) ja sen muovi rinkulan voi heittää taka vasemalle se tarkoitettu öljyn päästö proppuun.

siinä keinovivustossa näkyy syy miksi tasapainoakselin laakerit yleensä rikki ja nokka akselin keskimmäinen.(öljyn vaihto paras suoja moottorille).

meillä isä ukko ajoi aikanaan yli 400tkm.kuupaalla eikä siitä konetta purettu.
öljyn vaihto väli oli mobil superilla max.5tkm.

moottorin osat ei ole koskaan liian puhtaita kun kasaa sen.

:)
Avatar
sabatti 96
"Hölösuu"
Viestit: 1088
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
Paikkakunta: Knummi

Re: Das Boot -75

Viesti Kirjoittaja sabatti 96 »

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
veini siekkinen kirjoitti:Kampiakselin takapään ne kartiopalat sinne runkopukin päihin ja ne 2kpl tiiviste prikkoja sinne takapään pulttien alle (öljypohjaan) ja sen muovi rinkulan voi heittää taka vasemalle se tarkoitettu öljyn päästö proppuun.
No juu löyty noillekin paikat. Öljyn poistopropulle varmaan kannattaa laittaa kupari-prikka?

Uutta peltiä yritetty liimata kiinni. Joo tiedetään vähän on rujon näköstä saumaa :D
Toinen puoli vielä laittamatta. Siitä ehkä tulee paremman näkönen.
Noi punaset lokarit on vähän vähemmän ruosteiset, jos niistä tekis sit noi etu lokkarit.

Laitetaan viel perään kysymys: Miten ootte vaihtanu noita nokka-akselin laakereita? ihan ite vai ootteko vieny koneistamolle?
Viimeksi muokannut sabatti 96, To Elo 03, 2017 19:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: Das Boot -75

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Mestarin sylttytehdas tarkoittanee öljypumppua. Eli kuivakan oloisen näköinen moottori 8)

Ihan hyvää saumaa ottaen huomioon Bilteman tai Motonetin täytelankapolttimen.
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: Das Boot -75

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Tuossa kuvassa huomaat missä kohti sauma ei ole ihan tarttunut yhteen, muuten kyllä toimivaa jälkeä 8) Kuva
Avatar
sabatti 96
"Hölösuu"
Viestit: 1088
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
Paikkakunta: Knummi

Re: Das Boot -75

Viesti Kirjoittaja sabatti 96 »

Ahaa Ok. Elikkä tarkempi pumpun tarkastelu ja sitten ehkä paremman pumpun metsästys vissiin edessä. En oikeen tiedä miten pumpun toiminta todetaan :oops: pumpun päätylevyssä pientä kulumaa...

Juu tuosta hitsaus hommasta... en tiedä onko sillä kauheasti väliä mutta mulla on tollanen valovirtavehje ja ei oo kaasuja pelkällä ydintäytelangalla mennään :roll:
Vähän hävettää mut oon aikoinaan kyllä käyny metallialan :D
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: Das Boot -75

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

sabatti 96 kirjoitti:pumpun päätylevyssä pientä kulumaa...
Joo ainakin hydrayliikkapuolella tuli esiin se että pumpun päätylevyn kulumat/nirhaumat aiheutti paineennostokyvyttömyyttä :? Ihan sen vuoksi kun öljy pääsee painepuolelta takaisin imupuolelle niiden naarmujen/välyksen kautta.

Ei ole hävettävää vaikka oletkin metallipuolen käynyt, nimittäin monikaan ei edes alkaisi "ydinjätelangalla" hitsailemaan 8)

Eli siihen nähden hyvä saavutus, itse hitsasin saabbini puikolla kun kyllästyin täytelangalla räkimiseen.
Avatar
sabatti 96
"Hölösuu"
Viestit: 1088
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
Paikkakunta: Knummi

Re: Das Boot -75

Viesti Kirjoittaja sabatti 96 »

Ok, No kiitos kai sitte :D
No mulle tulis sitten mieleen jos sen levyn hios tai jyrsis tasaseksi.. olenko oikeilla jäjillä?
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7468
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Das Boot -75

Viesti Kirjoittaja mestari »

peltien saumat pitäisi olla kuin uudet jotta ydintäytelanka homma edes jotenkin onnistuisi
se pikku reikä mikä jää heppien väliin on huono koska siitä pukkaa vesi sisään ja alkaa turovttaan peltejä
jos hioisi saumat alas ja niihin paikkoihin hep it on nin olisi parempi

oletko avannut jölypumpun? kuinka naarmuinen?
nokka akselin lagerit joutuu vetämään paikalleen erikoistykalulla number one.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
sabatti 96
"Hölösuu"
Viestit: 1088
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
Paikkakunta: Knummi

Re: Das Boot -75

Viesti Kirjoittaja sabatti 96 »

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
mestari kirjoitti:pikku reikä mikä jää heppien väliin on huono koska siitä pukkaa vesi sisään ja alkaa turovttaan peltejä
jos hioisi saumat alas ja niihin paikkoihin hep it on nin olisi parempi
Juu tuolla tavalla täytyy tehdä.

Kävin ottamassa pari kuvaa tosta öljypumpusta. onko vaihtokunnossa? Vai voiko korjata jotenkin? Paineensäädin tai mikä sen oikea nimi sitten on. Niin sitä en saanu purettua. mutta se tappi ainakin liikkui. Vanhan koneen pumpusta ei taida olla mitään hyötyä, se oli mielestäni vielä enemmän kuluneen oloinen.
Viimeksi muokannut sabatti 96, To Elo 03, 2017 19:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: Das Boot -75

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Aika rapean näköinen pumppu, onkohan jossain vaiheessa ollut imusiivilä tukossa tai jäässä.
En tiedä auttaako tuossa enää päätylevyn hionta, siinähän näyttää olevan kohtalaisen syvä ura kulunut kun paljaalla silmällä näkyy. No ei siitä hionnasta ainakaan haittaa liene.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7468
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Das Boot -75

Viesti Kirjoittaja mestari »

mittasitko paljonko siinä oli välystä rakotulkilla
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
sabatti 96
"Hölösuu"
Viestit: 1088
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
Paikkakunta: Knummi

Re: Das Boot -75

Viesti Kirjoittaja sabatti 96 »

Joo laitoin työntömitan siihen ja 0.10 liuskaa yritin laittaa sinne väliin aika nihkeästi meni sinne väliin. Näin voisi olettaa että välys olisi kunnossa?
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
Vastaa Viestiin