Saab 9000 takaisin ajokuntoon

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Pirkkala

Saab 9000 takaisin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

Tiistaina kävin kyseisen auton hakemassa. Oli seissyt noin vuoden päivät, koska edellinen omistaja ei ollut kansipahvia osannut vaihtaa. Tänään ryhdyttiin sitten kannen aukaisuun.
Joku oli heittänyt arvioksi, että ensikertalaiselta menisi kansipahvin vaihtoon noin 3 tuntia. Itse en kyllä ikinä olisi sitä tuossa ajassa saanut vaihdettua. Pirusti joutuu varsinkin tuossa turbossa ottamaan nippeleitä irti ennen kuin pääsee venttiilikoneistoa nostamaan. Imusarjan irroituksessa kului varmaan juuri se pari tuntia..
Auto olisi tosiaan tarkoitus laittaa uudelleen kuntoon ja ajo- tai harrasteautoksi. 300e kyseisestä vekottimesta tosiaan maksoin. Toinen Saabini ja myöskin toinen oma autoni. Onneksi on vielä kuukauden päivät aikaa laittaa auto kuntoon ennen kuin tulee 18 vuotta mittariin.
Olen avoin kritiikille ja toivon ehdottomasti kaikilta kokeneimmilta vinkkejä aloittelevalle saabistille. Tämä ei ehkä ole se mielenkiintoisin projekti, mutta projekti jokatapauksessa. Kuvia pyrin lisäämään aina sitä mukaan, kun projektissa edetään
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
P.Y-J. Kannisto
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 08:04
Paikkakunta: Huittinen / Ypäjä

Re: Saab 9000 takaisin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja P.Y-J. Kannisto »

Hienoa että innostusta ja rohkeutta riittää,tekemällä oppii. Imusarjan pultit ovat pienoinen haaste tosiaan.
Nimimerkillä:900i 8v kansi pöydällä
Saab 9-5 Vector -03 450 tkm
Numerossa 040 538 0231 autetaan kohtalontovereita, on tekkii ja miggii
TTH
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: Saab 9000 takaisin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja TTH »

Kyl kansirempassa menee lähemmäs viikko kun laskee siihen kannen koneistamolla käytön sun muun mitä siinä samalla tulee vastaan. Tai riippuu koneistamon ruuhkasta, yksi TID-kansi vietti koneistamolla 3 viikkoa, joka kerta tuli vastaukseksi että huomenna/ylihuomenna/ensi viikolla valmis. Tosin tuo sama koneistamo oikaisi tuon oman lyhytlohkon kannen päivässä joten ei mennyt siinä aikaa hukkaan, enemmänkin motivaatio oli välillä hukassa.. Kyllähän sen kansipahvin korjaamovehkeillä ja nosturilla varmaan ensikertalainenkin vaihtaa kolmeen tuntiin (ilman koneistusta).. Itse en ainakaan talli-olosuhteissa saisi, työkalut ja -halut on mitä on.. :D

Pitkälohkon kansi ei vissiin oo sitä vahvinta tekoa, vissiin halkeilee aika helposti? Kannattaa koneistaa kannen tasopinta ja samalla koeponnistaa, ettei oo vaan kansi halki...

Kuvia vaan tulemaan, ainahan nää projektit kiinnostaa. DI/APC-vehjes, soppa varmaan maistuu? :D
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Saab 9000 takaisin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

http://i951.photobucket.com/albums/ad35 ... a701b0.jpg

Vedet ja ölppöset tosiaan oli sekaisen ja litku koneen sisällä sen näköistä. En ymmärrä minkä takia edellinen omistaja ei ollut tyhjentänyt konetta, vaan jättänyt litkut koneeseen.
Tuo vapari tonnari ollut omistuksessa vajaan vuoden. Tästä syystä ei ole tarvinnut virihommia miettiä... :D Tähän projektiin luultavasti etanoli-softa varmastikkin, sen verran kuitenkin tykkää hörppiä. Sitten kysymys: Sain auton mukana jonkinoloisen viritys/lastuboxin. Eli kyseessä siis se boxi joka säätelee imuputkessa olevaa painetta? Ainakin joku painearvo boxin kyljessä on... Boxi sijaitsee siis moottoritilan takaseinällä, moottorin takana, apparin puolella. Liittyykö kyseinen boxi jotenkin ahtopaineiden säätöön? Viisaammat kertokoon..
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
P.Y-J. Kannisto
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 08:04
Paikkakunta: Huittinen / Ypäjä

Re: Saab 9000 takaisin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja P.Y-J. Kannisto »

Taitaa olla ahtopuolen lastu, joten kaveriks sais olla penkin alle myös bensalastu. Onks tossa muuten TCS?
Saab 9-5 Vector -03 450 tkm
Numerossa 040 538 0231 autetaan kohtalontovereita, on tekkii ja miggii
TTH
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: Saab 9000 takaisin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja TTH »

Onko tää nyt Trionic-vehjes vai Bosch DI/APC? Jos autossa on ilmamäärämittari niin se on DI/APC, ei saa etanolisoftaa tehtyä ja virityskin on kovin haastavaa verrattuna Trionic-vehkeeseen... Trionic-vehkeessä moottorinohjaus boksi on kuskin puolella akvaariossa..
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Saab 9000 takaisin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

TTH kirjoitti:Onko tää nyt Trionic-vehjes vai Bosch DI/APC? Jos autossa on ilmamäärämittari niin se on DI/APC, ei saa etanolisoftaa tehtyä ja virityskin on kovin haastavaa verrattuna Trionic-vehkeeseen... Trionic-vehkeessä moottorinohjaus boksi on kuskin puolella akvaariossa..
ECU boxi on eli on siis tronic? Kummastelin vaan, kun ratin alla ei ole tuota obd2-liitintä.. Selventäkää nyt jos olen väärässä..
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Saab 9000 takaisin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

Tonnari88 kirjoitti:http://i951.photobucket.com/albums/ad35 ... a701b0.jpg

Vedet ja ölppöset tosiaan oli sekaisen ja litku koneen sisällä sen näköistä. En ymmärrä minkä takia edellinen omistaja ei ollut tyhjentänyt konetta, vaan jättänyt litkut koneeseen.
Tuo vapari tonnari ollut omistuksessa vajaan vuoden. Tästä syystä ei ole tarvinnut virihommia miettiä... :D Tähän projektiin luultavasti etanoli-softa varmastikkin, sen verran kuitenkin tykkää hörppiä. Sitten kysymys: Sain auton mukana jonkinoloisen viritys/lastuboxin. Eli kyseessä siis se boxi joka säätelee imuputkessa olevaa painetta? Ainakin joku painearvo boxin kyljessä on... Boxi sijaitsee siis moottoritilan takaseinällä, moottorin takana, apparin puolella. Liittyykö kyseinen boxi jotenkin ahtopaineiden säätöön? Viisaammat kertokoon..
http://i951.photobucket.com/albums/ad35 ... d9ad8c.png
Toi boxihan on kyllä vaparissakin. Eli siis ympyröitynä kuvassa. Toinen kysymys liittyy touhun letkuun. Autossani on letku poikki kyseiseltä kohdalta. Kuuluisiko tuossa välissä siis olla jonkinlainen takaiskuventtiili. Onko kuinka vakavaa?
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab 9000 takaisin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja aero »

Akvaariokotelosta voi sitten DI/APC -vehkeessäkin löytyä LH-jetin boksi, eli kannattaa katsoa mitä purkin päällä lukee.

Kuvassa on ympyröity MAP-anturi sekä huohotuksen takaiskuventtiili. Tuo MAPin olemassaolo kyllä viittaisi Trioniciin ja moottori muutenkin näyttää lyhytlohkolta. Laita ehjä takaisku, se on paikalla ihan aiheesta (estää ahtopaineiden pääsyn venttiilikoppaan).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Saab 9000 takaisin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

aero kirjoitti:Akvaariokotelosta voi sitten DI/APC -vehkeessäkin löytyä LH-jetin boksi, eli kannattaa katsoa mitä purkin päällä lukee.

Kuvassa on ympyröity MAP-anturi sekä huohotuksen takaiskuventtiili. Tuo MAPin olemassaolo kyllä viittaisi Trioniciin ja moottori muutenkin näyttää lyhytlohkolta. Laita ehjä takaisku, se on paikalla ihan aiheesta (estää ahtopaineiden pääsyn venttiilikoppaan).
Kiitokset. Saisinko vielä selvennystä mitä tuo MAP-anturi säätelee? Moottorityyppi on tosiaan B234l, jos sekään kertoo mitään trionicista... Luultavasti olisin kyllä huomannut mikäli tuossa imuputkessa olisi ilmamassamittari ollut...
P.Y-J. Kannisto kirjoitti:Taitaa olla ahtopuolen lastu, joten kaveriks sais olla penkin alle myös bensalastu. Onks tossa muuten TCS?
Ei käsittääkseni :D En kyllä osannut lähteä tutkimaankaan kun tuossa omassa uudemmassakaan ei ole. Toivotaan ettei, jos vaikka sattuu oleen sliksit kesäkumit joskus 8)
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab 9000 takaisin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja aero »

MAP-anturi ei säätele mitään, vaan kertoo imusarjassa vallitsevan absoluuttisen ilmanpaineen moottorinohjaukselle. Olikos tuo kuva projektina olevasta autosta? Siinä on 2.0 venakoppa, joka saattaa viitata siihen, ettei muukaan moottoritilan setti välttämättä ole orggista.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Saab 9000 takaisin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

aero kirjoitti:MAP-anturi ei säätele mitään, vaan kertoo imusarjassa vallitsevan absoluuttisen ilmanpaineen moottorinohjaukselle. Olikos tuo kuva projektina olevasta autosta? Siinä on 2.0 venakoppa, joka saattaa viitata siihen, ettei muukaan moottoritilan setti välttämättä ole orggista.
Eiei :D Netistä äkkiä bongasin kuvan vaan. Täysin orkkis toi meikäläisen konehuone. Täytyy taas huomenna selvitellä lisää kun selviän auton luokse. Myyjä horisi sitten ilmeisesti omiaan kun väitti että tuolla anturilla saadaan lisää paukkua... No toistaiseksi projektin tavoite ei ole saada mitään virivehjettä, mutta tietysti bemari-pojat on tarkoitus jättää kakkoseksi. Eikähän se onnistu noilla orkkistehoillakin...
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab 9000 takaisin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja aero »

Ah, no sitten joo. Orggis MAPin skaala loppuu jossain kohtaa kesken, siitä eteenpäin kovemmat paineet ymmärtävä MAP ymmärtääkseni auttaa vireistämisessä Trionicin kanssa, mutta vakioautossa hyöty on aikalailla 0. DI/APC:sta saa karvan lisää jerkkua paineanturin signaalia muokkaamalla, mutta se ei ole kovin optimaalinen virityskeino eikä vie pitkälle.

Lykkää sen moottorinohjauspurkin (siinä vieressä voi olla ABS:n purkki, älä sekoita siihen) osanumero tänne tai Googlen hakuun, niin selviää onko se Trionic vai LH-jetronic, niin tuo moottorinohjaus selviää varmaksi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Ekitheman
"Aero"
Viestit: 443
Liittynyt: To Touko 08, 2008 14:27
Paikkakunta: Ylämylly

Re: Saab 9000 takaisin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja Ekitheman »

Kyllähän -92 vuoden tonnarin pitäisi kaiken järjen mukaan mennä tolla DI/APC ohjauksella, jolloin purkki minkä löysit, on todennäköisesti ruiskun ohjausboksi. Ja tosiaan, niinkuin muutamat jo edelläkin totesi, virittäminen on hankalaa. Jotain lastuja siihen saa, mutta ainakin omien kokemusten perusteella tehon lisäys oli vähintäänkin minimaalinen.

Ja mitä bemareihin tulee, niin kyllä sillä vanhemman 325:n pesee vauhdista, mutta paikaltaan ei kyllä pärjää sillekään. Valitettavaa mutta totta.. :cry:
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5, Insignia ST 4x4 -20
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Saab 9000 takaisin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

Aika jumissa taitaa kone olla. Venttilikoneistossa ei juuri ruostetta ollut, mutta taitaa männissä olla. Nyt päästään kantta nostamaan, niin luultavasti selviää taas lisää. täytyy myöhemmin tutkia tuo boxi vielä niin selviää tuo kysymys...
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Vastaa Viestiin