Sivu 1/2

Saab 9000 takaisin ajokuntoon

Lähetetty: Pe Syys 27, 2013 21:52
Kirjoittaja Tonnari88
Tiistaina kävin kyseisen auton hakemassa. Oli seissyt noin vuoden päivät, koska edellinen omistaja ei ollut kansipahvia osannut vaihtaa. Tänään ryhdyttiin sitten kannen aukaisuun.
Joku oli heittänyt arvioksi, että ensikertalaiselta menisi kansipahvin vaihtoon noin 3 tuntia. Itse en kyllä ikinä olisi sitä tuossa ajassa saanut vaihdettua. Pirusti joutuu varsinkin tuossa turbossa ottamaan nippeleitä irti ennen kuin pääsee venttiilikoneistoa nostamaan. Imusarjan irroituksessa kului varmaan juuri se pari tuntia..
Auto olisi tosiaan tarkoitus laittaa uudelleen kuntoon ja ajo- tai harrasteautoksi. 300e kyseisestä vekottimesta tosiaan maksoin. Toinen Saabini ja myöskin toinen oma autoni. Onneksi on vielä kuukauden päivät aikaa laittaa auto kuntoon ennen kuin tulee 18 vuotta mittariin.
Olen avoin kritiikille ja toivon ehdottomasti kaikilta kokeneimmilta vinkkejä aloittelevalle saabistille. Tämä ei ehkä ole se mielenkiintoisin projekti, mutta projekti jokatapauksessa. Kuvia pyrin lisäämään aina sitä mukaan, kun projektissa edetään

Re: Saab 9000 takaisin ajokuntoon

Lähetetty: Pe Syys 27, 2013 22:01
Kirjoittaja P.Y-J. Kannisto
Hienoa että innostusta ja rohkeutta riittää,tekemällä oppii. Imusarjan pultit ovat pienoinen haaste tosiaan.
Nimimerkillä:900i 8v kansi pöydällä

Re: Saab 9000 takaisin ajokuntoon

Lähetetty: Pe Syys 27, 2013 22:12
Kirjoittaja TTH
Kyl kansirempassa menee lähemmäs viikko kun laskee siihen kannen koneistamolla käytön sun muun mitä siinä samalla tulee vastaan. Tai riippuu koneistamon ruuhkasta, yksi TID-kansi vietti koneistamolla 3 viikkoa, joka kerta tuli vastaukseksi että huomenna/ylihuomenna/ensi viikolla valmis. Tosin tuo sama koneistamo oikaisi tuon oman lyhytlohkon kannen päivässä joten ei mennyt siinä aikaa hukkaan, enemmänkin motivaatio oli välillä hukassa.. Kyllähän sen kansipahvin korjaamovehkeillä ja nosturilla varmaan ensikertalainenkin vaihtaa kolmeen tuntiin (ilman koneistusta).. Itse en ainakaan talli-olosuhteissa saisi, työkalut ja -halut on mitä on.. :D

Pitkälohkon kansi ei vissiin oo sitä vahvinta tekoa, vissiin halkeilee aika helposti? Kannattaa koneistaa kannen tasopinta ja samalla koeponnistaa, ettei oo vaan kansi halki...

Kuvia vaan tulemaan, ainahan nää projektit kiinnostaa. DI/APC-vehjes, soppa varmaan maistuu? :D

Re: Saab 9000 takaisin ajokuntoon

Lähetetty: Pe Syys 27, 2013 22:21
Kirjoittaja Tonnari88
http://i951.photobucket.com/albums/ad35 ... a701b0.jpg

Vedet ja ölppöset tosiaan oli sekaisen ja litku koneen sisällä sen näköistä. En ymmärrä minkä takia edellinen omistaja ei ollut tyhjentänyt konetta, vaan jättänyt litkut koneeseen.
Tuo vapari tonnari ollut omistuksessa vajaan vuoden. Tästä syystä ei ole tarvinnut virihommia miettiä... :D Tähän projektiin luultavasti etanoli-softa varmastikkin, sen verran kuitenkin tykkää hörppiä. Sitten kysymys: Sain auton mukana jonkinoloisen viritys/lastuboxin. Eli kyseessä siis se boxi joka säätelee imuputkessa olevaa painetta? Ainakin joku painearvo boxin kyljessä on... Boxi sijaitsee siis moottoritilan takaseinällä, moottorin takana, apparin puolella. Liittyykö kyseinen boxi jotenkin ahtopaineiden säätöön? Viisaammat kertokoon..

Re: Saab 9000 takaisin ajokuntoon

Lähetetty: Pe Syys 27, 2013 22:37
Kirjoittaja P.Y-J. Kannisto
Taitaa olla ahtopuolen lastu, joten kaveriks sais olla penkin alle myös bensalastu. Onks tossa muuten TCS?

Re: Saab 9000 takaisin ajokuntoon

Lähetetty: Pe Syys 27, 2013 22:38
Kirjoittaja TTH
Onko tää nyt Trionic-vehjes vai Bosch DI/APC? Jos autossa on ilmamäärämittari niin se on DI/APC, ei saa etanolisoftaa tehtyä ja virityskin on kovin haastavaa verrattuna Trionic-vehkeeseen... Trionic-vehkeessä moottorinohjaus boksi on kuskin puolella akvaariossa..

Re: Saab 9000 takaisin ajokuntoon

Lähetetty: Pe Syys 27, 2013 22:41
Kirjoittaja Tonnari88
TTH kirjoitti:Onko tää nyt Trionic-vehjes vai Bosch DI/APC? Jos autossa on ilmamäärämittari niin se on DI/APC, ei saa etanolisoftaa tehtyä ja virityskin on kovin haastavaa verrattuna Trionic-vehkeeseen... Trionic-vehkeessä moottorinohjaus boksi on kuskin puolella akvaariossa..
ECU boxi on eli on siis tronic? Kummastelin vaan, kun ratin alla ei ole tuota obd2-liitintä.. Selventäkää nyt jos olen väärässä..

Re: Saab 9000 takaisin ajokuntoon

Lähetetty: Pe Syys 27, 2013 22:44
Kirjoittaja Tonnari88
Tonnari88 kirjoitti:http://i951.photobucket.com/albums/ad35 ... a701b0.jpg

Vedet ja ölppöset tosiaan oli sekaisen ja litku koneen sisällä sen näköistä. En ymmärrä minkä takia edellinen omistaja ei ollut tyhjentänyt konetta, vaan jättänyt litkut koneeseen.
Tuo vapari tonnari ollut omistuksessa vajaan vuoden. Tästä syystä ei ole tarvinnut virihommia miettiä... :D Tähän projektiin luultavasti etanoli-softa varmastikkin, sen verran kuitenkin tykkää hörppiä. Sitten kysymys: Sain auton mukana jonkinoloisen viritys/lastuboxin. Eli kyseessä siis se boxi joka säätelee imuputkessa olevaa painetta? Ainakin joku painearvo boxin kyljessä on... Boxi sijaitsee siis moottoritilan takaseinällä, moottorin takana, apparin puolella. Liittyykö kyseinen boxi jotenkin ahtopaineiden säätöön? Viisaammat kertokoon..
http://i951.photobucket.com/albums/ad35 ... d9ad8c.png
Toi boxihan on kyllä vaparissakin. Eli siis ympyröitynä kuvassa. Toinen kysymys liittyy touhun letkuun. Autossani on letku poikki kyseiseltä kohdalta. Kuuluisiko tuossa välissä siis olla jonkinlainen takaiskuventtiili. Onko kuinka vakavaa?

Re: Saab 9000 takaisin ajokuntoon

Lähetetty: Pe Syys 27, 2013 23:00
Kirjoittaja aero
Akvaariokotelosta voi sitten DI/APC -vehkeessäkin löytyä LH-jetin boksi, eli kannattaa katsoa mitä purkin päällä lukee.

Kuvassa on ympyröity MAP-anturi sekä huohotuksen takaiskuventtiili. Tuo MAPin olemassaolo kyllä viittaisi Trioniciin ja moottori muutenkin näyttää lyhytlohkolta. Laita ehjä takaisku, se on paikalla ihan aiheesta (estää ahtopaineiden pääsyn venttiilikoppaan).

Re: Saab 9000 takaisin ajokuntoon

Lähetetty: Pe Syys 27, 2013 23:05
Kirjoittaja Tonnari88
aero kirjoitti:Akvaariokotelosta voi sitten DI/APC -vehkeessäkin löytyä LH-jetin boksi, eli kannattaa katsoa mitä purkin päällä lukee.

Kuvassa on ympyröity MAP-anturi sekä huohotuksen takaiskuventtiili. Tuo MAPin olemassaolo kyllä viittaisi Trioniciin ja moottori muutenkin näyttää lyhytlohkolta. Laita ehjä takaisku, se on paikalla ihan aiheesta (estää ahtopaineiden pääsyn venttiilikoppaan).
Kiitokset. Saisinko vielä selvennystä mitä tuo MAP-anturi säätelee? Moottorityyppi on tosiaan B234l, jos sekään kertoo mitään trionicista... Luultavasti olisin kyllä huomannut mikäli tuossa imuputkessa olisi ilmamassamittari ollut...
P.Y-J. Kannisto kirjoitti:Taitaa olla ahtopuolen lastu, joten kaveriks sais olla penkin alle myös bensalastu. Onks tossa muuten TCS?
Ei käsittääkseni :D En kyllä osannut lähteä tutkimaankaan kun tuossa omassa uudemmassakaan ei ole. Toivotaan ettei, jos vaikka sattuu oleen sliksit kesäkumit joskus 8)

Re: Saab 9000 takaisin ajokuntoon

Lähetetty: Pe Syys 27, 2013 23:10
Kirjoittaja aero
MAP-anturi ei säätele mitään, vaan kertoo imusarjassa vallitsevan absoluuttisen ilmanpaineen moottorinohjaukselle. Olikos tuo kuva projektina olevasta autosta? Siinä on 2.0 venakoppa, joka saattaa viitata siihen, ettei muukaan moottoritilan setti välttämättä ole orggista.

Re: Saab 9000 takaisin ajokuntoon

Lähetetty: Pe Syys 27, 2013 23:15
Kirjoittaja Tonnari88
aero kirjoitti:MAP-anturi ei säätele mitään, vaan kertoo imusarjassa vallitsevan absoluuttisen ilmanpaineen moottorinohjaukselle. Olikos tuo kuva projektina olevasta autosta? Siinä on 2.0 venakoppa, joka saattaa viitata siihen, ettei muukaan moottoritilan setti välttämättä ole orggista.
Eiei :D Netistä äkkiä bongasin kuvan vaan. Täysin orkkis toi meikäläisen konehuone. Täytyy taas huomenna selvitellä lisää kun selviän auton luokse. Myyjä horisi sitten ilmeisesti omiaan kun väitti että tuolla anturilla saadaan lisää paukkua... No toistaiseksi projektin tavoite ei ole saada mitään virivehjettä, mutta tietysti bemari-pojat on tarkoitus jättää kakkoseksi. Eikähän se onnistu noilla orkkistehoillakin...

Re: Saab 9000 takaisin ajokuntoon

Lähetetty: Pe Syys 27, 2013 23:28
Kirjoittaja aero
Ah, no sitten joo. Orggis MAPin skaala loppuu jossain kohtaa kesken, siitä eteenpäin kovemmat paineet ymmärtävä MAP ymmärtääkseni auttaa vireistämisessä Trionicin kanssa, mutta vakioautossa hyöty on aikalailla 0. DI/APC:sta saa karvan lisää jerkkua paineanturin signaalia muokkaamalla, mutta se ei ole kovin optimaalinen virityskeino eikä vie pitkälle.

Lykkää sen moottorinohjauspurkin (siinä vieressä voi olla ABS:n purkki, älä sekoita siihen) osanumero tänne tai Googlen hakuun, niin selviää onko se Trionic vai LH-jetronic, niin tuo moottorinohjaus selviää varmaksi.

Re: Saab 9000 takaisin ajokuntoon

Lähetetty: La Syys 28, 2013 11:25
Kirjoittaja Ekitheman
Kyllähän -92 vuoden tonnarin pitäisi kaiken järjen mukaan mennä tolla DI/APC ohjauksella, jolloin purkki minkä löysit, on todennäköisesti ruiskun ohjausboksi. Ja tosiaan, niinkuin muutamat jo edelläkin totesi, virittäminen on hankalaa. Jotain lastuja siihen saa, mutta ainakin omien kokemusten perusteella tehon lisäys oli vähintäänkin minimaalinen.

Ja mitä bemareihin tulee, niin kyllä sillä vanhemman 325:n pesee vauhdista, mutta paikaltaan ei kyllä pärjää sillekään. Valitettavaa mutta totta.. :cry:

Re: Saab 9000 takaisin ajokuntoon

Lähetetty: La Syys 28, 2013 14:55
Kirjoittaja Tonnari88
Aika jumissa taitaa kone olla. Venttilikoneistossa ei juuri ruostetta ollut, mutta taitaa männissä olla. Nyt päästään kantta nostamaan, niin luultavasti selviää taas lisää. täytyy myöhemmin tutkia tuo boxi vielä niin selviää tuo kysymys...