Museotupliksen entistämistä

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3261
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Museotupliksen entistämistä

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » To Touko 21, 2015 21:05

Kattelin noi aeron kuvat läpi, ja kieltämättä toi mustavalkoisuus sopii WST:n henkeen. Ja se tieto, että ne ovat itse kehitettyjä filmejä, eikä Instagrammiin iPhonesta muokattuja, tavallaan kruunaa sen hengen :)
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Avatar
aero
-
Viestit: 6014
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Museotupliksen entistämistä

Viesti Kirjoittaja aero » To Touko 21, 2015 21:13

Filmikuvausinnon onnistui mussa herättelemään eräs hämeenlinnalainen saabisti, joka myös alkuvuodesta esitteli filminkehityksen alkeet, tästä kiitokset hälle. WST on ehkä yksi parhaita tapahtumia sopimaan yhteen mv-filmin kanssa ja Tonin tuplis sopii myös kuvaan loistavasti.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

Avatar
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 3796
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Museotupliksen entistämistä

Viesti Kirjoittaja Saab.96 » Ke Heinä 01, 2015 15:28

aero kirjoitti:Filmikuvausinnon onnistui mussa herättelemään eräs hämeenlinnalainen saabisti, joka myös alkuvuodesta esitteli filminkehityksen alkeet, tästä kiitokset hälle. WST on ehkä yksi parhaita tapahtumia sopimaan yhteen mv-filmin kanssa ja Tonin tuplis sopii myös kuvaan loistavasti.
Kiitos kuvista! Niissä on todella upea fiilis!


Hieman on taas tullut askarreltua.

Katsastusta varten oli vähän korjattavaa sähköissä, töötti ei toiminut, pakkivalot ja "fasten seatbelts" valot ei palaneet.

Ensimmäinen syyllinen löytyi konepellin alta tarkeemin sulake oli palanut, syykin sille näytti heti löytyvän kun töötin + johto oli irti ja makasi runkoa vasten.
Piuha kiinni ja uusi sulake -> kokeilemaan.... No nyt se töötti soi jatkuvasti :lol: :lol:

Hieman piti kysellä apuja foorumilta ja omalta isältä ja syyllinen löytyi rattiputken muovien sisältä.
Töötin kuparirengas oli poissa omasta urastaan muoveissa ja osui kiinni vilkun metalli runkoon.
Korjaus oli helppo, kuparirengas omaan uraansa ja muovi takasin kiinni. Töötti toimii ja samalla tuli pakkivalot ja "fasten seatbelts" valo kuntoon kun sulake ei pala enään.

Katsastus meni hyvin, aina pieni huomautus oli käsijarrussa sen ero oli 69% 8O
Täytyy tutustu jossain välissä tuohon käsijarrun säätöön että saisi reon vähän pienemmäksi...

Nyt vaan kovaa ajoa vuoteen 2017 asti!
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 99L 2D 1974 Museoauto / Saab 9-3 Sc 2008 BioPower / Saab 900 2.1 3D 1992
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.

rampe_58
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Su Loka 03, 2004 18:23
Paikkakunta: Turun seutu

Re: Museotupliksen entistämistä

Viesti Kirjoittaja rampe_58 » Ke Heinä 01, 2015 17:40

Onnittelen onnistuneen katsatuksen johdosta. Omassa 1970 seisontajarru ei myöskään ota toimiakseen. Olen koonnut sen mielestäni aivan oikein ja hökötyksen mukana tulleilla uusilla osilla. Se pirulainen jää jumiin, kun pyörät ovat ääri asennossa. Käsijarrurumpu, kuten sielläkin? Toinen takajarru ei palauta, vaikka kaikki osat on uusittu, että tällaista pientä vastoinkäymistä.

Avatar
vfr
"Hölösuu"
Viestit: 1717
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 21:06
Paikkakunta: veikkola

Re: Museotupliksen entistämistä

Viesti Kirjoittaja vfr » Ke Heinä 01, 2015 19:19

Ootko vaihtanut taakse jarruletkutkin, vanhat letkut saattavat olla tukossa.
Saab 96 -76,Saab OG9-5 AERO -01,Saab NG9-5 MY11.

Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 1974
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Re: Museotupliksen entistämistä

Viesti Kirjoittaja jt » Ke Heinä 01, 2015 20:38

Saab.96 kirjoitti:Nyt en ole varma mikkä vanteet tulee mihinkin paitti etä Tykkivanteet kesärenkaille :D
Varmaan ne Incat pitää laittaa nastapyörille...
Kannattaa olla tarkkana niiden muttereiden kanssa. Vanhan jaon vakiomuttereilla kiinnittyviä Incoja on kuulemma olemassa, mutta pääsääntöisesti Incat vaativat oman mutterisarjansa. K.O mutterit maksavat usein enemmän kuin kohtuukuntoinen vannesatsi. Joku yhteensopivuus niissä kumminkin oli, jalkkisvanteet'kohan ne nyt oli, mikkä sai kiinni samoilla muttereilla..?

Tykkien kanssa voi olla myös heittelyä - vanhemmille GB:n tykeille on omat holkki-kartiomutterinsa, jotka eivät taas sovi uudemmille, äkkiseltään saman näköisille GB-tykeille.

Voin olla väärässäkin, nämä ovat vain omia kokemuksia.


terv. jt

Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2443
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Museotupliksen entistämistä

Viesti Kirjoittaja ristos » Ke Heinä 01, 2015 21:02

Minäkin luulen, että ne inkat, jos ovat ehjät, eikä ole piloille pultattu, tarvitsevat tällaiset holkkimutterit?
Muistaakseni vanhassa 900:sen korjaamokäsikirjassa n:ro 6 pyörät, on selvitelty 99:sien ja 900:ten vanteet ja niihin sopivat mutterit.


Kuva
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen

Avatar
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 3796
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Museotupliksen entistämistä

Viesti Kirjoittaja Saab.96 » Ke Heinä 01, 2015 21:25

Mulla on sarja noita jalkkisvanteiden muttererita ja ne näyttävät olevan sopivat myös incoihin....
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 99L 2D 1974 Museoauto / Saab 9-3 Sc 2008 BioPower / Saab 900 2.1 3D 1992
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.

Avatar
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 3796
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Museotupliksen entistämistä

Viesti Kirjoittaja Saab.96 » Ti Loka 25, 2016 15:49

Aika pitkään on menny ilan päivityksiä tähän topikkiin. No paljoa ei ole ollut kerrottavaa :lol: Ajelua ja nautiskelua.
Tässä vähän kesän fiiliksiä ja talvikauden aloittelua

Kuva

Kuva

Helatorstai 2016 ja WST Hyvinkään rautatiemuseolla. Upea keväinen päivä ja paljon vanhoja Saabeja. Oli mahtava alku ajokaudelle 2016.

Kuva

Kuva

Kuva

Päätin heti tallikauden 2016-2017 aluksi aloittaa lisävalojen ja Talmun huomiovalojen asennuksella. Olin ostanut jo aiemmin Hellan 210 lisäpitkät ja niille alkuperäiset kiinnikeraudat sekä Talmun huomiovalot. Lisäpitkät kiinnitin puskurin yläpuolelle alkuperäisille paikoilleen omilla kiinnikeraudoilla. Lisävalojen kiinnitys oli yllättävän helppo. Seuraavaksi teen sähköt lisävaloille. Talmun huomiovaloille joudun valmistamaan kiinnikkeet itse.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 99L 2D 1974 Museoauto / Saab 9-3 Sc 2008 BioPower / Saab 900 2.1 3D 1992
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.

Avatar
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 3796
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Museotupliksen entistämistä

Viesti Kirjoittaja Saab.96 » To Loka 27, 2016 18:03

Huomenna olis tarkoitus ranettaa sähköt noille lisäpitkille ja jos ehdin niin ryhdyn rakentamaan kiinnikkeitä myös Talmuille....
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 99L 2D 1974 Museoauto / Saab 9-3 Sc 2008 BioPower / Saab 900 2.1 3D 1992
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.

Avatar
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 3796
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Museotupliksen entistämistä

Viesti Kirjoittaja Saab.96 » La Loka 29, 2016 16:58

Kuva

Lisävalojen kytkentä jatkuu, tein itse johtosarjan ja lisäsin releen. Nyt lisävalot syttyvät samalla kuin ajovalojen pitkät vilkun viiksestä vetämällä. Tulihan lisää valoa!

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kun lisäpitkät oli saatu valmiksi jatkoin valmistamalla kiinnikkeet Talmun huomiovaloille. Irroitin puskuin kiinnnitysmutereiden alta korilevyn. Hitsasin korilevyyn kiinni 11 cm pitkän pätkän lattarautaa jonka taivutin ja lopuksi porasin reijän kiinnityspultille. Helppo ja nopea tapa tehdä kiinnike. Sitten pulttasin korilevyn takaisin paikalleen ja kiinnitin huomiovalot rautoihin. Talmut täydentävät keulan ilmettä todella kivasti. Seuraavaksi sähköt vielä....

Samalla kun askartelin tuli vaihdettua myöds nastarenkaat tupliksen alle, nyt saa talvi tulla!
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 99L 2D 1974 Museoauto / Saab 9-3 Sc 2008 BioPower / Saab 900 2.1 3D 1992
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.

VKe
"Hölösuu"
Viestit: 3870
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Museotupliksen entistämistä

Viesti Kirjoittaja VKe » La Loka 29, 2016 21:02

Tuli mieleen viestiketju "Saabilla rinteisiin" :D

On kyllä makian näköinen!
Sininen 9-3 '99 ja Harmaa 9-3 '02
Saabismi ei ole sairaus, Saabismi on elämäntapa

Avatar
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 3796
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Museotupliksen entistämistä

Viesti Kirjoittaja Saab.96 » Ma Marras 14, 2016 09:59

VKe kirjoitti:Tuli mieleen viestiketju "Saabilla rinteisiin" :D

On kyllä makian näköinen!
Kiitos vaan, oon yrittänyt tehdä siitä mieleiseni ja kiva kuulla että joku muukin tykkää.

Loppuviikosta napakka pakkanen tarjosi mahdollisuuden ulkoiluttaa tuplista talvisissa olosuhteissa. Näin se museauto selättää talven helposti.

Kuva

Kuva
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 99L 2D 1974 Museoauto / Saab 9-3 Sc 2008 BioPower / Saab 900 2.1 3D 1992
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.

Avatar
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 3796
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Museotupliksen entistämistä

Viesti Kirjoittaja Saab.96 » Pe Joulu 09, 2016 18:27

Tänään parsittiin Talmujen sähköt nippuun.
Nyt Talmut ja parkit syttyy automaattisesti kun laittaa virrat päälle ja sammuvat kun ajovalot kytkee päälle.

Hyvä tuli ja oon nyt iloinen.

Sitten aloitin termostaatin vaihdon, vaihdan termostaatin 92 asteen termariin niin tarkenee talvellakin ajella. Paketissa mukana tullut tiiviste ei vaan sopinut ja joudun tekemään tiivistepaperista uuden tiivisteen.

Sitten aloitin myös pakoputken väliosan vaihdon, takapönttö on jo irti, vielä tarvii se ruostunut väliosa irroittaa ja sitten ehjää tilalle. 8O

Myös vasemmassa takapyörän laakerissa huomasin välystä se tarvii kiristää tai uusia. Näiden jälkeen pääsee sitten käyttämään tupliksen katsastuksessa sitten olisi sekin hoidettu vuoteen 2019 asti 8O
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 99L 2D 1974 Museoauto / Saab 9-3 Sc 2008 BioPower / Saab 900 2.1 3D 1992
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.

Avatar
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 3796
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Museotupliksen entistämistä

Viesti Kirjoittaja Saab.96 » Ma Joulu 12, 2016 13:13

Sain Talmun huomiovalot lopultalkin kytkettyä ja nyt ne toimivat lopultakin.

Kuva

Keskimmäinen pakoputken äänenvaimentaja on roustunut puhki ja joudun vaihtamaan sen. Uutta putkea ei enään löytynyt mistään joten tyydyin tähän erittäin hyvään käytettyyn putkeen.

Kuva

Päätin vaihtaa auton termostaatin uuteen kun mielestäni moottori ei kylmällä ilmalla lämmennyt kunnolla. Ostin 92 asteen termostaatin ajatellen klubin talvipäiville osallistumista. Termostaatin mukana tullut tiiviste ei ollut edes läheskään sopvia joten jouduin tekemään tiivistepaperista sopivan. Tein samantein 7 kpl niin jää 6 tiivistettä varalle.
Nyt kone lämpenee kylmälläkin säällä.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 99L 2D 1974 Museoauto / Saab 9-3 Sc 2008 BioPower / Saab 900 2.1 3D 1992
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.

Vastaa Viestiin