OG 9-3 Aero 3D 01 Projekti, muutamia kysymyksiä

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
reincheck
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Su Loka 20, 2013 18:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

OG 9-3 Aero 3D 01 Projekti, muutamia kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja reincheck »

Tere Hommikust, niinkuin etelä-Helsingin pojilla on tapana sanoa.

Kaveri tyrkkäsi eilen tyhjään autotalliini täytettä, eli tarkemmin sanottuna otsikon mukaisen Aero-kolkin. Alunperin ideana oli ainoastaan kahden kärpäsen isku yhdellä kertaa, eli kaveri saisi auton talveksi kuivaan säilytykseen ja minä saisin iltojeni ratoksi muutakin kuin talon nurkkien rakentamista, jota menestyksekkään vaihtelevan epämenestykkäästi on hierottu jo vuodesta 2008 lähtien. So far so good, mutta tässä näyttää käyvän vanhanaikaiset ja kärpänen puree pahasti, eli joutuu varmaankin laittamaan kättä taskuun ja jenejä kaverin tilille.. :lol:

Noh, autoa ja sen historiaa on tutkittu pikkutunneille asti;
Palstalta en löydä millään mitään referenssiä auton Suomen historiasta ennen kaverilleni siirtymistä, korjatkaa joku, jos teillä on tietoa autosta vuosina 09-11.

Kolkki on tuotu Suomeen syyskuussa 09 Vantaalaisen nuoren miehen toimesta lahden takaa. Ruotsissa omistajia 5(inklusive bil handlare) ja kuitteja seurasi vino pino.
Se mikä tekee laitoksesta jollain määrin mielenkiintoisen on sen virityshistoria;

2007 laitettu NordicTuningin toimesta seuraavat muutokset;
JE 90.0 takomännät
GT28BB 350hk Turbo
Ferrito täysputkisto, jonkinnäköisellä race-katilla
630 suuttimet
NordicTuning 33-340 softa (stage5 vai 6, vai custom?? Ei hajuakaan)
Isompi IC
Läjä tiivisteitä
KK-laakerit ainakin.
Forgen bypassi yms
Sen jälkeen on ruåttin maalla asennettu mittaria kabiiniin jos jonkinnäköistä (ahto, öljyp, AFR ja laajakaistalambdaa yms)
Tehoa on ku pienessä Pohjanmaalaisessa kylässä 8O

Autolla ajettu tämän jälkeen noin 45-50tkm ja nyt lasissa 180tkm. Jonkinnäköinen isompi checkki/ ennaltaehkäisevä huolto olisi tarkoitus nyt tehdä, ettei pelit porsi keskenkaiken.
Ajattelin irroittaaTurbon ja huollattaa sen, saapahan hyvän tekosyyn käydä moikkaamassa vanhaa koulukaveria K Sulinia, jos hän vielä Turboja roplaa...

Kysymys guruille;

Mitä muuta kannaittaisi ottaa huomioon ja tsekata? Alakertaa tuskin kannattaa avata, kun kaikki toimii ja vasta 45tkm takomännillä.. if ain't broken, do not fix it!???

Lodjun holkin ja kummankin stefojen kuitit seurasi mukana, joten Vantaalainen, on tainnut nämä jo korjata kuntoon 2011. Pitää silti tsekata kuskinpuoli kaikenvaralta.

Huohotinpäivitys tehty ja alatukivarret ovat uudet, mutta jousijalat ovat kysymysmerkki, eli Kysymys, onko Aerossa samat jousijalat kuin peruskolkissa? Mistä kannattaa tilata (Troll, Neo-B?) Perheen toiseen kolkkiin tilasin Suomen Suabilta viime syksynä, ja tsiisus että oli halpaa kuin saippua..
Motonetti, näyttää tuotekoodia, mutta nolla saldoa.. saako näitä enää ja ovatko täyttä schaibaa??

Pitäisi varmaan samalla katsoa nuitten Konisporttien ja puslien kunto, onko vinkkejä mitkä puslat menee eka? Kannattaako laittaa powerflexejä, kun toivon vielä hampaitten pysyvän suussa?

Mites iso homma olisi tuon softan päivitys viinalle, kun Ecussa on jo kallis laatusofta ja koneessa Nordicin paketti? Kuka näitä tekee Suomessa, vai pitääkö soittaa Svenssoneille? Suuttimet ja uusi pumppu pitäisi jo tämän virityksen kestää?

Kiitos paljon vinkeistä ja avusta jo etukäteen, tässä kun palaillaan harrastuksen pariin kymmenen vuoden jälkeen. Saabeja on ollut perheessä ja itsellä vinopino ja on noita koneitakin muutama nuoruuden huumassa rakennettu viimeistä mutteria myöten uusiksi. Siis, ihan tumpelo en ole, mutta hieman päivityksen tarpeessa ukko kyllä on ja aikaakin voisi vuorokaudessa nyt olla muutaman tunnin verran lisää..... :mrgreen: :mrgreen:
Viimeksi muokannut reincheck, Pe Maalis 20, 2015 19:53. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: OG 9-3 Aero 3D 01 Projekti, muutamia kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Se Nordicin softan heittäminen Helvettiin on parasta mitä voit sille autolle tehdä!

Softaus kannattaa hoitaa tämän foorumin kautta, nimimerkit Nappe ja Hook tekee siellä pääkaupunkiseudulla. Sitten muita hyviä ja varsinkin dynossa hierottuja vaihtoehtoja löytyy Vesa67lta Tampereelta/Kangasalta tai JCarlsonilta Vaasasta.

Turbosta kannattaa välys tarkistaa, jos ei tunnu väljältä, turha sitä vanhalle koulukaverille on turhasta maksaa. Voihan sitä käydä moikkaamassa muuten vaan :).

Jos etupäässä ei oo vielä Powerflexejä, suosittelen niitä sinne (etenkin alatukivarret yhdistävä isoin pusla), vähentää vetelyjä selkeästi, myös clamppi tai vähintään ohjausvaihteen oikeanpuoleinen pusla powerflexiä jeesii vetelyn vähentämisessä. Hampaat ei siltikään putoa suusta, mutta kyllä tien tuntee pienenä värinänä ratissa.

Samalla myös taka-akselin puslat kannattaa laittaa Powerflexiä, suuntavakavuus paranee reilusti. Halvempi ja siltikin yhtä toimiva vaihtoehto on tilata kyseiset puslat Skruvat.fi nettikaupasta about puolet Powerflexiä halvemmalla (ovat hieman kovemmatkin).

Alakerrasta tarkistaisin kiertokangen laakerit ja keskimmäisen runkolaakerin. Tuskin sieltä tosin mitään ihmeellistä löytyy, jos vaan on öljyjä vaihdeltu, eikä piiskattu kylmänä tai ajettu öljyjä liian kuumaksi.
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: OG 9-3 Aero 3D 01 Projekti, muutamia kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

ne alakerran lakrut vaan vaihtoon ja öljysihti putsiin.

ja ehkä kannattaa ainakin käydä luetuttamassa se softa Napella tai hookilla. ei se vältsii paska softa oo, voi olla vaan vedetty turhankin tiukalle. (yleistä Nordicilta)

PCS:llä (Pro-Carservice) pitäis olla jousijalkoja, ja ovat samat Aerossa ja muissa bangla malleissa. http://www.pro-carservice.com/

"kulutus osissa" eroa Aeron ja bangla mallin välillä ei oo käytännössä kuin vakio turbossa. jarrut etc samat.

630 suuttimet ei viinalla kovin pikälle riitä. muutenkin kannattaisi harkita 875 suuttimia (laadukkaammat)

pumpuksi Henko275lph n. 50€, tuotto riittää yli 400hp...viinalla.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
TTH
"Hirsch"
Viestit: 853
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: OG 9-3 Aero 3D 01 Projekti, muutamia kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja TTH »

Onko hajua paljon ahtopaine? Maptunin softassa piikkaa 1.7 samalla turbolla ja jatkuu aika pitkälle 1.64. Sytkää tais olla jotain 9-10 astetta kovimmilla paineilla...
Tosiaan, noin vanha softa niin tuskin on ihan mikään paras, harrastajilta saa ainakin yhtä hyvän ellei parempaa ja Biopowerin samalla kertaa..

Skruvatista saa noita uretaanipuslia, taka-akselille heitin Skruvatin puslat ja ainakin näin puolen vuoden jälkeen oon vielä tyytyväinen, ei narise tai täristä yhtään enempää.. Yllättävän paljon tekee nuo taka-akselin puslat, nyt kulkee jopa viivojen välissä.. :lol:
Tuolta Skruvatista saa mun muistaakseni myös noita jousijalan korjausholkkeja, sitten vain jonnekin jousijalat hitsattavaksi..
Itse ainakin yrittäisin työntää noita jousijalkoja jonnekin ammattikouluun, viimeisen vuoden oppilaat joutuu jo oikeasti hitsaamaan laatusaumaa ja tuskin kauheasti verottavat tuosta.. Sitten vain kunnon kunnostus noille, ruosteet veks ja kunnon maalit päälle...
9-3 Aero Cab MY02
9000 2.3T
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
reincheck
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Su Loka 20, 2013 18:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: OG 9-3 Aero 3D 01 Projekti, muutamia kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja reincheck »

Kiitos paljon kaikille neuvoista, rupeaa pikkuhiljaa pääsemään takaisin sisään tähän touhuun.
Kävin eilen Hookin tallilla (Kiitos Coltin neuvon) ja Dr Hook antoi tarkkaa kirurgin veistä ja avasi minulle auton sielunelämää vikakoodien luvun ja ECUn luvun muodossa :D

Ja hieman tässä viisastuttiin samalla, elikkä autossa on hieman 3sylinterissä pätkimistä havaittavissa, eli tulppa menossa tai DI sylkee ulos. Myöskin imusarjan ja varsinkin bensapainesäätimen letkut ovat täysin haperoita ja yksi letku joka ohjaa bensanpaineensäädintä oli irti ja siksi myöskään ahtomittari ei näyttänyt elonmerkkejä. Letkupaikalleen ja peli kukkuu taas täysin, eikä myöskään tyhjäkäynnillä pitäisi olla enää liian laihalla. Hook myöskin korjasi SIDin ja lisäsi opensid täpän ja nyt voi mies ihmetellä lukuja syviä inforuudulta :mrgreen:

Nordicin softasta nimeltään Nordic tuning Extreme E85, löytyikin yllätykseksi tuo E85 kartta jo valmiina ja Hessun mielestä ei tämä softa enää Nordicin pahimmasta päästä olekkaan, kuulemma ihan kelvollinen on ja ruåttin poijaat näköjään jotain ovat matkan varrella vahingossa oppineet.
Lukemat taisivat olla bensalla 330/450? ja viinalla piikki taisi olla 372/470.

Noh nyt pelit kukkuu ja laulaa ja ahtojakin nousee tuonne 1.6 lukemiin.
Seuraavaksi vaihdetaan pienet alipaineletkut, tsekataan turbon välykset, uutta öljyä, ehkä sihdin putsausta yms yms...

Kiitos neuvoista kaikille, ja Hessulle mukavasta ja asiantuntevasta avusta, harmi kun oli kiirus emännän luo, olisi ollut mukava turista pitempääkin.
Vastaa Viestiin