9⁵ | 2008 | *RödaTroll* | BioPower- Talvikulkine projekti

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 797
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: 9⁵ | 2008 | *RödaTroll* | BioPower- Talvikulkine projekti

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Koska nyt ikävä kyllä näyttää siltä että talvikulkineella joutuu kesänkin suhaamaan, laitoin alle kesärenkaat:

Kuva

Kuva

Kuva
^älkää kiinnittäkö huomioo pimeeseen takavaloon, ei oo huoltoaikaa kerenny varaamaan... :oops:


Pahoittelut kännykkälaadusta... :roll:

Edit: pari kännykkäkuvaa vaihdettu laadukkaampiin versijoihin...
Viimeksi muokannut pvdriver, La Huhti 05, 2014 18:21. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Turbohullu
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: La Joulu 18, 2010 16:36
Paikkakunta: Leppävirta/Varkaus

Re: 9⁵ | 2008 | *RödaTroll* | BioPower- Talvikulkine projekti

Viesti Kirjoittaja Turbohullu »

Todella komea viirusilmä :saab: !
9000 Cse 2.0t Jubilee -97 Stage X
9000 2.3T Aero - 93 Stage 3
#6089
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 797
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: 9⁵ | 2008 | *RödaTroll* | BioPower- Talvikulkine projekti

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Kirjoitellaanhan vaikkei ketään kiinnostakkaan:


Kuluneen kesän aikana auto hoitanut kiivaasti käyttöauton virkaa ja kilometrejä kertynyt totuttuun tahtiin. Todella loistavaa kyytiä, ei pienintäkään ylimääräistä ongelmaa. Jos ei sellaiseksi lasketa loppukesästä antautunutta pre-kattia joka oireili hävittämällä ahdot kerrasta. No, laitetaan omaan piikkiin, on pidempään jo kovissa kiihdytyksissä vilkutellut häiriövaloa sytytyskatkoksien merkiksi. Mahdollisesti uudella sytkäkasetilla pääsisi siitäkin eroon, tulppia vaihdeltu kyllä n. kymppitonnin välein. Katalysaattorille tehtiin ohitusleikkaus ja matka jatkuu entistäkin makeammin. Kaasuunvastaavuus parantui kummasti. 8)

Sitten alkoi ärsyttää apurungon kolahtelu montuissa, kiihdytyksissä ja jarrutuksissa, alkoi kuulostaa jo todella pahalta. Ei yllättänyt yhtään että suurinosa puslista lähti nostamalla pois holkeistaan, siis vulkanoinnista irronneet. :roll: Näillä kilometreillä aika tavallista. Tilalle PCS:n kautta polyuretaaniset, ja luonnollisesti samalla vaivalla vakaajaan. Samalla purkamisella vaihtui sitten kytkin uuteen aeron pakettiin. Vaihdevivuston muovihelojen välyksiä shimmailin vähemmäksi prikkapatentilla, saisikohan tuohon noita muoviheloja uusia vai tuleeko koko vivusto kerralla? Romut kasaan ja kovaa ajoa, kytkin toimii hienosti ja pehmeästi, kolahtelu loistaa poissaolollaan ja jämäkkyyttä tuli lisää. Huomionarvoisena seikkana jarrutuntuma muuttui täsmällisemmäksi, ilmeisesti väljillä heloilla ensin hidastui apurunko ja sitten vasta muu auto... :roll: Koko työmaahan meni kuutisen tuntia, suhteellisesti suurin osa apurungon heloitukseen prässissä...

Kytkinpäivityksen jälkeen päästiin kutittelemaan ne puuttuvat väännöt takaisin koneeseen, alunperin ohjelmaa tehdessä piti vääntö rajoittaa n. 400nm, nyt otettiin se aeron kytkimen sallima n. 460nm (max mreg: 1350). Pysyy liikenteen mukana.

Elämän jälkiä autoon tuotti mopoilijan raapaisu etunurkkaan. Vielä ei ole mitään järkevää päivitystä tullut tuohon keulaan keksittyä, tulisiko ehkä talven aikaan touhuiltua ehjä orkkispuskuri keulalle vai jotain muuta? :? Lampunpesurit jouduin jättämään pois käytöstä tulppaamalla letkun pumpun jälkeen, muuten tyhjentyi pesunestesäiliö päivässä tuon osumassa hajonneen pesulaitteen kautta.

Ainiin, takaiskarit olivat niinikään tyypilliseen tapaan päästäneet mehut pihalle ja renkaat hankailivat kaariin vähän joka montussa. No, kulutusosia. Ei ajossa kyllä huomannut mitään eroa raapimisen loppumisen lisäksi vaikka uudet sinne jo vaihdoinkin... :roll: Ja kesärenkaat joutui juhannuksen paikkeilla investoimaan, jotkut achilleen kantapäät sieltä tuli ja hyvin ovat kesän pyörineet. 8) Talvirenkaat vaihtelin viimeviikolla, samalla käsijarrun kiristin ja rekisterivalon polttimon uusasin.


Ei tämän luotettavampaa käyttöautoa voi olla? Mutta niinhän ne toisilla rautakangetkin katkeaa... 8)
TTH
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: 9⁵ | 2008 | *RödaTroll* | BioPower- Talvikulkine projekti

Viesti Kirjoittaja TTH »

Tuohon vaihdevivustoon saa messinkisiä puslia Maptunilta, aika hintavia tosin..
http://www.saabsunited.com/2014/05/mapt ... -deal.html

*Vink vink*, siinä voisi olla jollekin saabisti-koneistajalle pienen lisätienestin mahdollisuus, aika yksinkertainen osa ja varmasti menekkiä olisi jos hinta olisi kolmenumeroisen sijasta kaksinumeroinen...
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 797
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: 9⁵ | 2008 | *RödaTroll* | BioPower- Talvikulkine projekti

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Jos löytyy itseltä irtonainen vaihdevivusto niin voisikin noita tarvittavia holkkeja mittailla ja sorvuuttaa kokeeksi... Jos tulee hyvä niin sitten sarjatuotantoon.


Tuo kiillottunut ja kulahtanut mummoratti tuli vaihdettua Aeromallin rallirattiin, ei ole hinnan kiroissa:

Kuva
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2846
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9⁵ | 2008 | *RödaTroll* | BioPower- Talvikulkine projekti

Viesti Kirjoittaja Cona »

pvdriver kirjoitti:Kirjoitellaanhan vaikkei ketään kiinnostakkaan:

Sitten alkoi ärsyttää apurungon kolahtelu montuissa, kiihdytyksissä ja jarrutuksissa, alkoi kuulostaa jo todella pahalta. Ei yllättänyt yhtään että suurinosa puslista lähti nostamalla pois holkeistaan, siis vulkanoinnista irronneet. :roll: Näillä kilometreillä aika tavallista. Tilalle PCS:n kautta polyuretaaniset, ja luonnollisesti samalla vaivalla vakaajaan. Romut kasaan ja kovaa ajoa, kolahtelu loistaa poissaolollaan ja jämäkkyyttä tuli lisää. Huomionarvoisena seikkana jarrutuntuma muuttui täsmällisemmäksi, ilmeisesti väljillä heloilla ensin hidastui apurunko ja sitten vasta muu auto... :roll: Koko työmaahan meni kuutisen tuntia, suhteellisesti suurin osa apurungon heloitukseen prässissä...

Elämän jälkiä autoon tuotti mopoilijan raapaisu etunurkkaan. Vielä ei ole mitään järkevää päivitystä tullut tuohon keulaan keksittyä, tulisiko ehkä talven aikaan touhuiltua ehjä orkkispuskuri keulalle vai jotain muuta? :? Lampunpesurit jouduin jättämään pois käytöstä tulppaamalla letkun pumpun jälkeen, muuten tyhjentyi pesunestesäiliö päivässä tuon osumassa hajonneen pesulaitteen kautta.

Ei tämän luotettavampaa käyttöautoa voi olla? Mutta niinhän ne toisilla rautakangetkin katkeaa... 8)
Kyllä kiinnostaa ainakin toista Viiru-kuskia.. 8)

Oliko iso homma tuo apurungon irrotus/asennus? Mitä käytännössä tarvii irrottaa? Mosa tarvii ainakin ylhäältä tukea?

Itseä kanssa kiinnostaisi käyttää tuo kelkka jossain kohtaa alhaalla ja laittaa pölyurskat vanhojen kumisten puslien tilalle.

Otitko mopopojan vakuutusyhtiöltä rahat lapaan? Noita puskureita taitaa olla vähän huonosti tarjolla, toki purkaamoilla on, mutta niillä on hinnat ihan pilvissä.. :roll:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 797
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: 9⁵ | 2008 | *RödaTroll* | BioPower- Talvikulkine projekti

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Apurungon irroitukseen löytyy varmasti foorumilta seikkaperäinenkin ohje mutta pääpiirteittäin, downpipe pois, koiranluut ja alapallot irti, hammastanko irti apurungosta, vaihteiston etu ja takakannakkeet irti ja kennot pitää sitoa lukkopeltiin kiinni. Itse tykkään tukea moottoria mieluummin alapuolelta, yläpuolinen tuki hankaloittaa koneen asennon simmausta jos tarkoitus pudottaa laatikkokin. Tekemällä oppii.

Ei varmaan kellekkään tule yllätyksenä, unohtui silti mainita että rengasäänet jonkunverran voimistuivat polyuretaanihelojen myötä. Yhteen saabiin tein "molempi parempi" -ratkaisun, neljä etummaista puslaa tavallisia kumisia, ja vain takimmaisiksi, siis kovimmalle rasitukselle joutuvat polyuretaanisiksi (mustia, eli muistaaseni jopa jäykempiä kuin violetit?). Ei huono niinkään.


Tottakai rahat pois, monta puskuria kuitenkin kertakorvauksella ostaa :wink:
Nxi
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2006 15:42
Paikkakunta: kalajoki

Re: 9⁵ | 2008 | *RödaTroll* | BioPower- Talvikulkine projekti

Viesti Kirjoittaja Nxi »

Hienoa tarinaa ja autoki aivan jees :) mutta tuota kellään ei varmaan oo niitä vaihdevivuston puslien mittoja? Tutulta sorvarilta kyselin niin kuulosti, että pääsee helposti alle maptunin hinnan.

Ite ei saa nyt saappia ajosta siksi aikaa sais mitat. Itelläki kepissä on eteen/taakse klappia ja tuo linkkuhan siellä heiluu kun kattoon konehuoneesta samalla.

Tuo varmaan kyllä vaatii vähän kokeilua välysten kans, jos ei saa suoraan maptunin holkkien mittoja :)
* 9-5 Aero MY03 *
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: 9⁵ | 2008 | *RödaTroll* | BioPower- Talvikulkine projekt

Viesti Kirjoittaja Termos »

Nxi:n priva on odotellut kohta viikon lukua, luurillako foorumia luet vai tiukat pop-up estot :lol:

Samallahan sen tähänkin laitan. Keskusteltiin privana tässä ketjussa mainituista Maptunin valmistamista pronssipuslista tuohon vaihdevivustoon, ja niiden valmistamisesta halvemmalla.

Homma meni omalta kohdaltani näin:

"Remontti tehtiin nyt niin, että autoon vaihdettiin koko vivusto.

Voin kyllä lähettää (maksan kulut) tuon väljän vipuhässäkän sinulle tai suoraan koneistajalle.

Oikeastaan tämä on mielestäni mittapiirustuksia parempi tapa, saa ammattitaitoinen koneistaja itse testata holkkeihin sopivat toleranssit, kun on väljä vipuhässäkkä hyppysissä holkkien testaamista varten.
Vivusto on siis kotoisin 160tkm ajetusta -06 9-5 Aerosta. On selkeästi viallinen, nyt uudella vivustolla vaihteet napsahtavat päälle täysin eri tuntumalla.

Toiveena olisi, jos holkkeja aletaan sorvaamaan, että niiden saatavuudesta kerrottaisiin foorumilla. Enkä nyt huonoa tykkäisi, jos itse saisin yhden sarjan pienellä alennuksella :wink:

-Tapsa"

Tuossa vielä linkki kyseiseen tuotteeseen:
https://www.maptunparts.fi/vaihteisto-j ... 04-10.html

Ei mulla muuta, vipuhässäkkä odottelee koneistajaa :)
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1856
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: 9⁵ | 2008 | *RödaTroll* | BioPower- Talvikulkine projekt

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Noissa on ilmeisesti jotain eroa vanhempii femmoihin << 03, mikähän ero vanhempien femmojen vivustoon noissa uudemmissa on , vai muttaisiko nuo holkit vanhemmankin vaihdetuntumaa... :?:

( Näyttää muuten mainioilta noi Ednan mustat kulmat :D )
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 797
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: 9⁵ | 2008 | *RödaTroll* | BioPower- Talvikulkine projekt

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Tämä kulkine olisi täysin ylimääräisenä jos jollain on kesäautolle tarvetta. Tarjouksia ennen kuin kuusakoski hakee pihasta?
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: 9⁵ | 2008 | *RödaTroll* | BioPower- Talvikulkine projekt

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Tällä hetkellä tämä auto on etukulma rutussa ja odottelee parempia aikoja. Omat nurkat pengottu osittain läpi ja osa kavereista soiteltu. Eiköhän tuo tuosta taas liikenteeseen päädy.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: 9⁵ | 2008 | *RödaTroll* | BioPower- Talvikulkine projekt

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Pitkästä aikaa tämäkin auto oli käynnissä (koneeseen ruuvattu uutta osaa sieltä pois ruuvattujen tilalle) ja siirto onnistuu ilman hinausköyttä. Pyöränripustus on nyt siis kunnossa ja lähiaikoina pitäisi sovitella ehjää umpiota ja lokaria paikolleen.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Avatar
Reksu
"Aero"
Viestit: 317
Liittynyt: Ma Elo 17, 2015 14:19
Paikkakunta: Laukaa

Re: 9⁵ | 2008 | *RödaTroll* | BioPower- Talvikulkine projekt

Viesti Kirjoittaja Reksu »

Yleensä en näistä viiruista kovin välitä, mutta tämä on kyllä komea peli!
9-5 2.3t -00 ~1800mg/c @ 6000rpm
Turbo-Saabisti #7815
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 797
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: 9⁵ | 2008 | *RödaTroll* | BioPower- Talvikulkine projekt

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Miksi sinä ruttuun sen ajoit :lol:

No olihan se mopon yli ajettu jo minulta lähtiessä eikä keulan osien maalaus olis pahaa tehny muutenkaan :roll:


Niin, kerrottakoon vielä että tämä Saab vaihtui parin välivaiheen kautta lopulta aitoon Harrasteautoon :)

Kuva

Mitä suorsa konepuolelle oot menny ruuvailemaan?
Vastaa Viestiin